پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

تکنیک های کنکور

تکنیک های تست زنی

روش های تست زنی سریع برای کنکور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

کنکور سراسری یکی از ازمون هایی است که سوالات ان به صورت تستی (۴گزینه ای) و در مدت بازه زمانی معینی برگزار می شود. تصوری که همه ما از رتبه های برتر کنکور داریم، این است که ان ها جزو دانش اموزان ممتاز مدرسه بوده اند! درسشان خوب بوده و احتمالا معدل بالایی هم در امتحانات نهایی کسب کرده اند. برای همین خیال میکنیم هرکس بیشتر درس خوانده باشد و نمره بالاتری گرفته باشد، موفق تر است!

در حالیکه تنها بعضی از این دانش اموزان ممتاز نمره ۲۰ می توانند در کنکور سراسری موفق شوند. ۀن هم در صورتی که تکنیک های تست زنی را آموزش دیده و تمرین کرده باشند. یکی از ویژگی های مشترک تمای رتبه های برتر دانستن روش تست زنی کنکور است. تست زنی سریع و صحیح نیازمند داشتن اطلاعات کافی است. در این مقاله مرکز مشاوره تحصیلی کنکور آکو ، سعی داریم که شما را با انواع تست ها، روش های تست زنی باتوجه به نوع سوال و نوع آزمون آشنا میکنیم.

روش های تست زنی سریع کنکور

کاربرد تکنیک های تست زنی

همانطور که گفته شد ، کنکور سراسری یک ازمون تستی است که در بازه زمانی مشخصی برگزار می شود . زمان این ازمون از مهمترین عناصری است که باعث سختی کنکور می شود ، چرا که زمان بی نهایتی برای ان تعداد زیاد سوالات ازمون در اختیار ندارید و در ساعت مقرری ازمون به اتمام می رسد .

پس یکی از مواردی که باید به ان توجه داشته باشید و ان را تمرین کنید مدیریت زمان در کنار یادگیری تکنیک های تست زنی در ازمون می باشد. از طرف دیگر کنکور سراسری دارای سوالات از ۳ پایه دوره متوسطه دوم می باشد و حجم مطالب در این ازمون بسیار است . از دیگر مواردی که درهنگام درس خواندن برای کنکور میبایست به آن توجه کنید، برنامه ریزی صحیح توسط مشاوره تحصیلی کنکور است.

اگر در بازه زمانی آمادگی برای کنکور با برنامه ریزی درس نخوانید، احتمالا در روز کنکور از مطالبی که در طول سال خوانده اید هیچی یادتان نخواهد آمد.

پس باید در طول سال کنکور ، کلاس های کنکور ، منابع کمک درسی و ازمون های ازمایشی را به گونه ای انتخاب کنید که در کنار یادگیری مطالب به صورت طبقه بندی شده، انواع تکنیک های تست زنی سریع و البته صحیح را نیز آموزش ببینید.

انواع روش های تست زنی سریع

مطالعه دروس برای کنکور شامل سه بخش می شود. بخش اول ان مطالعه و یادگیری مفاهیم تا جایی که مفاهیم را به درستی متوجه شده باشید و بخش دوم حل تست و تمرین مربوطه به مبحث خوانده شده. و بخش سوم تست زنی سریع و یادگیری روش تست زنی کنکور در آن درس خاص.

مطالعه شما بدون هرکدام از این سه بخش، ناقص خواهد بود. شاید با خود فکر کنید که با خواندن یک مبحث برای چندین بار می توانید دیگر تست نزنید. اما سخت در اشتباهید! به عنوان متخصصین مشاوره تحصیلی کنکور به شما میگوییم که تا وقتی که تست های یک مبحث را نزده باشید در آن مبحث مسلط نیستید و حتی مطالب خوانده شده نیز خیلی زود از یاد شما خواهد رفت .

حتی بسیاری از مواقع اکثر نکات و مفاهیم اصلی و کلیدی در تست ها بیان شده اند. شما با حل تست می توانید با دام هایی که طراح می تواند در سوال برای منحرف کردن شما استفاده کند نیز اشنا شوید . بنابراین در مطالعه خود به هیچ عنوان تست را حذف نکنید. بلکه تکنیک های تست زنی را یاد بگیرید. هرچه بیشتر بهتر.

تست ها با توجه به میزان تسلط شما و زمانی که در ان قرار دارید به ۴ دسته تقسیم می شوند:

  • تست های آموزشی
  • تست های مروری یا پوششی
  • تست های زمان دار یا استقامتی
  •  تست های تکراری

 روش تست زنی تست های آموزشی 

شما بعد از اینکه یک مبحث را مطالعه کرده اید و مفاهیم ان را تا حدودی متوجه شدید، سراغ تست می روید و می خواهید یاد گیری خود را در تست کامل کنی . تست هایی که باید در این زمان بزنید باید آموزشی باشند . منظور از تست های آموزشی ، تست هایی با سطح ساده اند که هنگام حل این تست ها ، پاسخ تشریحی ان را نیز در کنارش قرار می دهید و به بررسی ان تست می پردازید.

در ابتدا شما نیاز به حل تست زمان دار و به حالت ازمونی ندارید . شما فقط می خواهید در این تست ها اموزش ببینید و مفاهیم را دقیق تر و ریزبینانه تر بررسی کنید. پس در زمان تست زنی آموزشی به خود سخت نگیرید و با غلط زدن تست به این فکر نیفتید که درس را خوب متوجه نشده اید .

شما باید در تکنیک های تست زنی آموزشی با نکات جدید و عمیق تر روبه رو ‌شوید و این طبیعی است که در ابتدا تعداد غلط های شما زیاد باشد. اما فراموش نکنید که تست هایی که غلط زده اید یا کاملا متوجه نشده اید را حتما علامت گذاری کنید.

تکنیک های تست زنی کنکور

تست های مروری یا پوششی

همانطور که گفته شد حجم مطالبی که در کنکور از ان ها سوال طرح می شود بسیار است. بنابراین شما باید هر چندوقت یک بار مطالب خوانده شده را مرور کنید. مرور شما بهتر است که از طریق تست ها باشد .

تست هایی که قبلا زده اید و علامت گزاری شده اند را بررسی کنید . منظور از تست های علامت گزاری شده تست هایی است که غلط زده اید و یا نتوانسیتد ان ها را بزنید. این تست ها را به صورت رندوم انتخاب کنید و مجددا حل کنید.

برای مثال در مبحث اسید و باز وقتی از تست ۱ تا تست ۳۰ به ترتیب تست ها این فصل را می زنید ، شما فقط مفاهیم اولیه این فصل را مرور کرده اید . بهتر است که تست ها را یکی در میان یا مضرب دار بزنید مثلا شماره تست های مضرب ۴ ، تست شماره ۴ ، شماره ۸، شماره ۱۲و…. . این گونه شما کل فصل را مرور کرده اید. این یکی از تکنیک های تست زنی برای دوران جمع بندی کنکور نیز میباشد.

روش تست زنی کنکور برای تست های زمان دار یا استقامتی

در سال کنکور شما از یک زمانی به بعد باید تست زنی سریع و زمان دار را شروع کنید. مثلا در زمان جمع بندی دیگر تکنیک های تست زنی اموزشی کارایی ندارند. تست های زمان دار را به صورت آزمونی میزنند. یعنی شما تعدادی سوال را به صورت ازمون در مدت زمانی که همانند زمان کنکور است می زنید.

برای مثال در درس ریاضی برای ۲۰ سوال باید ۳۰ دقیقه وقت بگذارید و در اخر سوالات را تحلیل کنید. توصیه می شود که تحلیل تست ها را جدی بگیرید و تک تک سوالات را با پاسخ تشریحی در انتهای ازمون بررسی کنید حتی تست های درست را . چرا که ممکن است پاسخی که در پاسخ تشریحی عنوان شده است از پاسخ شما ساده تر باشد و زمان کمتری را از شما بگیرد. درواقع در این روش تست زنی کنکور شما دارید تکنیک های تستی هر مبحث را یاد میگیرید.

تست های غلط و نزده را نیز به دقت بررسی کنید و در صورت داشتن اشکال حتما به درسنامه و یا کتاب درسی رجوع کنید و ان را رفع کنید .

تکنیک تست های تکراری

در زمان جمع بندی و مرور توصیه می شود که از تست های تکراری یعنی تست هایی که در گذشته ان ها را زده اید و دارای چند مفهوم در یک تست می باشد ، استفاده کنید . این تست ها به مرور سریع شما کمک می کند و باعث می شود در مدت زمان کمتری بتوانید به مرور این مبحث بپردازید. یکی از روش های تست زنی کنکور زدن تست های تکراری ولی پیچیده ای است که در هنگام تست زنی اولیه آنها را علامت گذاری کرده اید.

پس روش تست زنی برای کنکور، زدن هزار تست آسان نیست بلکه برای کنکور اگر چند تست سخت و پیچیده را هزار بار تمرین کنید.

مشاوره تحصیلی کنکور آکو

و اما در اخر نکته ای که باید به ان توجه داشته باشید این است که اگر در ازمون های ازمایشی مشابه کنکور، پیش از کنکور سراسری اصلی شرکت نکنید ، احتمال موفقیت شما در کنکور تا حد زیادی کاهش می یابد. حتی اگر روش های تست زنی کنکور را بلد باشید ولی نتوانید آنها را در جلسه آزمون پیاده کنید، هیچ موفقیتی کسب نخواهید کرد.

بهترین مشاور کنکور سراسری درباره زبان انگلیسی کنکور میگوید.

ازمون های ازمایشی مشابه کنکور به شما مدیریت بهتر زمان در کنکور را اموزش می دهد و همچنین ازمون های جامعی که دارد باعث می شود شما پیش از کنکور با چالش های ازمون های تستی روبه رو شوید و ان را اصلاح کنید. مشاوره تحصیلی کنکور آکو میتواند شما را در مسیر یادگیری روش تست زنی کنکور 1402 همراهی کند. برای دریافت مشاوره با شماره 02633408944 تماس بگیرید و یا برای مشاوره رایگان با بهترین مشاور های کنکور پیج اینستاگرام مرکز مشاوره آکو را دنبال کنید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا