پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

هرآنچه داوطلبان درباره ضریب دروس کنکور 1403 نیاز دارند!

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

بالاخره بعد از گذشت سه ماه و نیم از برگزاری کنکور 1402 و حتی پایان دوره تابستان داوطلبان کنکور 1403، تا حدی قوانین قطعی برگزاری کنکور 1402 منتشر و در اختیار عموم قرار گرفت. در دو هفته گذشته جنگ بر سر قبول کردن مصوبه مجلس درباره بازگشت شرایط کنکور به قبل از 1402 توسط شورای نگهبان بود و این روز ها هم خبر پافشاری مجلسیان درباره مثبت شدن تاثیر معدل را میخوانیم.

اگر قرار است هر شرایطی در کنکور سراسری 1403 تغییر کند نمیدانیم اما این را میدانیم که ضریب دروس کنکور 1403 برای امتحانات نهایی و کنکور مشخص شده است و باتوجه به حذف زیرگروه ها، داوطلبان میبایست بر اساس این ضریب برای کنکور سال آینده که در اردیبهشت و تیر 1403 برگزار میشود تلاش کنند.

راستی یک شایعه برگزاری کنکور به صورت یک مرحله ای در تغییرات کنکور 1403 هم داشتیم که گفته بودند از اخبار اعلام شده است اما ظاهرا این هم دروغی بیش نبود!

سال گذشته درباره ضریب دروس در کنکور 1402 صحبت کردیم و داوطلبان توانستند باتوجه به این قوانین برنامه ریزی خود را شروع کنند. درست است که الان کمی برای شروع برنامه ریزی دیر است اما به شرط هدف گذاری صحیح، رتبه شدن از مهرماه هم برای دانش آموزان بعید نیست!

دانلود آخرین اطلاعیه سازمان سنجش درباره شرایط کنکور 1403-1403 و ضرایب دروس عمومی و اختصاصی

برای ارتباط با پشتیبانان ما در تیم مشاوره تحصیلی کنکور آکو میتوانید از طریق شماره های 02633408944 و 02633406346 با ما در ارتباط باشید و یا پیج اینستاگرام تیم مشاوره آکو را برای دریافت آخرین اخبار درباره شرایط کنکور دنبال کنید.

اینستاگرام تیم مشاوره تحصیلی کنکور

درباره ضریب دروس کنکور 1403 چه میدانید؟

قبل از اینکه درباره ضرایط دروس کنکور 1403 صحبت کنیم باید یک نکته را باهم بررسی کنیم. آیا همه داوطلبان باید با همین نسبت ضرایب در همه گروه های آزمایشی شرکت کنند؟ بله! چه نظام آموزشی جدید باشید و چه در سال های قبل از 97 دیپلم گرفته باشید باید حتما امتحانات نهایی رشته مورد نظر را شرکت کرده باشید!اگر نمره امتحان نهایی ندارید باید حتما براساس استاندارد های آموزش و پرورش امتحان دهید.

نمرات کسب شده باتوجه به نمرات کل دانش آموزان و با ضریب دروس ویژه هر رشته تراز میشود و به نسبت 50درصدی با تراز کسب شده از درصد های کنکور شما جمع میشود.

امسال هم مثل سال گذشته تراز کنکور خواهیم داشت که میانگین تراز نمرات امتحانات نهایی و تراز درصد های کنکور است. چند نکته ای که باید درباره شرایط تاثیر نمرات امتحانات نهایی برای رتبه برتر شدن بدانید:

  • چرا ضریب دروس کنکور مهم است؟

جون باتوجه به ضریب دروس کنکور 1403 میتوانید میازن وقت گذاشتن برای هر درس را مشخص کنید و باری هدف گذاری بلند مدت (در کنکور چند سوال از هر 10 سوال باید پاسخ داد) بسیار کمک کننده است. مثلا باتوجه به ضریب دروس کنکور انسانی 1403 برای روانشناسی که ضریب 2 دارد لازم نیست به اندازه ادبیات که ضریب 8 دارد وقت بگذارید!

  • ضریب دروس با تاثیر امتحانات نهایی در کنکور چه فرقی دارد؟

میتوان ضریب دروس را زیر مجموعه تاثیر معدل امتحانات نهایی در کنکور دانست. ضمنا ضریب دروس برای کنکور و امتحانات نهایی در نظر گرفته میشود. یعنی همه دروس عمومی و تخصصی با نسبتی که در ادامه درباره اش صحبت میکنیم قرار است برای تراز گیری کنکور همه داوطلبان و نتیجتا رتبه بندی آنها تاثیر داشته باشند.

  • حتما لازم است برای کنکور 1403 امتحان نهایی شرکت کنیم؟

اگر امتحانات نهایی امسال(دی 1402 یا خرداد 1403) را شرکت نکرده باشید، احتمالا تراز پایین تری خواهید داشت چون نمرات داوطلبان باتوجه به نمرات میانگین کسب شده توسط کل داوطلبان در سال شرکت در امتحانات نهایی سنجیده و تراز میشود.

  • استفاده از نتایج کنکور 1402 برای سال آینده چگونه است؟

اگر کنکور 1402 هم شرکت کرده اید میتوانید از درصد ها و نمرات سال گذشته تان برای انتخاب رشته در کنکور 1403 هم استفاده کنید. فقط باید در کنکور 1403 ثبت نام کنید که در زمان انتخاب رشته بتوانید با نتایج سال گذشته وارد سامانه شوید.

  • با شرکت در کنکور 1403 اتفاقی برای نتایج کنکور 1402 تان نمی افتد!

اگر کنکور بدهید و بدتر از سال گذشته باشد، بازهم بالاترین تراز برای انتخاب رشته شما در نظر گرفته میشود پس چه بهتر که شانس خود را برای 1403 هم امتحان کنید. شما که به هر حال باید تا مرداد ماه آینده صبر کنید!

  • یک نکته منفی درباره حفظ نتایج کنکور 1402 برای انتخاب رشته 1403

بدانید و آگاه باشید که میتوانید از نتایج سال گذشته استفاده کنید اما تراز خوبی به دست نخواهید آورد چون اولا ضریب دروس کنکور 1403 تغییر کرده است و ثانیا تراز کل امتحانات نهایی و کنکور چون پارسال کنکور داده اید پایین تر خواهد بود و احتمالا ریزش حداقل 1000 واحد تراز و نتیجتا بدتر شدن رتبه را خواهید داشت!

خب سعی کردیم هر سوالی که ممکن است برای داوطلبان کنکور 1403 پیش بیاید و بخواهند قبل از تصمیم گیری درباره کنکور دادن در سال 1403 بدانند را توضیح دهیم و در ادامه برای بچه های رشته تجربی و ریاضی و انسانی به صورت تفکیک شده ضرایب دروس کنکور 1403 را توضیح خواهیم داد.

ضریب دروس عمومی کنکور 1403

ضریب دروس عمومی کنکور 1403 تقریبا برای همه رشته های نظری (بجز انسانی و علوم و معارف) یکسان است. علاوه بر اینکه این ضرایب تغییر کرده است و بیشتر شده است یعنی مثلا ضریب نمرات امتحانات نهایی درس ادبیات در کنکور 1403 از 12 به 18 رسیده است! خب این اهمیت درس عربی و طبیعتا سخت بودن سوالات ادبیات امتحان نهایی 1403 را نشان میدهد!

یا مثلا تاثیر نمره درس دین و زندگی در کنکور از 7 به 14 رسیده است سعنی تاثیر دو برابری این درس را در نتایج کنکور 1403 شاهد خواهیم بود! یعنی اگر شما در امتحانات دروس عمومی موفق عمل نکنید، احتمال رتبه برتر شدن شما حتی با وجود درصد های خوب در کنکور پایین می آید چون دروس عمومی با حداقل ضریب 7 میتوانند تراز ملاک انتخاب رشته شما را تا نصف پایین بیاورند.

تصویر ضریب دروس عمومی کنکور 1403 برای رشته های تجربی، ریاضی،انسانی، هنر و زبان:

ضرایب دروس عمومی کنکور 1403

همانطور که میبینید هر داوطلبی با هر شرایط و هر دیپلمی که باشد برای اینکه در کنکور از تاثیر 50درصدی معدل بتواند استفاده کند میبایست ایجاد سوابق تحصیلی کند و فقط در برخی از دروس میتوان نمره ها را معادل سازی کرد. نکته و نتیجه مهمی که از این افزایش ضرایب دروس عمومی کنکور گرفتیم:

باتوجه به اینکه اگر سوابق تحصیلی نداشته باشید نمره امتحان برای شما صفر در نظر گرفته میشود، و باتوجه به ضریب دروس عمومی کنکور و تاثیر 100درصدی نمرات امتحانات نهایی عمومی بر کنکور تخصصی، حتما امتحان نهایی حداقل برای دروس عمومی بدهید! وگرنه فکر رتبه برتر شدن را از ذهنتان خارج کنید!

ضریب دروس کنکور تجربی 1403

خب شرایط تاثیر ضریب دروس عمومی کنکور 1403 را که دیدیم و میدانیم که برای رشته تجربی همین شرایط صادق است. پس میماند دروس تخصصی کنکور تجربی که قرار است در کنکور هم بیایند و 50 درصد از تراز لازم برای این درس را در کنکور کسب کنیم.

ضریب دروس کنکور تجربی 1403 براساس آخرین اطلاعیه شورای سنجش و پذیرش دانشجو به شرح زیر است:

ضرایب دروس کنکور تجربی 1403

همانطور که میبینیند مهمترین درس باتوجه به ضریب دروس کنکور تجربی 1403 زیست شناسی است که ضریب 15.11 دارد و ظاهرا کم اهمیت ترین درس زمین شناسی است که اصلا در دروس تخصصی کنکور تجربی نمایش داده نشده است!!

در تصویر فوق برای بچه هایی که میخوان با دیپلم های متفرقه در کنکور تجربی شرکت کنند هم شرایط ذکر شده است. میبینید که تقریبا هیچ درسی بجز فیزیک و شیمی را نمیتوان با درس دیگری معادل سازی کرد و حتما نیاز به ایجاد سابقه تحصیلی خواهند داشت.

درباره نهایی برگزاری شدن امتحانات دهم و یازدهم تجربی هنوز اطلاعاتی در اختیار قرار گرفته نشده است اما ظاهرا قرار بر این است که امسال کل امتحانات پایه یازدهم نهایی باشد و در سال 1404 امتحانات نهایی سال دهم را داشته باشیم و از سال 1406 کل دروس متوسطه دوم جزو جدول ضرایب دروس تاثیر گذار در کنکور قرار بگیرند.

ضریب دروس کنکور انسانی 1403

باتوجه به تعداد داوطلبان کنکور 1402 علاقه مندان به کنکور انسانی رو به افزایش هستند و بعد از کنکور تجربی پر طرفدار ترین کنکور در سال گذشته بوده است. دروس کنکور انسانی نسبت به دروس سایر رشته ها تعداد بیشتری دارند و البته ضریب های کوچکتری را نیز نسبت به ضرایب دروس کنکور تجربی و ریاضی در تک درس های تخصصی رشته انسانی شاهد هستیم.

ضراب دروس عمومی کنکور 1403 برای رشته انسانی با سایر رشته ها یکی است اما زیر مجموعه آن یعنی رشته علوم و معارف در ضرایب دروس عمومی کمی با دروس عمومی رشته های تجربی و ریاضی متفاوت است که در ادامه جدول کامل ضریب دروس کنکور انسانی 1403 را که در اطلاعیه سازمان سنجش و پذیرش دانشجو منتشر شده است را مشاهده میکنید.

ضریب دروس کنکور انسانی 1403

همانطور که در تصویر بالا میبینید ضرایب دروس عمومی کنکور انسانی مثل دروس رشته تجربی است و بچه های رشته نظری که نمرات امتحانات استاندارد نهایی آموزش و پرورش را دارند (درصورت داشتن نمره بالا و با صلاح دید مشاور) میتوانند از همان سوابق تحصیلی برای دروس عمومی استفاده کنند.

بچه های رشته های فنی و داوطلبان نظام قدیمی که هیچ امتحان نهایی نداده اند میبایست حتما برای شرکت در امتحانات نهایی هم دروس عمومی و هم دروس تخصصی اقدام کنند.

بچه های دیپلم نامتناسب با کنکور انسانی برای دروس تخصصی رشته انسانی هم بجز درس ریاضی و عربی که میتوان با درس ریاضی و عربی عمومی رشته های تجربی و ریاضی تطبیق داد، در سایر دروس باید حتما به صورت اختصاصی ایجاد سابقه تحصیلی کرد.

ضریب دروس کنکور ریاضی 1403

ریاضی کم تنوع ترین دروس تخصصی را در میان کل رشته های نظری دارد و فقط ریاضیات، شیمی و فیزیک جزو محاسبه ضریب دروس کنکور ریاضی 1403 مورد توجه قرار میگیرد. البته که تعداد داوطلبان این کنکور به شدت رو به کاهش است و اکثر دانش آموزان ریاضی هم در کنکور تصمیم میگیرند تجربی شرکت کنند! اما به هرحال ضرایب دروس کنکور ریاضی 1403 به شرح زیر خواهد بود:

ضریب دروس کنکور ریاضی 1403

میبینید که بچه های تجربی اگر بخواهند کنکور ریاضی بدهند، باید حتما برای حسابان، هندسه و گسسته سوابق تحصیلی ایجاد کنند و نمیتوان ریاضی کنکور تجربی را جایگزین ریاضی کنکور ریاضی دانست. اما در دروس شیمی و فیزیک دوازدهم میتوان از همان نمرات برای ضریب تاثیر دروس کنکور ریاضی 1403 استفاده کرد.

داوطلبان سایر رشته ها اعم از رشته انسانی، فنی حرفه ای یا هر داوطلبی که دروس تخصصی کنکور ریاضی را ندارد برای بهره مندی از شرایط تاثیر 50 درصدی معدل باید در امتحانات ترمیم معدل شرکت کند.

ضریب دروس کنکور زبان 1403

دروس عمومی که مثل همه کنکور های سراسری دیگر در کنکور زبان هم تاثیر دارند ولی ضریب دروس کنکور زبان یک تفاوتی با بقیه دارد و آن هم اینکه زبان عمومی فقط در درس زبان تخصصی کنکور تاثیر گذار خواهد بود. یعنی امتحان نهایی زبان خرداد 1403 علاوه بر تاثیر در دروس عمومی داوطلب، با ضریب 1 در درس تخصصی مورد آزمون نیز تاثیر گذار خواهد بود.

داوطلبانی که میخواهند در کنکور زبان 1403 شرکت کنند و نمره امتحانات عمومی دوازدهم را ندارند میتوانند برای ایجاد سابقه تحصیلی از طریق مدارس بزرگسال برای ثبت نام امتحانات نهایی دروس عمومی دوازدهم اقدام نمایند.

بررسی ضریب دروس عمومی کنکور زبان 1403

ضریب دروس کنکور هنر 1403

این روز ها کنکور هنر را میتوان یکی از کنکور های پر طرفدار دانست و باتوجه به اینکه دانشگاه های هنر ایران هم بسیار محدود هستند و در امتحانات نهایی دروس تخصصی کنکور هنر مورد آزمون قرار نمیگیرند، ضریب دروس کنکور 1403 هنر محدود به همان امتحانات عمومی میشود که پیش از این هم برای کنکور های نظری و در بخش پیش برای بررسی ضریب دروس کنکور 1403 زبان آن را بررسی کردیم.

یعنی درواقع برای دروس تخصصی کنکور هنر فقط خود کنکور و میزان پاسخگویی به سوالات ازمون اختصاصی اهمیت دارد. ظاهرا در سال آینده قرار است ضریب دروس تخصصی کنکور هنر به شکل زیر باشد که البته چون هنوز ضریب دروس کنکور 1403 هنر برای دروس تخصصی کنکور توسط منبع معتبری اعلام نشده است نمیتوانیم مطمئن باشیم. اما سال گذشته در ضرایب دروس کنکور هنر شاهد شرایط زیر بودیم:

  • درک عمومی هنر: ضریب 12
  • درک عمکومی ریاضی و فیزیک : ضریب 5
  • خلاقیت تصویری و تجسمی: ضریب 3

مشاوره تخصصی برای بررسی شرایط کنکور 1403

بررسی ضریب دروس کنکور 1403 تنها نکته مورد بحث برای کنکور سال آینده نیست و زمزمه های خیلی تغییرات در سبک و سیاق سوالات و حتی نحوه برگزاری کنکور وجود دارد! برخی میگویند قرار است کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان هم اضافه شود و داوطلبان فقط برای یکی از دو آزمون بتوانند انتخاب رشته کنند!

برخی دیگر میگویند که قرار است در برخی استان ها کنکور به صورت الکترونیکی برگزار شود و تصحیح الکترونیکی امتحانات نهایی هم که از مشکلات جدید بچه ها با امتحانات مدرسه است! برخی دیگر میگویند کمیسیون آموزش مجلس هنوز دارد لایحه میفرستد برای مثبت کردن تاثیر معدل که در آن صورت از اساس امتحان نهایی دادن به درد نخور میشود!

از طرف دیگر الان سه ماه از زمان مطالعه موثر دانش آموزان گذشته و برای برنامه ریزی بر اساس ضریب دروس کنکور کمی دیر شده! چرا؟

چون اگه بر اساس ضریب دروس کنکور 1403 بخوای وقت بذاری پس باید روزانه حداقل 3 ساعت فقط زیست بخونی و بعد هم هرروز ریاضی در برنامه ات داشته باشی و روتین شیمی و فیزیک هم باید یک روز ر میون برای پیشروی داشته باشی. این وسط باید برای امتحانات تشریحی عمومی هم آماده بشی و از لغات عربی گرفته تا حفظیات شیمی رو برای خرداد ماه آماده کنی.

ببین اصلا از تیم آکو مشاور نگیر ولی برای رهایی خودت از این سر در گمی هم که شده باید حتما مشاور تحصیلی برای برنامه ریزی ویژه کنکور 1403 داشته باشی که هم استرست رو کم کنه هم بتونه شرایط رو برات با برنامه ریزی درست هموار کنه!

اکه مصاحبه با رتبه های برتر رو بخونی همشون از اینکه زودتر از مشاور کمک نگرفتن پشیمونن و هیچ رتبه برتری رو پیدا نمیکنی که بگه من مشاور نداشتم! پس انتخاب با توئه! اگه میخوای برای اهدافت به صورت اصولی بجنگی همین حالا با شماره 02633408944 تماس بگیرید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا