پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

تحلیل و برنامه ریزی دروس

تحلیل تاریخ و جغرافیا کنکور دی 1401

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
4/5 - (9 امتیاز)

تاریخ و جغرفیا جزو دروس تخصصی کنکور انسانی است که در کنکور دی ماه کمی تغییرات داشته است. این مجموعه دروس که معمولا به عنوان یک درس در کنکور شناخته میشوند در دفترچه دوم و جزء پنجمین درس کنکور دی 1401 انسانی است.

ضریب این درس برای زیر گروه های مختلف در کنکور های سال های قبل متفاوت بود اما با حذف ضرایب کنکور 1402 پاسخگویی به این درس و شناخت نوع تست ها و سوالات تاریخ و جغرافیا کنکور دی 1401 برای قبولی در کنکور لازم است.

در کنکور سال های گذشته تعداد سوالات در درس تاریخ 15 سوال و تعداد سوالات در درس جغرافیا نیز 15 سوال در مدت زمان 25 دقیقه است و این دروس در کنکور دی ماه 1401 در درس تاریخ 13 سوال و در درس جغرافیا 12 سوال در مدت زمان 20 دقیقه است و ارزش هر تست 3/33 درصد است .

تحلیل کلی تاریخ و جغرافیا کنکور انسانی دی 1401

در حالت کلی سطح کنکور انسانی دی ماه 1401 بسیار بالا بوده است و این حقیقت از سطح سوالات جامعه شناس دی 1401 و فلسفه و منطق کنکور دی 1401 مشخص بود. به علاوه با حذف دروس عمومی درصد اهمیت دروس تخصصی افزایش یافته است.

مواد امتحانیتعداد سوالاز شمارهتا شمارهزمان پاسخگویی
تاریخ1310111320 دقیقه
جغرافیا12114125 

تاریخ یکی از دروس به شدت حفظی در کنکور انسانی است که داوطلبان توجه کمتری به آن دارند. به علاوه علاقه بچه های کنکور انسانی بیشتر به دروسی مثل روانشناسی، فلسفه و ادبیات است و حتی درمیان رشته های دانشگاهی کنکور انسانی هم تاریخ چندان درس محبوبی نیست.

درباره درس جغرافیا کنکور دی 1401 هم میتوان همین نظر را داد و بجز قبولی در دانشگاه های فرهنگیان و ورود به رشته معلمی تاریخ و جغرافیا نمیتوان انتظار علاقه مندی دانش آموزان به این رشته را داشت. اما حالا که دروس عمومی از کنکور حذف شده اند و اهمیت دروس تخصصی بیشتر شده است نمیتوان از خیر این درس گذشت.

سوالات تاریخ و جغرافیا کنکور دی 1401 برخلاف سال های گذشته مستقیما از متن کتاب نبود و طراحان تا حد زیادی به سوالات تحلیلی ومفهومی روی آورده بودند. اگر بخواهیم دروس تاریخ و جغرافیا کنکور را به صورت جداگانه تحلیل کنیم در ادامه همراه شما هستیم.

کتاب درسدهمیازدهمدوازدهم
تاریختاریخ 1تاریخ 2تاریخ 3
جغرافیاجغرافیا 1جغرافیا 2جغرافیا 3

تاریخ کنکور انسانی دی 1401

تاریخ کنکور دی 1401 از نظر 67 درصد از داوطلبان کنکور سخت تر از حد انتظار بوده است و در میان 13 سوال 9 سوال جزو سوالات خیلی سخت و ترکیبی بوده اند. طراحان سوالات تاریخ کنکور تا حدود زیادی به قوانین پایبند و از حذفیات تاریخ کنکور سوال طرح نکرده اند.

نام کتابپایه تحصیلیسال چاپتعداد سوال در کنکور دی 1401حذفیات
تاریخ 1دهم13993 سوالبیشتر بدانیم ها و یک توضیح ، مطالب جدول ، نمودار های خط زمان ، نقشه ها ، طرح سوال از دروس 13 ، 14 و 15 مجاز نیست
تاریخ 2یازدهم14005 سوالبیشتر بدانیم ها و یک توضیح ، مطالب جدول ، مطالب نمودار های خطی ، نقشه ها ، بررسی شواهد و مدارک
تاریخ 3دوازدهم14015 سوالبیشتر بدانیم ها و یک توضیح ، مطالب جدول ، مطالب نمودار های خطی ، نقشه ها ، بررسی شواهد و مدارک

بودجه بندی سوالات تاریخ کنکور دی 1401 را مشاهده کردیم و حالا بررسی پاسخنامه سوالات کنکور دی 1401 خالی از لطف نیست. پاسخنامه تشریحی سوالات تاریخ کنکور انسانی را در لینک زیر دانلود کنید و از عید تا کنکور با کمک مشاور برنامه ریزی کنکور انسانی بهترین نتیجه را بگیرید.

دانلود پاسخنامه تشریحی سوالات تاریخ کنکور دی 1401

در بین سوالات تاریخ کنکور دی 1401 دو سوال وجود دارند که هنوز هم در پاسخ صحیح آنها اختلاف است و سوالات ترکیبی عجیب و غریبی در بین سوال ها دیده میشد که قابل تصور نبود.

چطور برای مطالعه تاریخ کنکور برنامه ریزی کنیم؟

اولین حرکت مسیر مطالعه درس تاریخ مرور این دروس بلافاصله پس از تدریس است. فراموش نکنید که درست مثل درس زیست شناسی کنکور تجربی، تاکید مشاوران روی کتاب درسی است و در کنار کتاب جزوه استاد می تواند بهترین منبع باشد .

تاریخ کنکور دی 1401

اگر دانش آموزی جزوه مناسبی برای این دروس ندارد می تواند از کتاب های کمک درسی و درسنامه آنها استفاده کند. البته انتخاب بهترین درسنامه و کتاب کمک درسی تاریخ و جغرافیا کنکور انسانی موضوع دیگری است که در ادامه درباره آن صحبت خواهیم کرد.

اگر در این درس دانش آموز ضعیفی هستید می توانید از ویدیو های آموزشی برای تفهیم موضوع قبل از شروع تست زنی استفاده کنید و در مسیر یادگیری تاریخ و جغرافیا کنکور خلاصه نویسی و استفاده از تحلیل آزمون ها را فراموش نکنید.

بررسی جغرافیا کنکور دی 1401

جغرافیا کنکور نسبت به سوالات تاریخ کنکور دی راحت تر بود و سوالات تحلیلی و ترکیبی کمتری رو شاهد بودیم اما به طور کلی نسبت به سوالات آبکی تاریخ و جغرافیا کنکور انسانی در سال های گذشته نمیتوانستیم خیلی هم ادعای سوالات آسان را داشته باشیم.

به طور کلی سطح سوالات جغرافیا کنکور دی 1401 از نظر 40 درصد داوطلبان سخت تر از حد انتظار و خیلی مفهومی تر از سال های قبل بوده است. علاوه بر تغییر نوع سوالات، بودجه بندی سوالات جغرافیا کنکور دی 1401 نیز نشان میدهد که پایه دوازدهم اهمیتی از نظر طراحان سوال ندارد و باید بیشتر روی جغرافیا دهم و یازدهم مانور داد.

البته این کار برای داوطلبان دوازدهمی که امتحانات نهایی دارند کمی سخت است چون باتوجه به تغییرات کنکور 1402 آمادگی برای امتحانات نهایی همان اندازه که آمادگی برای کنکور مهم است میتواند تاثیر گذار باشد.

نام کتابپایه تحصیلیسال چاپتعداد سوال در کنکور دی 1401حذفیات
جغرافیا 1دهم14012بیشتر بدانیم ، بیندیشیم ، برای مطالعه ، توضیحات و زیر نویس ها ، نقشه ها و مدل ها ، آمار و ارقام مندرج در جدول ها و نمودارها و واژه نامه های پیوست کتاب
جغرافیا 2یازدهم14005بیشتر بدانیم ، بیندیشیم ، برای مطالعه ، توضیحات و زیر نویس ها ، نقشه ها و مدل ها ، آمار و ارقام مندرج در جدول ها و نمودارها و واژه نامه های پیوست کتاب
جغرافیا 3دوازدهم1401  5 بیشتر بدانیم ، بیندیشیم ، برای مطالعه ، توضیحات و زیر نویس ها ، نقشه ها و مدل ها ، آمار و ارقام مندرج در جدول ها و نمودارها و واژه نامه های پیوست کتاب

برای مطالعه جغرافیا کنکور انسانی چطور برنامه ریزی کنیم؟

به علت شباهت ماهیت دروس تاریخ و جغرافیا کنکور انسانی، پشت سر گذاشتن مراحلی که گفته شد برای دروس تاریخ و جغرافیا تقریبا یکسان است ولی جغرافیا کنکور دی 1401 نشان داد که یک قدم جلوتر از سایر دروس باید برای این درس تلاش کنیم.

تحلیل جغرافیا کنکور دی 1401

همان طور که در تیتر های قبلی گفته شد کنکور انسانی بسیار سطح بالایی داشته است . درصد مطلوب درس تاریخ در کنکور سراسری دی ماه 1401 ، 35 تا 50 درصد است و درصد مطلوب درس جغرافیا در این کنکور 40 تا 60 درصد است .

پس از اینکه مرحله اول را به خوبی و کامل سپری کردید می توانید وارد مرحله بعدی یعنی مرحله تست زنی شوید که این مرحله نیز بسیار اهمیت دارد زیرا در این مرحله مباحث مطالعه شده تثبیت می شود . مراحل عبارتند از :

  1. از آن جایی که این دروس ماهیت مفهومی ندارد پس فرقی نمی کند که داوطلب اول سراغ سوالات تستی یا تشریحی برود .
  2. اگر داوطلبان بخواهند سراغ سوالات تشریحی بروند بهترین گزینه برای آن ها سوالات امتحانات نهایی سال ها گذشته است .
  3. داوطلبانی که تست زدن را به سوالات تشریحی ترجیح می دهند بهتر است با فاصله کمی از مطالعه شروع به تست زدن کنند زیرا همان طور که گفته شد و می دانید این درس کاملا حفظی است پس با این روش از فراموش شدن آن جلوگیری کنید .
  4. بعد از تست آموشی بهتر است تست های زمان دار بزنید تا بهتر و بیشتر برای کنکور و درصد بالا آماده شوید .
  5. آخرین مرحله تست های کنکور سال های گذشته است که بهتر از به صورت زمان دار زده شود .

برای تاریخ وجغرافیا کنکور انسانی چه پیشنهادی داریم؟

همان طور که در تیتر های قبلی گفته شد کنکور انسانی دی 1401 بسیار سطح بالایی داشته است و باتوجه به افزایش روز افزون تعداد داوطلبان کنکور، سخت تر شدن کنکور این گروه آزمایشی را میتوان پیش بینی کرد.

به طور کلی درصد مطلوب درس تاریخ در کنکور سراسری دی ماه 1401 ، 35 تا 50 درصد است و درصد مطلوب درس جغرافیا در این کنکور 40 تا 60 درصد است و راستش را بخواهید کسب این درصد ها از امسال به بعد چندان هم آسان نخواهد بود.

عاقلانه ترین کاری که میتوانید بکنید، برنامه ریزی برای کنکور انسانی از سال دهم است. نه اینکه از سال دهم روزی 10 ساعت درس بخوانید و وقتی به دوازدهم رسیدید انقدر خسته باشید که نتوانید قدم در مسیر پیشرفت بردارید. اما تلاش کنید و خودتان را به داشتن یک برنامه ریزی عمقی و آینده نگری عادت دهید.

اگر خودتان را نمیتوانید به زندگی هدفمند عادت دهید، پس از یک متخصص و مشاور برای انجام این کار و پیشرفت کمک بگیرید. برای رزرو اولین وقت مشاوره کنکور انسانی خود با شماره 02633408944 تماس بگیرید و یا از طریق کانال تلگرام مشاوره کنکور آکو با مشاوران ما در ارتباط باشید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا