پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

برنامه ریزی دروس عمومی دوازدهم رو کی و چطوری شروع کنم؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

حذف دروس عمومی از کنکور سراسری داستانی است تموم نشدنی برای مشاوران کنکور و داوطلبان و حتی خود سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش. سوال تمام نشدنی داوطلبان درباره شروع دروس عمومی دوازدهم برای امتحانات نهایی و هماهنگی برنامه ریزی دروس عمومی دوازدهم با برنامه ریزی برای مطالعه کنکوری چالش اصلی است.

تاثیر 50درصدی نمرات دروس عمومی در نتیجه کنکور 1403 و سختی بیش از اندازه سوالات امتحانات نهایی خرداد 1402 برای داوطلبان چالش دیگر این طرح بعد از اجرا بود.

نهاد های برگزار کننده کنکور و امتحانات نهایی هم در این کنکور نتوانستند آنطور که باید هماهنگ باشند و اعلام نتایج با مشکل مواجه شد و بعد از اعلام تراز های کنکور هم ناعدالتی های زیادی برای بچه های نظام قدیم یا پشت کنکوری ها دیده شد! از طرف دیگر دهم و یازدهم قرار است از امسال به صورت نهایی امتحانات پایان ترم را برگزار کنند و تاثیر خود را در کنکور داشته باشند.

با این اوصاف داوطلبان نظام قدیم یا پشت کنکوری هایی که اصلا امتحانات نهایی یازدهم و دهم نداشتند چه خواهند شد؟ به هرحال ما به عنوان مشاور کنکور وظیفه خود را انجام میدهیم و نحوه برنامه ریزی برای دروس عمومی و امتحانات نهایی را از طریق این مطلب به شما آموزش میدهیم و در صورت نیاز به مشاوره تخصصی و دریافت برنامه میتوانید با شماره 02633408944 تماس بگیرید.

تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو

برنامه ریزی دروس عمومی دوازدهم با تیم مشاوره تحصیلی آکو

نکته اول در برنامه ریزی دروس عمومی دوازدهم اینکه هیچوقت یادتون نره دروس عمومی امسال قراره 50 درصد تاثیر داشته باشه پس درس خوندن تشریحی برای امتحانات نهایی باید در اولویت هاتون باشه و اگه کلا بذاریش کنار و دم امتحانا بری سراغش نه نمره خوبی میگیری نه با این تاثیر زیاد نمره های دروس عمومی قراره تراز خوبی توی کنکور داشته باشی.

بهت قول میدم اگه از اول مهر شروع نکنی نه به امتحانات دی ماه میرسی نه به امتحانات خرداد ماه

برای شروع برنامه ریزی دروس عمومی دوازدهم باید بدونی که فقط عمومیای دوازدهم رو خوندن کافی نیست چون درس ها تا حد زیادی به هم مرتبط اند و بعضی از مباحث نیاز به پیش زمینه در پایه های دهم و یازدهم دارند. پس پیشنهاد میکنیم از همین الان که داری جمع بندی تابستون رو انجام میدی یک روتین نیم ساعته برای درس های عمومی داشته باش.

اینکه روتینت برای دروس عمومی پایه باشه یا دوازدهم بستگی به شرایط خودت داره. اگه سال های پیش رو خوب خوندی میتونی شروع عمومی برای نهایی ها رو از همون دوازدهم داشته باشی.

نکته دوم اینکه شروع عمومی برای نهایی برای پشت کنکوری ها میتونه از چند هفته بعد یا حتی ماه بعد شروع بشه چون پشت کنکوری ها مدرسه نمیرن و از مهرماه قرار نیست یه کوه درس مدرسه بریزه رو سرشون!

دروس عربی و زبان حتما نیاز به یک برنامه روتین روزانه و حتی مرور دهم و یازدهم داره ولی ادبیات و دین و زندگی روتین نمیخوان و به مرور سال های گذشته هم تا حد زیادی نیاز نیست و همینکه کتاب درسی رو بخونید و نمونه سوال حل کنید کافیه.

البته روتین روزانه و برنامه ریزی از اول مهر برای خوندن تاریخ ادبیات و یا پیام آیات دینی رد امتحانات نهایی یا لغات خیلی سخت شااید بتونه یکم قانع کننده باشه که اون هم لازم نیست از پایه دهم و یازدهم شروع بشه!

روتین برنامه ریزی مطالعه تشریحی برای دروس عمومی باید چطوری باشه؟

حالا به هرحال این روتین شامل چی میشه؟ روتین برنامه ریزی مطالعه تشریحی برای درس زبان شامل خوندن لغات به صورت روزانه میشه. لغات فقط برای پایه دوازدهم نباید باشه و کلمه های زبان دهم و یازدهم هم باید توی این روتین مرور بشن. (اگه گرامرتون ضعیفه لطفا برای اون هم روتین جداگونه داشته باشید.)

روتینی که برای دارید در شش ماه باید حداقل دو بار مرور داشته باشه و بهتون تضمین بیدم که با روزی نیم ساعت لغات رو خوندن یا حتی این کار های عجیب و غریب چسبوندن استیک نوت روی در و دیوار این کار رو انجام بدید.

برای درس عربی روتین را باید روی قواعد بگذارید چون سخت تر و مهم تر است. کمتر کسی را دیده ایم که در ترجمه و لغات مشکل داشته باشند و اگر هم در سوالات ترجمه ای به مشکل بخورند، در ترجمه زمان افعال و درواقع همان قواعد است.

برای درسی مثل ادبیات بهترین منبع برای شروع برنامه ریزی نهایی خود کتابه و اصلا روتین داشتن برای ادبیات (بجز بچه های انسانی) کار درستی نیست و همون بهتره که با درس های مدرسه پیش و برای هر کدوم 1 تا دو ساعت در هفته وقت بگذارید و بخونید.

فقط برای ادبیات باید حواستون خیلی به نمونه سوالات سال های پیش باشه که از قضا امتحان نهایی ادبیات 1402 هم به شکل عجیب و غریبی سخت بود و تقریبا همه بچه های دوازدهمی به نمره امتحان نهایی اعتراض زدند.

درباره درس دینی چون امتحاناتش معمولا در سطح کتابه و خیلی سخت گیری نمیشه درمورد این درس، خوندن متن کتاب درسی و حل کردن نمونه سوالات کافیه و به نظر من لازم نیست براش وقت خاصی یا روتین خاصی قرار بدید و بهتره برای شروع دروس عمومی دوازدهم روی درس های مهم تر تمرکز کنید.

بررسی تغییرات امتحانات نهایی 1402

آیا آزمون های آزمایشی تشریحی قلمچی یا سنجش رو شرکت کنم؟

قاطعانه میگوییم نه! این آزمون ها به صورت رایگان در اختیار شماست! آزمون های سال های گذشته و نمونه های امتحانات نهایی شهریور یا دی همون سال در اختیارتونه به علاوه کلی منبع تشریحی که با قیمت خیلی مناسبی میتونی تهیه کنی! پس دیگه آزمون های آزمایشی نهایی ثبت نام کردن کار و هزینه اضافیه و در موفقیت در امتحانات نهایی هیچ تاثیری نداره!

هرچند که درست مثل کنکور قرار نیست هیچ نمونه سوال تکراری داشته باشیم یا سوالات سال های گذشته تکرار بشن ولی خب همه این نمونه سوالات میتونن به شما جهت بدن و مشخص کنن که توی هر درس با کدوم بخش حل کردن سوالات به صورت تشریحی مشکل دارید و بتونید قبل از امتحان برطرفش کنید.

یادتون نره که نمونه سوالات تشریحی حل کردن قبل از اینکه روی متن کتاب تسلط کامل پیدا کنید به هیچ دردی نمیخوره پس اگه سوالات آزمون های تشریحی فایل داره که دانلود کنید، توی برنامه روزهای آخر قبل از کنکورتون بذارید که مرور هم داشته باشید!

اگه مطالعه برای نهایی رو از الان شروع کنیم تا خرداد یادمون میره!

این نکته خیلی مهمیه که باید جوابش رو هم با دقت بخونی! واقعیت دقیقا همینه که تو حتی اگر برنامه ریزی مطالعه تشریحی رو حتی از اول تابستون هم شروع کنی، بازهم قضیه فراموش کردن یک واقعیت غیرقابل انکار است. فراموشی با خودش استرس میاره و استرس حواس پرتی میاره و این چرخه باعث هدر رفتن زحماتتون میشه. راهکار این مشکل رو در ادامه بهتون گفتیم.

  • اول از همه اینکه بازه های مروری که توی برنامه درسیتون چیده شده رو جدی بگیرید.

درسته که پیشروی خوبه و بهت حس خوبی میده که خب این فصل هم تموم شد و تا حد زیادی خیالت رو راحت میکنه اما مرور از پیشروی مهم تره. اگه توی 6 ماهی که برنامه ریزی دروس عمومی دوازدهم رو شروع کردی، 6 بار روتینتو تکرار کنی و برنامه مطالعه تشریحیت به شدت رو به پیشرفت باشه، بازهم اگه مرور درستی نداشته باشی موقع امتحانات میبینی که انگار بار اوله داری این مطالبو میبینی.

این یک واقعیته که درس های سه سال رو باید توی یک سال جمع کنی و این اصلا کار راحتی نیست و بدون مرور روزی 18 ساعت درس خوندن هم نمیتونه تورو مثل رتبه های برتر کنه!

  • سعی کن در برنامه ریزی دروس عمومی دوازدهم وسواس مطالعه ات رو بذاری کنار و به جای تمرکز روی کوتاه مدت روی بلند مدت تمرکز کنی

قبلا هم درباره وسوای مطالعاتی صحبت کردیم. وسواس مطالعاتی برای بچه هایی هست که یک مطلب رو با دقت خیلی زیاد و افراطی و با سرعت خیلی کم میخونن و هی برمیگردن عقب و هی روش های مختلف خلاصه نویسی و نکته برداری رو امتحان میکنن ولی بعد از اینکه اون مبحث رو تموم کردن دیگه شل میکنن و نه مروری در کاره و نه تست زدن سرعتی و نه آزمون های دوره ای در برنامه اشون میذارن!

اگه این مدلی هستی رک و راست باید بگم که موفقیتی پایان مسیرت نیست و باید روشت رو تغییر بدی. اولش سخته و احتمالا اذیت میشی ولی بعد از دیدن نتیجه کاری که داری انجام میدی و مطالعه آهسته و پیوسته ای که داری قطعا متوجه اشتباهت میشی. پس باید در ابتدای مسیر به مشاورت اعتماد کنی و روش های غلط مطالعه ای رو بگذاری کنار! این جمله تاریخی بروسلی رو یادت نره:

من از کسی که هزار تمرین رو یک بار انجام داده نمیترسم ولی از کسی که یک تمرین رو هزاربار انجام داده میترسم!

  • موقع برنامه ریزی دروس عمومی دوازدهم دسته بندی برای مرور هات داشته باش

اگه مشاور نداری کارت سخته چون مرور ها رو مشاور باید برات برنامه ریزی کنه و باتوجه به برنامه آزمون ها و هدفی که داره این کار رو انجام میده اما به هر حال به عنوان مشاور درباره برنامه ریزی مطالعه تشریحی نکاتی بهتون میدیم که بتونید تصمیم گیری بهتری داشته باشید.

مرور کوتاه مدت برای روتین های برنامه ریزی دروس عمومی دوازدهم یعنی وقتی مثلا میخوای روتین ادبیاتت رو شروع کنی، یک نگاه 15 تا 20 دقیقه ای روی قسمتی که دفعه پیش خوندی هم داشته باش.

مرور میان مدت هر هفته ای یک بار انجام میشه و برای درس های تخصصی هم کاربرد داره. توی مرور میان مدت کنکوری درس های تخصصی باید تست زنی هم باشه که البته باتوجه به سطح درسی متفاوته.

مرور بلند مدت هم که تقریبا هر یک ماه و نیم یکبار اجرا میشه و تا حد زیادی باید با برنامه آزمون های آزمایشی پیش بره.

دوران جمع بندی هم که دیگه مرور کلیه! برنامه ریزی برای دوران جمع بندی خیلی مهمه و بارها و بارها در این باره براتون مطلب گذاشتیم و گفتن توضیحات اون تکرار مکرراته!

توضیحات کامل درباره دوران جمع بندی

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا