پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

کنکور سراسری

اهمیت تست ترجمه عربی در کنکور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

درس عربی دومین درسی است که داوطلبان در دفترچه دروس عمومی با آن مواجه می‌شوند. در طول دوران مدرسه بسیاری از دانش‌آموزان با درس عربی مشکل دارند و یادگیری این درس برایشان عذاب‌آورترین کار دنیاست! به همین علت بسیاری از آنان بدون تلاش برای یادگیری و ترس از این درس به هیچ یک از سؤالات آن در کنکور پاسخ نمی‌دهند. در واقع این دانش‌آموزان با حذف درس مهم عربی میدان را برای افراد دیگر خالی می‌کنند. این شرایط بهترین فرصت برای داوطلبانی است که تصمیم دارند به نتیجهٔ خوبی در این درس برسند و برای مطالعه آن زمان می‌گذارند. درس عربی شامل بخش‌های متفاوتی می‌شود .یکی از این بخش‌ها، بخش ترجمه است یکی از مهمترین بخش ها در عربی کنکور است و در این مقاله می‌خواهیم راجع به اهمیت تست های ترجمه عربی در کنکور انسانی و تجربی و ریاضی اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم.

اهمیت تست های ترجمه عربی در کنکور ریاضی و تجربی و انسانی

تست های ترجمه عربی در کنکور

آمار نشان می‌دهند که میانگین درصد داوطلبان در درس عربی زیر 20 درصد است! بنابراین با جواب دادن تست های ترجمه درس عربی کنکور در بین دروس عمومی می‌تواند مانند یک برگ برنده باشد. در واقع اگر داوطلبی بتواند درس عربی را بالای 20 درصد بزند از نصف داوطلبان کنکور جلوتر است! به همین علت بهتر است به‌جای حذف درس عربی تلاش کنید با برنامه‌ریزی و همت والا این درس را یادگیرید تا بتوانید از رقبای خود پیشی بگیرید. بهترین کار برای برنامه‌ریزی و مطالعه در درس عربی این است که درس عربی را بر اساس بودجه‌بندی بخوانید.

بیشتر بخوانید: آنالیز کامل بودجه بندی سوالات عربی در کنکور 1400

درس عربی در دفترچه دروس عمومی دارای 20 سؤال و 25 دقیقه زمان است. سؤالات طرح شده در این درس از قسمت‌های مختلفی است و نظم خاصی را پیروی می‌کند. در ادامه به بررسی قسمت‌های مختلف این درس می‌پردازیم.

تست های ترجمه و لغت عربی عمومی در کنکور ریاضی و تجربی و انسانی

تست های ترجمه عربی در کنکور ریاضی و تجربی شامل 10 سؤال می‌شود که حدود 40 درصد از سؤالات درس عربی را به خود اختصاص می‌دهد. در کنکور انسانی به علت تخصصی بودن عربی تعداد تست های ترجمه نیز متفاوت است. اما در هر دو صورت برای اینکه داوطلب بتواند از این قسمت درصد خوبی کسب کند نیاز است به‌تمامی لغات موجود در کتاب عربی سه سال دبیرستان تسلط کافی داشته باشد و معنی لغات را کاملا متوجه شود. بر

ای اینکه در بخش ترجمه قوی شوید نباید از مطالعه لغات آخر کتاب غافل شوید چراکه لغات بسیار مهمی در آن قسمت وجود دارد. قسمت کارگاه ترجمه در کتاب باید از بخش‌هایی باشد که در برنامه‌ریزی مطالعه درس عربی‌تان قرار می‌گیرد چراکه مطالعه آن برای پاسخ دادن به تست های ترجمه عربی در کنکور از اهمیت بسیاری برخوردار است.

قسمت لغت به تنهایی شامل 1 سؤال می‌شود که می‌تواند 4 درصد برای داوطلب به همراه داشته باشد.

اهمیت تست های ترجمه عربی در کنکور

سوال های درک مطلب در عربی کنکور

بخش متن و درک مطلب دارای 4 سؤال طولانی است و برای پاسخ‌دادن به این بخش به زمان بیشتری نیاز است. بهترین راه‌حل برای جواب دادن به سؤالات این بخش این است که ابتدا سؤالات را مطالعه کنید و سپس خواندن متن را انجام دهید. برای یادگیری و تست زنی بیشتر میتوانید از منابع و کتاب های کمک درسی عربی استفاده کنید..

بیشتر بخوانید: بهترین منابع عربی کنکور

قسمت تحلیل صرفی و حرکت گذاری عربی کنکور

12 درصد درس عربی با 3 سؤال  تحلیل صرفی در گرو این قسمت از سؤالات عربی می‌باشد. اما اصلا تحلیل صرفی در عربی چیست؟ درخصوص تست های حرکت‌گذاری یا همان اعراب گذاری نیز مانند قسمت لغت تنها یک سؤال دارد و اگر داوطلبی بتواند به این قسمت پاسخ دهد 4 درصد دیگر را نیز در کنکور برای خود ذخیره کرده است.

قسمت متضاد و مترادف در تست های عربی عمومی کنکور اتجربی و ریاضی و انسانی

بخش متضاد و مترادف نیز شامل یک سؤال می‌باشد یعنی 4 درصد از عربی! البته همه این تعداد تست های ترجمه و تعریب و سایر مواردی که ذکر شد برای عربی عمومی در کنکور انسانی و تجربی و ریاضی است.

قسمت قواعد عربی کنکور

قسمت قواعد شامل 5 سؤال می‌شود و اگر داوطلبی بتواند به‌تمامی سؤالات قواعد پاسخ درست بدهد 20 درصد از درس عربی را کسب کرده است و حل تمرین زیاد و تست‌های فراوان از قواعد می‌تواند داوطلب را برای پاسخگویی به این قسمت آماده سازد.

اهمیت پاسخ به تست های ترجمه عربی عمومی در کنکور انسانی و ریاضی و تجربی و روش یادگیری درست لغات و ترجمه عربی کنکور

بررسی سؤالات ترجمه عربی کنکور 1400

در این قسمت به‌طورکلی در مورد سؤالات عربی کنکور در سه رشته انسانی، تجربی و ریاضی صحبت می‌کنیم. با بررسی‌های انجام شده مشخص است که در قسمت ترجمه نسبت به سال‌های 98 و 99 تغییرات چشم‌گیری شاهد نبودیم و از نظر چینش و تعداد سؤالات ترجمه کاملاً روندی مشابه سال‌های گذشته داشته است. همچنین سطح سؤالات ترجمه در درس عربی مشابه دو سال قبل بوده است.

در بخش شناخت لغات در تمامی رشته یک سؤال از تعریف لغت و یک سؤال از مترادف و متضاد طرح شده بود. تنها تغییر قابل‌توجه در موضوع تحلیل صرفی و محل اعرابی بود که معمولاً در سال‌های گذشته سؤال تحلیل صرفی به شکل عین الصحیح مطرح بود اما در کنکور 1400 شاهد بودیم که این سؤال به شکل عین الخطا طرح شده بود که این موضوع خود منجر به آسان‌تر شدن سؤال شد.

اهمیت تست های ترجمه عربی در کنکور

قسمت ترجمه و مفاهیم یکی از بخش‌های تست خیز در عربی کنکور است. همان‌طور که اشاره کردیم این قسمت 10 سؤال از سؤالات عربی را شامل می‌شود. اگر داوطلب بتواند به سؤالات این قسمت پاسخ درست بدهد 40 درصد از درس عربی را به دست می‌آورد و یعنی از بیشتر از نیمی از داوطلبان در درس عربی پیشی می‌گیرد؛

بنابراین داوطلبان نباید اهمیت این بخش را دست‌کم بگیرند. ترجمه عربی به فارسی، تعریب و سؤالات مفهومی از جمله سؤالاتی هستند که در این قسمت مطرح می‌شود. در قسمت ترجمه عربی به فارسی داوطلب باید بتواند صحیح‌ترین گزینه موجود را پیدا کند. در قسمت تعریب داوطلب باید تسلط کافی بر قواعد عربی را نیز داشته باشد تا بتواند پاسخ درست را در این بخش از تست های ترجمه عربی کنکور پیدا کند. سؤالات مفهومی نیز به زمان بیشتری برای پاسخگویی نیاز دارند و داوطلب باید هر 4 گزینه را زیر نظر بگیرد.

یکی از راه‌ها برای حفظ لغات این است که لغات را در یک دفترچه یادداشت کنید و هر شب آنها را مرور کنید.

اهمیت لغات در عربی کنکور

بخش ترجمه بسیار در بالابردن درصد درس عربی مؤثر است. راه‌حل مناسب برای پاسخگویی به سؤالات عربی حل تست‌های ترجمه از کتاب‌های کمک‌آموزشی و یا تست‌های سال‌های قبل است. همچنین برای حل این تست‌های نیاز است داوطلب دایره لغات قوی داشته باشد. برای داشتن دامنه لغات وسیع در عربی کنکور نیاز است به‌تمامی لغات موجود در کتاب درسی مسلط باشید. لغاتی که در واژه‌نامه درس و متن درس وجود دارند از اهمیت بالایی برخوردار هستند. از طرفی داوطلبان نباید لغات موجود در تمارین را فراموش کنند.

در واقع هر لغتی که در کتاب درسی وجود داشته باشد حائز اهمیت است. از طرفی ممکن است در سؤالات درک مطلب لغاتی آورده شود که خارج از کتاب است. شما می‌توانید برای بالابردن دانش خود در قسمت ترجمه و لغت از متون درک مطلب سال‌های گذشته نیز کمک بگیرید و لغات آنها را به‌خاطر بسپارید. اما فراموش نکنید لغات کتاب درسی سه یال دبیرستان در اولویت قرار دارند.

برای دانلود جزوه کامل قواعد عربی کنکور کلیک کنید

منابع پیشنهادی درس عربی

داشتن منبع خوب به شما در یادگیری دروس کمک می‌کند؛ بنابراین سعی کنید کتابی انتخاب کنید که با سطح درسی‌تان تفاوت نداشته باشد. یکی از منابع پیشنهادی ما کتاب عربی جامع خیلی سبز است که به‌صورت درس به درس تألیف شده است و این موضوع می‌تواند به دانش‌آموزان با سطح ضعیف کمک کند. در ابتدای هر درس به طور کامل قواعد مربوط به آن درس توضیح داده شده است و سپس لیست واژگان آن درس نوشته شده است. یکی دیگر از کتاب‌هایی که آموزش خوبی در این درس ارائه داده است کتاب عربی کامل کنکور میکرو طلایی است که برای هر سه رشته تحصیلی مناسب است و دانش‌آموزان با هر سطحی می‌توانند از این کتاب استفاده کنند.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا