پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

تفاوت مهندسی شیمی و پلیمر در رشته های دانشگاهی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در هنگام انتخاب رشته داشتن اطلاعات کافی در مورد رشته ها به داوطلبان کمک شایانی میکند. رشته های مهندسی پلیمر و مهندسی شیمی هم جزو رشته های مشابه هستند که کشف تفاوت آنان نیاز به بررسی دقیقتری دارد.این بررسی دقیق با کمک مشاور انتخاب رشته کنکور میتواند آینده و بازار کار رشته دانشگاهی شما را تضمین کند. پس با تیم مشاوره انتخاب رشته آکو همراه باشید تا به بررسی تفاوت مهندسی شیمی و پلیمر باهم بپردازیم.

به عنوان مقدمه میتوان گفت که پلیمر ها نقش اساسی و پررنگی در صنایع دارند و به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم میشوند و از هر دو دسته در مهندسی پلیمر استفاده میشود.در معرفی و مقایسه رشته مهندسی پلیمر و شیمی نیز باید گفت که رشته مهندسی شیمی از زیر مجموعه های گروه ریاضی فیزیک است و برخلاف اسم آن، بیشتر از آنکه به حل مسائل شیمی بپردازد به تربیت نیروی مهندسی میپردازد.

مشاوره انتخاب رشته کنکور

بررسی عمومی تفاوت مهندسی شیمی و پلیمر

در شروع بررسی تفاوت مهندسی شیمی و پلیمر بهتر است هرکدام از این رشته ها را جداگانه مورد بررسی قرار دهیم. به عنوان رشته ناشناخته تر با معرفی مختصر رشته مهندسی پلیمر شروع میکنیم.

  • مهندسی پلیمر چیست؟

رشته ی مهندسی پلیمر جز رشته های نوپایی میباشد که خیلی سریع به شکوفایی رسیده و به یکی از رشته های مهم به ویژه در کشور های صنعتی بدل شده است. این رشته یکی از زیرمجموعه های گروه آزمایشی ریاضی فیزیک است و دروس آن در جهت تربیت نیروی کارآمد در صنعت تولید انواع محصولات پلیمری از جمله لاستیک، پلاستیک، انواع چسب، الاستومر و محصولات دیگری از این قبیل را برای استفاده در صنایع مختلف تربیت میشود.

به شکلی دیگر میتوان گفت مهندسان پلیمر مواد اولیه مورد نیاز برای صنابع دیگر را تولید میکنند.

رشته مهندسی پلیمر برای بازار کار آزاد مثل راه اندازی کارگاه تولید مواد اولیه یا ثانویه پلاستیک بسیار کار آمد است و همچنین مهاجرت تحصیلی برای فارغ التحصیلان رشته مهندسی پلیمر از دانشگاه های برتر ایران میتواند بسیار مثمر به ثمر باشد. ( به ویژه برای مهاجرت به کشور های تحقیقاتی مثل انگلستان)

  • مهندسی شیمی چیست؟

در رشته مهندسی شیمی دانشجویان برای طراحی، ساخت و بهره برداری از فرآیندها و کارخانه هایی که مرتبط با صنایع شیمیایی هستند آموزش میبینند. رشته مهندسی شیمی پلی بین علم مکانیک، کامپیوتر و شیمی است. شما در بین دروس رشته مهندسی شیمی هم برنامه نویسی و دروس پایه کامپیوتر را مشاهده میکنید هم واحد های فیزیک و ریاضی مربوط به شرایط ساخت دستگاه ها را نیز میگذرانند و نهایتا و فن مورد نیاز برای ساخت دستگاه های مرتبط با آزمایش های شیمیایی را یاد میگیرند.

خب احتمالا متوجه تفاوت اصلی رشته های مهندسی شیمی و مهندسی پلیمر شده اید، با این وجود نمیتوان گفت در مقایسه رشته مهندسی پلیمر و شیمی هیچ شباهتی پیدا نمیشود و این دو رشته دو دنیای کاملا متفاوت را تجربه میکنند اما بازار کار مهندسی شیمی و بازار کار مهندسی پلیمر خیلی متفاوت خواهد بود. حتی گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی شیمی و پلیمر نیز تاحدی با یکدیگر همپوشانی دارند که در ادامه درباره آنها نیز صحبت خواهیم کرد.

مقایسه رشته مهندسی پلیمر و شیمی

مقایسه رشته مهندسی پلیمر و شیمی

رشته مهندسی پلیمر و مهندسی شیمی تا حدی واحد های مشترک دارند اما یکی از اشتباهات رایج بین افراد این است که گمان میکنند رشته مهندسی شیمی به درس شیمی بسیار نزدیک است اما تنها ۲۰ واحد از ۱۴۰ واحد دانشگاهی این رشته مرتبط با درس شیمی است و اساس و پایه این رشته مرتبط با دروس ریاضی و علوم مهندسی است. بهتر است باهم نگاهی به چارت دروس رشته مهندسی شیمی بیاندازیم.

همانطور که میبینید دروس رشته مهندسی شیمی بیشتر در زمینه ریاضی و مکانیک و ساخت دستگاه های مربوط به آزمایش های شیمیایی است. این درحالی است که دروس رشته مهندسی پلیمر تا حد خیلی زیادی جزو دروس آزمایشگاهی و بررسی پلیمر ها، رفتار های آنها و نحوه استفاده بهینه از مواد پلیمری در صنعت هستند.

در نهایت هم بازار کار مهندسی پلیمر میتواند در کارگاه های شخصی، آزمایشگاه های صنعتی، کارخانجات صنعتی مثل صنعت تولید چسب، پلاستیک، لوازم آرایشی و بهداشتی، خودرو سازی، پتروشیمی، نفت و گاز، رزین و … میباشد. هرچند که مهندس شیمی هم باتوجه به عملی بودن و نیاز به سرمایه زیاد برای تولید دستگاه ها در بسیاری از مواقع در بازار کار مرتبط با مهندس پلیمر فعالیت میکند. دروس رشته مهندسی پلیمر در بازار کار را میتوانید در تصاویر زیر مشاهده کنید.

دروس رشته مهندسی پلیمر در دانشگاه

هر دو این رشته ها رشته های خشن و تاحدودی سخت هستند که بیشتر برای آقایان بازار کار فعال دارند! به ویژه رشته مهندسی شیمی که با ساخت و پرداخت دستگاه ها در ارتباط است. اما به هرحال شناخت مهارت های لازم برای موفقیت در رشته های مذکور لازم است.

بازار کار مهندسی شیمی و پلیمر برای چه افرادی مناسب هستند؟

شاید در هنگام مشاوره انتخاب رشته به صحبت های مشاور درباره رشته های مهندسی پلیمر و مهندسی شیمی خیلی عجیب به نظر نیاید اما تفاوت مهندسی شیمی و پلیمر بیشتر از هر چیزی در بازار کار مشخص میشود. در رابطه با مهندسی پلیمر باید گفت که بازارکار بسیار گسترده ای دارد و جای پیشرفت بسیاری برای فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد و با توجه به رشد این صنعت و صنایع مربوطه نیاز به نیروی کارآمد در این زمینه روز به روز بیشتر میشود.

مهندسان پلیمر میتوانند در صنابع متفاوتی از جمله صنایع نظامی، پزشکی، کشاورزی، کارخانه های رنگ سازی، کارخانه چسب سازی، پتروشیمی، صنایع نفت و گاز و … مشغول به فعالیت شوند. مهارت های لازم برای این رشته عبارتند از:

  • علاقه به کارهای آزمایشگاهی
  • علاقه به تحقیق و مطرح کردن سوال و پیدا کردن پاسخ(محقق)
  • داشتن ایده های جدید برای استفاده از مواد پلیمری در جهت تسهیل زندگی انسانی
  • توانایی برنامه ریزی برای ارائه خدمات و ایده نو در بازار (بازاریابی و فروش)

مهندسان شیمی نیز پس از اتمام تحصیل و کسب مهارت های مورد نیاز میتوانند وارد بازار کار شده و در صنایعی همچون صنعت مواد غذایی، داروسازی، بیوتکنولوژی، پتروشیمی و … مشغول به کار شوند.

رشته مهندسی شیمی جز رشته هایی است که با علوم دیگری به خصوص علم مکانیک تلفیق شده است به گونه ای که میتوان گفت این رشته از مهندسی مکانیک جدا شده است و اکثر واحد های این درس در مقطع کارشناسی با گرایش سیالات رشته مکانیک شباهت دارد. برای موفقیت در رشته سخت مهندسی شیمی به مهارت های زیر نیاز است:

  • ذهنی خلاق و فعال جهت طراحی
  • توانایی برنامه ریزی و عملی کردن طراحی های عملیات پیچیده صنعتی
  • عدم علاقه به کار های آزمایشگاهی(چون در این رشته تقریبا هیچ واحد آزمایشگاهی مگر در پروپوزال دکترا و پایان نامه ارشد این رشته ها)
  • برنامه نویسی و شبیه سازی کامپیوتری

ادامه تحصیل در رشته مهندسی پلیمر و مهندسی شیمی

از دیگر تفاوت هایی که بین رشته مهندسی شیمی و مهندسی پلیمر وجود دارد میتوان به گرایش های ارشد و دکتری این دو رشته اشاره کرد. در ابتدا به معرفی کوتاه از گرایشات رشته مهندسی شیمی میپردازیم.

گرایش های ارشد مهندسی شیمی

  • گرایش طراحی فرایند ها: در این گرایش مهندسان برای شبیه سازی و طراحی بخشی از یک واحد صنعتی آموزش داده میشوند.
  • گرایش شبیه سازی: به کمک برنامه های شبیه سازی و یا کد نویسی کامپیوتری، شبیه سازی اولیه یک واحد صنعتی و یا کل یک واحد صنعتی انجام میشود.
  • گرایش کنترل: بررسی میزان دقت، سرعت و بررسی پایداری یک الگوریتم مشخص برای یک فرایند شیمیایی
  • گرایش کاتالیست و ترموسینتیک: این گرایش مربوط به طراحی و ساخت انواع کاتالیست های مصرفی در صنایع مختلف میشود.
  • گرایش بیوتکنولوژی: بررسی انواع سیستم های بیولوژیک و کار روی سلول ها جهت ایجاد تغییرات بهینه و دلخواه برای مبازه با بیماری ها و آفات
  • گرایش داروسازی: ساخت سیستم های واکنشی مورد نیازکارخانه های داروسازی
  • گرایش محیط زیست: بررسی آلودگی های محیط زیستی و ارائه راهکار های مورد استفاده جهت مقابله با آلودگی ها

گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی پلیمر

  • گرایش صنایع پلیمر: در این گرایش افراد به جهت تولید انواع محصولات پلیمری آموزش داده میشوند.
  • گرایش تکنولوژی و علوم رنگ: این گرایش به بررسی سنتز مواد رنگ زا و پوشش دهی سطوح مختلف میپردازد.

در جلسه مشاوره انتخاب رشته کنکور به بررسی بازار کار مهندسی پلیمر و شیمی بپردازید

آنچه مشاوره انتخاب رشته کنکور در اختیار شما میگذارد خیلی بیشتر از بررسی تفاوت مهندسی شیمی و پلیمر است! شما ۵۰۰ صفحه دفترچه انتخاب رشته دارید! با اطلاعاتی که تابحال ندیده اید و کلمات قلمبه سلمبه ای که میتواند شما را حسابی گیج کند. شرایط دانشگاه های خاص را باید بدانید و درباره درآمد و حقوق دریافتی از دانشگاه های خاص و شرایط دوره های مختلف دانشگاهی اطلاعات کافی داشته باشید.

در غیر این صورت انتخاب رشته بدون آگاهی خواهید داشت و روزی که از دانشگاه محل تحصیل بدون هیچ اندوخته علمی و شغلی پا بیرون میگذراید به این فکر خواهید کرد که چرا در هنگام انتخاب رشته بیشتر دقت نکردم و با یک متخصص در این باره مشورت نکردم.

پس برای رزرو وقت مشاوره تخصصی انتخاب رشته با بالاترین درصد قبولی در رشته های خاص دانشگاه های برتر کشور، میتوانید با شماره ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴ تماس حاصل نمایید و یا از طریق کانال تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو با پشتیبانان ما برای رزرو وقت در ارتباط باشید.

تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا