پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشتهرشته های دانشگاهی هنر

رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتال

انتخاب رشته تلویزیون در دانشگاه

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
3.5/5 - (6 امتیاز)

داوطلبان کنکوری در هر رشته ای که باشند میتوانند در کنکور هنر نیز شرکت کنند و در صورت علاقه به انتخاب رشته با آزمون یا بدون آزمون در کنکور هنر بپردازند. کما اینکه تعداد زیادی از داوطلبان ریاضی و تجربی و هنر نیز در این کنکور شرکت میکنند و حتی بعد از اعلام نتایج به علت علاقه و البته بدون کنکور بودن اکثر رشته های کنکور هنر، به رشته هنر نیز تغییر رشته نیز میدهند.

بر خلاف تصور عموم که کنکور هنر  آسان است به عنوان تیم مشاوره تخصصی کنکور هنر میگوییم اتفاقا قبولی در رشته های برتر کنکور هنر مثل رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتال یا رشته سینما در دانشگاه های برتر کنکور هنر، به مطالعه مفهومی و دقیق نیاز دارد. نکته مهم بعدی درباره انتخاب رشته کنکور هنر، آزمون عملی  برای رشته های پرمتقاضی در گروه هنر است. رشته هایی ک در کنکور هنر دارای آزمون عملی هستند عبارتند از:

اگر به فکر پذیرش بدون آزمون این رشته در دانشگاه های آزاد و پیام نور و دانشگاه علمی کاربردی و غیرانتفاعی هستید، ثبت نام بدون آزمون در این رشته امکان پذیر است. برای مثال دانشگاه دامغان، دانشگاه غیر انتفاعی هنر ارم-شیراز، غیرانتفاعی نبی اکرم-تبریز، غیر انتفاعی با آزمون شیراز رشته هنر دیجیتال را بدون آزمون پذیرش میکنند.

procreate in 5 steps and tips 1 390x220 2

رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتال در کنکور هنر

رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتال که در ادامه به آن میپردازیم در زیرگروه 4 کنکور هنر قرار دارد و برخی معتقدند که بازار کار  رشته هنر دیجیتال وابسته به روابط دوستانه در سینما و تلویزیون است و انتخاب این رشته برای آدم های عادی وقت تلف کردن خواهد بود.

البته حقیقت دارد که عده ای از داوطلبان کنکور هنر انتخاب رشته کنکور هنر را فقط برای گذراندن اوقات فراغت خود میدانند و سودای مهاجرت و ادامه تحصیل در خارج از کشور را در سر دارند که مسیر بسیار متفاوتی خواهد بود.

البته هر دو دیدگاهمیتوانند درست باشد چون از طرفی این رسانه یعنی تلویزیون در کشور ما اهمیت ویژه ای دارد و 90 درصد اطلاع رسانی های ملی از طریق همین تریبون انجام میشود. اما از طرف دیگر ضروری و لازم است به همین دلیل طی هرسال دانشکده ی صدا و سیمای جمهوری اسلامی با گرفتن آزمون سراسری داوطلبان را آماده برای این رشته میکند.

رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی جزو رشته های نیمه متمرکز بین داوطلبان گروه هنر میباشد و غیر از آزمون سراسری یک آزمون تخصصی نیز در دانشکده صدا و سیما دارند که اولویت با افراد خلاق و هنرمند و رتبه های برتر کنکور هنر هست.

برای مثال کسی که در گرایش انیمیشن فعالیت میکند باید طراحی فعال را بلد باشد و با تصاویر بسیارخوب آشنا باشد.

امتحان عملی رشته تلویزیون و هنر های دیجیتال در تیر و مرداد ماه و بعد از اعلام نتایج اولیه و قبل از انتخاب رشته کنکور برگزار میشود که بعد از رتبه کنکور برای قبولی در بهترین دانشگاه های سراسری هنر بسیار حائز اهمیت است.

موضوعی که  برای موفقیت در رشته هنر دیجیتال بسیار حائز اهمیت است سواد بصری است یعنی فرد بتواند هنر بد از خوب را تشخیص بدهد. فارغ التحصیل رشته هنر های دیجیتال باید از نظر فرهنگی نیز بتواند برای تلویزیون و رسانه های جمعی تولید محتوا کنند.

این موضوع در این حرفه به قدری اهمیت دارد که در مصاحبه های حضوری اندازه گیری میشود که یکی از سخت ترین و طولانی ترین بخش پذیرش هست.

رشته تلویزیون در دانشگاه

اصلی ترین دانشگاه ارائه دهنده این رشته دانشگاه صدا و سیما است که در ادامه به نحوه پذیرش دانشجو در رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتال دانشگاه صدا و سیما بیشتر توضیح میدهیم.

رشته تلویزیون در دانشگاه صدا و سیما

تا سال پیش دانشکده دانشجویان را تحت عنوان تولید سینما برای رشته هنر دیجیتال پذیرش میکرد اما از سال 1383 پذیرش در این رشته یعنی تلویزیون و هنرهای دیجیتال به تفکیک در دو گرایش گرافیک و انیمیشن انجام شد.

سال گذشته ظرفیت پذیرش دانشگاه های هنر برای رشته تلویزیون 272 نفر بوده که 180 نفر در دانشگاه های فنی حرفه ای، و دانشکده های هنر غیرانتفاعی و 62 نفر از کل ظرفیت پذیرش برای دوره روزانه  بوده است. دوره دوم یا شبانه دانشگاه های سراسری برای رشته تلویزیون 30 نفر در انتخاب رشته کنکور هنر سال 1401 ظرفیت داشت.

درباره اینکه تفاوت گرایش های گرافیک و انیمیشن در رشته تحصیلی تلویزیون در دانشگاه چیست در ادامه بیشتر میخوانیم اما در گرایش گرافیک رایانه ای و انیمیشن دروس مشترکی نیز وجود دارد.

از این دروس مشترک میتوانه به موارد ذیل اشاره کرد: مبانی ارتباطات، مردم شناسی و رسانه های تصویری، آشنایی با هنر در تاریخ، عکاسی، تاریخ تلویزیون، حکمت هنر اسلامی، ارتباطات بصری، آشنایی با فلسفه تلویزیون، زبان و ساختار، پژوهش و نگارش در تلویزیون، قصه در ادیان، درک و بیان بصری، مخاطب شناسی تلویزیون، فلسفه هنر، مبانی سایبرمدیا، انیمیشن تعاملی و…

گرایش گرافیک رشته هنر دیجیتال

گرایش گرافیک در رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتال به بیان تصویری تبلیغات ها و موضوعات فرهنگی و ارائه آنها به مخاطب میپردازد که دانشجویان مشغول در این گرایش طراحی صحنه، لباس، دکور و… را نیز در درس های تخصصی خود می آموزند.در برنامه های اخبار و فیلم و سریال ها حاشیه ها و تیتراژها همگی به گرافیک آن ختم میشود و درکل فردی که در این رشته فعالیت میکند باید فردی هنرمند و خلاق باشد تا بتواند ارتباط بهتری با مخاطب از طریق برنامه های تلویزیونی برقرار کند.

دروس تخصصی گرایش گرافیک رایانه ای عبارتند از: کارگاه گرافیک دیجیتالی،ژورنالیسم تلویزیونی،طراحی وب و پروژه نهایی.

گرایش گرافیک رشته هنر دیجیتال

رشته تلویزیون و هنر های دیجیتال گرایش انیمیشن

گرایش بعدی در رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتال انیمیشن رایانه ای است که هم کودکان به آن علاقه دارند هم بزرگسالان در گروه مخاطبان این بازار کار قرار دارند. در قدیم چون سرعت کاری وجود نداشت دیجیتال به همراه انیمیشن نبود ولی امروزه برای سرعت بیشتر این اتفاق افتاده و بسیاری از فعالیت های تبلیغاتی و آموزشی به صورت دیجیتالی انجام میشود.

هرچند در تلویزیون داخل کشور و در بسیاری از حوزه های تبلیغاتی هنوز به سبک قدیم کار میشود که با نقاشی کردن فعالیت هنری جلو میرفت و اصطلاحا به آن تک فریم میگویند اما این سیر پیشرفت هرروز بیش از پیش به سوی رسانه های دیجیتال میرسد.

دروس اختصاصی این گرایش نیز عبارتند از: کارگاه انیمیشن دیجیتالی، انیمیشن دو بعدی، موسیقی و انیمیشن، انیمیشن سه بعدی، نویسندگی برای انیمیشن و پروژه نهایی.

گرایش انیمیشن رشته تلویزیون

دانشگاه های ارائه دهنده رشته هنرهای دیجیتال

در این بخش می توانید اطلاعات مربوط به دانشگاه های ارائه دهنده رشته هنرهای دیجیتال را مطالعه کنید.

نام دانشگاه

نوع رشته

 

ظرفیت شهر جنسیت

نوع آزمون

دانشگاه صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران

روزانه 20 تهران هردو

با آزمون

دانشگاه صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران

شبانه 10 تهران هردو

با آزمون

دانشگاه دامغان

روزانه 50 دامغان هردو

با آزمون

موسسه غیر انتفاعی معماری و هنر پارس

غیر انتفاعی 60 تهران هردو

بدون آزمون

موسسه غیر انتفاعی نبی اکرم

غیر انتفاعی 60 تبریز هردو

بدون آزمون

موسسه غیر انتفاعی ارم

غیر انتفاعی 60 شیراز هردو

بدون آزمون

موسسه غیر انتفاعی علم و هنر

غیر انتفاعی 30 یزد هردو

بدون آزمون

موسسه غیر انتفاعی هنر

غیر انتفاعی 60 شیراز هردو

با آزمون

بازارکار و درآمد رشته هنر های دیجیتال

تا چندین سال قبل دانشجویانی که در دانشکده صدا و سیما تحصیل میکردند از لحظه ای که در دانشکده  ثبت نام میشدند بورسیه صدا و سیما بودند و مثل دانشگاه فرهنگیان شامل تعهد خدمت و بیمه و حقوق میشدند. یعنی 100% آینده شغلی آنها تامین بود ولی در حال حاضر به علت افزایش چشم گیر متقاضیان رشته هنر به نسبت سالهای گذشته، این بورسیه وجود ندارد.

در هر رشته ای که درس بخوانید اگر در دوران دانشجویی فعال باشید و دانشجویی موفق باشند بعد از فارغ التحصیلی جذب سازمان های تبلیغاتی میشوند و میتوانند در شاخه های تجاری و تبلیغاتی، مراکز هنری و آموزشی و کانون پرورش فکری کودکان  فعالیت کنند.

فارغ التحصیلان رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتال میانگین درآمد و حقوقی که دریافت میکنند بالغ بر 4 میلیون است اما اگر تخصصی و به صورت حرفه ای در زمینه تولید هنر های دیجیتال کار کنند درآمد آنها بیشتر از آنچه گفته شد نیز میشود.

رشته ی تلویزیون و هنر های دیجیتال در دانشگاه های روزانه و نوبت دوم دانشگاه دامغان وجود دارد که دو سال پیش با رتبه های سه رقمی این رشته را پذیرش کردند.

بازارکار و درآمد رشته تلویزیون خارج از کشور

رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتال برای مهاجرت رشته بسیار قابل سرمایه گذاری است زیرا روز به روز در بیشتر صنایع تلویزیون و رسانه بکار میرود. برای مهاجرت با مدرک کارشناسی هنر های دیجیتال فرصت های شغلی بسیار عالی در این زمینه فراهم میشود مثل نویسندگی ،گزارش، تولید، کارگردانی و تدوین برای رادیو و تلویزیون.

بهترین دانشگاه های هنر خارج از کشور ارائه دهنده رشته تلویزیون و هنر های دیجیتال در خارج از کشور عبارتند از دانشگاه آمستردام، کالیفرنیای جنوبی، اقتصاد و علوم سیاسی لندن ،استنفورد، تگزاس در آستین و دانشگاه پنسیلوانیا.

مشاوره انتخاب رشته کنکور هنر

مشاوره انتخاب رشته کنکور هنر به شما کمک تا با توجه به شخصیت خودتان تصمیم درستی بگیرید. رشته های کنکور هنر به علت تنوع زیاد و البته ارتباط عمیق با روحیات افراد باید بسیار با دقت انتخاب شوند. به همین دلیل است که برای کنکور هنر داشتن مشاور تخصصی بسیار اهمیت دارد. برای گرفتن اولین وقت مشاوره تخصصی کنکور هنر با شماره 02633408944 تماس بگیرید.

مشاوره انتخاب رشته کنکور هنر

اینستاگرام تیم مشاوره تخصصی کنکور هنر آکو

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا