پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

خبر

اخبار جدید درباره قوانین کنکور 1403 حقیقت ندارد

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

امروز 28 شهریور 1402 و بعد از اتمام زمان برنامه ریزی تابستان دانش آموزان مسئولین(!) تازه به فکر انتشار اخبار جدید درباره قوانین کنکور 1403 افتاده اند. آخرین اخباری که در دست داریم حاکی از آن است که قرار است همه چیز به روال سابق برگردد و حتی کنکور دیگر دو مرحله ای نیز نباشد! یعنی تمامی تغییرات کنکور حذف شود و همان رویه قبلی را در برگزاری کنکور، تاثیر سوابق تحصیلی و دروس مورد امتحان در کنکور داشته باشیم.

بعد از ارسال مصوبه مجلس برای کنکور 1403 به شورای نگهبان و با بررسی مقامات محترم، به صورت قطعی این مصوبه رد شده است و اطلاعیه رسمی سازمان سنجش نیز منتشر شده و قوانین و نحوه برگزاری کنکور 1403 را دقیقا مطابق با کنکور 1402 اعلام کرده اند با این تفاوت که سوابق تحصیلی به جای 40 درصد 50 درصد تاثیر قطعی خواهد داشت.

خبر های منتشر شده حاکی از این بود که قرار است تاثیر سوابق تحصیلی فقط مثبت باشد و البته اندازه همان 50 درصد! دروس عمومی به کنکور اضافه شود و کنکور فقط در یک نوبت و آن هم تیر ماه 1403 برگزار شود. امتحانات نهایی برای پایه های دهم و یازدهم هنوز پابرجاست و در این دو سال زیرساخت های لازم برای تاثیر معدل سه پایه در کنکور فراهم شود! ظاهرا این روند تا سال 1405 قرار است ثابت باشد!

اطلاعیه سازمان سنجش درباره لغو قوانین جدید کنکور 1403

یک گله به مسئولین:

مگر شما نمیدانید که برای بچه هایی که از یازدهم و دهم شروع به درس خواندن کنکوری کرده اند، عمومی حذف شده بود و الان باید در 9 ماه باقی مانده تا کنکور تیر دروس عمومی سه پایه را جمع بندی کنند و علاوه بر دروس تخصصی بار این درس ها هم به دوششان می افتد؟
چرا همان تیر ماه شروع به تصمیم گیری درباره کنکور نکردید؟
زندگی کنکوری های 1402 کم بود حالا میخواهید زندگی کنکوری های 1403 را هم به بازی بگیرید؟ کسانی که مشمول خدمت سربازی هستند و نمیتوانند یک سال دیگر پشت کنکور بمانند یا بچه هایی کحه به هر دلیلی نمیتوانند دوباره کنکور بدهند چه کنند؟
درست است که تغییرات خیلی مثمر به ثمر نبوده اند و به ضرر بچه های 1402 بود و الان کنکوری های 1403 وضعیت بهتری دارند اما آیا اعلام ناگهانی برگشت دروس عمومی به کنکور راه حل بود؟

با این شرایط جدید و تاثیر مثبت معدل رتبه خیلی ها جابجا میشود و اصلا شاید رتبه های برتر کنکور 1402 دیگر رتبه برتر باقی نمیماندند!

آخرین تغییرات قوانین کنکور 1403 واضح و مشخص!

بچه ها زمزمه های برگشتن دروس عمومی به کنکور از کانال های تلگرامی شروع شده و حالا مشخص شده است که این خبر ها همه دروغ بوده و حتی این رسانه ها دروغ هایی را از زبان سخنگویان سازمان سنجش مبنی بر اعلام خبر یک مرحله ای شدن کنکور و یا سایر اخبار مربوطه نیز گفته اند که واقعا امیدواریم بابت این وارد کردن اضطراب به دانش آموزان و حتی مشاوران کنکور پیگیری و برخورد جدی شود.

نمونه ای از حرف های دروغی که درباره کنکور و قوانین جدید آن زده شده بود این بود که آقای وحیدی نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره مصوبه جدید کنکور گفتند:

هم اکنون در شبکه خبر اعلام کرد میخواهیم کنکور ۱۴۰۳ به صورت تک مرحله ای (فقط تیر) برگزار کنیم

این در حالی است که سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه خود تکلیف همه را مشخص کرده است و ریز به ریز شرایط برگزاری کنکور را شرح داده است در این اطلاعیه که تصویرش را رد ادامه میبینید برگزاری کنکور دوبار در سال اعلام شده است و در اردیبهشت 1403 شاهد برگزاری کنکور مرحله اول خواهیم بود.

هرچند این لغو قوانین منطقی بود و واقعا به نفع کنکوری های 1403 است به شرطی که زودتر اعلام میشد و دانش آموزان فرصت آماده شدن را داشتند. با این حال میتوان کمی هم به این قضیه امیدوار بود و براساس قوانین کنکور 1403 به بچه ها یک خبر خوب هم داد و آنهم بالا آمدن تراز های کنکور بخاطر درس های عمومی بود.

بازگشت دروس عمومی مهمترین مصوبه جدید کنکور 1403 که لغو شد!

براساس این مصوبه در صورت تصویب شدن، دروس عمومی وتخصصی سه پایه دهم و یازدهم و دوازدهم در کنکور 1403 خواهند بود و احتمالا لازم باشه ساعت های مطالعاتی رو تغییر بدین، منابع جدید بخرید و از ویدئو ها یا کلاس های آموزشی برای بچه های ضعیف تر استفاده بشه.

حالا که این مشکل رفع شده و شما دوستان هم نیاز ی به هیچکدوم از این تغییرات ندارید اما به هرحال اگر هم میخواستید عمومی بخوانید شرایط به شرح زیر بود:

این جدول رو اسکرین شات بگیر و نگه دار که از اول مهر با این برنامه دروس عمومی رو هم تا کنکور کاور کنی.

ادبیاتروزی 1 ساعت
عربییک روز در میان 1 ساعت و نیم
دین و زندگیدو روز در میان 1.5
زبانیک روز در میان 1 ساعت و نیم

خونسردی خودتون رو حفظ کنید و مطمئن باشید با برنامه ریزی و اجرای روتین درسی میتونید به راحتی توی 6 ماه دروس عمومیتون رو جمع بندی کنید. یادتون نره که روتین های درسی شامل برنامه زیر میشه:

  • روتین آرایه
  • روتین قرابت
  • روتین لغات عربی
  • روتین متن زبان روزهای زوج
  • روتین لغات فارسی
  • روتین لغات زبان
  • ترجمه عربی
  • متن عربی روزهای فرد

قوانین جدید کنکور 1403 مجلس درباره تاثیر قطعی یا مثبت سوابق تحصیلی

گرچه این مصوبه تاثیر قطعی معدل و یا سوابق تحصیلی را حذف نکرده، اما تاثیر قطعی را به سال‌های آینده موکول کرده تا آموزش و پرورش آمادگی داشته باشد زیرساخت‌های لازم را برای برگزاری آزمون‌های سراسری و تاثیر سوابق تحصیلی داشته باشند.

با لغو مصوبه قوانین جدید کنکور شرایط تاثیر معدل با همان شرایط کنکور 1402 خواهد بود و بچه ها باید برای کسب نمره بالاتر از میانگین برای کسب تراز کنکور و سوابق تحصیلی مثبت تلاش کنند.

بر اساس مصوبه لغو شده کنکور 1403 تاثیر سوابق مثبت خواهیم داشت و فقط هم برای پایه دوازدهم و براساس امتحانات نهایی خواهد بود و طبق این مصوبه جدید کنکور تا سه سال آینده هیچ تغییر جدیدی نخواهد کرد ولی امتحانات نهایی برای دهم و یازدهم برگزار میشود که تا دو سال آینده زیر ساخت های اعمال سوابق سه سال تحصیلی ایجاد و اجرا شود.

کنکوری های 1406 یعنی بچه هایی که الان میرن دهم خودشون رو برای امتحانات نهایی و تاثیر سوابق تحصیلی سه پایه تا سقف 60درصد در کنکورشون آماده کنن!

کنکور یک مرحله ای میشود!

یک مرحله ای شدن کنکور خیلی هم تغییر مهمی نیست و در نتیجه نهایی بچه ها تاثیر زیادی هم ندارد اما به هر حال این تغییر هم یکی از مصوبه های جدید مجلس درباره قوانین جدید کنکور 1403 بود. اصلا به نظر ما همان بهتر که در قوانین کنکور 1403 کنکور بی معنی اردیبهشت را برمیداشتند. که خب با این طرح مخالفت شد.

وقتی مرحله اول کنکور دی ماه بود کمی منطقی تر به نظر میرسید! از این نظر که بچه های کنکور سال گذشته میتوانستند با 6 ماه تلاش مجدد شانس خود را برای قبولی امتحان کنند اما کنکور اردیبهشت واقعا بی معنی بود و از بهترین قوانین کنکور 1403 محسوب میشود.

خبر خوب برای بچه های کنکور 1403

جنبه خوش بینانه تغییر قوانین کنکور 1403 این است که قرار نیست در امتحانات نهایی خیلی سوالات سختی داشته باشیم و دیگه سوالات نهایی رو در حد کنکور ارائه نمیدن! به علاوه باتوجه به اینکه دیرتر از حد عادی اعلام شد که عمومی ها هم در کنکور هستند، احتمالا در این دروس هم خیلی سوالات سختی نداشته باشیم. یک خبر خییلی بهتر اینکه:

مصوبه جدید کنکور تا وقتی شورای نگهبان با آن موافقت نکند صددرصد قطعی نمیشود و ظاهرا شورای نگهبان هم برای جلوگیری از بی نظمی و تغییرات پی در پی و بی اساس مجلس احتمال مخالفت دارد!

ضمن اینکه احتمال دارد مجلس این خبر را صرفا برای پرت کردن حواس دانش آموزان از زمان اعتراضات ملی و سیاسی در ابتدای مهر ماه باشد و باتوجه به مهلت 10 روزه بررسی قانون توسط شورای نگهبان و تاکید روی این مهلت، احتمالا این اخبار عجیب و غریب قرار است فقط نخود سیاه برای ایجاد اضطراب و از بین رفتن هیجانات اعتراضی باشد.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا