پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور منآزمون های سنجش

آزمون سردفتری ازدواج

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این مقاله درباره آزمون سردفتری ازدواج, شرایط ثبت نام, شرایط آزمون, مدارک مورد نیاز برای شرکت در آزمون و … صحبت خواهیم کرد. در سایت آموزشگاه پرسا می توانید درباره سایر آزمون ها مانند آزمون قلمچی و یا سازمان سنجش اطلاعات مفیدی را کسب کنید و در صورتیکه سوالی داشتید از مشاوران باتجربه آکو سوالات خودتان را بپرسید.

آزمون سردفتری ازدواج

در ابتدا بیایید به بررسی شغل سردفتری ازدواج بپردازیم. به طور کلی به فردی که در دفاتر اسناد رسمی بر طبق قوانین کشور اقدام به ثبت تمامی معاملات افراد حقیقی و حقوقی می کند سردفتر می گویند. همچنین سر دفتر دفاتر ازدواج و طلاق ثبت ازدواج و طلاق و تمامی امور وابسته به آنها را نیز انجام می دهند.

لازم به ذکر است که دفاتر اسناد رسمی یا دفترخانه ها یا محضرها وابسته به قوه قضائیه می باشند و تمامی فعالیت این دفاتر زیر نظر این ارگان انجام می شود. اما افرادی که مایل به اشتغال در سردفتری ازدواج هستند, با شرکت در آزمون مربوطه و کسب نمره کافی می توانند به استخدام دفاتر اسناد رسمی در آيند.

s

برگذاری آزمون سر دفتری ازدواج یک زمان مشخصی ندارد. در واقع زمانی آزمون سر دفتری ازدواج برگزار می شود که دفاتر اسناد رسمی نیازمند جذب نیرو باشند ؛ برای مثال آخرین باری که آزمون سردفتری ازدواج برگزار شد در تاریخ دی ماه ۱۳۹۴ بود و از دی ماه ۱۳۹۴ تا به حال آزمون سردفتری ازدواج برگزار نشده است . طبق آخرین اخبار آزمون بعدی سردفتری ازدواج در اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار می گردد.

اگر به شرکت در آزمون سردفتری ازدواج علاقه مند هستید معرفی رشته حقوق و علوم قضایی را مطالعه کنید. زیرا یکی از گرایشات رشته حقوق در دانشگاه و در مقطع ارشد, گرایش سردفتری اسناد رسمی می باشد.

شرایط آزمون سردفتری ازدواج 1401

همانطور که گفتیم زمان برگذاری آزمون سردفتری ازدواج ثابت نیست و زمانی که دفاتر اسناد رسمی نیازمند جذب نیرو باشند و در بین مردان واجد شرایط آزمونی کتبی برگزار می شود. افراد بعد از کسب نمره لازم به مصاحبه دعوت شده و در صورت قبولی در مصاحبه اسامی پذیرفتگان آزمون سردفتری ازدواج اعلام می شود.

آزمون سردفتری در قالب آزمون سردفتری اسناد رسمی و آزمون سردفتری ازدواج و سردفتری طلاق برگزار می شود که شرکت در هر کدام از این آزمون ها شرایط خاص خود را دارند. در ادامه شرایط عمومی آزمون دفتر ازدواج 1401 را بررسی می کنیم.

شرایط عمومی آزمون دفتر ازدواج سال ۱۴۰۱

  • متقاضیان شرکت در آزمون سر دفتری ازدواج می بایست به دین اسلام اعتقاد داشته باشند.
  • متقاضیان شرکت در آزمون سر دفتری ازدواج می بایست به احکام شرعی اعتقاد داشته باشند.
  • متقاضیان شرکت در آزمون سر دفتری ازدواج می بایست به قانون اساسی کشور اعتقاد داشته باشند.
  • متقاضیان شرکت در آزمون سر دفتری ازدواج می بایست ملزم به انجام احکام شرعی باشند.
  • متقاضیان شرکت در آزمون سر دفتری ازدواج می بایست متاهل باشند.
  • متقاضیان شرکت در آزمون سر دفتری ازدواج می بایست آقا باشند.
  • متقاضیان شرکت در آزمون سر دفتری ازدواج می بایست حداقل 24  و حداکثر 50 سال داشته باشند.

(متولدین 30 بهمن 1377) و (متولدین 30 بهمن 1351)

  • متقاضیان شرکت در آزمون سر دفتری ازدواج می بایست گواهی عدم سوء پیشینه ارائه کند.
  • متقاضیان شرکت در آزمون سر دفتری ازدواج می بایست کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت را جهت شرکت در این آزمون ارائه کند.
  • متقاضیان باید برای انجام هر چه بهتر و بیشتر کار های دفتری باید دارای توانایی جسمی باشد.

برای متقاضیان شرکت در آزمون سر دفتری ازدواج  که ایثارگر می باشند تمامی محدودیت های در نظر گرفته شده نادیده گرفته می شود.

مدارک تحصیلی آزمون سردفتری ازدواج ۱۴۰۱

  • متقاضیان آزمون سر دفتری باید دارای مدرک علمی سطح دو (تمام رسائل و مکاسب) باشند که برای گرفتن این مدرک فرد می بایست  به صورت مستقیم مدرک خود را از شورای عالی مدیریت حوزه های علمیه دریافت کند. زیرا این ارگان دارای مدرک صدور مجوز مدرک حوزوی هستند.
  • متقاضیان آزمون سر دفتری ازدواج که اهل تسنن هستند باید مدرک خاص خود را از حوزه دریافت کنند که این مدرک باید به تایید شورای عالی مدارس علوم دینی اهل تسنن رسیده باشد.
  • متقاضیان شرکت در آزمون سر دفتری ازدواج می بایست دارای مدرک کارشناسی و یا بالاتر در هر یک از رشته های زیر باشند:

حقوق، الهیات و معارف اسلامی (گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی یا مدرک سطح دو حوزوی یا یالاتر)، علوم ثبتی، علوم قضائی.

لازم به ذکر است که داشتن فقط یکی از مدارک بالا جهت شرکت در آزمون سر دفتری ازدواج لازم است.

  • مجتهدان دینی که مدرک آنها به تایید شورای عالی حوزه ها رسیده باشد می توانند در آزمون استخدامی شرکت کنند اما باید بدانند که این افراد دیگر لازم به دادن آزمون کتبی تستی نیستند و صرفا با شرکت در مصاحبه می توانند شانس خود را برای قبولی در این آزمون امتحان کنند.
  • برای انتخاب متقاضیان شرکت در آزمون سر دفتری ازدواج اقلیت های دینی باید به موضوع اصل 13 قانون اساسی و با رعایت ماده 4 نظام نامه ازدواج و طلاق توجه کرد.

سهمیه آزمون سردفتری ازدواج

این آزمون نیز مانند سایر آزمون های دیگری مثل آزمون سراسری دارای سهمیه می باشد که سهمیه ها به شرح زیر می باشد:

مشمولاندرصد
فرزندان و همسران شهدا30
جانبازان با حداقل 10 درصد30
آزادگان با حداقل 3 ماه اسارت30
رزمندان با حداقل 6 ماه جبهه30
فرزندان و همسران آزادگان با حداقل یکسال ماه جبهه30
فرزندان و همسران رزمندگان با حداقل یکسال ماه جبهه30

نحوه ثبت نام سردفتری ازدواج

نحوه ثبت نام آزمون سردفتری ازدواج به این صورت است که متقاضیان می بایست ابتدا با مراجعه به سایت سازمان سنجش روی قسمت اطلاعیه کلیک کنند و سپس روی گزینه ثبت نام آزمون انتخاب سردفتر ازدواج و طلاق – سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سال 1401 کلیک کرده و در اقدام به ثبت نام آزمون کنند.مدارک لازم جهت ثبت نام در آزمون های دفتری بدین صورت می باشد:

  • متقاضی می بایست تصویر مدارک تحصیلی خود را که در بالا به آنها اشاره شد در سایت بارگذاری کند.
  • متقاضی می بایست تصویر کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت  خود را در سایت بارگذاری کند.
  • متقاضی می بایست تصویر تمامی صفحات شناسنامه خود را در سایت بارگذاری کند ؛ لازم به ذکر است که شناسنامه باید عکس دار باشد.
  • متقاضی می بایست تصویر کارت ملی خود را  به صورت پشت و رو در سایت بارگذاری کند.
  • متقاضی می بایست شش قطعه عکس ۴× ۳ داشته باشد.

شرایط استخدام سردفتری ویژه بانوان

بانوان علاقه مند به سردفتری می توانند در آزمون استخدامی سردفتری اسناد رسمی شرکت کنند.

هزیته ثبت نام آزمون سردفتری ازدواج

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هزینه ثبت نام آزمون سردفتری ازدواج  را تعیین می کند  و هزینه آزمون تنها به صورت الکترونیکی قابل پرداخت است پس داوطلبان می بایست با مراجعه به سایت سنجش نسبت به پرداخت هزینه اقدام نمایند.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا