پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

خبر

تغییرات امتحانات نهایی 1402 را باهم بررسی کنیم

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
2.6/5 - (27 امتیاز)

به طور کلی امتحانات نهایی به امتحاناتی گفته میشود که به صورت هماهنگ کشوری و زیر نظر مستقیم وزارت آموزش و پرورش برگزار و امتیاز دهی میشود. داوطلبان امتحانات نهایی معمولا در گروه های مختلف و در مدارس مختلف دسته بندی میشوند و در حوزه های مشخص شده برای امتحانات نهایی حاضر میشوند. اما بجز سختگیری هایی که در برگزاری امتحانات دوازدهم مطرح بود، تغییرات کنکور و امتحانات نهایی 1402 به همه اضطراب های داوطلبان دامن میزند.

از سخت گیری های امتحانات نهایی هر ساله نحوه تصحیح امتحانات نهایی است که با امتحانات عادی مدارس متفاوت خواهد بود و هر معلم به صورت داوطلبانه میتواند در حوزه های تصحیح امتحانات نهایی حاضر شوند و به صورت رندوم و بدون مشخص کردن قبلی یک دسته برگه را تصحیح کنند.

این نامشخص بودن مصحح و جدا شدن سربرگ پاسخنامه ها موجب بی طرف بودن و جلوگیری از باند بازی در تصحیح امتحانات نهایی جلوگیری میکند. در ادامه به عنوان یک تیم مشاور تحصیلی درباره شرایط و تغییرات امتحانات نهایی 1402 بیشتر توضیح خواهیم داد.

مشاوره تحصیلی کنکور 1402 و 1403

بررسی تغییرات امتحانات نهایی 1402

از سال 1402 در کنکور نوبت اول و نوبت دوم تاثیر معدل قطعی بود این درحالی است که تا سال 1401 تاثیر معدل مثبت را در کنکور شاهد بودیم. این اولین و مهمترین تغییرات امتحانات نهایی 1402 تا به امروز بوده است. تغییرات دیگری که در شرایط برگزاری امتحانات دوازدهم بوجود آمده است نوع سوالات امتحانات نهایی 1402 است که به صورت محسوسی سخت تر و متنوع تر شده است.

علاوه بر آن شرایط ثبت نام کنکور نیز تغییر کرده است و داشتن کد سوابق تحصیلی برای همه داوطلبان اعم از فارغ التحصیل و دانش آموز و … واجب است و به همین جهت نیز برای دانش آموزان و فارغ التحصیلان فرصت ترمیم معدل و نمره های امتحانات نهایی فراهم شده است.

یکی دیگر از تغییرات مهم در برگزاری امتحانات نهایی، برگزاری دو درس از امتحانات دهم و دو درس از امتحانات یازدهم به صورت نهایی است. همانطور که انتظار میرود یک درس از دروس عمومی و یک درس از دروس تخصصی به صورت نهایی از پایه دهم و یازدهم نهایی خواهد بود. دروسی که در پایه دهم و یازدهم به صورت نهایی برگزار میشود را در جدول زیر مشاهده میکنید.

دروسی که در پایه دهم به صورت نهایی برگزار میشود

رشته ریاضیفارسی و فیزیک
رشته انسانی و معارففارسی و عربی زبان قرآن
رشته تجربیفارسی و زیست شناسی

دروسی که در پایه یازدهم به صورت نهایی برگزار میشود

رشته ریاضیحسابان و عربی
رشته انسانی و معارفریاضی و علوم و فنون ادبی( انسانی)،اصول عقاید( معارف )
رشته تجربیفارسی و زیست شناسی

در پایه دوازدهم نیز که همه دروس به صورت نهایی و در تاریخ هماهنگ کشوری برگزار میشود که تاثیر مستقیم در رتبه کنکور دارند اما در این میان نحوه تاثیر دو درس امتحان نهایی دهم و یازدهم هنوز مشخصا نیست و برای اطلاعات بیشتر باید منتظر اطلاعیه های وزارتی منتشر شده از طریق سایت رسمی سازمان سنجش باشیم.

نحوه تاثیر مستقیم معدل نهایی 1402

تاثیر مستقیم نمرات امتحانات نهایی یعنی اهمیت امتحانات نهایی بیشتر میشود و دیگر نمیتوان به خوب زدن درصد های کنکور اکتفا کرد. قبل از کنکور 1402 اگر نمره امتحان نهایی به قدری پایین بود که تراز کنکور را پایین می آورد، تاثیر آن در نظر گرفته نمیشد و درصد تاثیر آن در درصد کسب شده در کنکور تقسیم میشد. اما باتوجه به تغییرات امتحانات نهایی 1402 این تاثیر مستقیم خواهد بود. حتی اگر نمره باعث پایین آمدن تراز و درصد ها شود.

پس به صورت مستقیم 40 درصد از کنکور شما امتحانات نهایی خواهد بود حتی اگر سوابق تحصیلی نداشته باشید، میزان تاثیر نمره امتحانات نهایی حذف یا تقسیم نخواهد شد و درصد صفر در نظر گرفته میشود. پس باید به سوابق تحصیلی اهمیت دهید.

سوابق تحصیلی و دریافت کد سوابق کنکور 1402

همانطور که گفته شد داشتن سوابق تحصیلی یعنی داشتن نمره امتحانات هماهنگ کشوری که توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار و کنترل میشود. این امتحانات از سال 1384 به بعد در نظام آموزشی ایران جا گرفت و البته در آن زمان اهمیت امتحانات نهایی چندان محسوس نبود و دانش آموزان یا امتحانات شرکت نمیکردند یا چندان برای آن تلاش نمیکردند که نمره خوبی بگیرند.

به همین دلیل بسیاری از داوطلبان کنکور 1402 که دیپلم نظام قدیم دارند برای گرفتن نمره بهتر و تاثیر مثبت معدل در کنکور نیاز به شرکت در امتحانات ترمیم معدل یا در صورت تغییر گروه آزمایشی نیاز به شرکت در امتحانات دیپلم مجدد خواند داشت.

برای دریافت مشاوره تحصیلی درباره تغییرات شرکت در امتحان نهایی 1402 و شرایط تاثیر معدل و … در کنکور 1402 میتوانید با شماره 02633408944 تماس بگیرید و اولین وقت مشاوره تخصصی خود را به صورت آنلاین یا حضوری رزرو کنید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا