پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ایرشته های دانشگاهی انسانیمعرفی رشته

معرفی رشته حقوق

حقوق رشته وکالت

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

قدمت رشته حقوق به اولین تمدن‌های بشری بر می‌گردد که در ادامه به معرفی رشته حقوق می‌پردازیم. همواره در طول تاریخ، علم حقوق به دنبال قضاوت و جستجوی عدالت بوده است. علم حقوق در تمدن‌های مختلفی مانند تمدن مصر باستان، آشور، ایران، بابل و … وجود داشته است. هر تمدنی به شکل‌های مختلف به دنبال اجرای عدالت بوده است. در سال ۱۲۹۸ نخستین مدرسه حقوق در ایران زیر نظر وزارت عدلیه تاسیس شد و حقوق رشته وکالت را آموزش می‌داد.

درسال ۱۳۱۳ مدرسه حقوق با مدرسه تجارت و مدرسه سیاسی تلفیق شد و موجب تاسیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی و اقتصادی شد. اما در سال ۱۳۴۰ نام این دانشکده به دانشکده حقوق و علوم سیاسی تغییر پیدا کرد و با همین عنوان تا به امروز در رشته حقوق دانشجو پذیرفته است. با گذشت زمان رشته حقوق در دانشگاه های مختلف گسترش پیدا کرد و دروس رشته حقوق با نیاز بازار کار هماهنگ شدند. 

معرفی رشته حقوق رشته وکالت

در ادامه مقاله معرفی رشته حقوق به توضیح درباره دروس رشته حقوق در دانشگاه می پردازیم. این رشته از محبوب‌ترین رشته های انسانی می باشد‌. دلیل این محبوبیت حقوق رشته وکالت، ماهیت این رشته است که به استدلال و منطق و درک قوانین و مقررات می پردازد. رشته حقوق از بازار کار خوب و درآمد عالی برخوردار است. دامنه گرایش های رشته حقوق بسیار زیاد است و در همه روابط زندگی امروز قابل مشاهده می‌باشد. این روابط می‌تواند مربوط به روابط دولت و مردم باشد که به آن حقوق عمومی گویند و یا روابط خصوصی مردم را در برگیرد که حقوق خصوصی نام دارد.

حقوق عمومی در واقع همان حقوق سه گانه کشور، حاکمیت و هرچیزی که مربوط به اداره کشور می شود است و حقوق خصوصی همان روابط بین مردم می باشد که مهم‌ترین آن روابط تجاری است که عامل ایجاد رشته حقوق گرایش تجارت شده است. از مسائل مربوط به حقوق مدنی می‌توان به اموال، مالکیت و قراردادها، اشاره کرد. مسئولیت‌هایی که برای افراد به دلیل خطاهایی که انجام می دهند ایجاد می شود مانند: مسئولیت ناشی از حوادث، قوانین مربوط به ارث، وصیت، ولادت و … .

بیشتر بخوانید: معرفی رشته علوم قضایی

گرایش دیگری از حقوق، به روابط بین المللی پرداخته که خود آن به دوبخش حقوق روابط بین الملل عمومی و خصوصی تقسیم می‌شود‌‌. حقوق بین الملل عمومی به روابط بین دولت ها و سازمان‌های بین‌المللی می‌پردازد‌‌‌.

معرفی رشته حقوق و دروس و درآمد رشته حقوق رشته وکالت

رشته حقوق رشته وکالت در کنکور

اولین سوال برای قبولی در رشته حقوق این است که چه دروسی برای قبولی رشته حقوق اهمیت بیشتری دارد؟ رشته حقوق در زیرگروه 1 رشته علوم انسانی قرار دارد و ضرایب دروس آن به صورت زیر است:

  • زبان و ادبیات فارسی با ضریب 4
  • زبان عربی با ضریب 4
  • فلسفه و منطق با ضریب 3
  • ریاضی با ضریب 2
  • باقی دروس با ضریب 1

اما برای قبولی در کنکور انسانی و انتخاب رشته برای رشته حقوق باید چه رتبه ای داشت؟ رتبه قبولی رشته حقوق در هر یک از دانشگاه‌ها متفاوت است. جدول زیر نمونه کارنامه های قبولی رشته حقوق در سال 99 است. با مشاهده این جدول می توانید به طور حدودی تخمین بزنید که در کدام دانشگاه ها می‌توانید رشته حقوق را قبول شوید. هرچند نباید فراموش کرد که با مشاوره انتخاب رشته کنکور انسانی به صورت تخصصی باتوجه به اولویت بندی داوطلبان در هر سال و ظرفیت های هر رشته میتوان نتیجه بازی را به نفع خود تغییر داد و با رتبه کمتر در دانشگاه بهتری قبول شد.

قبولی رشته حقوق منطقه 1
کارنامه قبولی رشته حقوق منطقه 1 سال 1399

کارنامه قبولی رشته حقوق منطقه 3
کارنامه قبولی رشته حقوق منطقه 3 سال 1399

دروس رشته حقوق در دانشگاه

در ادامه مقاله معرفی رشته حقوق به شرح دروس رشته حقوق می پردازیم. دوره تحصیل رشته حقوق ۴ سال است که معادل ۸ ترم تحصیلی می باشد‌. دانشجویان باید در دوران تحصیل خود ۱۳۵ واحد درسی را بگذرانند که به صورت زیر می باشد:

  • دروس عمومی:۲۰ واحد
  • دروس پایه:۱۵ واحد
  • دروس اصلی و تخصصی:۹۴ واحد
  • دروس اختیاری:۶ واحد

دروس پایه رشته حقوق: مقدمه علم حقوق، حقوق جزای عمومی، حقوق اساسی، حقوق مدنی، مبانی علم اقتصاد، عربی، مالیه عمومی، مبانی جامعه شناسی.

دروس اصلی و تخصصی رشته حقوق: آیین دادرسی مدنی، متون حقوقی، آیین دادرسی کیفری، حقوق اساسی، حقوق جزای عمومی، حقوق بین المللی عمومی، حقوق سازمان های بین المللی، حقوق اداری، اصول فقه، متون فقه، حقوق تجارت، قواعد فقه، حقوق تطبیقی، ادله اثبات دعوی، حقوق کار، پزشکی قانونی، کار تحقیقی، حقوق بین المللی خصوصی.

دروس اختیاری رشته حقوق: بزهکاری اطفال، پلیس عدمی، کیفر شناسی، حقوق دریایی، حقوق هوایی، داوری بین المللی، اصول روابط بین الملل، آیات الاحکام، حقوق ثبت، حقوق بیمه، حقوق بانکی، اصطلاحات حقوقی به زبان عربی، تامین اجتماعی، حقوق بشر در اسلام، احوال شخصیه در فقه عامه، دادرسی های اختصاصی کیفری، تاریخ حقوق، مالکیت معنوی، فلسفه حقوق، کارآموزی قضایی، رویه قضایی، حقوق و کامپیوتر، حقوق قضایی، حقوق ارتباطات، آمار، جامعه شناسی حقوق.

گرایش های ارشد و دکتری رشته حقوق

در ادامه مقاله معرفی رشته حقوق به شرح گرایش های رشته حقوق می پردازیم. رشته حقوق رشته وکالت است و گرایش های زیادی دارد اما در کشور ما امکان ادامه تحصیل همه این گرایش ها وجود ندارد. در ادامه می‌خواهیم گرایش های اصلی رشته حقوق را در مقاطع مختلف به طور مختصر توضیح دهیم. رشته حقوق در مقطع کارشناسی گرایش خاصی ندارد و به صورت عمومی ارائه می شود. اما در مقطع کارشناسی ارشد گرایش های مختلف دارای دروس تخصصی رشته حقوق با گرایش مربوطه خواهند شد.

گرایش های رشته حقوق در مقطع ارشد

در ادامه مقاله معرفی رشته حقوق به شرح گرایش های رشته حقوق در مقطع کارشناسی ارشد می پردازیم.گرایش های حقوق رشته وکالت به شرح زیر می‌باشد.

گرایش حقوق خصوصی، گرایش  حقوق ارتباطات، گرایش حقوق ثبت اسناد و املاک، گرایش حقوق اسناد و قراردادهای تجاری، گرایش حقوق بین الملل، گرایش حقوق جزا و جرم شناسی، گرایش حقوق کیفری اطفال و نوجوانان، گرایش حقوق عمومی، گرایش حقوق نفت و گاز، گرایش حقوق بشر، گرایش حقوق مالکیت فکری، گرایش حقوق اقتصادی، گرایش حقوق دادرسی اداری

معرفی گرایش های رشته حقوق و دروس آن

سایر گرایش های رشته حقوق شامل گرایش حقوق محیط زیست، گرایش حقوق تجارت بین الملل، گرایش حقوق خانواده، گرایش حقوق تجاری اقتصادی بین المللی، گرایش حقوق شرکت های تجاری، گرایش مدیریت دادگستری، گرایش مدیریت نظارت و بازرسی، گرایش مدیریت اصلاح و کیفرهای قضایی، گرایش حقوق حمل و نقل، گرایش حقوق سردفتری، گرایش حقوق مالی، گرایش اقتصادی، گرایش فقه و حقوق جزا، گرایش حقوق تجارت الکترونیکی.

معرفی گرایش های رشته حقوق در مقطع دکتری

رشته حقوق گرایش های زیادی دارد اما در کشور ما امکان ادامه تحصیل همه این گرایش ها وجود ندارد. در ادامه به شرح گرایش های اصلی رشته حقوق می‌پردازیم. گرایش های رشته حقوق در مقطع دکترا عبارتند از:

  • گرایش حقوق عمومی
  • گرایش حقوق جزا و جرم شناسی
  • گرایش حقوق بین الملل عمومی
  • گرایش حقوق خصوصی
  • گرایش حقوق نفت و گاز

دروس رشته حقوق گرایش حقوق عمومی: در این گرایش قواعد حقوقی حاکم بر روابط مردم و حکومت با یکدیگر و همچنین روابط نهاد های عمومی با یکدیگر مطالعه می شود. در این گرایش وظایف سازمان‌ها و نهاد‌های حکومتی و قوانین مربوط به اداره حکومت، انتخابات و … بررسی می‌شود.

دروس رشته حقوق گرایش حقوق جزا و جرم شناسی: در این گرایش قواعد حقوقی حاکم بر جرایم و مجازات ها مطالعه می شود و جرایمی مانند قتل، ضرب و جرح، توهین و .‌‌.. و همچنین مجازات هایی مانند اعدام، شلاق، زندان و … بررسی می‌شود.

رشته حقوق گرایش حقوق بین الملل عمومی: در این گرایش قواعد حقوقی حاکم بر روابط بین کشورها مطالعه می‌شود و موضوعاتی مانند قراردادهای بین المللی، سازمان های بین المللی و … بررسی می‌شود.

حقوق رشته وکالت گرایش حقوق خصوصی: در این گرایش قواعد حقوقی حاکم بر روابط افراد با یکدیگر مطالعه می‌شود و موضوعاتی مانند قراردادها، ازدواج و طلاق، ارث و … بررسی می شود. گرایش حقوق خصوصی از پرطرفدارترین گرایش های حقوق رشته وکالت به شمار می‌رود.

مشاوره انتخاب رشته کنکور انسانی

آزمون های حقوقی رشته وکالت

در ادامه مقاله معرفی رشته حقوق به شرح آزمون های رشته وکالت می پردازیم. بعد از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی راه‌های مختلفی پیش روی علاقه مندان می باشد که بر اساس علاقه و توانمندی هایشان می توانند یکی ازشغل های رشته حقوق را انتخاب کنند. فارغ التحصیلان می توانند در آزمون های کارشناسی ارشد، آزمون وکالت، آزمون قضاوت، آزمون مشاوران حقوقی قوه قضاییه و آزمون سردفتری استاد رسمی شرکت کنند. اما باید توجه داشته باشید که داشتن  مدرک کارشناسی حقوق شرط لازم برای شرکت در این آزمون ها است. در ادامه به بررسی این آزمون ها می پردازیم.

آزمون وکالت

آزمون وکالت در رشته حقوق از پرطرفدارترین انتخاب های داوطلبان است و به همین دلیل هرساله افراد زیادی برای گرفتن پروانه وکالت در این آزمون شرکت می کنند. هرساله آزمون وکالت از طریق نهاد کانون وکلای دادگستری و مرکز قوه قضاییه برگزار می شود اما دریافت پروانه وکالت از طرف کانون وکالتی دادگستری مزیت های بیشتری نسبت به مرکز قوه قضاییه دارد. به همین دلیل تمایل افراد نسبت به گرفتن پروانه وکالت از کانون وکلای دادگستری بیشتر است. از مزیت های داشتن پروانه وکالت میتوان به مسائل زیر اشاره کرد:

  • امکانات رفاهی مانند صندوق بیمه تعاون بازنشستگی، کمیسیون های رفاهی، علمی، ورزشی و …
  • حق الوکاله بیشتر بابت هر پرونده
  • در صورت قبولی شخص در آزمون وکالت متقاضی باید در یک دفتر وکالت به مدت دو سال  به کارآموزی بپردازد.

آزمون سردفتری اسناد رسمی

این آزمون به دلیل ظرفیت کمی که برای پذیرش دارد و این که هرسال برگزار نمی شود کار داوطلبان را سخت کرده است. سر دفتر کسی است که اداره امور دفاتر اسناد رسمی یا دفاتر ازدواج و طلاق را بر عهده می‌گیرد.

آزمون  تخصصی مشاور حقوقی

مشاور حقوقی به شخصی گفته می شود که با توجه به اصول حقوقی حقوق بشر، مشاوره حقوقی و راهنمایی به اشخاص و شرکت ها و سازمان ها می دهد. این آزمون دومرحله دارد که اولین مرحله به صورت تستی و دومین مرحله به صورت شفاهی می باشد‌. بعد از این آزمون ها در صورت قبولی مرحله کارآموزی وجود دارد که ۶ ماه است و در آن اجازه وکالت ندارند.

آزمون قضاوت 

فرآیند آزمون قضاوت در رشته حقوق ۶‌ مرحله است. مرحله ی ۱ تا ۳ شامل تستی، تشریحی و مصاحبه است. بعد از قبولی در این سه مرحله داوطلب به اداره گزینش فراخوانده می شود. مرحله ی گزینش خود از ۵ مرحله تشکیل شده که شامل تشکیل پرونده، مصاحبه روانشناسی تستی، مصاحبه روانشناسی شفاهی، تحقیق محلی و مصاحبه عقیدتی می باشد. اختبار همان مرحله پنجم و آخرین مرحله آزمون قضاوت است و در این مرحله دونفر از قضات عالی رتبه دیوان کشور و ریاست گزینش قضات از داوطلب سوالاتی می پرسند. بعد از این مراحل به مدت یک سال (برای دانشجویان دکتری ۶ ماه) باید دوره کارآموزی را بگذرانند.

معرفی شغل های رشته حقوق و آزمون ها و بازار کار رشته وکالت

مهارت های لازم برای موفقیت در شغل های رشته حقوق

در ادامه مقاله معرفی رشته حقوق به شرح مهارت های لازم برای رشته حقوق می پردازیم. انتخاب رشته حقوق باید براساس علاقه باشد. از توانایی لازم برای تحصیل در رشته حقوق می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قدرت بیان
  • روابط عمومی بالا
  • تسلط به زبان های عربی، انگلیسی، فرانسه و …
  • حافظه قوی، دقت بالا و جسارت
  • تسلط بر قوانین و امور حقوقی

حقوق دانان باید بتوانند با کسانی که مورد خطاب قرارشان می‌دهند و یا دادگاهی که در آن قرار می‌گیرند با زبان سلیس و بلیغ صحبت کنند تا بازار کار رشته حقوق را به دست خود بگیرند. پس باید به زبان و ادبیات تسلط کافی داشته باشند.

ممکن است که فارغ التحصیل شدن در مقطع کارشناسی حقوق کار سختی نباشد، حتی قبولی در آزمون های وکالت و قضاوت هم با کمی تلاش امکان پذیر باشد. اما حقوقدان شدن کاری بس دشوار است. زیرا علم حقوق با علوم جامعه شناسی، روانشناسی و علوم فلسفی آمیخته شده است و یک حقوقدان باید از آن ها اطلاعات کافی داشته باشد. در غیر این صورت درآمد و بازار کار رشته حقوق چندان برای فرد مثمر به ثمر نخواهد بود.

بازار کار رشته حقوق رشته وکالت

در ادامه مقاله معرفی رشته حقوق به شرح بازار کار این رشته می پردازیم. بهترین کاری که فارغ التحصیلان حقوق می توانند داشته باشند وکالت است که لازمه آن قبولی در آزمون وکالت و گرفتن پروانه وکالت می باشد. همانطور که ذکر شد علاوه بر آزمون وکالت آزمون های دیگری نیز وجود دارد. بعد از قبولی در آزمون قضاوت می توانند در اداره های مختلف مشغول به کار شوند.

به دلیل زیاد بودن فارغ التحصیلان رشته حقوق در حال حاضر شاغل شدن کار آسانی نمی باشد. اما اگر داشنجویی توانمند و کوشا باشد می تواند به شاغل شدن در دادگستری و مشاور حقوقی بانک، شهرداری و شرکت های مختلف امیدوار باشد.

همچنین تاسیس موسسه های حقوقی که در زمینه مشاوره های حقوقی، ثبتی و یا پژوهشی فعالیت داشته باشند را می توان نوعی کارآفرینی با درآمد های بالا در رشته حقوق رشته وکالت به شمار آورد.

اگر داوطلب در آزمون وکلا قبول شود بعد از دوسال کارآموزی، می تواند پروانه وکالت بگیرد و دفتر وکالت تاسیس کند. با داشتن مدرک دکتری از دانشگاه معتبر نیز می توانند در دانشگاه ها تدریس کنند. از جمله کارهایی که با مدرک کارشناسی حقوق می توان انجام داد عبارتند از:

  • ادارت ثبت اسناد و املاک
  • دفاتر اسناد رسمی به صورت سردفتر یا دفتریار
  • بازپرسی و دادیاری
  • ادارات اجرای احکام مانند موارد کیفری ومدنی
  • و …

درباره درآمد رشته حقوق نیز نمی توان با قاطعیت صحبتی کرد. زیرا درآمد آن ها بستگی به میزان تحصیلات، حوزه کاری و تبهرشان در انجام امور مربوطه دارد. مثلا در حوزه وکالت درآمد یه وکیل به شهرت او، سوابق و تخصصش بستگی دارد.

تحصیل رشته حقوق در خارج از کشور

در ادامه مقاله معرفی رشته حقوق به شرح تحصیل رشته حقوق در خارج از کشورمی پردازیم. واحد های درسی رشته حقوق در ایران با کشور های دیگر متفاوت است. در بعضی رشته ها مانند حقوق بین الملل یا حقوق بشر مهاجرت آسان تر می باشد. اکثر کشور های اروپایی برای تحصیل رشته حقوق مناسب هستند که از آن ها میتوان کشور های انگلستان، اتریش و آلمان را نام برد. در ادامه به شرح امکانات این کشورها می پردازیم.

درآمد رشته حقوق در بسیاری از کشورها بالاست. برای مثل به طور میانگین حقوق وکلا در آمریکا سالانه ۱۶۶ میلیون یورو و در فرانسه ۱۱۰ میلیون یورو می باشد. اما بهتر است درباره رشته حقوق در یکسری از بهترین کشور های دنیا صحبت کنیم.

بازار کار رشته حقوق در انگلستان

انگلستان را می‌توان بهتر کشور برای رشته حقوق معرفی کرد زیرا قوی ترین و بهترین نظام آموزشی را دارد. برای تحصیل در رشته حقوق، باید در دوره های A-LEVEL و یا فاندیشن شرکت کرد که دوره های آن ۲ یا ۱ ساله هستند و باید حتما نمره آیلتس ۶ باشد‌. کمبریج و آکسفورد از بهترین دانشگاه های انگلستان برای تحصیل رشته حقوق می باشند. اشخاصی که با مدرک لیسانس مهاجرت می کنند شرایط متفاوتی دارند و باید دوره ی 1 ساله به نام  LPC و یا BPC بگذرانند.

وکیل در انگلیس در 2 عنوان شغلی می تواند مشغول به کار شود که عبارتند از Barrister و Solicitor .Solicitor به عنوان دستیار وکیل و یا مشاور حقوقی می تواند مشغول به کار شود، در صورتی که Barrister می تواند به عنوان وکیل در دادگاه حاضر  شود و از موکل دفاع کند.

بازار کار حقوق و رشته وکالت در اتریش

کشور اتریش و آلمان در صورت داشتن مدرک زبان آلمانی در سطح بالا تحصیل رایگان ارائه می دهند. افراد بعد از اتمام تحصیل در اتریش باید ۵ سال فعالیت حقوقی داشته باشند تا بتوانند به عنوان وکیل در این کشور کار کنند.

مهاجرت با مدرک حقوق به اتریش و کار به عنوان وکیل، فرد باید به زبان آلمانی تسلط داشته و دوره هایی در این کشور بگذراند. این شخص باید در ابتدا 3 سال در دفاتر حقوقی اتریش به کارآموزی مشغول شود. و 7 ماه نیز باید در دادگاه های این کشور به فعالیت های حقوقی بپردازد. بعد از این مراحل، باید آزمون وکالت دهد و در صورت قبولی می تواند به عنوان وکیل در اتریش مشغول شود.

تحصیل و بازار کار رشته حقوق در خارج از کشور کشورهای انگلستان و آلمان و اتریش

رشته حقوق در کشور آلمان

متقاضیان می توانند مانند کشور اتریش در آلمان نیز تحصیل رایگان به زبان آلمانی داشته باشند. تحصیل به زبان انگلیسی نیز امکان دارد اما دارای هزینه است.

برای تحصیل در رشته حقوق در آلمان، دانشجویان بعداز فارغ التحصیلی، باید آزمونی 2 مرحله ای را پشت سر بگذرانند. بعد از آزمون اول، در صورت قبولی باید دوره ای 2 ساله برای کارورزی و آمادگی برای آزمون دوم، بگذرانند. بعد از قبولی در آزمون مرحله دوم، می توانند فعالیت خود را به عنوان وکیل در این کشور آغاز کنند. دوره های تحصیلی و  کارورزی در کشور آلمان،  بین 7 تا 11 سال زمان می برد. برترین دانشگاه های کشور آلمان در رشته های حقوق عبارتند از دانشگاه فایبورگ، دانشگاه LMU مونیخ، دانشگاه هومبولت، دانشکده حقوق بوکرئوس و …

تیم مشاوره انتخاب رشته کنکور انسانی مهندس حاج کرم

در مقاله معرفی رشته حقوق سعی کردیم دید جامع و کاملی از رشته حقوق و درآمد و دروس این رشته در کشور های مختلف ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین رشته ها و دانشگاه های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره و انتخاب رشته کنکور انسانی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود.

ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سوالات شما باشند. همچنین می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

اینستاگرام مشاوره کنکور آکو

نرگس

نرگس لک هستم مشاور گروه مشاوره تحصیلی آکو رکن اول موفقیت رو تلاش و استمرار می دونم ما توی آکو سعی میکنیم راه بهینه رو بهتون نشون بدیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا