پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

خبر

تصحیح الکترونیکی امتحانات نهایی 1402 اطمینان خاطری برای دانش آموزان دوازدهمی و ترمیم معدلی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

تصحیح الکترونیکی امتحانات نهایی خبر خوب اما ترسناکی که میتواند بر آینده دانش آموزان تاثیر گذار باشد. خوب به علت کمتر شدن تاثیر نیروی انسانی و کاهش چشم گیر باند بازی، خطاهای عمدی یا سهوی و ایجاد اختلال در نظام نمره دهی! و بد به دلیل کم بودن ظرفیت های الکترونیکی کشور برای نگهداری دیتا، امنیت هک و نقل و انتقالات سایبری در حال حاضر که شکست برگزاری کنکور الکترونیکی 1401 هم صحه ای بر این کشش پایین گذاشت.

مدتی بعد از انتشار برنامه امتحانات نهایی دوازدهم خرداد 1402 شرایط تصحیح امتحانات نهایی خرداد 1402 نیز مشخص شد. همانطور که میدانید مهمترین تفاوت امتحانات نهایی با امتحانات شبه نهایی، میانترم و مستمر نحوه تصحیح امتحانات کشوری در حوزه های تصحیح است.

به طوری که برای تصحیح امتحانات نهایی از دبیر های ناشناس و در محیط ایزوله حوزه های تصحیح استفاده میشد که با برنامه ریزی برای جدا کردن سربرگ نام و نام خانوادگی دانش آموز و نام مدرسه از تقلب و اجحاف در حق دانش آموزان جلوگیری میشد.

هرچند که تقلب در امتحانات نهایی و حتی کنکور یکی از اتفاقات رایج در هنگام برگزاری این آزمون ها است اما وزارت آموزش و پرورش با ایجاد شرایط تصحیح الکترونیکی امتحانات نهایی در تلاش است تا احتمال تقلب و تخلف در امتحانات و تصحیح آنها را به حداقل برساند.

باتوجه به تاثیر 40 درصدی و مستقیم نمرات امتحانات نهایی 1402 در کنکور احتمال لو رفتن سوالات و باج گیری برای ایجاد تغییر در نمرات نهایی و تقلب در امتحانات نهایی بیشتر میشود. درنتیجه لزوم احتیاط در این زمینه بیشتر خواهد شد و تصحیح الکترونیکی امتحانات نهایی تا حد زیادی میتواند از باجگیری و تصحیح با ارفاق و ناعدالتی در سال جدید جلوگیری میکند.

در این روش تاثیر نیروی انسانی کمتر میشود و نتیجتا اشتباهات عمدی یا سهوی در تصحیح اوراق امتحان نهایی 1402 به حداقل خواهد رسید. درباره تقلب توسط دانش آموزان نیز آموزش و پرورش تصمیم دارد کمیته آگاهی برای آزمون های آموزش و پرورش تشکیل دهد که تا حد زیادی از تقلب جلوگیری میکند و با متقلبین نیز خیلی جدی تر از قبل برخورد میکند.

برای اطلاعات بیشتر با تیم مشاوره تحصیلی کنکور آکو همراه باشید.

شرایط و نحوه تصحیح الکترونیکی امتحانات نهایی 1402

در شیوه در تصحیح الکترونیکی امتحانات نهایی ، در اولین مرحله بعد از جمع آوری اوراق امتحانی پاسخنامه ها برای تصحیح به مراکز تصحیح الکترونیکی ارسال میشوند. هر پاسخنامه وارد گروه مخصوص شده و توسط عوامل متخصص اسکن و در سایت سوال قرار خواهد گرفت.

هر دبیر پورتال مخصوص به خود را دارد و نام کاربری و رمز وی از طریق روسای حوزه های تصحیح در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت. مصححان با حضور در حوزه تصحیح الکترونیک و بعد از ورود به پورتال میتواند فایل دسته برگه های امتحانی تقسیم بندی شده را دریافت و مشغول به تصحیح میشود.

در این مدت کسی در جریان نیست که چه کسی دارد دسته های برگه چه مدرسه یا حتی چه استانی را تصحیح میکند و مصححین معمولا از طرف خود سامانه از دو استان مختلف و استانی متفاوت با شهر محل آزمون انتخاب میکند. ممکن است یک دبیر در استان هرمزگان و یک دبیر در استان تبریز به صورت همزمان مشغول به تصحیح برگه امتحانی دانش آموزی از استان البرز باشند.

البته وعده هایی در زمینه حل مشکل احراز هویت دبیران و امکان تصحیح در مکان هایی غیر از حوزه امتحانی از طرف وزارت آموزش و پرورش داده شده است.

اگر در تصحیح امتحانات نهایی خرداد 1402 اختلاف وجود داشت چه؟

نمرات نهایی تصحیح امتحانات نهایی خرداد 1402 به صورت الکترونیکی و بدون دخالت نیروی کار از سامانه سوال به سامان فینال منتقل میشوند. باتوجه به تغییر نوع سوالات نهایی و مفهومی بودن سوالات امتحانات نهایی خرداد 1402 احتمال اختلاف نظر درباره رساندن یا نرساندن منظور به ویژه در سوالات تشریحی با پاسخ بلند توسط دانش آموز زیاد خواهد شد.

در این میان اگر در نمره مصحح اول و دوم بیش از یک نمره فاصله باشد، میانگین دو نمره برای دانش آموز در نظر گرفته میشود و در صورتی که اختلاف بیش از یک نمره باشد، برگه امتحانی برای تصحیح به مصحح سوم ارجاع داده میشود و نمره وی ملاک ثبت خواهد بود.

نوع سوالات امتحانات نهایی خرداد 1402 برای دهم و یازدهم و دوازدهم

باتوجه به اهمیت 40 درصدی سوابق تححصیلی دانش آموزان در سال 1402، طبیعتا نوع سوالات نیز تغییر خواهد کرد. تغییرات امتحانات نهایی 1402 سوالات استاندارد تر و البته ادراکی تر خواهد بود. احتمالا دیگر شاهد سوالات آبکی با یک کلمه جواب نباشیم و دانش آموزان خیلی هم روی نمونه سوالات امتحانات نهایی 1399 به قبل حساب باز نکنند چون احتمالا تغییرات زیادی را شاهد خواهند بود.

همانطور که حتی در برنامه امتحانات نهایی خرداد 1402 نیز شاهد بودیم امتحانات برای داوطلبان ترمیم نمره کمی متفاوت خواهند بود و این فرایند از 31 اردیبهشت آغاز خواهد شد.به ویژه که گفتیم سوالات نهایی امسال حتی با سوالات نهایی 1400 نیز متفاوت خواهند بود.

اما واقعا امتحانات نهایی دی 1401 میتواند منبع خوبی برای آشنایی با نوع سوالات نهایی خرداد امسال باشد که میتوانید این نمونه سوالات را در سایت مشاوره تحصیلی آکو دانلود کنید یا از طریق پیج اینستاگرام مشاوره تحصیلی آکو آخرین اخبار از امتحانات نهایی را دریافت کنید.

برای ثبت نام امتحانات شبه نهایی خرداد 1402 سازمان سنجش کلیک کنید

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا