پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

شرایط خدمت سربازی برای کنکور ۱۴۰۲ چگونه است؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

معمولا در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری رفی از شرایط و ضوابط سربازی برای کنکور و ورود به دانشگاه نمیزنند و به اطلاعات درج شده در دفترچه ثبت نام بسنده میکنند. مثلا در دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ درباره معافیت تحصیلی سربازی برای کنکور مجدد همین یک جمله نوشته شده است:

بر اساس اعلام رسمی سازمان نظام وظیفه عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران “داوطلبان مرد” برای شرکت در آزمون سراسری و انتخاب رشته کنکور سال ۱۴۰۱لازم بوده به هنگام پذیرش در دانشگاه (قبول قطعی و ثبت نام) یکی از شرایط مندرج در دفترچه ثبت نام و شرکت در آزمون سراسری را دارا بوده باشند.

طبیعتا در انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ نیز همین شرایط درباره دفترچه ثبت نام کنکور ۱۴۰۲ مطرح خواهد شد و ما نهایتا برای بررسی شرایط معافیت تحصیلی کنکور نیاز به مطالعه دفترچه منتشر شده در ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ خواهیم داشت.

در ادامه این مطلب به بررسی جزء به جزء شرایط معافیت تحصیلی پشت کنکوری ها برای سال ۱۴۰۲ از نظر سازمان سنجش و براساس اخبار و اطلاعیه های سازمان نظام وظیفه درباره کنکور در سربازی میپردازیم. امیدواریم به عنوان مشاور انتخاب رشته بتوانیم در مسیر رسیدن به هدف هایتان قدمی هرچند کوچک در کنار شما باشیم.

توجه داشته باشید که سازمان نظام وظیفه عمومی کشور در هرسال فراخوان ویژه مشمولان را صادر میکند مثلا امسال در اسفند ماه ۱۴۰۱، برای متولدین سال ۱۳۸۴ فراخوان تعیین وضعیت زده است. به همین ترتیب در اسفند ماه ۱۴۰۳ و پیش از کنکور ۱۴۰۳ فراخوان تعیین وضعیت داوطلبان ۱۳۸۵ به بعد ارائه میشود و …

شرایط معافیت سربازی برای کنکور سراسری ۱۴۰۲ چگونه است؟

خب همه ما میدانیم که داوطلبان مرد کنکور در هنگام ثبت نام برای آزمون سراسری باید وضعیت نظام وظیفه خود را به صورت کد وارد کنند. این کد ها که در صفحه ۲۳ دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور آمده اند، به صورت عدد هایی هستند که مشخص میکند هر داوطلب چه شرایطی برای گذراندن “خدمت مقدس سربازی” دارد. اگر نمیدانید که مشمول خدمت سربازی هستید یا خیر متن صریح سایت نظام وظیفه عمومی را بخوانید :

تمام افراد ذکور ایرانی که به سن ۱۸ سالگی تمام می رسند از اول ماه تولد که طی آن ماه وارد ۱۹ سالگی می شوند مشمول قانون وظیفه عمومی می گردند مگر اینکه شرایط معافیت تحصیلی، کفالت، پزشکی و … داشته باشند.

معافیت تحصیلی کنکور برای سربازی

شرایط مذکور بی شک هماهنگ شده با سازمان نظام وظیفه است و در صورت مشمولیت شرایط معافیت تحصیلی کنکور داوطلبان میتوانند در کنکور شرکت کنند، انتخاب رشته انجام دهند و در مهرماه ۱۴۰۲ وارد دانشگاه شوند. شرایط ده‌گانه داوطلبان مرد بالای ۱۸ سال برای شرکت در کنکور تیر ۱۴۰۲ به شرح زیر بوده است:

  1. دارا بودن کارت پایان خدمت: کد ۱
  2. دارا بودن کار معافیت دائم سربازی (کارت معافیت کفالت، کارت معافیت سهمیه ایثار گرران، کارت معافیت پزشکی و …): کد ۲
  3. برگ معافیت موقت هولوگرام دار بدون غیبت به شرط اعتبار در زمان کنکور: کد ۳
  4. دانش آموزان سال آخر دوره متوسطه دوم(دوازدهم) که تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ و قبل از پایان ۲۰ سالگی تمام فارغ التحصیل میشوند.: کد ۴
  5. دانش آموزانی که قبل از سن مشمولیت یعنی قبل از ۱۸ سالگی تمام دیپلم گرفته اند و غیبت هم ندارند.:کد ۵
  6. سربازان مشغول به خدمت سربازی که در هنگام پست کردن دفترچه اعزام به خدمت غیبت نداشته اند و در حین گذراندن خدمت سربازی کنکور داده اند(به شرطی که در مقطع کارشناسی یا بالاتر پذیرفته شوند.): کد ۶
  7. سربازانی که تا ۳۱ شهریور کارت پایان خدمت دریافت میکنند.: کد ۷
  8. کارکنان شاغل در نیروهای مسلح که شغل آنها همتراز با گذراندن خدمت سربازی است (به شرط نامه موافقت از طرف سازمان نیروی انسانی ارگان محل خدمت): کد ۸
  9. دانشجویانی که در سال گذشته از دانشگاه و رشته مورد تحصیل انصراف داده اند و در کمتر از یکسال بعد از انصراف در کنکور شرکت کرده و مجاز به انتخاب رشته شده باشند(به شرطی که قبلا از امتیاز انصراف استفاده نکرده باشند): کد ۹
  10. فارغ التحصیلان مقطع کاردانی که در مقطع کارشناسی قبول شوند: کد ۱۰

همه این شرایط را خواندید اما اگر قرار بود این رف های قلمبه و سلمبه را بفهمید و بدانید که در کدام شرایط قرار دارید که در دفترچه ثبت نام شرایط را میخواندید و نیازی به جستجو در گوگل برای شرایط سربازی برای کنکور نبود. به طور خلاصه باید بدانید اگر معاف نیستید و خدمت سربازی هم نرفته اید، دو حالت پیش می آید! یا دانشجو هستید یا میخواهید کنکور بدهید و دانشجو شوید.

در هر دو صورت شما به عنوان یک پسر که خدمت سربازی نرفته است، درست یک سال بعد از اتمام درستان(چه در دانشگاه، چه در دبیرستان، چه انصراف از دانشگاه و …) مهلت دارید که خودتان را به عنوان مشمول خدمت سربازی معرفی کنید. در غیر اینصورت غیبت میخورید و دیگر نمیتوانید وارد دانشگاه شوید تا خدمتتان تمام شود.

نکاتی که درباره انواع معافیت سربازی کنکور ۱۴۰۲ که باید بدانید

همانطور که میدانید سازمان وظیفه عمومی کشور شرایط متفاوتی را برای معافیت دائم یا موقت مشمولان خدمت سربازی در نظر میگیرد. که بسیاری از داوطلبان شرکت در کنکور ممکن است بخواهند باتوجه به انواع معافیت، شرایط خود را برای ادامه تحصیل متعادل کنند.

معافیت سربازی پزشکی: به طور کلی فقط کسانی میتوانند معافیت پزشکی دریافت کنند که از لحاظ روانی یا فیزیکی توانایی شرکت در خدمت سربازی را نداشته باشند و این معافیت وابسته به شرایط میتواند دائم یا موقت باشد. که صحت وجود این بیماری یا نقص و میزان شدت آن باید به تایید پزشک معتمد سازمان نظام وظیفه رسیده باشد.

لیست بیماری های مشمول معافیت

معافیت تحصیلی کنکور با بیماری و علت پزشکی

برای داوطلبانی که آسیب یا نقص آنها دائمی است معافیت دائم پزشکی و برای آنان که طول دوره درمان کمتر از ۲ سال داند، معافیت موقت در نظر گرفته میشود(مگر در شرایط خاص که در صورت بهبودی بیماری نیز معافت دائم تعلق بگیرد و طول مدت درمان به عنوان خدمت اجباری سربازی لحاظ میشود.)

شرایط عمومی معافیت پزشکی برای کنکور و ورود به دانشگاه

معافیت سربازی کفالت: درصورتی که مشمول خدمت سربازی تک پسر و تنها مسئول نگهداری از پدر یا مادر ناتوان، مادر بدون شوهر، برادر زیر ۱۸ سال یا خواهر مجرد، پدربزرگ یا مادربزرگ ناتوان بدون سرپرست باشد، میتواند از معافیت کفالت استفاده کند. درصورت فوت همسر و داشتن فرزند صغیر یا همسری که بعد از ازدواج دچار معلولیت شده باشد و نیاز به مراقبت داشته باشد و این حقیقت توسط پزشک تایید شود، میتواند حتی بدون داشتن معافیت تحصیلی نیکارت معافیت دائم دریافت کند و در کنکور شرکت داشته باشد.

معافیت سربازی کنکور برای کفالت چگونه است؟

معافیت سربازی تحصیل در خارج از کشور: حتی فرزندان ذکور ایرانی که مهاجرت کرده اند و در خارج از کشور در مدارس ایرانی مشغول به تحصیل هستند نیز در صورتی که به سن مشمولیت برسند (به ویژه اگر بخواهند کنکور خارج از کشور شرکت کنند) باید برای گذراندن خدمت سربازی اجباری ظرف یکسال پس از فراغت از تحصیل و دریافت گواهی پایان دوره تحصیلی میبایست برای تعیین وضعیت خدمت سربازی خود اقدام کنند.

پس اگر برای فرار از سربازی برای کنکور قصد مهاجرت تحصیلی دارید بدانید و آگاه باشید که بعد از رسیدن به سن مشمولیت سربازی و گذراندن دوره تحصیلی در صورتی که وضعیت نظام وظیفه خود را مشخص نکرده باشید، سرباز فراری حساب میشوید و قاعدتا ممنوع الخروج!

از آنجا که بیشترین معافیت های موقت سربازی برای کنکور در کشور ما مربوط به معافیت تحصیلی است بهتر است درباره این موضوع به صورت جداگانه توضیح دهیم.

معافیت تحصیلی طلاب حوزه های علمیه: شاید جالب باشد بدانید که طلاب وزه های علمیه تا هر سنی که ادامه تحصیل دهند و باتوجه به اینکه حوزه های علمیه دوره های تمام وقت و متمادی(بدون کنکور) دارند، احتمالا بعد از اتمام تحصیل هم به علت ازدواج و فرزندآوری میتوانند معافیت دائم را کسب کنند.حتی داوطلبان مشمول نیز میتوانند با داشتن شرایط سنی هر سط ادامه تحصیل دهند.

  • سطح فوق دیپلم: ۲۲ سال
  • سطح لیسانس ۲۴ سال
  • سطح فوق لیسانس ۲۸ سال
  • سطح دکتری: ۳۰ سال

اگر طلاب حوزه علمیه از دوره های تححصیلی انصراف دهند، در صورتی که پیش از ورود به حوزه غیبت نداشته باشند و دوره را نیز تمام نکرده باشندف میتوانند در کنکور شرکت کنند و در هر مقطعی و در سنوات قانونی تحصیل ادامه دهند. اما اگر طلبه سطح مقطع فوق دیپلم را تمام کرده باشد، نمیتواند در مقطع پایین تر ادامه دهد و فقط شرکت در کنکور کاردانی به کارشناسی را میتواند در برنامه خود قرار دهد که آن هم به شرط نداشتن غیبت است.

معافیت سربازی سهمیه ای برای ادامه تحصیل: خب همه ما میدانیم که ایثارگران، جانبازان و شهدا به علت شرکت در جنگ دفاع مقدس سهمیه ویژه ای در جهت استخدام، سربازی، سهمیه های کنکور و … دارند. در خدمت سربازی هم مطابق نظر نظام وظیفه فرزندان این افراد میتوانند از شرایط ویژه ای برای سربازی شان برخوردار باشند که خلاصه مطلب از قبیل چند روز به ازای هر ماه حضور در جنگ یا اسارت یا مجروحیت و جانبازی را در تصویر زیر مشاهده میکنید.

در صورت داشتن ای شرایط و موفق شدن به گرفتن معافیت دائم، میتوانید با خیال راحت در کنکور شرکت کنید و از کد شماره ۲(دارا بودن کارت معافیت) برای ادامه تحصیل و شرکت در کنکور استفاده کنید.

معافیت سربازی برای کنکور با سهمیه

معافیت تحصیلی سربازی برای کنکور و در دوران دانشجویی

همانطور که گفتیم، دانش آموزان پسر دبیرستانی تا یکسال بعد از پایان سال دوازدهم فرصت دارند برای کنکور درس بخوانند و قبول شوند و در غیر این صورت(مثلا اگر در سال ۱۴۰۲ درسشان تمام میشود در کنکور ۱۴۰۳ شرکت نکنند یا قبول نشوند) بعد از شروع ماه ۲۰سالگی شان( مثلا اگر متولد مرداد ۱۳۷۹ است، از مرداد ۱۳۹۷ مشمول خدمت سربازی خواهند بود.)مشمول و درصورت عدم پست دفترچه ومراجعه به پلیس+۱۰ به عنوان مشمول غایب در نظر گرفته خواهند شد.

معافیت تحصیلی سربازی

هر دانشجو به مدت یکسال پس از گذراندن سنوات مجاز تحصیل و پایان دوره تحصیلی اش در هر مقطعی میتواند استراحت و بعد برای اعزاب به خدمت سربازی اقدام کند. سنوات مجاز یعنی تعداد سال های تحصیل دوره به صورت عادی به علاوه مدت اضافی که برای شرایط اتمالی عدم اتمام تحصیل در نظر گرفته شده است. سنوات مجاز هر مقطع تا به امروز به شرح زیر است:

کاردانی۲.۵ سال(۵ ترم)
کارشناسی ناپیوسته۳ سال(۶ ترم)
کارشناسی پیوسته۵ سال(۹ترم)
کارشناسی ارشد پیوسته۶ سال(۱۲ ترم)
کارشناسی ارشد ناپیوسته۳ سال(۶ ترم)
دکتری پزشکی پیوسته۸ سال(۱۶ ترم)
دکتری تخصصی(غیرپزشکی)۶ سال(۱۲ ترم)

همچنین توجه داشته باشید برای داوطلبانی که میخواهند بعد از اعزام به سربازی برای کنکور سراسری درس بخوانند، با رضایت فرمانده نیروی انسانی محل خدمت میتواند این کار را انجام دهد اما به شرطی که در رشته های مقطع کارشناسی یا بالاتر قبول شود. در این صورت سرباز مامور به تحصیل میشود و میتواند باقی سربازی را بعد از پایان دوره بگذراند.

شرایط فوق تنها در صورتی است که سرباز در ابتدای ورود غیبت نداشته باشد تا بتواند از معافیت تحصیلی سربازی اش استفاده کند.

معافیت سربازی برای کنکور های سایر مقاطع چگونه است؟

خب همه دنیا که قرار نیست فقط کنکور سراسری شرکت کنند و داوطلبانی هستند که میخواهند برای کنکور کاردانی به کارشناسی، کارشناسی ارشد و حتی دکتری تخصصی شرکت کنند و شرایط سربازی برای کنکور این مقاطع را نمیدانند. هرچند که شرایط خیلی مشابه است و تقریبا ادامه همان چیزی است که پیش از این گفتیم اما بهتر است شرایط معافیت تحصیلی سربازی برای این مقاطع را به صورت تفکیک شده بررسی کنیم.

سربازی برای کنکور کاردانی به کارشناسی: هر داوطلبی که میخواهد کنکور کاردانی به کارشناسی بدهد و در مقطع کارشناسی ناپیوسته ادامه تحصیل دهد، به شرطی که ممنوعیت ادامه تحصیل نداشته باشد میبایست یکی از شرایط زیر را داشته باشد.

  • کارت پایان خدمت هوشمند
  • کارت معافیت دایم هوشمند ( کفالت، پزشکی، ایثارگران و مواردخاص ) .
  • مشمولان دارای برگ معافیت موقت بدون غیبت (تحصیلی، پزشکی،کفالت و سایر …) در مدت اعتبار آن .

ممنوعیت ادامه تحصیل برای داوطلبان کنکور کاردانی به کارشناسی به چند دسته تقسیم میشود. دسته اول دسته ای که مدت تحصیل آنها در مقطع کاردانی بیش از سنوات مجاز(سنوات تحصیلی اولیه + سنوات تحصیلی ارفاقی) طول کشیده است.  دسته دوم داوطلبانی که بین فراغت از تحصیل در مقطع کاردانی و کنکور و قبولی کارشناسی شان بیش از یک سال فاصله بوده است باید قبل از کنکور در سربازی شرکت کنند و بعد به ادامه تحصیل بپردازند.

درباره کنکور های کاشناسی ارشد و دکتری تخصصی در ادامه بخوانید.

معافیت سربازی کنکور کارشناسی به کارشناسی ارشد

کارشناسی ارشد ناپیوسته نیز درصورت نداشتن شرایط خاص نیاز به یکی از مدارک کارت پایان خدمت، کارت معافیت دائم یا کارت معافیت موقت به شرط عدم غیبت را داشته باشند. داوطلبان باید قبل از گذشتن مدت زمان یکسال از فراغت از تحصیلشان به شرکت در کنکور کارشناسی ارشد مبادرت کنند و ضمنا توجه داشته باشند که زمان قبولی قطعی دانشگاهشان قبل از اتمام این یک سال باشد.

یعنی مثلا اگر داوطلب معافیت تحصیلی کنکور ارشد در سنوات مجاز و در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ فارغ التحصیل مقطع کارشناسی شده است، فرصت دارد در اسفند ماه همان سال کنکور کارشناسی ارشد شرکت کند و در اردیبهشت انتخاب رشته خود را برای ورود به مقطع ارشد انجام دهد.

اگر داوطلبی قبل از اعلام نهایی نتایج موعد اعزامش رسیده باشد(مثلا در سنوات اضافی یعنی بهمن سال بعد از سنوات مجاز فارغ التحصیل شده باشد) در موعد مقرر یکسال بعد از سال های مجاز برای تحصیل باید برای پست کردن دفترچه اعزام خود اقدام نماید که اتمالا موعد اعزام وی تمدید و تا اعلام نتایج نهایی معوق میشود اما در غیر این صورت، مشمول شامل معافیت تحصیلی کنکور نمیشود و باید خود را در موعد مقرر معرفی کند وگرنه مشمول غایب حساب میشود.

معافیت تحصیلی سربازی برای داوطلبان کنکور دکتری تخصصی:

باتوجه به اینکه در مقطع دکتری احتمال رسیدن فرد به شرایط معافیت سنی سربازی را داشته باشد، بجز آنچه درباره عدم غیبت و اتمام سنوات تحصیل سایر مقاطع در زمان مقرر اعلام شد چند شرط دیگر هم وجود دارد.

  • متولدین تا پایان سال ۱۳۵۰. این قبیل مشمولان باید پس از اعلام قبولی و در زمان ثبت‌نام کارت معافیت دائم (معافیت سنی عنایت مقام معظم رهبری) را ارائه نمایند.
  • متولدین نیمه اول سال ۱۳۴۷ و قبل از آن به‌شرط این‌که تغییر سن نداده باشند معاف دائم میشوند.
  • فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد(تاریخ فراغت از تحصیل در سنوات مجاز تحصیلی باشد) که دارای برگ آماده به خدمت بدون  غیبت بوده و زمان پذیرش و ثبت‌نام آنان در دانشگاه قبل از تاریخ اعزام به خدمت (مندرج در برگ اعزام) باشد.

همچنین در همه مقاطع داوطلبان میتوانند به صورت همزمان ادامه تحصیل دهند و برای کنکور آماده شوند که در صورت قبولی معافیت تحصیلی سربازی میگیرند(به شرط نداشتن غیبت). درصورتی که سربازی تا قبل از شروع سال تحصیلی جدید یعنی ۳۱ شهریور سال شروع تحصیل خدمت سربازی را تمام کند، میتواند با گواهی یا کارت پایان خدمت برای ثبت نام در دانشگاه اقدام کند.

سوالاتی که درباره کنکور در سربازی و معافیت تحصیلی میپرسید

خب یکسری سوال متداول وجود دارد که معمولا داوطلبان برای تعیین تکلیف سربازی رای کنکور میپرسند. تا جای ممکن سعی کرده ایم در این بخش به سوالات متداول شما عزیزان پاسخ دهیم:

اگر ترک تحصیل کرده ایم یا دانش آموز اخراجی هستیم ، معافیت تحصیلی دانش آموزی مان چه میشود؟

دانش آموز ترک تحصیل کرده یا اخراج شده مشمول (یعنی بالای ۱۸ سال) از تاریخ فراغت ، اخراج یا ترک تحصیل یکسال فرصت دارد تا خود را به نزدیک ترین مرکز پلیس+۱۰ معرفی کند.

تا چند سالگی اجازه تحصیل به عنوان دانش آموز و استفاده از معافیت دانش آموزی را داریم؟

هر دانش آموزی به شرطی که دانش آموز عادی محسوب شود باید داکثر تا ۲۰ سالگی دانش آموزی خود را به پایان برساند.

اگر از دانشگاه انصراف داده باشیم میتوانیم دوباره معافیت تحصیلی کنکور بگیریم؟

بله به شرطی که غیبت نداشته باشید، حتی اگر یک سال تنفس خود را بعد از اتمام دبیرستان استفاده کرده و بعد وارد دانشگاه شده باشید، میتوانید مجددا یکسال برای استفاده از معافیت تحصیلی وقت بگذارید و کنکور دهید. در صورت قبول نشدن در کنکور میبایست خودتان را به عنوان مشمول معرفی کنید.

اگر مهاجرت کنیم باید سربازی برویم؟

اگر در هنگام مهاجرت مشمول نباشید بعد از رسیدن به سن مشمولیت و پایان دوره تحصیلتان میتوانید در خارج از کشور اقدام به معرفی خود از طریق کونسولگری های ایران بکنید و در غیر این صورت مشمول غایب خواهید بود و در صورت بازگشت به ایران و عدم معافیت تا آن زمان نیاز به گذراندن خدمت مقدس سربازی خواهید داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا