پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

برنامه ریزی امتحانات نهایی در سال کنکور، چگونه؟

آموزش نحوه برنامه ریزی برای امتحانات نهایی و کنکور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

بسیاری از دانش آموزان با ورود به پایه دوازدهم به دنبال روش جدید و یا به اصطلاح تستی برای حل تمامی سوالات اعم از تست های کنکور و سوالات امتحانات نهایی میگردند. این در حالی است که اگر دانش آموز نتواند به سوالات تشریحی پاسخ دهد هرگز نمی تواند سوالات تستی را به راحتی حل کند. این نکته ای است که هر مشاوره تحصیلی به شما نمیگوید!

بنابراین در قدم اول برای برنامه ریزی امتحانات نهایی دانش آموز باید متوجه شود که مطالعه تشریحی وقت هدر دادن نیست و در صورتی که نتواند سوالی را به صورت تشریحی درک کند هرگز قادر پاسخگوی سوالات تستی آن نخواهد بود.

 یکی از بازه های بسیار مهم تاثیرگذار در نحوه مطالعه دانش آموزان پایه دوازدهم بازه امتحانی امتحانات دی ماه است چرا که دانش آموزان در این مدت زمان زمان بیشتری برای مطالعه دروس چه به صورت تشریحی و چه به صورت تستی در اختیار دارند.

اما متاسفانه خیلی از افراد به راحتی این فرصت را به راحتی از دست میدهند و تنها برای گرفتن نمره قبولی وقت میگدارند. این دانش آموزان یا نمیدانند که امتحانات ترم اول حکم جمع بندی را برای آنها دارد و اهمیت آن را درک نمیکنند. یا انقدر غرق تست زدن و کنکوری خواندن هستند که برنامه ریزی درستی برای امتحانات نهایی کنکور ندارند.

اما دانش آموزان میتوانند با یک برنامه ریزی اصولی دوران کنکور و امتحان نهایی را با موفقیت پشت سر بگذارند و شاهد پیشرفت چشمگیر خود باشند.

برای اینکه مسیر درست را برای برنامه ریزی امتحانات نهایی به شما نشان دهیم علاوه بر توضیحاتی که درباره نحوه صحیح برنامه ریزی میگوییم، یک نمونه از برنامه ریزی درسی برای امتحانات نهایی دوازدهم را در این قسمت از مشاوره تحصیلی دوازدهم برای شما آورده ایم.

برنامه ریزی امتحانات نهایی دوازدهم با مشاوره تحصیلی

اهمیت برنامه ریزی امتحانات نهایی برای کنکوری ها

در دوران امتحانات دانش آموزان به دو دسته تقسیم میشوند. گروه اول آن دسته از افرادی هستند که در طول ترم درسها را خوانده اند و مطالعه را به شب امتحان موکول نکرده اند و دسته ی دوم کسانی هستند که مطالعه دروس را به شب امتحان موکول کرده اند و به اصطلاح دانش آموزان شب امتحانی هستند!

خبر خوب اینکه دوره امتحانات نهایی دی ماه میتواند برای هر دو گروه دوران طلایی باشد چرا که افراد گروه اول میتوانند درس ها را مرور کنند و نمونه سوال تشریحی و تستی بیشتری از آن حل کنند و ضعف های خود را جبران کنند. از سوی دیگر افراد گروه دوم نیز میتوانند بخش های زیادی از هر درس را به خوبی مطالعه کرده و مباحث ترم اول را تا حدی به جمع بندی برسانند.

اما نحوه برنامه ریزی برای هر دو گروه بسیار حائز اهمیت است. چرا که نمیتوان زمان زیادی را تنها برای مطالعه یک درس اختصاص داد و از طرفی برای درس دیگر زمانی در نظر نگرفت. برای کسب موفقیت داشتن برنامه ای مدون بسیار مهم است.

همچنین نکته بسیار مهم تر برای دانش آموزان کنکوری این است در دوران امتحانات باید انرژی کافی برای کسب نمره خوب را بگذارند طوری که به کنکورشان آسیبی نزند. اما کنکور و امتحانات نهایی را چطور باهم هماهنگ کنیم؟

برنامه ریزی امتحانات نهایی و کنکور

باتوجه به حذف دروس عمومی از کنکور و تاثیر مستقیم سوابق تحصیلی در رتبه کنکور مشاوره دوازدهم باید و باید و باید شامل آموزش روش جمع بندی برای امتحانات نهایی باشد.

مشاوره تحصیلی برای امتحانات نهایی و کنکور

یک برنامه ریزی صحیح برای دوران امتحانات زمانی اتفاق می افتد که دانش آموزان از حدود یک ماه قبل خود را برای امتحانات آماده کنند. به عنوان مثال از قبل شروع به مطالعه و مرور نکات کنند و به حل نمونه سوال های امتحانات نهایی سال های گذشته و یا نمونه سوالات تالیفی بپردازند.

وجود وعده های مشخص برای حل نمونه سوال تشریحی در برنامه بسیار مهم است. حل این سوالات و تحلیل پاسخ های تشریحی آنها به ذهن دانش آموز کمک میکند تا برای حل سوالات امتحانی ایده بگیرد و با تنوع سوالات آشنا شود. با توجه به اینکه راه حل های تشریحی در امتحانات بسیار مهم هستند چک کردن پاسخ های تشریحی خیلی مهم تر از حل هود سوالات است!

پس از اینکه دانش آموز به خوبی سوالات تشریحی را کار کرد و مطمئن بود که میتواند از پس امتحان بربیاد میتواند به سراغ وعده های تست زنی برود تا در این بازه از فرصت استفاده کرده و به حل سوالات تستی بیشتری بپردازد. به طور کلی برای نوشتن یک برنامه مدون برای دوران امتحانات در درجه اول لازم است برنامه امتحانی مدرسه به خوبی مورد بررسی واقع شود.

با نگاه اجمالی به برنامه امتحانی خواهیم دید بین هر امتحان تقریبا یک روز فاصله وجود دارد. هر فرد طبق توانایی ها و عادت های مطالعه ای که دارد میتواند از این فرجه ها برای مطالعه دروس استفاده کند. به عنوان مثال در برنامه امتحانی برای امتحان هویت احتماعی دو روز فرجه در نظر گرفته شده در حالیکه برای درسی مانند ریاضی تنها یک روز و نصفی زمان وجود دارد.

در این موقعیت دانش آموزی که در درس ریاضی ضغیف است میتواند از فرجه هویت استفاده کند و بخضی از آن را به مطالعه درس ریاضی اختصاص دهد. همینطور در صورتی که در برنامه امتحانی فرجه کافی برای هر درس در نظر گرفته نشده باشد دانش آموز باید از روزهای پایانی ماه آذر مطالعه دروس را استارت بزند تا در دوران امتحانات به مشکل نخورد.

دانستن روش درست مطالعه در دوران امتحانات نهایی را میتوان از همان ابتدا با مشاوره دوازدهم هماهنگ کرد اما به شرط آنکه پیش از هرچیز به خودشناسی درباره روش مطالعه صحیح رسیده باشید.

مشاوره دوازدهم برای کنکور و امتحان نهایی

روش مطالعه در دوران کنکور و امتحان نهایی

در بازه زمانی امتحانات دانش آموز مجاز است تا حدی نحوه مطالعه خود را تغییر دهد. یکی از این تغییرات که در بین دانش آموزان شایع است کاهش تنوع مطالعاتی در یک روز است که تا حدی قابل قبول است. خصوصا اگر دانش آموز در درسی ضغیف باشد و بخواهد نمره خوبی در آن کسب کند باید در فرجه آن امتحان تمام وقت و توان خود را برای مطالعه همان درس بگذارد.

همینطور باید توجه داشت دانش آموزانی که پیش از دوران امتحانات دروس را تا حد قابل قبولی مطالعه کرده اند باید از این فرصت برای تست زنی استفاده کنند و مطالعه خود را با تست زنی پیش ببرند تا از وقت خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

نکته دوم خواندن کتاب درسی است. هیچ کتاب کمک آموزشی و منبع تستی نمیتواند به اندازه کتاب درسی برای امتحانات نهایی مفید باشد. به ویژه برای دروس امتحانات نهایی رشته انسانی که به شدت تشریحی هستند.

دروسی مثل ریاضی یا فیزیک را میتوان با دانستن فورمول ها حل کرد هرچند در برنامه ریزی امتحانات نهایی باید تمرینات کتاب درسی را به تفکی هر درس حل کنید. اما برای امتحانات نهایی زیست شناسی، ادبیات یا تاریخ، حفظ کردن فورمول بی فایده است.

سومین موردی که باید رعایت کنید این است که کاملا کنکوری خواندن و تست زدن را کنار نگذارید. یک ماه وقت کمی برای یک کنکوری نیست پس فقط جلوی دماغ خودتان را نبینید و به روزی که امتحانات تمام میشود و دوباره به تست زنی برمیگردید نیز فکر کنید. همه چیز را به دست فراموشی نسپارید و تست را مانند یار قدیمی همیشه همراه خود داشته باشید.

مشاوره تحصیلی برای امتحانات نهایی کنکور

اگر برای امتحانات ترمیم معدل دارید درس میخوانید و دی ماه را برای کسب نمره ترمیم معدل انتخاب کرده اید، شرایط متفاوت خواهد بود. شما احتمالا یا میخواهید با دیپلم های متفاوتی برای کنکور مجدد اقدام کنید یا حداقل چندسالی از آخرین باری که درس خوانده اید گذشته است. حتی اگر فارغ التحصیل سال 1401 بوده اید نیز شرایط اندکی متفاوت است. 

مشاوره تحصیلی کنکور - مشاوره دوازدهم

بهرحال اگر برای کنکور مجدد میخواهید اقدام کنید کمک گرفتن از مشاوره تحصیلی تنها راهی است که میتواند برای برنامه ریزی درست به شما کمک کند. چون شما یک شرایط ویژه دارید و در جو کنکور احتمالا دچار غرور فارغ التحصیلان شده اید! با شماره 02691690517 تماس بگیرید و با داخلی مشاوره تحصیلی همراه برای اولین وقت مشاوره خود همراه ما باشید.

برای پرسیدن سوال های مشاوره ای خود میتوانید از طریق وبسایت پرسش و پاسخ کنکوری آکو و یا به کمک کانال تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو اقدام کنید.

 

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا