پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی دانشگاه های کشور سراسری، آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی

شرایط دانشگاه فرهنگیان کنکور 1402 چگونه است؟

شرایط ثبت نام و ورود به دانشگاه فرهنگیان

به این نوشته امتیاز دهید

حرفه دبیری در فرهنگ ما ایرانیان از دیرباز دارای اهمیت و جایگاه خاصی بوده و هست، در گذشته معلمان به روش های مختلفی انتخاب می شدند، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1358 اولین دوره پذیرش دانشجو برای مراکز تربیت معلم برگزار شد و از سال 1369 آزمون ورودی دانشگاه ها(کنکور) و آزمون ورودی دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی ادغام شدند.

اما در چند سال گذشته جذب دبیر در نهاد آموزش و پرورش با تغییراتی همراه بوده و حال دیگر شرایط دانشگاه فرهنگیان متفاوت از گذشته است. در این روز ها که شاهد تغییرات کنکور هستیم، حتی وعده جدا شدن آزمون ورودی دانشگاه فرهنگیان و کنکور سراسری نیز داده شده است. به هرحال لازم است درباره شرایط این دانشگاه های خاص بیشتر توضیح دهیم.

شرایط دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان که قبلا با عنوان تربیت معلم شناخته می شد، در دی ماه 1390 با هدف تربیت معلم زیر نظر آموزش و پرورش تاسیس شد. این دانشگاه دارای 98 واحد آموزشی است، در هر استان 2 پردیس خواهران و برادران وجود دارد و دارای 34 دانشکده می باشد، این نهاد هر ساله با برگزاری کنکور، افرادی را که متقاضی ورود به دانشگاه فرهنگیان هستند با توجه به نیاز خود جذب می کند. ما در این مقاله می خواهیم به شرایط دانشگاه فرهنگیان و قوانین مربوط به آن اشاره کنیم.

به گفته ریاست دانشگاه فرهنگیان، این دانشگاه در بین دانشگاه های کشور رتبه ی 183 و در بین دانشگاه های دنیا رتبه 7000 را دارا می باشد.

نکته ای که باید درباره قبولی دانشگاه فرهنگیان به آن توجه داشته باشید، شرایط مصاحبه ها، شرایط تحصیل، تعهد خدمت و البته مهم تر از هر چیز دیگری سال های خدمتی است که قرار است داشته باشید. اگر برای انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان مجاز شده اید، قبل از انتخاب رشته بهتر است از مشاوره انتخاب رشته کنکور کمک بگیرید.

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور 1401

شرایط دانشگاه فرهنگیان در سال 1402

قبولی در دانشگاه فرهنگیان در دو مرحله انجام می شود، مرحله اول شرکت در آزمون سراسری، با توجه به نکاتی که در مطالب زیر به آن اشاره می کنیم خواهد بود و در مرحله دوم داوطلب در صورت دارا بودن شرایط مصاحبه و قبولی در آزمون علمی(کنکور) برای مصاحبه دعوت خواهد شد، این را به خاطر داشته باشید که قبولی در آزمون و دعوت به مصاحبه به منزله ی قبولی صد در صد و ورود به دانشگاه فرهنگیان نیست. شرایط ویژه ای که برای قبولی دانشگاه فرهنگیان در دفترچه انتخاب رشته کنکور 1402 در نظر گرفته میشود به شرح زیر است.

داشتن همه شرایط عمومی مذکور در دفترچه کنکور سراسری و داشتن مدرک دیپلم یا پیش دانشگاهی نظام قدیم در زمان مصاحبه عملی برای در نظر گرفته شدن سایر شرایط داوطلب و ایجاد شرایط دانشگاه فرهنگیان اجباری است. شرایط اختصاصی ورود به دانشگاه فرهنگیان عبارت است از:

  • داوطلب حتما باید حداقل نمره علمی 6500 و بالاتر را در زیر گروه مربوط به آزمون سراسری را کسب کند.
  • در هنگام ورود به دانشگاه حداکثر سن داوطلب 24 سال باشد.(تغییر سن شناسنامه ای به شرطی که قبل از ثبت نام کنکور و با دلیل قانونی باشد معتبر است و خدمت سربازی و هیچ شرایط ویژه دیگری سقف سنی را تغییر نمیدهد.)
  • حداقل معدل کل 14 در پایه های دهم ، یازدهم و دوازدهم
  • دانشجویانی که در دوره روزانه از تسهیلات دولتی استفاده می کنند در صورتی که متقاضی ثبت نام در دانشگاه فرهنگیان می باشند و مجاز به انتخاب رشته این دانشگاه هستند موظفند قبل از تاریخ ثبت نام کنکور از دانشگاه خود انصراف دهند.
  • گزینش دانشگاه فرهنگیان در کنکور 1402 به صورت سختگیرانه تری بومی است!
  • داوطبانی که تعهد خدمت به هر ارگان یا سازمانی دارند باید قبل از ثبت نام نامه موافقت محل خدمت و تعیین تکلیف وضعیت تعهد خدمت خود را داشته باشند.
  • سلامت کامل تن و روان و شرایط جسمی مناسب برای اجرای وظیفه معلمی
  • استعداد و علاقه و انگیزه برای معلمی و اخلاق و رفتار و منش متناسب با جایگاه معلم
  • توانایی های پایه در مهارت های پایه و علوم فناوری اطلاعات(کار با کامپیور و نرم افزار ها و …)
  • با وجود تعهد خدمت دانشگاه برای دانشجویان، تنها در صورتی استخدام آنها بعد از اتمام تحصیل قطعی میشود که شرایطمربوطه را داشته باشند.
شرایط دانشگاه فرهنگیان در انتخاب رشته کنکور 1402

نکاتی درباره بومی بودن داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان کنکور 1402

ملاک تعیین بومی بودن داوطلبان برای قبولی دانشگاه فرهنگیان مشابه شرایط بومی داوطلبان است که در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 اعلام شده است. اگر بخواهیم شرایط بومی گزینی دانشگاه فرهنگیان را در انتخاب رشته کنکور 1402 بررسی بکنیم، میتوانیم به شرح زیر دسته بندی داشته باشیم:

  • سه سال آخر دبیرستان داوطلب که برای نظام جدید ها متوسطه دوم است و برای نظام قدیم ها دو سال آخر دبیرستان و سال پیش دانشگاهی (به شرطی که در یک بخش، شهر و یا استان بوده باشد)
  • در صورتی که بخش، شهر و یا استان محل تحصیل سه سال آخر دوره دبیرستان داوطلب یکسان نباشد، محل تولد به عنوان بومی مشخص میشود.
  • داوطلبانی که در خارج از کشور سه سال آخر دبیرستان خود را گذرانده اند محل تولدشان بومی انتخاب رشته ورود به دانشگاه فرهنگیانشان تلقی میشود.
  • داوطلبانی که محل تولدشان خارج از کشور بوده است و سه سال دبیرستان را نیز خارج از کشور گذرانده اند بومی شهر تهران خواهند بود.

توجه داشته باشید که در شرایط ویژه دانشگاه فرهنگیان در دفترچه انتخاب رشته کنکور 1401 صراحتا ذکر شده است که در صورت انتخاب رشته و قبولی در کد رشته محل غیر از استان بومی داوطلب برای ورود به دانشگاه فرهنگیان، در زمان احراز بومی نبودن داوطلب قبولی کاملا لغو خواهد شد و آموزش و پرورش هیچ تعهدی برای ورود وی به دانشگاه های فرهنگیان نخواهد داشت.

ضمنا بعد از قبولی داوطلب در کد رشته محل بومی خودش، مطابق شرایط دانشگاه فرهنگیان که در دفترچه انتخاب رشته کنکور ذکر شده است، حداقل تا 10 سال بعد از اشتغال به کار داوطلب اجازه انتقال برون استانی را نخواهد داشت و حتی در صورت درخواست انتقال، این نامه به منزله فسق همکاری خواهد بود و هزینه آموزش رایگان تمام و کمال از داوطلب دریافت میشود.

تعهد استخدام در دانشگاه های فرهنگیان از مزایا است یا معایب؟

شاید برای دانش آموزان، به ویژه دانش آموزان رشته انسانی که با روحیه لطیف و انسان دوستانه ای که دارند، تعهد خدمت در آموزش و پرورش به صورت معلم و شرایط پرداخت کمک هزینه تحصیل و امکان ادامه تحصیل از مزایای بزرگ قبولی دانشگاه فرهنگیان محسوب شود اما اگر پای صحبت های معلمی که با حقوق کم و شرایط سخت کاری روز های تعهد خدمت خود را میگذراند صحبت کنید شاید نظرتان عوض شود!

به عنوان مدعی تخصص در زمینه مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 لازم است درباره این موضوع اطلاعات کافی را در اختیارتان بگذاریم اما نهایتا انتخاب با شماست که به شرط مجاز بودن میتوانید انجام دهید!

مشاوره انتخاب رشته کنکور 1402

به هر صورت در دفترچه انتخاب رشته کنکور درباره تعهداتی که داوطلب بعد از ثبت نام در دانشگاه فرهنگیان به عهده دارد نوشته شده است:

  1. برای کد رشته محل هایی که محل تحصیل متفاوت دارند و در دفترچه انتخاب رشته شرایط آن صراحتا برای محل خدمت ذکر شده است، مسئولیت تعیین محل خدمت بعد از اتمام تحصیل و بر عهده اداره آموزش و پرورش استان است و هیچگونه مدراک پزشکی، تاهل، کفالت، فوت والدین، مسافت و … قابل تاثیر بر شرایطت انتقالی نخواهد بود.
  2. اگر در زمان فراغت از تحصیل داوطلب، در محل مورد نظر برای خدمت نیاز به نیرو نباشد، تعیین محل خدمت به عهده آموزش و پرورش است و این ارگان موظف به تغییر محل خدمت در سطح همان استان خواهند بود.

اگر افراد بعد از این مدت نیز مایل به خدمت رسانی به این نهاد باشند می توانند به کار خود ادامه دهند.

سلامت جسمی، فیزیکی و روانی برای قبولی دانشگاه فرهنگیان چقدر مهم است؟

به طور کلی در همه دانشگاه های شرایط خاصی که تعهد خدمت و بیمه از روز اول اعمال میشود، سلامت جسمی و روحی در هنگام ثبت نام از طریق پزشک معتمد کنترل میشود. اما جالب است بدانید که استاندارد سلامت جسمی و روحی لازم برای ورود به دانشگاه فرهنگیان کمی با استاندارد های سایر دانشگاه ها متفاوت است. در دفترچه انتخاب رشته کنکور 1402 شرایط سلامت داوطلبان برای ورود به دانشگاه فرهنگیان به شرح زیر است:

نقوص تکلم: داشتن قدرت تکلم کامل و نداشتن لکنت زبان – عدم نقص در تلفظ کلمات و حروف

نقوص بینایی: بینایی بالای پنج دهم یک چشم و یا بدون عینک هر دو چشم بالای ده بیستم(در صورت استفاده از عینک یا لنز طبی باید دامنه دید به 10 از 10 و حداقل 16.20 در دو چشم ) – نداشتن انحراف چشم – نداشتن کوررنگی برای داوطلبان دبیری هنر و دبیران دوره ابتدایی الزامی و برای سایرین فاقد اهمیت است.

نقوص شنوایی: نداشتن نقص در دامنه شنوایی بیشتر از 30 دسیبل و توانایی شنیدن صداهای معمولی

نقوص فیزیکی: هیچ داوطلبی برای تحصیل در رشته های دانشگاه فرهنگیان نباید دارای نقص عضو مادرزادی مشخص و مشهود یا جای جراحت و سوختگی حاصل از سوانح در نقاط مشخص بدن باشد. که طی معاینات پزشکی توسط پزشک مورد بررسی قرار میگیرد.

ضمنا اگر داوطلبان دارای هرگونه بیماری شناخته شده یا شناخته نشده ای باشند که از نظر پزشک معتمد آموزش و پرورش در انجام وظیفه معلمی آنها اخلالی ایجاد کند از ورود آنها به دانشگاه فرهنگیان جلوگیری میشود.

داشتن حداقل قد برای رشته آموزش تربیت بدنی در خانم ها و آقایان الزامی است که باتوجه به شرایط هر دانشگاه متفاوت است.

نقوص روانشناختی و روحی: همانطور که پیش تر نیز درباره آن صحبت کردیم، داشتن انگیزه ایثار، علاقه به تعلیم و تعلم باید در ویژگی های شخصیتی داوطلب سازگار باشد و عدم ابتلا به هرگونه ناهنجاری روانی و مشکلات روانشناختی و به تایید رسیدن آن از طریق روانشناس معتمد آموزش و پرورش اجباری است.

روش و منش متناسب با شغل معلمی و استعداد ذاتی در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان چطور مشخص میشود؟

تدریس و توانایی انتقال مطلب واقعا یک استعداد ذاتی است که برای هرکس تا اندازه ای و به یک روش مخصوص امکان پذیر است. ضمنا داشتن اخلاق و رفتار مناسب در مواجهه با شرایط سخت تدریس و مشکلات احتمالی که پیش می آید از شروط اصلی برای قبولی در مصاحبه است.

به همین دلیل است که داوطلبان دبیری چه در دانشگاه و چه از طریق آزمون های استخدامی آموزش و پرورش در هنگام مصاحبه از طرف مصاحبه کنندگان که عموما دبیران با سابقه و عضو هیئت سنجش آموزش و پرورش هستند مورد آزمایشی قرار میگیرند.

مثلا ممکن است داوطلبان در یک کلاس فرضی قرار بگیرند که مصاحبان نقش دانش آموزان آن را بازی میکنند! و داوطلب باید تکنیک برخوردش را در موقعیت مورد نظر به نمایش بگذارد.

باتوجه به اهمیت تدریس موفق و البته سطح علمی بالای دبیران آموزش و پرورش داوطلبانی که جزو استعداد های درخشان، نخبگان علمی و مهارتی و برگزیادگانالمپیاد ها و جشنواره های فرهنگی و هنر و …. در شرایط علمی برابر و نمره مصاحبه یکسان براساس کد رشته محل مورد نظر اولویت پذیرش خواهند داشت.

این اولویت به شرطی است که مدارک مربوطه در زمان مصاحبه ارائه شوند و مورد تایید آموزش و پرورش نیز باشند. اگر مهارت ها بعد از مصاحبه کسب شوند در قبولی تاثیر گذار نخواهند بود.

جزئیات استخدام آموزش و پرورش بعد از اتمام تحصیل

داوطلبان موظفند بعد از فراغت از تحصیل به مدت دوبرابر طول دوره شان در محل مشخص شده از طریق آموزش و پرورش خدمت کنند. فارغ التحصیلانی که در هنگام فراغت از تحصیل بیش از 28 سال سن داشته باشند برای استخدام با مشکل روبرو خواهند شد و البته عدم سن خلق و سوء شهرت نیز میتواند مانعی بر سر راه استخدام داوطلبان دانشگاه فرهنگیان باشد.

در چنین شرایطی یا در صورت انصراف از تحصیل یا خدمت، در صورت تقاضای انتقالی یا اعتراض به محل خدمت در دوره تعهد خدمتشان کل هزینه تحصیل رایگان آنها دریافت میشود و مطابق شرایط تعهدات دانشگاه های روزانه با آنها برخورد میشود.

رشته های دانشگاه فرهنگیان در انتخاب رشته کنکور 1402 چگونه است؟

دانشگاه فرهنگیان در هر 5 گروه آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان جذب نیرو انجام می دهد و داوطلبانِ هر کدام از این رشته ها می توانند با توجه به دفترچه ای که هر ساله سازمان سنجش با توجه به نیاز مجموعه ارائه می دهد کد رشته محل خود را انتخاب کنند.

برای قبولی در هر کدام از رشته ها می بایستی نمره خوبی در زیر گروه مربوط به آن رشته کسب کنید و باتوجه به حذف ضرایب دروس در کنکور 1402 به بعد و البته اهمیت 40 درصدی نمرات سوابق تحصیلی در تراز نهایی کنکور، بهتر است قبل از حاضر شدن در جلسه با مشاوره تخصصی درباره شرایط دانشگاه فرهنگیان اطلاعات کافی را کسب کنید و سپس برای انتخاب رشته نیز برنامه ریزی کنید.

آیا مزایای دانشگاه فرهنگیان به شرایط سخت مصاحبه ای، 30 سال تعهد خدمت و شرایط سخت شبانه روزی بودن دانشگاه و محل تحصیل و … می ارزد؟ آیا میتوان با تراز بالای 6500 رشته بهتری قبول شد یا اینکه انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان بهترین گزینه است؟

رشته های دانشگاه فرهنگیان

ریاضی فیزیک: آموزش ابتدایی، آموزش ریاضی، آموزش فیزیک، آموزش تربیت بدنی، آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه.

علوم تجربی: آموزش ابتدایی، آموزش زیست شناسی، آموزش شیمی، آموزش تربیت بدنی، آموزش علوم تجربی، آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه

ضریب دروس

علوم انسانی: آموزش ابتدایی، آموزش الهیات، آموزش تاریخ و جغرافیا، آموزش تربیت بدنی، آموزش زبان و ادبیات فارسی، آموزش علوم اجتماعی، آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه، آموزش زبان عربی، آموزش مشاوره و راهنمایی

زبان: تنها رشته قابل پذیرش دانشگاه فرهنگیان با کنکور تخصصی زبان رشته آموزش زبان انگلیسی است که تقریبا در همه دانشگاه های فرهنگیان هم کد رشته محل دارد.

هنر: آموزش هنر، آموزش ارتباط تصویری.

مزایای قبولی در دانشگاه فرهنگیان

یکی از مزایای دانشگاه فرهنگیان این است که افراد مشغول به تحصیل در این دانشگاه، پس از دوران کارآموزی و بدست آوردن نمره مطلوب و صلاحیت لازم در این نهاد استخدام خواهد شد و دیگر دغدغه ای برای کار ندارند.

  • این افراد در دوران دانشجویی از حقوق دانشجویی بهره مند هستند و این حقوق برای تامین هزینه های تحصیل ان ها در نظر گرفته شده است.
  • تحصیل در این دانشگاه ها کاملا رایگان است.
  • مدت تحصیل این دانشجو معلمان جزء سوابق خدمت آن ها حساب می شود.
  • دانشجویان از بیمه بازنشستگی و سلامت نیز برخوردار هستند.
  • این افراد از ترم 4 در مدارس به صورت کارورزی شروع به کار می کنند.
  • دانشجویان آقا از رفتن به خدمت سربازی معاف می شوند و فقط باید دوران آموزشی را بگذرانند

دیگر مزایا و معایب دانشگلاه فرهنگیان 

قبولی در دانشگاه فرهنگیان با مرکز مشاوره آکو

با توجه به گفتار فوق قبولی در دانشگاه فرهنگیان در 5 گروه آزمایشی (ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان) که از شرایط خاصی هم پیروی می کند مستلزم برنامه ریزی و مطالعه ای نظام مند و دقیق است، با توجه به اهمیت دروس و ضریب آن ها می توانید برای مشاوره دقیق تر با شماره 0263340894 تماس حاصل فرمایید، ما در مرکز مشاوره آکو با مشاورهای زبده می توانیم شما را در این راه همراهی کنیم.

اینستاگرام مرکز مشاوره آکو

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا