پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

کنکور سراسری

شرایط ترمیم معدل کنکور 1402 و قوانین ایجاد سابقه تحصیلی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
2/5 - (1 امتیاز)

با توجه به اینکه پس از اتمام کنکور تیر ماه ۱۴۰۱ شاهد تغییرات بسیار زیادی از جمله تاثیر قطعی معدل در کنکور بودیم نیاز است تا همه افراد از نحوه ایجاد سوابق تحصیلی و شرایط ترمیم معدل کنکور 1402 باخبر باشند.

در قانون جدید سوابق تحصیلی کنکور سراسری ۱۴۰۲ معدل دروس پایه دوازدهم 40 درصد تاثیر قطعی روی نمره و رتبه نهایی کنکور داوطلب خواهد داشت. یعنی اگر داوطلب نمره بالایی داشته باشد تاثیر مثبت بر روی رتبه کنکور دارد ولی اگر نمرات فرد پایین باشد باعث افت رتبه کنکور خواهد شد.

در نتیجه نیاز است تا افراد امتحانات خود را به خوبی پشت سر بگذارند یا اگر در سالهای گذشته امتحانات نهایی خود را دادند و از نمرات خود راضی نبودند و به فکر کنکور مجدد با دیپلم نظام قدیم هستند برای ترمیم معدل نظام قدیم اقدام کنند. اگر داوطلب دیپلم نظام جدید یعنی نظام 6-3-3 دارد میتواند در ادامه با اطلاع از قوانین ترمیم معدل نظام جدید میتوانند تاثیر مثبت معدل خود را در کنکور تضمین کنند.

شرایط ترمیم معدل کنکور 1403 تغییر کرد

قوانین عمومی ترمیم معدل کنکور 1402 برای داوطلبان نظام جدید و قدیم

برای شروع باید بدانید که سوابق تحصیلی به طور کلی به نمره امتحاناتی گفته میشود که به صورت سراسری و هماهنگ در سراسر کشور و با نظارت و دقت زیاد زیر نظر وزارت آموزش و پرورش برگزار میشود. امتحانات نهایی فقط در حوزه های مشخص شده از سوی آموزش و پرورش و در روز های مشخص برگزار میشودو نحوه تصحیح امتحانات نهایی ویژه و بدون سربرگ امتحانی با اساتید ناشناس است که برای جلوگیری از تبعیض در تصحیح برنامه ریزی میشود.

پس اگر دیپلم نظام قدیم دارید و در همچین امتحانی شرکت نکرده اید یا در هنرستان های فنی حرفه ای دبیرستان خود را گذرانده اید و امتحان نهایی نداده اید و حالا میخواهید در کنکور سراسری شرکت کنید باید برای ایجاد سوابق تحصیلی کنکور سراسری اقدام کنید.

در خصوص نحوه ترمیم معدل و ایجاد سوابق تحصیلی بخشنامه وزارتی از سوی سازمان سنجش منتشر شده است که در این مقاله به تشریح کامل این بخشنامه جز به جز می پردازیم. همچنین داوطلبان میتوانند فایل پی دی اف این بخشنامه را در جدول زیر مشاهده و دانلود کنند.

دانلود شیوه نامه اجرایی نحوه ایجاد سوابق تحصیلی و ترمیم نمرات دروس نهایی دوره دوم متوسطه

بطور کلی ترمیم معدل فرصتی دوباره برای دانش آموزان است که اگر به هر علتی نتوانسته نمرات قابل قبول را کسب کنند میتوانند مجدداً در دروس دلخواه امتحان داده و نمرات جدیدشان برایشان لحاظ خواهد شد. این امتحانات از این نظر مهم است که حذف ضرایب دروس از کنکور 1401 موجب اهمیت یکسان دروس و نمره و ضریبشان در کنکور شده است و نمیتوان یکی را نادیده گرفت و برای رشته دانشگاهی خاصی یکی از دروس را جزو حذفیات قرار داد.

برای ترمیم معدل و ایجاد سوابق تحصیلی چند بار میتوانند اقدام کنند؟

یکی از سوالات مهمی که دانش‌آموزان همواره با آن درگیرند این است که براساس قوانین ترمیم معدل ۱۴۰۲ داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید چند دوره میتوانند ترمیم معدل داشته باشند و نمره ای که میتواند تاثیر مثبت بر رتبه و تراز کنکور آنها داشته باشد طبق بخشنامه جدید چقدر است.

خبر خوب اینکه محدودیتی در تعداد دفعات دورهای ثبت نام ترمیم معدل وجود ندارد یعنی فردی که می‌خواهد برای کنکور ۱۴۰۲ شرکت کند می تواند دی ۱۴۰۱ وخرداد ۴۰۲  ترمیم معدل انجام دهد.

اما نکته‌ای که باید به آن دقت کنید این است که هر درس را فقط یکبار میتوان ترمیم معدل کرد یعنی اگر برای دی ماه ۱۴۰۱ ترمیم معدل امتحان شیمی را شرکت کنید دیگر اجازه ترمیم معدل در درس شیمی نیستید.

در صورتی که داوطلب نظام قدیم است یا دیپلم فنی حرفه ای دارد ودرسی سابقه تحصیلی ندارد، براساس قوانین ترمیم معدل نظام قدیم تنها یک بار می تواند برای ایجاد سوابق تحصیلی اقدام کند و به اصطلاح به امتحانات نهایی که این داوطلبان شرکت میکنند، امتحانات دیپلم مجدد گفته میشود.

به عنوان مثال دانش آموزی با دیپلم تجربی می خواهد در کنکور انسانی شرکت کند این فرد در درس فلسفه سابقه تحصیلی ندارد به عنوان مثال در دی ۱۴۰۱ در درس فلسفه برای خود سابقه ایجاد می‌کند و در خرداد ۱۴۰۲ برای آخرین بار ترمیم را انجام میدهد.

توجه داشته باشید که نمره ترمیم شده و سابقه ایجاد شده تنها برای تاثیر سوابق در کنکور است و این نمره در دیپلم افراد تاثیری ندارد.

اگر نمره کسب شده در ترمیم معدل پایین تر از نمره قبلی باشد چکار کنیم؟

یکی دیگر از مسائلی که ذهن دانش‌آموزان را به شدت درگیر می‌کند این است که اگر فرد نمره بر فرض مثال ریاضی ۱۷ داشته باشد و در امتحانات ترمیم معدل نظام جدید شرکت کرده و نمره ۱۶ را به دست آورد ملاک سوابق تحصیلی در کنکور چگونه خواهد بود؟

در پاسخ باید بگوییم که درست مثل نحوه درنظر گرفتن رتبه و تراز کنکور های نوبت اول و نوبت دوم که به هرحال رتبه بهتر در نظر گرفته است، بعد از ایجاد سوابق تحصیلی کنکور سراسری نمره بالاتر برای سوابق تحصیلی کنکور لحاظ می‌شود در نتیجه از این جهت نگرانی وجود ندارد.

دانش آموزانی که دیپلم نظام قدیم دارند و برای امتحانات ترمیم معدل نظام قدیم ثبت نام میکنند، باید از دروس نظام جدید پایه دوازدهم امتحان دهند. این افراد می توانند انتخاب کنند که نمره جدید برای هر دو سال سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی جایگزین شود یا تنها برای یکی از این دو پایه جایگزین باشد.

نحوه ثبت نام برای ترمیم معدل سوابق تحصیلی کنکور سراسری

در صورتی که شما دیپلم گرفته باشید و فارغ التحصیل باشید باید به مدارس بزرگسالان مراجعه کنید و به عنوان داوطلب آزاد در امتحانات ثبت نام کنید ولی اگر دیدگاه من گرفته اید و هنوز دانش آموز از دید از طریق مدیر مدرسه خود اقدام به ثبت نام کنید.

در ارتباط با هزینه ثبت نام نیز به نظر می‌رسد که در استان‌های مختلف هزینه ثبت نام متفاوت است به عنوان مثال از بازیهای ۲۵ هزار تومان تا ۱۲۰ هزار تومان ممکن است هزینه ثبت نام برای هر درس باشد .

در صفحه ۹ و ۱۰ فایل مذکور راهنمای مرحله به مرحله ثبت نام در مدارس وجود دارد و همین طور در بند ۹ صفحه ۲ مدارک مورد نیاز و فرم هایی که لازم است نوشته شده است البته بهتر است به مدرسه مربوطه مراجعه کرده و طبق روالی که آنها میگویند ثبت نام را انجام دهید.فایل بخشنامه

نحوه ایجاد سابقه تحصیلی یا ترمیم معدل نظام جدید

طبق اصلاحیه سازمان سنجش تمامی داوطلبان که می خواهند در کنکورسراسری شرکت کنند باید در گروه آموزشی مد نظر ۴۰ درصد سابقه تحصیلی کامل را داشته باشند که ایجاد سابقه تحصیلی برای دیپلم های مختلف به شکل زیر خواهد بود. شرایط زیر برای کسانی است که دارای نمرات امتحانات نهایی در دروس عمومی هستند یعنی در نظام آموزشی نظام جدید تحصیل کرده اند یا در نظام ترمی واحدی، امتحانات سال سوم دبیرستان خود را به صورت نهایی امتحان داده اند و دارای مدرک پیش دانشگاهی نیز هستند.

بازهم تاکید میکنیم که اگر در امتحانات نهایی هماهنگ کشوری شرکت نکرده اید، چه داوطلب نظام جدید باشید و چه دیپلم نظام قدیم داشته باشید باید برای دروس عمومی و تخصصی ایجاد سوابق تحصیلی کنید و در غیر این صورت 40 درصد از کل درصد های کنکورتان کم و صفر در نظر گرفته میشود. در این شرایط قبول شدن در رشته های برتر هر گروه آزمایشی تا حدودی غیر ممکن میشود.

با توجه به تغییرات کنکور سراسری 1402 وقتی 40 درصد تاثیر سوابق تحصیلی کنکور سراسری برای داوطلبان لحاظ نشود، مثل این است که نمره امتحان از 60 است و استاد 40 نمره را به پروژه ای اختصاص داده است که شما تکمیل نکرده اید. پس حتی اگر شما تمام سوالات کنکور را درست جواب داده باشید “که منطقا هیچوقت این اتفاق نمی افتد” بازهم نمره شما در مقایسه با سایرین 60 درنظر گرفته میشود.

این موضوع درباره دروس عمومی که از کنکور حذف شده اند بدتر نیز میشود و اگر داوطلب سوابق تحصیلی برای دروس عمومی نداشته باشد کلا درصد تمام دروس عمومی 0 درنظر گرفته میشود.

 برای ثبت نام امتحانات ترمیم معدل داوطلبان باید از طریق مدرسه محل تحصیل یا مدارس بزرگسال اقدام به ثبت نام کنند.

ترمیم معدل داوطلبان نظام جدید فنی حرفه ای

داوطلبان فنی حرفه ای که در هیچ امتحان نهایی شرکت نمیکنند و میخواهند برای کنکور سراسری اقدام کنند، اگر دوازدهم باشند و بخواهند برای کنکور هنر اقدام کنند باید از طریق مدرسه محل تحصیلشان اقدام به ثبت نام برای امتحانات نهایی دروس عمومی کنند و دروس تخصصی را به صورت جداگانه برای کنکور بخوانند.(دروس تخصصی کنکور هنر برای داوطلبان آزاد دارای تاثیر سوابق تحصیلی نیستند. )

دروس عمومی مورد آزمون برای امتحانات نهایی دوازدهم زبان انگلیسی 3 ، عربی 3، دین و زندگی 3 و ادبیات فارسی عمومی 3 میباشد و برای همه رشته ها و داوطلبان در امتحانات نهایی ترمیم معدل نظام جدید و قدیم یکسان است.

اگر داوطلبان با دیپلم فنی حرفه ای بخواهند در کنکور رشته های نظری شرکت کنند، باید مثل داوطلبان کنکور نظام قدیم در امتحانات نهایی دیپلم مجدد باتوجه به رشته مورد نظر ثبت نام کنند و هم دروس عمومی و تخصصی را آزمون دهند.

درباره داوطلبان کنکور نظری با دیپلم نظام قدیم فنی حرفه ای یعنی دبیرستان سه ساله بدون مدرک پیش دانشگاهی و شرایط کنکور مجدد آنها در سال 1402 و نحوه ترمیم معدل نظام قدیم برای آنها در ادامه صحبت خواهیم کرد.

ترمیم معدل برای کنکور 1402 تجربی

اگر شما دارای دیپلم تجربی هستید سابقه تحصیلی کامل دارید اما افرادی که دیپلم ریاضی دارند تنها در دروس عمومی فیزیک و شیمی سابقه تحصیلی دارند و باید درس زیست شناسی را امتحان بدهند. امتحان زیست شناسی از کتاب زیست شناسی دوازدهم انجام می‌شود. برای درس ریاضی تجربی نیز میتوانید در امتحان ترمیم معدل شرکت کنید و یا از شرایط معادل سازی دروس حسابان و هندسه استفاده کنید.

در جایگزینی ترمیم معدل نظام جدید درس ریاضی تجربی با دیپلم ریاضی نمرات درس حسابان کسری به پنج و نیم و هندسه با ضریب ۱۳۸ جایگزین نمره ریاضی تجربی خواهد بود.

در صورتی که دیپلم انسانی دارید تنها در دروس عمومی سابقه دارید و باید در روز زیست شناسی ریاضی فیزیک و شیمی امتحان بدهید

شرایط ترمیم معدل ۱۴۰۲

ترمیم معدل برای کنکور ریاضی 1402

در صورتی که دارای دیپلم انسانی هستید و می خواهید در کنکور ریاضی شرکت بکنید تنها در دروس عمومی سابقه باید و باید درس حسابان هندسه گسسته فیزیک و شیمی را امتحان بدهید و در صورت داشتن دیپلم تجربی باید دروس حسابان هندسه گسسته  را امتحان بدهید و درس فیزیک و شیمی معادل سازی میشوند.

شرایط ایجاد سوابق تحصیلی کنکور سراسری برای رشته ریاضی

ترمیم معدل آزمایشی انسانی

در صورتی که می خواهید کنکور انسانی شرکت کنید و دیپلم ریاضی دارید باید درس ریاضی انسانی را امتحان بدهید و یا نمره حسابان با ضریب چهار و هشت دهم و نمره گذشته با ضریب یک و دو دهم جایگزین ریاضی انسانی می شود همچنین باید در امتحان دروس عربی اختصاصی ادبیات اختصاصی تاریخ و جغرافیا فلسفه و جامعه شناسی شرکت کنید.

در صورتی که دیپلم تجربی دارید و می خواهید در آزمون سراسری گروه انسانی شرکت کنید باید در درست عربی اختصاصی ادبیات اختصاصی تاریخ و جغرافیا فلسفه و جامعه شناسی امتحان بدهید برای درس ریاضی انسانی اگر میخواهید میتوانید انجام شرکت کنید و یا نمره ریاضی تجربی به طور مستقیم جایگزین برای نمره ریاضی انسانی خواهد بود.

ایجاد سوابق تحصیلی کنکور سراسری رشته انسانی

نحوه ایجاد سوابق و ترمیم معدل نظام قدیم

اول از همه اینکه داوطلبان کنکور سراسری 1402 بی هیچ قید و شرطی باید سوابق تحصیلی یعنی نمره امتحانات نهایی را برای دروس خود داشته باشند. حال آنکه داوطلبان نظام قدیم چند دسته هستند که در ادامه به تفکیک هرکدام درباره شرایط شرکت در امتحانات ترمیم معدل نظام قدیم و دیپلم مجدد توضیح خواهیم داد.

اگر داوطلبان دیپلم نظام قدیم بعد از سال 1384 دارند، پس احتمالا در امتحانات نهایی شرکت کرده اند و نمرات امتحانات نهایی دارند. حال اگر نمره امتحانات آنها کم باشد و بخواهند در همان گروه ازمایشی دیپلم خود آزمون دهند، امتحانات ترمیم معدل گزینه آنها خواهد بود و باید از طریق مدارس بزرگسال اقدام کنند.

درباره روش ترمیم معدل و ایجاد سوابق تحصیلی برای داوطلبان کنکور تجربی با دیپلم نظام قدیم غیر یکسان و یکسان در جدول زیر بیشتر بخوانید.

ترمیم معدل نظام قدیم  برای کنکور 1402

اگر داوطلبان دارای دیپلم نظام قدیم ترمی واحدی یعنی نظام سه سال دبیرستان و پیش دانشگاهی و دارای نمره امتحانات نهایی هستند ولی میخواهند گروه آزمایشی خود را تغییر دهند.

مثلا با دیپلم انسانی کنکور تجربی بدهند، میبایست در امتحانات دیپلم مجدد شرکت کنند. که دقیقا همزمان با امتحانات نهایی دانش آموزان دوازدهم و ترمیم معدلی ها برگزار میشود و تنها تفاوت این است که به علت تغییر رشته امتحانات دیپلم مجدد نامیده میشود و از طریق مدراس بزرگسال برای ترمیم باید اقدام کنند.

ترمیم معدل نظام قدیم کنکور انسانی 1402

باوجودی که کنکور ریاضی چندان گروه ازمایشی پرطرفداری نیست اما برای داوطلبانی که میخواهند کنکور ریاضی و فیزیک شرکت کنند و دیپلم نظام قدیم غیر مرتبط دارند، میتوانند از جدول زیر برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط ترمیم معدل ایجاد سوابق تحصیلی استفاده کنند.

ترمیم معدل و ایجاد سوابق تحصیلی برای کنکور ریاضی  سراسری 1402

ترمیم معدل ۱۴۰۲ برای داوطلبان دیپلم نظام قدیم فنی حرفه ای

برای ترمیم معدل ۱۴۰۲ نظام قدیم آن هم برای داوطلبان فنی حرفه ای که سه سال دبیرستان را گذرانده اند و مدرک پیش دانشگاهی ندارند، راهی بجز گذراندن دوره پیش دانشگاهی یا همان دوازدهم و شرکت در امتحانات نهایی نیست. این داوطلبان درصورتی که بخواهند در رشته تجربی، ریاضی یا انسانی کنکور دهند، باید ابتدا سال آخر دبیرستان خود را بگذرانند و سپس مطابق آنچه گفته شد برای ترمیم معدل نظام قدیم و ایجاد سوابق تحصیلی کنکور سراسری اقدام کنند.

برای ارتباط با تیم تخصصی مشاوره تحصیلی کنکور آکو از طریق پیج اینستاگرام مرکز مشاوره کنکور آکو اقدام کنید و یا از طریق کانال تلگرام مشاوره کنکور آکو سوالات خود را درباره ترمیم معدل و نحوه برنامه ریزی برای مطالعه همزمان امتحانات نهایی و کنکور بخوانید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا