پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

تحلیل و برنامه ریزی دروس

همه چیز درباره عربی کنکور

نحوه مطالعه، تحلیل سوالات و معرفی منابع عربی کنکور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

عربی درس خیلی مهمی در کنکور است اما اکثر دانش آموزان این درس را چالش برانگیز میدانند. علاوه بر اهمیت درس عربی در کسب رتبه بهتر در کنکور، آسان بودن 40 درصد از سوالات عربی کنکور نسبت به سطح دانش آموزان موجب درخشش بیشتر این درس در چشم مشاوران کنکور میشود.

من سهیل حاج کرم خود را بهترین مشاور کنکور  نمیدانم اما به بیش از ده سال تجربه ام در زمینه مشاوره کنکور سراسری میبالم و تلاش میکنم اطلاعاتم را در اختیار دانش آموزان قرار دهم. قبلا هم گفته ام ، مشاور برتر کنکور کسی نیست که در ازای پول تو را به مسیر موفقیت راهنمایی کند. بلکه مشاور واقعی کسی است که با جان و دل دانش آموزان را حتی کسانی را که نمیشناسد راهنمایی کند.

در این مقاله قصد داریم به تحلیل سوالات کنکور و آموزش روش مطالعه عربی باتوجه به بودجه بندی سوالات بپردازیم. پادکست من رو قبل از هرچیز گوش کن.

تحلیل عربی کنکور با بهترین مشاور کنکور

تحلیل عربی کنکور نشان میدهد که  10سوال ترجمه و تعریب مهمترین بخش سوالات عربی هستند. اگر بتوانید فقط سوالات ترجمه و تعریب را درست جواب دهید، 40%  عربی کنکور را جواب داده اید. بودجه بندی سایر بخش های سوالات عربی در آزمون سراسری به شرح زیر است.

  • معنی لغات 1
  • متن و درک مطلب= 4 سوال
  • تحلیل صرفی= 3 سوال
  • حرکت گذاری: 1 سوال
  • قواعد= 6 تا 7 سوال

من به عنوان بهترین مشاور کنکور بر این باورم که تعریب جزو سوالات آسان عربی در کنکور است و برای پاسخگویی به آن باید تمرین کافی داشته باشید و سوالات هیچ پیچیدگی یا تکنیک خاصی ندارند. سوالات مفاهیم و درک مطلب عربی کنکور نیز درست مثل درک مطلب کنکور زبان است که آسان ترین بخش عربی کنکور است.

بهترین مشاور کنکور درباره عربی کنکور میگوید

تحلیل عربی کنکور نشان داده است که در سوالات تحلیل صرفی کنکور 1400 نیز از سه سوال در کنکور دو فعل و یک اسم آمده است و الحق والانصاف جزو بخش های سخت کنکور بوده است.

از دیگر بخش های سخت بودجه بندی عربی کنکور بخش اعراب گذاری است. اعراب گذاری یا همان حرکت گذاری از بخش های سخت و پیچیده است و به شخصه تابحال دانش آموزی را ندیده ام که بدون کلاس کنکور یا تلاش چند برابری، این بخش را خوب یاد گرفته باشد.

سوالات مفهوم کلمات یک تیپ جدید در سوالات عربی ایجاد کرده است اما این نوع سوال ها آسان هستند.بخش مفهوم کلمات از دست سوال های مربوط به اسم هاست. مثلا باید کلمه متفاوت را از میان 4 گزینه پیدا کنید و یا معنی درست یک کلمه در جمله نمونه را علامت بزنید.

به عنوان مشاوره کنکور سراسری برای درس عربی، پیشنهاد میکنم حتما روش درست مطالعه عربی را یاد بگیر و بهترین منابع عربی کنکور را بخر اما بعد از همه این کار ها، خواندن لغات درس به درس را از روی کتاب درسی فراموش نکنید. شک

شک نکن که در روز کنکور نمیخوای حتی یکی از تست هایی که احتمال درست زدنشون بوده رو از دست بدی. پس با من در کانال تلگرام مرکز مشاوره کنکور آکو همراه شو.

روش مطالعه عربی برای کنکور

همانطور که در مقاله مشاوره برنامه ریزی کنکور تجربی در تابستان گفتیم، روش مطالعه عربی به دو صورت به دانش آموزان پیشنهاد میشود. امکان مطالعه به روش درس به درس و به روش مبحثی برای درس عربی کنکور وجود دارد. چطور بدانیم که کدامیک را انتخاب کنیم؟ خب بر اساس نیاز دانش آموز، روش درس خواندن و سطح علمی او شیوه مطالعه انتخاب میشود. مبحث درس به درس که بسیاری از اساتید به علت برنامه ریزی راحت تر به آن پناه میبرند و روش مطالعه عربی مبحثی که بر اساس مباحث “فعل – اسم و تجزیه و ترکیب” دسته بندی و مطالعه میشود.

به عنوان بهترین مشاور کنکور باید راستش رو بهتون بگم! روش مطالعه مبحثی در درس عربی مزایای بیشتری داره و حالت اصلی و عمیق خواندن و یادگیری عربی است. اگر به دنبال برنامه ریزی برای مطالعه این درس هستید، بدانید که فعل مهم تر و پایه ای تر از بقیه بخش ها است و اگر فعل کامل خوانده بشه تقریبا بخش اسم ها و بیشتر سوالات ترجمه هم در بر میگیره.

  • در یاد گرفتن مبحث افعال باید هر بخش را کامل بررسی کنیم . مثلا برای ماضی باید علاوه بر شناخت افعال، صرف کردن آن و انواع فعل و … را نیز یاد بگیرد.
  • یا مثلا مبحث اسم باید همه بخش های معرفه و نکره، اسم های خاص و عام، اسامی فعلی و ضمایر و… را باید برای خواندن در برنامه خودتان بگنجانید.
  • معرب و مبنی و فاعل و مفعول و جار و مجرور و … در مبحث ترکیب آخرین بخشی است که میخواهید در مسیر کنکور آن را بخوانید و صادقانه بگویم که به اندازه یادگیری مباحث اسم و فعل اهمیت ندارد.

روش خواندن درس به درس عربی کنکور برای آزمون های آزمایشی و برنامه ریزی منظم بهتر است و در برنامه ریزی و بودجه بندی آزمون های آزمایشی هم خیلی مفید است. اما روش مبحثی ، پایه ای تر و اساس ساز تر است.

روش مطالعه عربی

بررسی بهترین منابع عربی کنکور

از نظر من، مشاور کنکور، یکی از بهترین منابع عربی کنکور که برای روش مطالعه عربی مبحثی مناسب است، کتاب عربی موضوعی میکرو گاج است. این کتاب هم درسنامه کاملی دارد و هم سوالات سطح بندی شده دارد. البته کتاب های کامل عربی کنکور گاج و آزمون پلاس هم کتاب های خوبی هستند اما سطح سوالات نسبتا بالاتری دارند و درسنامه شان نیز به نسبت ناقص است. پس اگر دنبال یک کتاب با سطح بالاتر هستید و درسنامه چندان برایتان اهمیت ندارد، کتاب های آزمون پلاس یا کتاب کامل درباره محصولات انتشارات گاج بیشتر بخوانید.

البته کتاب جامع عربی خیلی سبز هم کتاب خوبی است اما دو نقطه ضعف دارد. اولا درس به درس است و ثانیا درسنامه خلاصه تری نسبت به گاج دارد. اما مزایای خیلی سبز عربی نسبت به عربی میکرو گاج این است که تست ها را از آسان به سخت طبقه بندی کرده. همچنین در هر درس، سوالات به صورت مبحثی بخش بندی شده است که نسبت به کتاب های درس به درس دیگر ببهتر است.

کتاب مبحثی عربی مهر و ماه نیز از منابع عربی کنکور است که بازخورد خوبی داشته است اما درسنامه محدودی دارد. اما سطح تست های این کتاب بالاتر از نمونه های مشابه است و برای دانش آموزان ضعیف تر جذاب و کاربردی نخواهد بود.

پیشنهاد من این است که اگر سطح خیلی پایینی در عربی دارید از هشتم شروع به خواندن کنید. این هیچ ایرادی ندارد و میتوانید کل تابستان را به جمع بندی عربی متوسطه اول با کمک اساتید کنکور بپردازید.

راستی تا یادم نرفته! نشرالگو عیاد فیلی هم کتاب خوبی است. سطح بلای تستی دارد و از منابع عربی کنکور است که برای دانش آموزان با سطح عربی خوب مناسب میباشد.

بهترین مشاور کنکور آکو درباره عربی میگوید

به عنوان بهترین مشاور کنکور مرکز آکو بهت میگم که دانستن کروکی سوالات کنکور میتواند ما را کمک کند تا روش مطالعه عربی درستی داشته باشیم. اگر میخواهید برای کنکور 1402 آماده بشید بهتره خواندن درس عربی کنکور را با ترجمه شروع کنید. هرچند تغییرات کننکور حاکی از حذف شدن دروس عمومی کنکور دارد اما احتیاط در خواندن درس مهم عربی کنکور ضرری نخواهد زد! پس با من از طریق مرکز مشاوره کنکور سراسری آکو در تماس باش. شماره تماس: 02633408944

کنکور

سهیل حاج کرم

برنامه ریزی و مشاور تحصیلی یک هنره! من سهیل حاج کرم همیشه و همه جام میگم و گفتم: که من یک مشاور تحصیلی ام نه یک مشاور جذب!!!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا