پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های دانشگاهی انسانیمعرفی رشته

معرفی رشته علوم قرآن و حدیث

5/5 - (1 امتیاز)

در این مقاله به معرفی رشته علوم قرآن و حدیث خواهیم پرداخت. علوم قرآن و حدیث جزو رشته های گروه انسانی می باشد. این رشته از محصلان سه گروه ریاضی, تجربی, انسانی و فنی دانشجو می پذیرد. در سایت آموزشگاه پرسا می توانید سایر رشته های دانشگاهی را دقیق تر مطالعه کنید و در صورت نیاز می توانید از مشاوران تحصیلی آکو در انتخاب رشته کمک بگیرید.

رشته علوم قرآن و حدیث

در رشته علوم قرآن و حدیث دانشجویان با قرآن کریم, تفاسیر, حدیث های پیامبران آشنا شده و یاد می گیرند تا مفاهیم قرآن را یاد گرفته و بطور مسستقیم از آیات و حدیث ها استفاده کرده و به جامعه ارائه دهند. دانشجویان 3 سال و نیم به تحصیل در این رشته می پردازند و در کل 7 ترم درسی دارند. در بخش تفسیر قرآن با موضوعاتی مانند شان نزول, مفهوم آیات و تفسیرهای مهم قرآن آشنا می شوید.

دانشگاه های دارای رشته علوم قرآن و حدیث

در این قسمت دانشگاه هایی که رشته علوم قرآن و حدیث را ارائه می دهند معرفی کرده و ویژگی هایی مانند ظرفیت, نوع رشته, شهر و … را نیز بررسی می کنیم:

نام دانشگاهنوع رشتهظرفیتشهرجنسیتنوع آزمون
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریمروزانه12تهرانهردوبا آزمون
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریمروزانه12مشهدهردوبا آزمون
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریمروزانه12شیرازهردوبا آزمون
دانشگاه حضرت معصومهروزانه5قمزنبا آزمون
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریمروزانه12قمهردوبا آزمون
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریمروزانه12دولت آبادهردوبا آزمون

فواید مطالعه رشته علوم قرآن و حدیث

هر رشته ای فوایدی دارد که در این قسمت به مزایای آن خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که دانشجویان از دو نوع آموزش عمومی و تخصصی بهره مند می شوند. در آموزش عمومی, هدف مطالعه قرآن, حفظ ترجمه و یادگیری مفاهیم و معارف قرآن است. اما هدف از آموزش تخصصی, تربیت افرادی است که بطور فعال در برنامه های آموزشی و فعالیت های قرآنی شرکت کنند.

  • دریافت مدارک رسمی مورد تایید وزارت علوم که در داخل و خارج از کشور اعتبار برخوردار است.
  • تحصیل رایگان در مقاطع تحصیلی
  • مرکز نجوم و ستاره شناسی
  • برخورداری از امکانات رفاهی, آموزشی و ورزشی

چه توانایی هایی برای مطالعه رشته علوم قرآن و حدیث نیاز دارید؟

احتمالا می دانید که برای موفقیت و مطالعه در این رشته لازم است تا در زبان عربی و علوم معارف اسلامی قوی باشید. اگر قبل از تحصیل دانشگاهی این رشته در زبان عربی و معارف خودتان را تقویت کرده باشید, خیلی راحت تر می توانید ادامه تحصیل دهید اما در طی تحصیل هم می توانید زبانتان را قوی کنید.

گرایشات رشته علوم قرآن و حدیث

علاقمندان به این رشته می توانند در مقاطع تحصیلی کارشناسی, کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه های دولتی یا آزاد تحصیل کنند. تعداد واحدهایی که در هر مقطع تحصیلی باید بگذرانید را در جدول زیر مشاهده می کنید:

دوره کارشناسیدوره کارشناسی ارشددوره دکتری
10 واحد عمومی32 واحد دروس ضروری18 واحد دروس نظری
57 واحد تخصصی12 واحد دروس جبرانی18 واحد رساله
68 واحد دروس پایهپایان نامه

دانشگاه های ارائه دهنده رشته علوم قرآن و حدیث نیز بدین صورت است:

نام دانشگاهنوع رشتهظرفیتشهرجنسیت
مرکز آموزش عالی هوانوردی و فرودگاهی کشورروزانه15تهرانمرد

بازار کار رشته علوم قرآن و حدیث

افرادی که در این رشته تحصیل کرده اند می توانند در سازمان های دولتی یا غیر دولتی به عنوان کارشناس علوم اسلامی مشغول به کار شوند. همچنین اگر زبان عربی و انگلیسی تان قوی باشد می توانید به عنوان مترجم یا رایزن در مراسم بین المللی کار کنید. آموزش و پرورش هم یکی از نهادهایی است که اغلب فارغ التحصیلان می توانند به عنوان دبیر دینی یا قرآن کار کنند.

شناخت قرآن

سخن آخر مشاوره تحصیلی آکو

طبق توضیحاتی که دادیم اگر به مطالعه و تحقیق در مسائل دینی علاقه دارید رشته علوم قرآن و حدیث می تواند رشته مناسبی می تواند باشد. قرآن و احادیث از منابع مهم و اصولی این رشته هستند و زبان عربی نقش بسیار مهمی را در رشته علوم قرآن و حدیث ایفا می کند. برای آن که اطلاعات بیش تری را درباره رشته های دانشگاهی بدست آورید به سایت آموزشگاه پرسا مراجعه کنید.

برای پرسش سوالات درسی خود می توانید از طریق کانال تلگرام آکو اقدام کنید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا