پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

خبر

ضرایب امتحانات نهایی تجربی ۱۴۰۳

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

همانطور که میدانید امتحانات نهایی رشته تجربی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ قرار است برای سه سال دهم و یازدهم و دوازدهم برگزار شود و بچه ها از اولین سال متوسطه دوم باید خود را برای تاثیر معدل در کنکورشان آماده کنند! اما قبل از اینکه به بررسی میزان تاثیر امتحان نهایی در کنکور تجربی و ضرایب امتحانات نهایی ۱۴۰۳ رشته تجربی بهتر است اصلا درباره اصول برگزاری امتحانات نهایی و شرایطی که بچه ها قرار است با آن روبرو شوند صحبت کنیم.

اول از همه اینکه امتحان نهایی یعنی امتحانی که توسط وزارت آموزش و پرورش و با نظارت و فعالیت اختصاصی مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت با سوالات سراسری کشوری و در تاریخ مشخص شده از وزارت آموزش و پرورش برگزار میشوند.(برنامه امتحانات نهایی) این امتحانات در سال های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ دستخوش تغییراتی بوده اند که البته عموما تغییرات مثبتی را شاهد هستیم و در ادامه تغییرات ضرایب امتحانات نهایی تجربی را به صورت تخصصی بررسی خواهیم کرد.

تاثیر نمرات امتحانات نهایی کنکور ۱۴۰۲

نکته دوم اینکه سال گذشته تصحیح الکترونیکی امتحانات نهایی کلید خورد و ظاهرا امسال هم قرار است تصحیح امتحانات نهایی به صورت الکترونیکی باشد. به این طریق تقلب در امتحانات نهایی کمتر میشود و شاید جلوی پارتی بازی ها گرفته شود.

البته سال گذشته هم تغییرات سبک سوالات را در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ شاهد بودیم و هم جریمه تقلب در امتحانات نهایی هم بیشتر از قبل بود که باتوجه به اهمیت نمرات نهایی برای جلوگیری از ناحقی در حق بچه ها طبیعی بود. یک نگاه کلی به شرایط برگزاری امتحانات نهایی سال های آتی بیاندازیم:

image 9

ضرایب امتحانات نهایی تجربی ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

تا سال ۱۴۰۲ امتحانات نهایی فقط برای پایه دوازدهم بود و در همین سال تغییرات بی شماری هم در کنکور شاهد بودیم. که در میان این تغییرات افزایش ضریب امتحانات نهایی ۱۴۰۳ و برگزاری امتحانات نهایی برای سه سال دهم و یازدهم و دوازدهم هم بود. اما طی یک حرکت ناگهانی، بعد از برگزاری کنکور دو مرحله ای ۱۴۰۲ و دو هفته قبل از اعلام نتایج، مجلس طرحی را مبنی بر تغییر شرایط برگزاری کنکور ۱۴۰۳ پیشنهاد داد ! این تغییرات(لغو شده) به شرح زیر قرار بود باشد:

  • بازگشت دروس عمومی به کنکور
  • از بین رفتن تاثیر امتحان نهایی در کنکور تجربی
  • عدم برگزاری امتحانات نهایی در پایه دهم و یازدهم

اما این لایحه که به تصویب مجلس رسیده بود در تاریخ ۲۸ شهریور ماه ۱۴۰۲ توسط شورای نگهبان رد شد و تصمیم قطعی برگزاری امتحانات نهایی به صورت عمومی از خبرگزاری ها اعلام شد. اما جزئیات ضرایب امتحانات نهایی چند روز بعد از اعلام نهایی شرایط مشخص شد و برای مطالعه درباره شرایط ضریب دروس کنکور ۱۴۰۳ میتوانید در مقاله مربوطه نیز بخوانید. برخی شرایط تاثیر نمرات امتحانات نهایی:

  • داوطلبان فقط در نوبت خرداد میتوانند در امتحانات نهایی شرکت کنند( نمرات نهایی دی ماه و شهریور ماه فقط برای ثبت در کارنامه کاربرد دارند)
  • فرقی ندارد چه نمره ای در چه درسی داشته باشید، میتوانید برای همه یا تعدادی از دروس در امتحانات نهایی شرکت کنید.
  • در خرداد ۱۴۰۳ برای سه پایه دهم و یازدهم و دوازدهم امتحان نهایی برگزار میشود اما برای کنکور ۱۴۰۴ همچنان فقط نمرات امتحان نهایی دوازدهم تاثیر دارد.

نحوه تاثیر امتحان نهایی در کنکور تجربی ۱۴۰۳

کلا بچه هایی که میخواهند کنکور بدهند خیلی نگران تاثیر امتحانات نهایی نباشند، چون امسال دهم و یازدهم تاثیر گذار نیستند و کما فی السابق فقط نمرات نهایی دوازدهم در تراز کنکور تاثیر دارد. تغییرات کنکور ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط همان ده درصدی است که به تاثیر نمرات نهایی دوازدهم اضافه شده است. این ۵۰ درصد تاثیر امتحان نهایی در کنکور تجربی طبق آخرین اعلامیه سازمان مربوطه به شرح زیر است:

ضرایب امتحانات نهایی تجربی 1403

همانطور که مشاهده میکنید ۵۰ درصد تاثیر دروس امتحانات نهایی بین دروس عمومی و تخصصی تقسیم شده است و برای دروس اختصاصی ۲۲ درصد تاثیر مستقیم در تراز و برای دروس عمومی ۲۸ درصد تاثیر مستقیم در تراز سوابق تحصیلی در نظر گرفته شده است.

بیشترین تغییر ضریب امتحانات نهایی ۱۴۰۳ را درس ادبیات داشته است که با ضریب ۱۸.۶۴ تاثیر گذار است. فراموش نکنید که امتحان نهایی ادبیات خرداد ۱۴۰۲ سوالاتی در حد سوالات کنکور اما به صورت تشریحی داشت پس خیلی هم شوخی نگیرید!

درس عمومی مهم بعدی در امتحانات نهایی رشته تجربی درس دین و زندگی است که با ضریب تاثیر ۱۰.۱۷ میتواند تراز سوابق تحصیلی شما را تا حد زیادی (حتی بیش از ۲۰۰۰ واحد) تغییر دهد.

امتحان نهایی زبان انگلیسی درس مهم بعدی است که میتواند با ضریب بالایی که دارد تراز کنکور را تحت تاثیر قرار دهد. این درس ضریب ۵.۸ در کنکور دارد و برای نمره خوب گرفتن در زبان حواستان به تغییرات سبک سوالات امتحانات نهایی باشد!

ضریب امتحانات نهایی ۱۴۰۳ برای دروس تخصصی رشته تجربی

مهم ترین درس ها درس ها در امتحانات نهایی رشته تجربی زیست و شیمی هستند. جالب است که درس زمین شناسی در امتحانات نهایی تاثیر گذار بر تراز سوابق تحصیلی ذکر نشده است و نیازی نیست بچه هایی که میخواهند کنکور مجدد دهند، زمین شناسی را در برنامه درسی خود قرار دهند.

اما اگر نظر مشاور را درباره شرکت در امتحانات نهایی رشته تجربی برای کنکور مجدد میخواهید، باید حتما در هر سالی که میخواهید کنکور شرکت کنید امتحان نهایی بدهید چون تراز سوابق تحصیلی به اختصاص هر سال متفاوت خواهد بود

امتحانات نهایی رشته تجربی برای پایه های دهم و یازدهم

امتحانات نهایی دهم و یازدهم در سال ۱۴۰۳ قرار است برای تمام دروس باشد که این تعداد برای رشته تجربی پایه دهم ۹ درس و یازدهم تجربی یازده درس خواهد بود. جالب است بدانید که در سال های دهم و یازدهم دروسی مثل تاریخ یا جغرافیا که جزو دروس تخصصی رشته تجربی نیستند هم به صورت نهایی برگزار میشوند. دروس نهایی دهم تجربی از سال ۱۴۰۳ به شرح زیر خواهد بود:

image 10

درس های امتحانات نهایی یازدهم تجربی هم در سال ۱۴۰۲ به ترتیب زیر است که به گفته وزارت آموزش و پرورش ضرایب امتحانات نهایی برای هر درس در سال های ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ متعاقبا اعلام خواهد شد.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا