پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

تحلیل برنامه امتحانات نهایی دی ۱۴۰۲+ بارم بندی و برنامه ریزی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
۱/۵ - (۱ امتیاز)

باتوجه به اینکه امتحانات نهایی دی ۱۴۰۲ از اهمیت بیشتری نسبت به قبل برای آمادگی دانش آموزان برخوردار است، اهمیت برنامه ریزی برای مطالعه امتحانات نهایی نیز بیشتر شده است. در تاریخ ۵ آذر ماه ۱۴۰۲ برنامه امتحانات نهایی ترم اول پایه دوازدهم منتشر شد و احتمالا تا به امروز همه دانش آموزان برنامه امتحانات دی ماه ۱۴۰۲ را دریافت کرده اند.

فهرست مطالب

دانلود برنامه امتحانات نهایی دی ۱۴۰۲ ویژه پایه دوازدهم

اما چیزی که ما اینجا دنبالش هستیم، صرفا نگاه کردن تاریخ امتحانات نهایی دی پایه دوازدهم ۱۴۰۳ نیست و میخواهیم در این مطلب با بررسی حذفیات و بررسی بارم بندی، راه کسب نمره خوب را با حداقل تلاش به شما آموزش دهیم. در ادامه میتوانید تصویر برنامه امتحانات نهایی دی ماه ۱۴۰۲ را نیز برای پایه دوازدهم دریافت کنید.

image 14

همانطور که میدانید قرار نیست نمره های امتحانات نهایی ترم اول در رتبه و تراز کنکور تاثیر داشته باشد اما اهمیت این امتحانات از دو نقطه منشاء میگیرد.

  • با مطالعه موثر مباحث امتحانات نهایی دی ماه تقریبا نیمی از مباحث امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳ را پوشش داده اید.
  • در صورتی که بتوانید برنامه ریزی درستی برای مطالعه تشریحی و تست زنی مباحث نیمه اول دوازدهم داشته باشید، نقطه عطف شروع کنکور را خواهید داشت.

اهمیت امتحانات نهایی دی ۱۴۰۲ را جدی بگیرید!

پیش از این درباره اهمیت امتحانات ترم اول دوازدهم به طور مفصل صحبت کرده ایم اما حالا که تاثیر نمرات امتحانات نهایی ۵۰ درصد شده است و تاثیر قطعی نمرات هم در تراز سوابق تحصیلی اجرا میشود، باید توجه بیشتری به نحوه برنامه ریزی امتحانات دی داشته باشیم. توضیحات تکمیلی زیر را درباره اهمیت امتحانات نهایی دی ۱۴۰۲ بخوانید.

اگر جمع بندی درستی برای امتحانات دی ماه ۱۴۰۲ داشته بشید، چند ماه بعد و در زمان آمادگی برای امتحانات نهایی خرداد میتوانید انرژی بیشتری برای ترم دوم بگذارید و البته زمان بیشتری هم برای جمع بندی دروس کنکور داشته باشید.

به علاوه اگر دهم هستید و جمع بندی و تست زنی همزمان از دروس ترم اول داشته باشید میتوانید از ترم دوم دهم شروع کنید به مطالعه تستی و کنکوری مثل رتبه های برتر کنکور!

اگر یازدهم هستید و میخواهید برای کنکور آماده شوید، امتحانات ترم اول فرصت خوبی برای شناخت نقاط ضعف است و به شرط قوی عمل کردن در این دوران و ادامه دادن روند ساعت مطالعه بالا در ترم دوم، میتوانید امیدوار باشید که در شروع کنکور از تابستان یازدهم موفق خواهید بود.

اگر دوازدهم هم هستید که احتمالا خودتان با اهمیت نمرات امتحان نهایی آشنا هستید و اگر تا به امروز برنامه درسی نداشته اید دی ماه بهترین فرصت برای شماست. یعنی به شرط عملکرد قوی در این یک ماه میتوانید بعد از امتحانات دی ماه برای شروع پایه و ترم دوم دوازدهم وقت کافی داشته باشید و دیگر نیازی به نگرانی درباره درس های ترم اول دوازدهم نداشته باشید.

image 15

برنامه ریزی دروس عمومی امتحانات ترم اول دوازدهم بر اساس بودجه بندی ۱۴۰۲-۱۴۰۳

بودجه بندی امتحانات نهایی دوازدهم برای ترم اول دوازدهم با درس فارسی که درس مشترک بین همه رشته های تجربی و ریاضی و انسانی است شروع میشود و با بررسی بودجه بندی درس علوم و فنون ادبی رشته انسانی ادامه میابد.

در ادامه بودجه بندی دروس عمومی(مشترک بین تمام رشته ها) در امتحانات ترم اول دوازدهم را بررسی میکنیم و سپس به صورت جداگانه دروس تخصصی را در برنامه امتحانات نهایی دی ۱۴۰۲ بررسی خواهیم کرد.(بودجه بندی دروس علوم و فنون ادبی و عربی اختصاصی رشته انسانی را باید در دروس انسانی مطالعه نمایید)

بودجه بندی برای بعضی درس ها به صورت مبحثی مشخص نشده است و معلم تعیین میکند که کدام بخش ها در امتحان هست و کدام بخش ها نیست. البته که قوانین بارم بندی هم گاها به طور کامل رعایت نمیشوند و به همین علت هم هست که نمرات امتحانات ترم اول در کنکور و تراز سوابق تحصیلی دانش آموزان هیچ تاثیری ندارد.

موفقیت در امتحانات نهایی دی 1402

بودجه بندی ادبیات فارسی و نگارش در امتحانات ترم اول دوازدهم سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳

در توضیحات بودجه بندی امتحان نهایی ادبیات و نگارش ترم اول دوازدهمی ها مشخص شده بود که نوع سوالات املاء و نگارش نباید به صورت جداگانه و باید در قالب متن باشد.در سوالات املایی اهمیت سر هم نوشتن یا جدا نوشتن کلمات و استفاده از تشدید نباید مورد سوال قرار بگیرد و ارزش املایی ندارد.

حفظ شعر هم در سوالات نگارش نباید به صورت کلمه ای باشد و از تمامی “شعر خوانی” های کتاب مطرح میشود. بودجه بندی هرکدام از این بخش ها را میتوانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

باتوجه به بودجه بندی زیر برای یک نمره متوسط در امتحان نهایی دی ۱۴۰۲ مطالعه آرایه های ادبی و درک مطلب و دستور زبان فارسی کافی است. البته بخش معنی واژگان هم بخش آسانی است که میتواند یک نمره به شما اضافه کند. برای حذف مبحث سخت و وقت گیر و در عین حال کم نمره بهتر است تاریخ ادبیات، حفظ شعر و معنی و مفهوم نظم را کنار بگذارید.

image 16

درباره بودجه بندی نگارش هم در فایل مذکور مشخص شده بود که مبحث مورد سوال میتواند جمله سازی، سازه های نوشتاری و بازشناسی باشد. بازشناسی یعنی تشخیص آموزه های درسی در یک سوال که از بین ۲۰ نمره فقط ۲ نمره را به خود اختصاص داده است.

image 17

بررسی بودجه بندی امتحان عربی عمومی دوازدهم ریاضی و تجربی

در درس عربی پایه دوازدهم تجربی و ریاضی قرار است از فصل ۱ و ۲ عربی امتحان برگزار شود و بودجه بندی سوالات بر اساس مبحث تعیین میشود و هر دو درس به یک اندازه اهمیت دارند. اما اگر تا به امروز که به امتحان نیمه اول سال دوازدهم نزدیک میشویم عربی نخوانده اید، بهتر است که بخش کاربرد قواعد را حذف کنید چون وقت گیر برای مطالعه و کم نمره است.

برای عربی عمومی دوازدهم میتوانید بخش هایی مثل تشخیص انواع لا، تشخیص و انتخاب انواع فعل های ماضی و مضارع، آینده و امر و نهی و هرگونه سوال مربوط به آن را حذف کنید. به علاوه بخش ترجمه افعال هم میتوانید حذف کنید. همه این مطالبی که گفته شد بر اساس بودجه بندی امتحانات ترم اول دوازدهم ۳.۲۵ نمره دارند.

بخش مهارت درک و فهم هم در امتحان نهایی عربی دوازدهم جمعا ۱.۵ نمره دارد که میتوانید حذف این دسته سوالات را هم در برنامه مطالعه خود قرار دهید. تصویر زیر را هنگام برنامه ریزی امتحانات عربی دی ۱۴۰۲ در نظر داشته باشید.

بودجه بندی درس عربی برای امتحانات نهایی دی ماه 1402

بودجه بندی امتحانات نهایی دی ۱۴۰۲ دین و زندگی دوازدهم نظری

دین و زندگی دوازدهم ریاضی و تجربی با دینی دوازدهم انسانی متفاوت است و طبیعتا بودجه بندی امتحانات نهایی دی ۱۴۰۲ برای این درس نیز متفاوت است. درس دین و زندگی عموما برای دانش آموزان درس سختی نیست و برای ترم اول دوازدهم از درس ۱ تا ۶ سوال مطرح میشود.

دروس اول و دوم و پنجم و ششم از اهمیت بیشتری برخوردارند و از کل ۲۰ نمره، چهار نمره هم مختص قرائت است. در جدول زیر بودجه بندی امتحانات نهایی دی ماه و خرداد ماه دوازدهمی ها مشخص شده است.

image 18

همانطور که گفته شد دین و زندگی رشته انسانی چند درس اضافه تر از کتاب وزارتی دین و زندگی دوازدهم تجربی و ریاضی دارد و در نتیجه بارم بندی دروس و بودجه بندی امتحانات نهایی دی ۱۴۰۲ نیز برای این درس متفاوت خواهد بود.

برای رشته انسانی هم قرائت دین و زندگی ۴ نمره دارد ولی به جای ۶ درس، ۷ درس در برنامه ریزی امتحان دی ماه مشخص شده است که درس هفتم کمترین بارم را به خود اختصاص داده است و میتوانید این فصل را برای مطالعه امتحانات ترم اول دوازدهم حذف کنید.

image 19

امتحان زبان ترم اول دوازدهم ریاضی و تجربی و انسانی

امتحان زبان انگلیسی هرساله به صورت ۴۰ نمره ای برگزار میشود و بخش شنیداری هم در سال های اخیر جزو بخش های مهم امتحان زبان دهم و یازدهم و دوازدهم است. در امتحانات نهایی دی ۱۴۰۲ جمعا ۴ نمره از کل ۴۰ نمره مربوط به بخش شنیداری است و نهایتا باید ۳ متن و صوت آن هم از متن کتاب درسی مورد سوال باشد.

البته که بخش صحبت کردن هم در نمره مستمر دانش آموزان موثر است که البته باتوجه به اینکه نمره مستمر در معدل کتبی نهایی دانش آموزان در هیچ پایه ای اهمیت ندارد، دانش آموزان هم اهمیت زیادی به آن نمیدهند.

بخش های مختلف امتحان زبان ترم اول دوازدهم مثل واژگان، دستور زبان، نوشتن و خواندناهمیت دارند و در این میان واژگان با تاثیر ۶ نمره ای کمترین تاثیر را دارد. یعنی در درس زبان نمیتوانید هیچ بخشی را کاملا حذف کنید وگرنه نمره ای بالاتر از ۱۷ نمیگیرید. به تصویر زیر درباره بودجه بندی درس زبان در امتحانات ترم اول دوازدهم توجه کنید.

بودجه بندی و بارم بندی زبان دوازدهم در امتحانات نهایی ترم اول 1402 پایه دوازدهم

برنامه ریزی امتحان نهایی دی ماه هویت اجتماعی دوازدهم ریاضی و تجربی

درس هویت اجتماعی یکی از دروس عمومی است که فقط در امتحانات نهایی رشته های ریاضی و تجربی برگزار میشود. البته که این درس کلا درس سختی نیست و با یک شب مطالعه درست و حل کردن نمونه سوالات متعدد میتوان نمره خوبی در آن کسب کرد.

در امتحانات نهایی نوبت اول دوازدهم ریاضی و تجربی پنج درس اول مورد سوال قرار میگیرد و هرکدام ۴ نمره دارد. باتوجه به سادگی درس، حذف هیچیک از مباحث پیشنهاد نمیشود ولی اگر به دنبال مطالعه سه فصل آسان تر فقط برای کسب نمره قبولی هستید، دروس اول، دوم و پنجم به نسبت آسان تر ارزیابی شده اند.

هویت اجتماعی در امتحانات نهایی دی 1402

ارزشیابی درس سلامت و بهداشت در امتحانات نهایی دی ۱۴۰۲

نوع ارزیابی برای درس سلامت و بهداشت به صورت دو بخش مستمر و کتبی است. که البته نمره مستمر دانش آموزان در این درس از اهمیت بیشتری برخوردار است و گزینه های ارزیابی دقیق تر ذکر شده اند.

مواردی مانند پر کردن جداول، شرکت در بحث های کلاسی، تکمیل برگه های خود ارزیابی، اظهار نظر و همکاری متقابل با اعضای گروه یا استفاده از تجربیات شخصی و تجربیات دیگران برای مباحثه در کلاس از جمله نکاتی است که در نمره مستمر تاثیر دارد.

این درس برای هر سه رشته تجربی و ریاضی و انسانی یکسان است و در هر سه رشته هم جزو دروس ضریب ۱ در تراز سوابق تحصیلی کنکور است.

در امتحان نهایی دی ماه درس سلامت و بهداشت تا بخش دوم از فصل بهداشت در دوران نوجوانی سوال مطرح میشود. یعنی تا بخش بهداشت ازدواج و فرزند آوری بودجه بندی امتحانات ترم اول دوازدهم در این درس است.

حذف بخش ازدواج و فرزند آوری از فصل ۳(بهداشت نوجوانی)، بخش سبک زندگی در فصل ۱(سلامت) و بهداشت و ایمنی مواد غذایی در فصل ۲(سلامت مواد غذایی) برای دانش آموزانی که به مطالعه کامل اهمیت نمیدهند، پیشنهاد میشود.

image 21

بررسی بودجه بندی امتحانات ترم اول دوازدهم دروس اختصاصی رشته تجربی

در امتحانات ترم اول دوازدهم مهمترین درس زیست شناسی است که در امتحان زیست دی دوازدهم تجربی ۴ فصل ابتدایی کتاب وزارتی مورد سوال قرار میگیرد. باتوجه به اینکه همه دروس بارم بندی تقریبا هم اندازه ای دارند، اما بخش جریان اطلاعات در یاخته نسبت به سایر فصول سخت تر است.

بارم بندی این ۴ فصل در امتحان پایان سال(نهایی کتبی خرداد ماه) که در کنکور هم تاثیر دارد، برابر با بارم سایر فصول ویژه ترم دوم است و ۲.۵ نمره دارند. زیست دوازدهم جمعا ۸ فصل دارد.

بارم بندی امتحان نهایی زیست دوازدهم 1403

درس مهم بعدی که بیشترین عدد را در ضرایب کنکور تجربی به خود اختصاص میدهد درس شیمی است. درس شیمی در امتحانات ترم اول دوازدهم برای فصل های اول و دوم برگزار میشود و باتوجه به عدد بالای نمره این دو درس نمیتوان هیچیک را حذف کرد. البته که درس شیمی برای رشته ریاضی هم بودجه بندی و بارم بندی مشترکی دارد ولی ضریب آن برای رشته تجربی بیشتر است.

بارم بندی امتحانات شیمی تجربی و ریاضی دوازدهم ترم اول 1402

تاثیر نمرات مستمر در معدل کل دیپلم هم باید در نظر گرفته شود که باتوجه به پی دی اف بارم بندی امتحانات نهایی ۱۴۰۳ بستگی به عملکرد دانش آموز در طراحی و اجرای آزمایش، تحقیق و بررسی های مرتبط، پاسخ به پرسش های کلاسی و پرسش های مفهومی هر فصل و حل مسائل محاسباتی و نمونه سوالات جدید دارد.

برای طراحی سوالات شیمی در امتحانات نهایی دوازدهم محدودیت ها و قوانین ویژه ای نیز در نظر گرفته شده است که در تصویر زیر مشاهده میکنید.

image 25

بررسی بودجه بندی دروس ریاضی و فیزیک در امتحانات ترم اول دوازدهم تجربی

درس فیزیک درس مهم بعدی است که در امتحانات نهایی دی ۱۴۰۲ برای پایه دوازدهم به عنوان هشتمین امتحان در نظر گرفته شده است و در تاریخ ۱۴ دی ماه برگزار میشود. فصول اول و دوم فیزیک دوازدهم یعنی دینامیک و حرکت به طور کامل در بودجه بندی سوالات امتحانات ترم اول دوازدهم هستند و فصل سوم یعنی فصل موج و نوسان تا بخش ششم مورد سوال قرار میگیرد.

برای درس فیزیک هم نمره مستمر بر اساس فعالیت های کلاسی اعم از طراحی و اجرای آزمایش های مربوط به درس، تحقیق و بررسی های درسی و ارائه ایده های جدید برای حل سوالات میباشد.

سوالات این امتحان کتبی باید صرفا از متن اصلی کتاب درسی باشد و بخش های بیشتر بدانید، پاورقی ها، زندگینامه دانشمندان و … نباید مورد سوال قرار بگیرد. در آزمون نهایی فیزیک ترم اول دوازدهم تجربی باید ثابت های فیزیکی در صورت سوال ذکر شود و نوشتن اعداد به صورت کامل در پاسخ دانش آموزان الزامی است.

بارم بندی امتحان نهایی فیزیک برای ترم اول و ترم دوم دوازدهم به شرح زیر است:

image 26

مطابق برنامه امتحانات نهایی دی ۱۴۰۲ امتحان ریاضی رشته تجربی در تاریخ ۹ دی ماه و به عنوان پنجمین امتحان برای رشته تجربی برگزار میشود. این درس که معمولا برای دانش آموزان رشته تجربی سخت ترین درس تخصصی است، برای امتحان ترم اول نیمی از کتاب را در بر میگیرد.

کل کتاب ریاضی دوازدهم تجربی ۷ فصل دارد که در امتحانات نهایی دی ۱۴۰۲ سه فصل و نیم از این کتاب مورد سوال قرار میگیرد. کم اهمیت ترین بخش این امتحان همان نیمه فصل چهارم یعنی بخش مشتق است. باتوجه به اینکه بسیاری از دانش آموزان هنوز در برنامه آزمون های آزمایشی خود فصل مشتق را هدف گذاری نکرده اند، حذف آن منطقی به نظر میرسد.

اگر بخواهیم یک فصل سخت را نیز از مطالعه ریاضی دوازدهم برای امتحانات ترم اول دوازدهم حذف کنیم، مثلثات گزینه خوبی است. اما باید بدانید که برنامه ریزی امتحانات دی را برای جا نماندن از دیگران جدی بگیرید. بودجه بندی سوالات امتحان ریاضی ترم اول دوازدهم دی ماه ۱۴۰۲ به شرح زیر است.

image 27

برنامه ریزی امتحانات دی ۱۴۰۲ برای دوازدهم رشته ریاضی

رشته ریاضی در پایه دوازدهم فقط دو کتاب هندسه و گسسته نسبت به رشته ریاضی اضافه تر دارد ولی مثلا فصول کتاب فیزیک پایه دوازدهم ریاضی با دوازدهم تجربی متفاوت است. یا ریاضی آنها به حسابان تغییر نام داده است و مباحثی مثل لگاریتم، توابع یا مشتق به صورت مفصل تری آموزش داده شده اند.

بودجه بندی و نوع طراحی سوالات شیمی پایه دوازدهم درست مثل شیمی دوازدهم تجربی است و حتی برای دانش آموزانی که میخواهند با دیپلم ریاضی کنکور تجربی بدهند هم امکان معادل سازی این درس با درصد برابر وجود دارد.

بودجه بندی امتحانات ترم اول درس فیزیک دوازدهم ریاضی نیز درست مثل برنامه امتحان فیزیک رشته تجربی است و دو فصل و نیم از ابتدای کتاب با محدودیت های مشابه مورد سوال قرار میگیرد. اما بارم بندی این فصول برای فیزیک دوازدهم ریاضی متفاوت است.

باتوجه به اینکه نیمه فصل سوم کتاب فیزیک دوازدهم ریاضی ارزش ۴.۵ نمره ای در بارم بندی امتحانات نهایی دی ۱۴۰۲ دارد، حذف آن برای بچه های رشته ریاضی خیلی توصیه نمیشود و بهتر است در برنامه ریزی امتحانات دی ماه وقت کافی برای فیزیک ترم اول گذاشته شود.

image 28

درس ریاضی که مهمترین درس در امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی است و به عنوان اولین امتحان دی ماه برگزار میشود که از سه فصل اول مورد آزمون قرار میگیرد. کل کتاب حسابان رشته ریاضی ۵ فصل دارد که از کتاب ریاضی دوازدهم تجربی هم حتی کمتر است اما برای دروسی مثل گسسته و هندسه کتاب های جداگانه در نظر گرفته شده است.

باتوجه به اینکه بارم بندی سه فصل اول حسابان رشته ریاضی برای امتحانات ترم اول دوازدهم به ترتیب ۷،۶ و ۷ نمره دارند، حذف هیچیک از این مباحث کار منطقی به نظر نمیرسد.

بهتر است که در برنامه ریزی امتحانات دی حسابان سعی کنید از هر فصل ام نیمی از سوالات را پاسخ دهید. بارم بندی و بودجه بندی دروس امتحان نهایی حسابان دی ۱۴۰۲ به شرح زیر میباشد.

image 29

بودجه بندی و بارم بندی هندسه و گسسته در امتحانات ترم اول دوازدهم

امتحان هندسه همزمان با امتحان ریاضی دوازدهم تجربی در تاریخ ۹ دی ۱۴۰۲ برگزار میشود و جزو دروس اختصاصی رشته ریاضی است. این درس کلا ۳ فصل در کتاب هندسه ۳(هندسه دوازدهم ریاضی) دارد و در امتحانات نهایی دی ۱۴۰۲ از فصل اول و نیمی از فصل دوم سوال طرح میشود.

هردو بخش نمره برابری دارند ولی باتوجه به اینکه مقدار فصل ۲ کمتر و طبیعتا مطالب محدود ترند، اگر قرار به حذف است، بهتر است که از فصل اول برخی مباحث سخت تر را حذف کنید.

بودجه بندی امتحان هندسه دوازدهم ریاضی دی ماه 1402 و خرداد 1403

ریاضیات گسسته در برنامه امتحانات نهایی دی ۱۴۰۲ به عنوان آخرین امتحان در نظر گرفته شده است و در روز سه شنبه تاریخ ۱۹ دی ماه ۱۴۰۲ برگزار میشود. در بودجه بندی ریاضیات گسسته دوازدهم فصل اول تقریبا ۳/۴ کل نمره امتحان را تشکیل میدهد و ۱۵ نمره دارد.

فصل ۲ ریاضی گسسته که تا صفحه ۴۲ در امتحان نهایی دی ۱۴۰۲ اهمیت دارد، فقط ۵ نمره از ۲۰ نمره را تشکیل میدهد و این کمیت به دانش آموزان امکان انعطاف پذیری در مطالعه میدهد. برای داشتن یک برنامه ریزی درست، بودجه بندی زیر را مطالعه کنید.

برنامه امتحانات نهایی دی 1402 برای درس گسسته دوازدهم ریاضی

بررسی امتحانات ترم اول دوازدهم ریاضی

بیشترین تعداد دروس اختصاصی متعلق به رشته انسانی است و در پایه دوازدهم انسانی دروس ریاضی و آمار، جامعه شناسی، علوم و فنون، عربی، تاریخ و جغرافیا و فلسفه هستند.

بودجه بندی ریاضی و آمار انسانی در امتحانات نهایی دی ۱۴۰۲ محدود به یک و نیم فصل اول کتاب بود. فصل اول ریاضی و آمار دوازدهم انسانی مربوط به شمارش، احتمال و آمار است و فصل دوم کلا مربوط به الگوهای خطی است که در امتحان ریاضی دی ماه امسال فقط بخش مدل سازی و دنباله مورد سوال قرار میگیرد.

image 32

بررسی بودجه بندی علوم و فنون ادبی در امتحانات ترم اول دوازدهم نشان داد که بخش مشخصی برای تدریس این کتاب در تعداد جلسات مهرماه تا دی ماه وجود ندارد و فقط تعداد سوالاتی که از هر مبحث باید طرح شود تعیین شده است. یعنی تا هرجایی که معلم درس داده باشد در امتحان هم سوال طرح میشود.

image 33

این بودجه بندی نوع سوالات برای امتحان علوم و فنون ادبی در هر سه پایه دهم و یازدهم و دوازدهم یکسان است.

عربی اختصاصی کنکور انسانی یکی از امتحانات مهم و چالشی در برنامه امتحانات نهایی دی ۱۴۰۲

یکی دیگر از دروس مهم رشته انسانی که در سایر دروس به عنوان درس عممی شناخته میشود ولی د امتحانات نهایی دوازدهم انسانی جزو دروس اختصاصی است، درس عربی است. عربی کنکور انسانی درس مفصل تری است و علت اینکه بسیاری از دانش آموزان با این درس ارتباط برقرار نمیکنند، عدم تدریس مفهومی این درس است.

به شرطی که روش مطالعه عربی اختصاصی دوازدهم انسانی را بدانید، حل کردن نمونه سوال بهترین روش برای کسب یک نمره خوب در درس عربی است و البته کمک گرفتن از کلاس خصوصی نیز میتواند یکی از راه های برنامه ریزی امتحانات دی ماه باشد.

در عربی کنکور انسانی محدودیت های زیادی در طراحی سوال ذکر شده است. مثلا حرکت گذاری کامل صورت سوال یا ارائه نمونه افعال یا قرینه ضمایر در سوال برای کمک گرفتن در ترجمه اجباری است و سوالات ترجمه ای باید حتما در جمله به کار رفته باشند. بودجه بندی امتحان عربی ترم اول دوازدهم انسانی به شرح زیر است:

بررسی بودجه بندی سوالات عربی کنکور انسانی دی ماه 1402

بررسی برنامه ریزی امتحانات دی ۱۴۰۲ دوازدهم انسانی

دو درس اختصاصی دیگر از دوازدهم انسانی، جامعه شناسی و فلسفه هستند که جزو دروس نسبتا آسان در امتحانات کتبی هستند. جامعه شناسی دوازدهم انسانی جمعا ۱۰ درس است که در امتحان ترم اول از ۵ درس باید سوال مطرح شود.

همه دروس بارم بندی مشترکی دارند بهتر است دانش آموزان باتوجه به سختی درس برای خودشان برنامه ریزی امتحانات جامعه شناسی دوازدهم را انجام دهند و وقت بیشتر را صرف تست زنی کنند. بودجه بندی امتحان جامعه شناسی دی ۱۴۰۲ برای پایه دوازدهم به شرح زیر است:

image 34

فلسفه دوازدهم انسانی هم از دروس حفظی این پایه است و جمعا شامل ۱۲ درس است که ۶ درس آن جزو بودجه بندی امتحانات نهایی دی ۱۴۰۲ میباشد. در بین این فصول فصل ۴ و ۵ نسبتا از اهمیت کمتری از نظر بارم بندی برخوردارند اما باتوجه به آسان بودن فصل ۴ و مرتبط بودن فصل ۵ با فصل ۶ که در امتحانات دی ماه هم هست، حذف آنها کار منطقی به نظر نمی آید.

اما میتوانید برای کم کردن ترافیک مطالعاتی درس فلسفه از جزوه های جمع بندی فلسفه برای فصول ابتدایی این کتاب استفاده کنید و با حل کردن نمونه سوال از زمان صرف شده برای این فصل ها بکاهید. بیشتر بدانیدها، برای مطالعه ها و پاورقی ها جزو مباحث مورد سوال در برنامه ریزی امتحانات دی نیستند.

image 36

بررسی بارم بندی امتحانات دی ۱۴۰۲ تاریخ و جغرافیا دوازدهم انسانی

تاریخ یکی از دروس دور افتاده در بین دروس تخصصی کنکور انسانی است که کمتر دانش آموزی به آن علاقه دارد. این درحالی است که موفقیت در رشته های آموزش تاریخ و جغرافیا دانشگاه فرهنگیان میتواند خیلی راحت تر از دروس دیگر باشد.

جمعا ۱۲ درس در تاریخ دوازدهم انسانی وجود دارد که از ۶ درس آن در امتحانات نهایی دی ۱۴۰۲ سوال مطرح میشود. از میان این ۶ درس، دروس ۱، ۳ و ۴ کمترین بارم را دارند. اما به طور کلی برای درس تاریخ بهتر است که به جای حذف کامل مبحث، با حل کردن نمونه سوالات مرتبط، فقط بخش های مهم فصول سخت را مطالعه نمایید.

بودجه بندی نمرات امتحان تاریخ دی ماه ۱۴۰۲ به شرح زیر خواهد بود و در جدول زیر میتوانید بارم بندی امتحانات نهایی خرداد ماه ۱۴۰۳ را نیز مشاهده نمایید.

image 37

درس جغرافیا هم که راحت ترین درس کنکور انسانی است و حتی تست های کنکور جغرافیا هم در هیچ سالی پیچیده و نفس گیر نبوده اند. این کتاب در سال دوازدهم کلا ۶ فصل دارد و ۳ بخش مجزا مربوط به مهارت های جغرافیایی دارد که در امتحانات کتبی و البته در کنکور هم بسیار مهم هستند.

در امتحان جغرافیای دی ۱۴۰۲ برای پایه دوازدهم ۳ فصل ابتدایی این کتاب مورد سوال قرار میگیرد و در امتحان نوبت دوم یعنی امتحان نهایی جغرافیا خرداد ۱۴۰۳، این سه درس کلا ۵ نمره را به خود اختصاص میدهند.

بخش مهارت های جغرافیایی کلا در امتحانات کتبی کمترین اهمیت را از نظر نمره ای دارد یعنی در امتحانات ترم اول دوازدهم انسانی کلا ۱.۵ نمره را به خود اختصاص داده است. بقیه فصول به صورت موازنه شده ای از اهمیت نمره ای برخوردارند. بارم بندی امتحانات دی ۱۴۰۳ را برای درس جغرافیای کنکور انسانی در تصویر زیر مشاهده کنید.

image 38

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا