پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

تعهدات قبولی کنکور ۱۴۰۲ با سهمیه در دوره های مختلف چگونه است؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

همانطور که میدانید سهمیه های کنکور از نظر بسیاری از داوطلبان ناعادلانه ترین اتفاقی است که میتواند در کنکور بیوفتد. اما آیا میدانستید بسیاری از قبولی هایی که با سهمیه هستند، دارای تعهدات ویژه میباشند و داوطلبان بعد از اتمام دوره تحصیل در دانشگاه باید به تعهدات خود عمل کنند.

مثلا در تعهدات قبولی کنکور ۱۴۰۲ ذکر شده است ، داوطلبانی که در دانشگاه های فرهنگیان تحصیل میکنند،علاوه بر مصاحبه و تعهداتی که در این مرحله از آنها گرفته میشود، بعد از اتمام تحصیل تعهد خدمت در آموزش و پرورش و در منطقه اتخاذ شده توسط همین ارگان را دارند! یعنی ممکن است داوطلبی مثلا در شهر کرج مشغول به تحصیل باشد اما برای شروع خدمت به مناطق دور افتاده ای مثل ماهدشت کرج، کمالشهر کرج یا مشکین دشت فرستاده شوند!

درباره سایر تعهدات قبولی با سهمیه در کنکور امسال در ادامه توضیحات کاملی را بر اساس دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ ارائه میدهیم. به محض انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ در صورت تغییر شرایط تعهدات سهمیه های کنکور در همین مقاله میتوانید آخرین اطلاعات دریافتی را مشاهده کنید.

تعهدات قبولی با سهمیه در کنکور ۱۴۰۲ برای دوره های روزانه و غیر روزانه

اول از همه اینکه همه داوطلبانی که در دوره های روزانه(دانشگاه های سراسری با دوره آموزش رایگان) تعهد دارند که تا حداکثر یکسال بعد از فراغت از تحصیل در هر ارگان یا سازمان دولتی و در هر منطقه ای که در صورت نیاز دولت برای آنها تعیین میکند، خدمت نمایند و حتی اگر استخدام باشند و تعهدات دیگری داشته باشند، درصورت نیاز و اعلام خدمت برای دولت اجباری است.

تعهدات قبولی با سهمیه در کنکور (سهمیه مناطق و سهمیه جانبازان و شهدا هر دو تعهد خدمت دارند)

اما این شرایط برای برخورداران از سهمیه مناطق کنکور سخت گیرانه تر است. برای داوطلبانی که از سهمیه مناطق ۲ و ۳ استفاده کرده اند و در دوره های روزانه قبول شده اند، لازم است که حداقل دوبرابر مدت زمان تحصیلشان(به طور متوسط برای مقطع لیسانس ۸ سال) برای دولت کار کنند. که البته توجه داشته باشید که این اجبار برای زمانی است که از طرف دولت برای فعالیت دانشجو وجوبی در نظر گرفته شود.

تعهد خدمت فارغ التحصیلان مرد دوره روزانه بعد از گذراندن خدمت سربازی آنها آغاز و محاسبه میشود.

البته جای نگرانی نیست! اگر داوطلب بخواهد استخدام ارگان های دولتی شود و در آزمون های استخدامی سازمان سنجش شرکت کند که بعد از گذشت مدت زمان تعهد خدمت آنها، مدرک لیسانس آنها آزاد شده و در اختیار داوطلب و ارگان محل استخدام قرار میگیرد.

اگر داوطلب در بخش های خصوصی کار کرده باشد، رد شدن سابقه بیمه به مدت مشخص شده (دوبرابر مدت زمان تحصیل رایگان) برابر با همان مدت خدمت اجباری در کشور در نظر گرفته میشود.

اما این شرایط برای همه داوطلبان است و تعهدات قبولی با سهمیه جانبازان و شهدا، مناطق محروم و درگیر بلایای طبیعی، بهیاران و تعهدات اتباع بعد از قبولی در دانشگاه و … با تعهدات قبولی سهمیه مناطق متفاوت است. در ادامه میتوانید درباره تعهدات قبولی کنکور با سهمیه بیشتر بخوانید.

تعهدات قبولی با سهمیه در کنکور ۱۴۰۲

داوطلبانی که با سهمیه منطقه ۱ و یا سهمیه های ایثارگران، جانبازان، شهدا و … در کنکور قبول شده اند، تعهد آنها برای خدمت به دولت یک برابر مدت زمان تحصیل است. یعنی مثلا برای دوره لیسانس دانش آموخته باید به مدت ۴ سال بعد از فراغت از تحصیل در هر ارگان یا سازمان تعیین شده از طرف دولت خدمت کند.

نکته خیلی مهم درباره قبولی با سهمیه در کنکور:

درصورتی که داوطلب بعد از اتمام دوره تحصیلش حداکثر به مدت یکسال به تعهدات مذکور عمل ننماید، دانشگاه محل تحصیل اجازه دارد تا دوبرابر هزینه میانگین تحصیل رایگان را دریافت کند و در صورت نیاز تا زمان انجام خدمت یا پرداخت هزینه از ارائه مدارک تحصیلی اجتناب نماید.

داوطلبانی که با سهمیه بهیاری وارد دانشگاه شده اند نیز تا دو برابر طول مدت تحصیل تعهد خدمت دارند و باید آن را در محل خدمت تعیین شده بگذرانند و اجازه انتقال نیز ندارند. داوطلبان بورسیه از طرف ارگان های عمومی یا خصوصی نیز میبایست بر اساس تعهداتی که پیش از ورود به دانشگاه برای آنها (از طرف ارگان یا سازمان مربوطه) در نظر گرفته شده است اقدام کنند.

مشاوره انتخاب رشته کنکور 1402

داوطلبانی که در کد رشته محل های خاص باتوجه به رشته یا منطقه قبولی یا شرایط تحصیل(مثل دانشگاه های ارتش یا صدا و سیما) پذیرفته میشوند نیز باید حتما شرایط مندرج درباره تعهدات کنکور ۱۴۰۲ را بخوانند و مطابق آن عمل کنند. این رشته ها و شرایط خاص عبارتند از :

داوطلبانی که در هر یک از دوره های شبانه، غیرحضوری، غیر انتفاعی، دانشگاه آزاد، پردیس ، پیام نور و … (به شرط نداشتن تعهد و توضیحات در هنگام انتخاب رشته) و به طور کلی با پرداخت هزینه دوران تحصیل خود را ندارند، تعهدی در خصوص خدمت در ازای آموزش رایگان نخواهند داشت.

آنچه درباره تعهدات دانشگاه های خاص و تعهدات قبولی کنکور در رشته مححل های مختلف و دوره های ویژه خواندید بر اساس اطلاعات موجود در انتخاب رشته سال ۱۴۰۱ است و ممکن است تغییر کرده باشد. در صورت تغییر قوانین تعهدات کنکور ۱۴۰۲ در همین مقاله میتوانید اطلاعات به روز شده و نهایی را برای انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ بخوانید.

تعهدات کنکور ۱۴۰۲ هنوز به دست ما نرسیده است

البته که برای همه دوره های روزانه گذراندن دوره خدمت بعد از فراغت از تحصیل در ارگان های خصوصی و با قانون وزارت کار و بیمه تامین اجتماعی میتواند راه اصلی باشد و معمولا کمتر دانشجویی وارد دستگاه های اجرایی دولتی برای گذراندن تعهد خدمت خود خواهند شد.

ضمنا توجه داشته باشید که طبق ضوابط اگر یکبار در دانشگاه دولتی درس خوانده باشید و تعهد خدمت خود را در ارگان های خصوصی با بیمه تامین اجتماعی یا در ارگان های دولتی نگذرانده باشید و حالا کنکور مجدد داشته باشید و در دانشگاه قبول شوید(فرقی نمیکند چه دانشگاهی آزاد یا سراسری و چه رشته ای) نمیتوانید دروس گذرانده شده در رشته مذکور را معادل سازی کنید مگر اینکه معادل طول مدت تحصیلتان تا دو برابر هزینه های تحصیل خود را بپردازید.

پس یا مجبورید پول بدهید یا اینکه اساسا بیخیال مدرک قبلی و معادل سازی دروس عمومی بشوید و دروس عمومی و اختصاصی را در دوره جدید پاس کنید.

اما به هرحال این اطلاعات مربوط به سال گذشته است و به محض انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ از طرف سازمان سنجش و دریافت اطلاعات دقیق از این طریق، میتوانید تعهدات کنکور ۱۴۰۲ را نیز دی همین مقاله مشاهده کنید.

برای دریافت سریع دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ از طریق کانال تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو اقدام کنید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا