پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

خبر

تعداد داوطلبان کنکور 1402 به طرز چشم گیری کاهش یافته!

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
4.2/5 - (66 امتیاز)

با دو مرحله ای شدن کنکور 1402 و برگزاری مرحله اول کنکور در دی ماه 1401، تعداد داوطلبان کنکور 1402 به طرز چشمگیری کاهش یافته است. به نظر میرسد داوطلبان فارغ التحصیل در کنکور دی ماه 1401 تکلیف خود را با درس خواندن مشخص کرده اند و کنکور تیر ماه فقط قرار است محل رقابت دانش آموزان دوازدهمی باشد.

تعداد داوطلبین کنکور 1402 آخرین بروز رسانی 12 تیر 1402

رشتهتعداد داوطلبین
علوم تجربی485035 نفر
علوم ریاضی و فنی136851 نفر
علوم انسانی343551 نفر
هنر61702 نفر
زبان92297 نفر
کل 1119436

در میان 5 گروه آزمایشی کنکور سراسری، رشته هنر با 69 درصد کاهش بیشترین ریزش داوطلب را در سال جدید داشته است و رشته ریاضی که نسبت به سال گذشته فقط 15 درصد از داوطلبانش کمتر شده است، باوجود تعداد کم داوطلبان، کمترین ریزش را نسبت به سایر رشته ها در کنکور 1402 داشته.

شاید یکی از دلایل اصلی کاهش شدید تعداد داوطلبان کنکور سخت گیری روی نمره امتحانات نهایی و سوابق تحصیلی است که دست و پای بسیاری از داوطلبان بی هدف و داوطلبان نظام قدیم کنکور که فقط برای آزمایش کنکور شرکت میکردند را بسته است.

شرایط شرکت در کنکور تیر 1402 با دیپلم نظام قدیم

تعداد داوطلبان کنکور 1402 در هر رشته چند نفر است؟

همانطور که مشاهده میکنید تعداد داوطلبان کنکور تیر کلا کم شده است و اگر بخواهیم کل داوطلبان کنکور امسال را با سال گذشته مقایسه کنیم باید عدد 976.000 نفر را با حدود یک و نیم میلیون نفر که تعداد داوطلبان کنکور 1401 بود مقایسه کنیم. علت این کاهش حدود 34 درصدی کل داوطلبان کنکور چیست؟ در ادامه درباره علت کاهش تعداد داوطلبان کنکور تیر به اختصاص هر گروه آزمایشی صبت خواهیم کرد.

در جدول زیر تعداد داوطلبان ثبت نام اولیه را همراه با نسبت کاهش تعداد آنها در مقایسه با سال گذشته مشاهده خواهید کرد.

تعداد داوطلبان کنکور تیر 1402

کاهش تعداد داوطلبان کنکور هنر 1402 به علت تاثیر سوابق تحصیلی

تعداد داوطلبان کنکور هنر 1402 بیشترین کاهش را داشته است و یکی از علت های اصلی این کاهش شاید نیاز به سوابق تحصیلی مرتبط برای داوطلبان باشد. در سال های گذشته هر داوطلب عموما دو گروه آزمایشی را شرکت میکرد مثلا انسانی و هنر.

گروه انسانی گروه آزمایشی اصلی بود و داوطلبان برای رشته های هنر که اتمالا یک گوشه از ذهنشان به آن علاقه دارند کنکور هنر هم میدادند تا اگر یک درصد کنکور انسانی را قبول نشدند یا به هر علتی نخواستند در رشته های دانشگاهی انسانی درس بخوانند، یک کاچی به از هیچی داشته باشند. اما امسال با تاثیر 40 درصدی سوابق تحصیلی امید داوطلبان به قبولی بیشتر است و احتمالا از شرکت در کنکور هنر منصرف شده اند.

از طرف دیگر داوطلبان کنکور هنری که در هنرستان ها درس خوانده بودند و میخواستند فقط شانس خود را در دانشگاه های سراسری امتان کنند و هدف گذاری دقیقی برای آن نداشتند نیز به علت نیاز به شرکت در امتحانات نهایی برای دروس عمومی ، دست از این کار کشیده اند و خود را برای کنکور فنی حرفه ای یا رشته های بدون کنکور هنر دانشگاه های آزاد یا فنی آماده میکنند.

تعداد داوطلبان کنکور زبان 1402

کنکور زبان هم همین شرایط را تجربه کرده است. با این تفاوت که برای کنکور زبان نمره امتحان نهایی زبان داوطلبان حدود 15درصد برای درس تخصصی زبان نیز تاثیر دارد. خب این یک نکته مثبت برای داوطلبانی است که واقعا در زبان استعداد دارند و میتوانند برای امتحان تشریحی نیز نمره خوبی بگیرند.

نکته دوم اینکه قبلا در گروه آزمایشی زبان همه رشته های زبان باید در کنکور تخصصی رشته زبان انگلیسی شرکت میکردند و سپس در زمان انتخاب رشته میتوانستند باتوجه به رتبه و تراز رشته های زبان انگلیسی اعم از روسی، عربی، ایتالیایی، ترکی و … را انتخاب کنند.

اما در کنکور 1402 گروه آزمایشی زبان برای 5 زبان متفاوت آزمون اختصاصی برگزار میکند و داوطلبان هر رشته میتوانند در آزمون سراسری مربوطه امتحان دهند. رشته های قابل انتخاب برای کنکور زبان به شر زیر است:

  • انگلیسی
  • آلمانی
  • روسی
  • ایتالیایی
  • فرانسه

خب اما خبر خوب برای داوطلبان کنکور زبان که از دهم برای همین کنکور تلاش کرده اند اینکه با تلاش کمتر میتوانند به نتیجه بهتری برسند و در دانشگاه های برتر مثل دانشگاه علامه طباطبایی یا دانشگاه تهران رشته مورد علاقه شان را بخوانند.

تعداد داوطلبان کنکور تجربی 1402

کنکور تجربی با بیشترین تعداد داوطلب مثل هرساله محبوب ترین گروه آزمایشی است. رشته های دانشگاهی پزشکی و پیراپزشکی از محبوب ترین رشته های دانشگاهی هستند که به علت درآمد بالا بعد از فراغت از تحصیل، مورد توجه داوطلبان است.

اما باوجود این بازهم در سال جاری به علت سخت گیری هایی که بر داشتن سوابق تحصیلی مرتبط شد، این گروه آزمایشی نیز شاهد 21درصد کاهش بوده است. شاید این 21 درصد همان داوطلبان آزادی بوده اند که با دیپلم ریاضی کنکور تجربی شرکت میکردند و یا مثل رستگار رحمانی بعد از سال ها به فکر کنکور مجدد افتاده اند و برای کنکور تجربی هدف گذاری کرده اند.

خب داوطلبان کنکور تیر باید برای موفقیت در کنکور، اولا باید سوابق تحصیلی برای دروس عمومی داشته باشند و ثانیا برای دروس تخصصی نیز برای کسب 40 درصد از نمره نیاز به سوابق تحصیلی دارند که خب خیلی از داوطلبان آزاد و فارغ التحصیلان سالهای 1384 به قبل این شرط را ندارند و با شنیدن قوانین سختگیرانه و امتحانات تشریحی که باید در آن شرکت کنند، بیخیال موضوع میشوند و سعی میکنند هدف گذاری خود را تغییر دهند.

از طرف دیگر نیز بسیاری از داوطلبان به فکر مهاجرت تحصیلی و درس خواندن در دانشگاه های خارج از کشور در رشته های پزشکی و پیراپزشکی است که دومین علت کاهش تعداد داوطلبان کنکور 1402 خواهد بود.

تعداد داوطلبان کنکور ریاضی 1402

کم شدن تعداد داوطلبان کنکور ریاضی 1402 باتوجه به خیل عظیمی از فارغ التحصیلان این رشته که شغل متفاوتی دارند و بازار کار نامناسب این رشته برای فارغ التصیلان جای تعجب نیست. اما به عنوان یک مشاور انتخاب رشته با اطمینان میگوییم که باتوجه به تعداد کم داوطلبان این گروه ازمایشی به راحتی میتوان یک رشته خفن را پیدا کرد و حتی در همین ایران خودمان به دلار درآمد کسب کرد.

مثل رشته های مهندسی دریانوردی یا اویونیک هواپیما که میتواند درآمد چند برابر و البته قبولی راحت تر را در کنکور به همراه داشته باشد. کافی است هدفگذاری درست داشته باشید و هنگام انتخاب رشته نهم به دهم چشمتان فقط پزشکی و پیراپزشکی را نبیند.

تعداد داوطلبان کنکور ریاضی در سال گذشته یعنی کنکور 1401 حدود 142.000 نفر بوده است که به هرحال نسبت به همه رشته های کنکور کمترین کاهش را داشته است.

تعداد داوطلبان کنکور انسانی 1402

کنکور انسانی در سال 1401 بیش از 412هزار نفر داوطلب داشته است این درحالی است که در کنکور تیر تعداد داوطلبان کنکور انسانی 1402 به 309هزار نفر رسیده است. خب دلیل اول کاهش تعداد داوطلبان کنکور انسانی، ارائه بسیاری از رشته های پرطرفدار کنکور انسانی مثل حقوق یا روانشناسی به صورت بدون کنکور در دانشگاه های آزاد مراکز استان ها اائه میشود.

دلیل دوم ریزش داوطلبان نیز همان قضیه سوابق تحصیلی است که برای رشته انسانی به علت تک کتاب بودن برخی دروس مثل فلسفه یا روانشناسی در پایه های دهم و یازدهم بسیار سخت تر و تعداد دروس امتحانی نیز بیشتر است.

سومین علت نیز برای کاهش داوطلبان رشته انسانی نادیده گرفته شدن این گروه آزمایشی در آموزشگاه های کنکور و در بسیاری از بهترین مراکز مشاوره تحصیلی کنکور است.

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. یه کنکور راه پیشرفت بچه فقیر ها بود
    همون هم از مردم گرفتید
    با این اوضاع سابقه تحصیلی کدوم بچه فقیر پول کتاب نهایی و کنکور و شرکت در ترمیم معدل و هزینه ثبت نام کنکور و…….. انتظار نداریم تعداد زیاد شه

  2. من از فامیل شخصی شنیدم که در دانشگاه فامیلش حشره شناسی خوانده و همه می گفتند بازار کار نداره.
    ولی این شخص الان بسیار موفق هست چون هم دنبال علاقه اش رفته و هم سموم جدیدی برای رفع آفتهای کشاورزی تولید می کنه که از این راه درآمد زیادی برای خودش ایجاد کرده.

  3. وقتی کنکور براساس سوابق تحصیلی جلو میره یعنی ادامه تحصیل بیشتر در انحصار قشر خاص که معمولا پولدارن و دانش آموز درمیاد.
    حالا اگر کسی سنش از دانش آموزی بیشتر باشه و علاقه به رشته ای داشته باشه به ناچار باید با کنکور و علاقه اش خداحافظی کنه چون برای سوابق تحصیلی گذشته اش ارزشی قائل نیستند..

  4. سلام.درسته درآمد مهمه ولی اگر کسی به رشته و شغلش علاقه نداشته باشه احتمال موفقیتش بسیار پایینه. پدر من بین تکنسین رادیو و تلویزیون شغل کارمندی بانک را انتخاب کرد ولی همیشه افسرده بود…
    وقتی هم پیدا نکرد که در کنار کار بانک به علاقه فنی اش برسه…

  5. شما هیچ اطلاعی از مهندسی دریانوردی ندارید و به جوانان پیشنهاد می کنید. بیان خاطر نشان کنم که دانشگاه این رشته در چابهار است و رفت و آمد به آن بسیار سخت است. همچنین مهندسی دریانوردی نیازمند کار در موتورخانه کشتی با سختی کار بالا و شرایط شرجی و گرمای زیاد و سر وصدا به همراه تکانهای کشتی و از همه مهمتر قراردادهای ۴ ماهه دوری از خانواده و زندگی روی آب است. کار در کشتی بسیار سخت است. خود بنده بعد از ۶ سال کار دیسک کمر و کمردردهای شدید دارم. سعی کنید پزشک شوید چون جامعه به سمت پیری می رود و نیاز به پزشک سیر صعودی دارد. بنده قسمت زیادی از درآمدم را صرف درمان کمر کردم و خیلی زود از کارافتاده شدم. در مورد رشته avionics هم اگر کسی می خواهد این رشته را انتخاب کند حتما با کسی که در این شغل است حتما مشورت کند. رشته های مهندسی در کل بدرد نخور هستند و تحصیل این رشته ها در دانشگاه تلف کردن وقت است. بهتر است یک حرفه را بصورت تجربی یاد بگیرید و سریع مشغول کار شوید. فارغالتحصیلان ریاضی یا بیکارند یا حقوقهای کمی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا