پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های دانشگاهی انسانیمعرفی رشتهمقالات آموزشی و مشاوره ای

معرفی رشته علوم قضایی

علوم قضایی از حقوق بهتر است؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

در این مقاله به معرفی دروس و شرایط تحصیل رشته علوم قضایی در دانشگاه می پردازیم. قدمت این رشته به نخستین تمدن های بشری بر می گردد چون همیشه در همه ی تمدن ها افرادی بودند که به قضاوت و حل اختلاف بین مردم می پرداختند. مثلا در روستا ها و قبلیه ها ریش سفیدان قضاوت می کردند. از پیدایش این رشته در ایران زمان زیادی نمی گذرد. در سال ۱۳۵۶ وزارت دادگستری برای تامین کادر مورد نیاز بخش اداری و قضایی کشور با کمک وزارت علوم و آموزش عالی دانشکده علوم قضایی و خدمات اداری، دادگستری را تاسیس کرد.

در سال ۱۳۶۱ اولین دانشجویان وارد این دانشگاه شدند و تا به امروز دانشجویان زیادی در این رشته مشغول به تحصیل شده اند. در ادامه درباره درآمد و شغل های رشته علوم غذایی در ایران و خارج از کشور بیشتر صحبت میکنیم. برای مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور انسانی با آکو در ارتباط باشید.

معرفی دروس رشته علوم قضایی در دانشگاه و بازار کار و درآمد رشته علوم قضایی بعد از فارغ التحصیلی

رشته علوم قضایی در دانشگاه

در ادامه مقال معرفی رشته علوم قضایی به شرح این رشته می پردازیم. با توجه به این که کشور ما تابع قرآن کریم و قوانین اسلامی می باشد، حضور افراد کارشناس برای اجرای احکام بر اساس اسلام ضروری می باشد. رشته علوم قضایی مانند رشته حقوق بر تمام روابط اجتماعی مردم ناظر است و موضوعات مختلفی مانند مالکیت ها، قراردادها، مسئولیت های اشخاص، قوانین مربوط به ارث، اقامتگاه اشخاص، وصیت، ولادت و … را بررسی می کند. برای بررسی تفاوت رشته علوم قضایی و حقوق این مقاله را بخوانید.

رشته علوم قضایی با حقوق متفاوت است. پذیرش در علوم قضایی دارای شرایط خاص می باشد و دانشجویان علوم قضایی بورسیه تحصیلی می شوند. فارغ التحصیلان علوم قضایی بعد از اتمام تحصیل خود متعهد هستند که در بخش های قضایی و اداری دولتی خدمت کنند. فقط پسران اجازه ادامه تحصیل در این رشته را دارند. تا قبل از سال ۱۳۹۶ دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری از همه ی گروه های آزمایشی دانشجو می پذیرفت اما از سال ۹۶ به بعد فقط از داوطلبان انسانی دانشجو پذیرفت.

دروس رشته علوم قضایی

در ادامه مقاله به شرح دروس رشته علوم قضایی می پردازیم. این رشته در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته به صورت مستقیم و تنها توسط دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری دانشجو می پذیرد. این دانشگاه در شهر تهران قرار دارد.

دوره تحصیل رشته علوم قضایی ۴ سال است که معادل ۸ ترم تحصیلی می باشد. دانشجویان باید در دوران تحصیل خود ۱۳۵ واحد درسی را بگذرانند. این واحدها به صورت زیر می باشد:

  • دروس عمومی: ۲۰ واحد درسی
  • دروس پایه: ۱۵ واحد درسی
  • دروس تخصصی و اصلی: ۱۰۰ واحد درسی

دروس اصلی و تخصصی رشته علوم قضایی: حقوق سازمان ‌های بین المللی، حقوق اداری، اصول فقه، متون فقه، حقوق تجارت اشخاص، حقوق تجارت شرکت‌ها، حقوق تجارت‌اسناد تجاری، حقوق تجارت ورشکستگی، حقوق مدنی ( اموال و مالکیت، کلیات قراردادها، الزامات خارج از قرارداد، خانواده، عقود معین، شفعه، وصیت وارث)، آیین‌ دادرسی مدنی، متون حقوقی، آئین دادرسی کیفری، کار تحقیقی، حقوق بین‌الملل خصوصی، جرم‌شناسی، حقوق جزای اختصاصی، قواعد نفقه، حقوق تطبیقی، ادله اثبات دعوی، حقوق کار، پزشکی قانونی.

ادامه تحصیل رشته علوم قضایی در مقطع کارشناسی ارشد: دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته پذیرفته شده اند، پس از به پایان رسیدن مقطع کارشناسی، بلافاصله و بدون شرکت کردن در کنکور کارشناسی ارشد در مقطع کارشناسی ارشد به تحصیل خود ادامه می دهند. مدت تحصیل مقطع کارشناسی ارشد ۲ سال می باشد. داوطلبانی که در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته پذیرفته شده اند طول تحصیل آن ها به طور کلی ۶ سال خواهد بود.

دروس رشته علوم قضایی در دانشگاه

گرایش های کارشناسی ارشد رشته علوم قضایی

در ادامه مقاله به شرح گرایش های این رشته می پردازیم. گرایش های رشته علوم قضایی به صورت زیر است:

  • حقوق تجارت
  • حقوق ثبت
  • حقوق جزا و جرم شناسی
  • حقوق خانواده
  • حقوق خصوصی
  • حقوق عمومی

شرایط پذیرش در رشته علوم قضایی

در ادامه مقاله به شرح شرایط پذیرش در رشته علوم قضایی می پردازیم. ورود به این رشته از شروطی برخوردار است که این شروط عبارتند از:

  • دارا بودن شرایط عمومی آزمون سراسری
  • تدین به دین اسلام و التزام عملی به احکام آن
  • التزام به ولایت فقیه و مبانی جمهوری اسلامی ایران
  • پذیرفته شدن در گزینش صلاحیت عمومی
  • سالم بودن جسم و روان و نداشته سوپیشینه
  • تعهد برای تحصیل تمام وقت و عدم اشتغال به کار هنگام تحصیل
  • تعهد خدمت به قوه قضاییه به مدت زمان ۲ برابر طول دوره ی تحصیل
  • داشتن حداکثر ۲۴ سال سن
  • دارا بودن حداقل معدل کتبی دیپلم ۱۴ و معدل کل پیش دانشگاهی ۱۴ برای داوطلبان مقطع کارشناسی علوم قضایی .
  • دارا بودن حداقل معدل کتبی دیپلم ۱۷ و معدل کل پیش دانشگاهی ۱۷ برای داوطلبان مقطع کارشناسی ارشد پیوسته علوم قضایی .

به دلیل امکانات فعلی دانشگاه، پذیرش دانشجوی بورسیه فقط از بین داوطلبان مرد می باشد. یعنی رشته علوم قضایی برای زنان نمیتواند چندان مناسب باشد.

 مدت زمان استفاده از بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ۸ نیمسال و در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته ۱۲ نیمسال می باشد. دانشجویان در مقطع کارشناسی باید برای ورود به خدمت قضایی حداقل معدل کل ۱۵ را کسب کنند؛ در غیر این صورت با بازگرداندن هزینه های تحصیلی و مقرری ماهانه، مدرک کارشناسی را خواهند گرفت.

مصاحبه قبولی رشته علوم قضایی

در ادامه مقاله به شرح مصاحبه رشته علوم قضایی می پردازیم. پذیرش دانشجو در این رشته فقط از طریق کنکور سراسری انجام می گیرد و بعد از کنکور داوطلبانی که بالاترین رتبه هارا دارند و این رشته را انتخاب کرده اند چندبرابر ظرفیت دانشگاه را به مصاحبه دعوت خواهند کرد. که دعوت از طریق شماره تلفن های اعلام شده به سازمان سنجش انجام می شود. سوالات مصاحبه ورودی دانشگاه علوم قضایی موضوعات مختلفی دارند که عبارتند از:

سوالات عقیدتی و سیاسی: این سوالات شامل سوالات مذهبی می باشد و حفظ بودن آیات و سوره های قرآن کمک به سزایی به قبولی در این مصاحبه می کند. در این بخش سوالاتی راجع به مراسمات مذهبی، نماز جمعه، شهدای کربلا، نهاد های حکومتی و … پرسیده می شود.

سوالات قابلیت قضایی: در این قسمت سوالات شخصی مانند نام و نام خانوادگی، تعداد اعضای خانواده، تحصیلات و شغل پدر و مادر، سوابق کیفری خانواده و … پرسیده می شود.

درآمد و شغل های رشته علوم قضایی

مزایای تحصیل در رشته علوم قضایی 

در ادامه مقاله معرفی به شرح مزایای تحصیل در رشته علوم قضایی در دانشگاه می پردازیم. تحصیل در این رشته مزایای بسیار خوبی دارد که از آن ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پذیرش در این رشته به صورت کشوری می باشد یعنی همه ی داوطلبان صرف نظر از سهمیه های خاص، شانس قبولی یکسانی دارند.
  • اگر داوطلبان در کارشناسی ارشد پیوسته علوم قضایی پذیرفته شوند بدون شرکت در هیچ آزمونی در مقطع کارشناسی ارشد علوم قضایی ادامه تحصیل می دهند.
  • دانشجویان علوم قضایی در طول دوره ی تحصیلی خود حقوق ماهیانه کارآموزی قضایی دریافت می کنند.
  • داووطلبان این رشته دوره سربازی خود را به صورت اشتغال به کار در قوه قضاییه و طی ۱۰ سال می گذرانند.
  • شرایط استعداد های درخشان برای دانشجویان برتر علوم قضایی وجود دارد و سنوات تحصیل دانشجویان از سابقه خدمت آن ها به شمار می آید.

مهارت های لازم برای رشته علوم قضایی

افرادی که می‌خواهند وارد رشته علوم قضایی در دانشگاه شوند ویژگی های مشابهی با دانشجویان رشته حقوق دارند. علاقه به رشته علوم قضایی از ویژگی‌های مهم داوطلبان برای موفقیت در این رشته خواهد بود. از ویژگی‌های داوطلبان این رشته می توان به موارد زیر اشاره کرد.

    • تسلط به زبان های مختلف از جمله انگلیسی، عربی، فرانسوی و …
    • فن بیان و استدلال قوی
    • صداقت و امانتداری
    • روحیه قوی و عدالت طلب
    • اعتماد به نفس و خلاقیت ذهنی بالا

کارنامه قبولی رشته علوم قضایی

رتبه قبولی رشته علوم قضایی در دانشگاه های مختلف متفاوت است. جدول زیر نمونه کارنامه های قبولی این رشته در سال 95 است. با مشاهده این جدول می توانید به طور حدودی تخمین بزنید که در کدام دانشگاه ها می‌توانید قبول شوید.

کارنامه رشته علوم قضایی در دانشگاه با سهمیه منظقه
کارنامه قبولی علوم قضایی منطقه 1 سال 1395
معرفی رشته علوم قضایی در دانشگاه
کارنامه قبولی علوم قضایی منطقه 2 سال 1395
کارنامه قبولی در رشته علوم قضایی منطقه  با انتخاب رشته کنکور سراسری انسانی
کارنامه قبولی رشته علوم قضایی منطقه 3 سال 1395

درآمد و شغل های رشته علوم قضایی

در ادامه مقاله به شرح شغل های رشته علوم قضایی می پردازیم. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در بخش های قضایی و حقوقی دولت فعالیت کنند. از اصلی ترین شغل های رتشه علوم قضایی که میتواند درآمد بسیار خوبی داشته باشند قضاوت است. علاوه بر شغل قضاوت، دانشجوها بعد از تحصیل در رشته علوم قضایی در دانشگاه می تواند در اداره های اجرای احکام، دفاتر اسناد رسمی تحت عنوان سردفتر و دفتریار، در ادارات ثبت اسناد و املاک، به عنوان مشاور حقوقی در وزارت خانه ها و …. فعالیت کنند.

دانشجویان این رشته بعد از دوره کارشناسی ارشد و دکتری می توانند به عنوان قاضی مشغول به کار شوند اما اگر از درآمد و یا شغل خود راضی نباشند می توانند از قوه قضاییه خارج شده و به وکالت مشغول شوند. البته این کار شرایط سختی دارد.

اما بعد از خروج از دستگاه قضا، بدون شرکت در آزمون پروانه وکالت صادر می شود و عضو کانون وکلای قوه قضاییه خواهند شد. میزان درآمد رشته علوم قضایی به طور میانگین بین ۷ الی ۱۵ میلیون تومان در شغل قضاوت است‌. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که آن‌ها در دوره کارآموزی خود نیز حقوق دریافت می کنند. 

برای وکلا نمیتوان درآمد ثابتی در نظر گرفت و حقوق آنها کاملا به صورت پروژه ای است و به تعداد پرونده ها و فعالیت مثبت شخص بستگی دارد.اما به طور کلی درآمد یک وکیل خوب به مراتب بالاتر از یک قاضی رسمی قوه قضاییه است.

شغل های رشته علوم قضایی و وظایف آن

کارشناسان علوم قضایی در پست های مختلف وظایف گوناگونی دارند که می‌توان از این وظایف به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرار دادهای اقتصادی و بازرگانی داخلی و خارجی را تنظیم کنند.
  • احکام مدنی و کیفری را به درستی اجرا کنند.
  • مشاوره صحیح به سازمان های دولتی و وزارت خانه ها بدهند
  • سرپرستی محجورین فنی و حقوقی را بر عهده بگیرند.

معرفی رشته علوم قضایی در کنکور انسانی

تیم مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور انسانی

در مقاله معرفی رشته علوم قضایی سعی کردیم دید جامع و کاملی از دروس ، درآمد و شغل های رشته علوم قضایی ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته تخصصی آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و کنکور آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود.

ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور و مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور انسانی با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سوالات شما باشند. همچنین می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

اینستاگرام مشاوره تخصصی انتخاب رشته

دوره کارآموزی رشته علوم قضایی چند سال است؟

دوره کارآموزی رشته علوم قضایی 3 سال است.

دوره تعهد قیمت رشته علوم قضایی چند سال است؟

دوره تعهد خدمت این رشته نسبت به منطقه های مختلف متفاوت است. اما به طور میانگین 12 سال است.

نرگس

نرگس لک هستم مشاور گروه مشاوره تحصیلی آکو رکن اول موفقیت رو تلاش و استمرار می دونم ما توی آکو سعی میکنیم راه بهینه رو بهتون نشون بدیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا