پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های دانشگاهی تجربیمعرفی رشته

معرفی رشته دامپزشکی در کنکور تجربی

رشته دامپزشکی در کنکور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

شاید به نظر بسیاری از افراد و حتی داوطلبان تجربی این باشد که تجربی در سه رشته پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی خلاصه می‌شود. اما رشته دامپزشکی در کنکور تجربی چهارمین رتبه رشته های محبوب را خواهد داشت. در حقیقت افراد بسیار زیادی به دنبال رسیدن به این رشته خواهند بود. در ادامه درباره مدت زمان تحصیل دروس تخصصی دامپزشکی در کنکور تجربی و درآمد و بازار کار رشته دامپزشکی بعد از فارغ التحصیلی بیشتر توضیح خواهیم داد . فقط این را بدانید که دامپزشکی صرفاً حیوانات خانگی نخواهد بود. مشاوره تخصصی کنکور تجربی آکو در کرج

معرفی رشته دامپزشکی کنکور تجربی

پس از قبولی در رشته دامپزشکی در کنکور تجربی شما با دروس تخصصی این رشته روبرو هستید. حوزه‌ای که به طور کلی به مباحث حیوانات خواهد پرداخت و موضوعات مختلفی را در خود جای خواهد داد. در این رشته قادر هستید ک تمامی شرایط و رفتار حیوانات اهلی و وحشی را بررسی کنید.

از طرفی دروس تخصصی رشته دامپزشکی به بیماری‌های بین انسان و حیوان شایع است نیز می‌پردازد. باید بیان کرد که امروزه انواع بیماری‌ها نظیر کرونا یک پایه حیوانی دارند که کاملاً به دامپزشکان نیاز خواهد داشت. مورد بعدی بحث تغذیه و حتی بهداشت دام خواهد بود. البته دروس رشته دامپزشکی بر خلاف تصور منحصرا درباره دام نخواهد بود. بلکه دامپزشکان در حوزه آبزیان، حشره‌ها و حتی طیور ورود پیدا می‌کنند. درباره طول مدت زمان تحصیل دانشجویان دامپزشکی در ادامه بخوانید.

معرفی رشته دامپزشکی و دروس اختصاصی و بازار کار و درآمد رشته دام پزشکی بعد زا قبولی در کنکور تجربی

مدت زمان تحصیل در رشته دامپزشکی در کنکور تجربی

برای اینکه در مقطع کارشناسی دامپزشکی به تحصیل بپردازیم باید 6 سال درس بخوانید. به عبارتی دیگر باید 12 ترم را بگذرانید. تا سال چهارم همه چیز به صورت تئوری خواهد بود و بعد از آن وارد دوره کارآموزی رشته دامپزشکی خواهید شد. البته اگر می‌خواهید دورنگار این رشته را بدانید باید بیان کنیم که در مقطع دکتری عمومی افراد باید دو دوره متفاوت را بگذرانند.

بیشتر بخوانید: رشته های پزشکی و دامپزشکی بدون کنکور

اولین دوره ای که در رشته دامپزشکی تخصصی باید بگذرانید دوره پیش درمانگاهی خواهد بود. در این حالت فرد باید ابتدا در آزمونی به همین نام نمره قبولی را به دست آورد. پس از آن قادر به عبور از دوره پیش درمانگاهی باشد. عموماً این آزمون هر 2 سال یکبار برگزار می‌گردد. حواستان باشد که برای شرکت در این آزمون باید حداقل 130 واحد از دروس رشته دامپزشکی  را دانشجو گذرانده باشد. پس از آن قادر به آزمون دادن خواهد بود.

دومین دوره، دوره درمانگاهی خواهد بود. در حقیقت این بخش شامل 90 واحد خواهد بود. تمامی دروس تخصصی رشته دامپزشکی نظیر پایان نامه و حتی کارورزی نیز در این بخش قرار خواهد گرفت. البته دانشجویان مجوز جهت کارآموزی را در 2 سال پایانی خود دریافت خواهند کرد. بسیاری از دانشجویان گذراندن دوره کار آموزی را برای تابستان می‌گذارند.

البته این را نیز باید بیان کرد که کسانی که از مقطع کاردانی اقدام به تحصیل در رشته دامپزشکی کرده‌اند، ابتدا باید این دوره 2 ساله بگذرانند و سپس در کنکور سراسری سنجش شرکت کنند و پس از اخذ رتبه لازم به تحصیل بپردازند. عموماً این افراد در مراکز مختلف تکنسین هستند.

دوره کارآموزی رشته دامپزشکی

در مورد دوره کار آموزی رشته دامپزشکی باید بیان کرد که افراد در قالب دو دوره نسبت به گذراندن آن اقدام خواهند کرد. یک دوره را در تابستان سال چهارم تحصیل مجوز خواهند داشت. مورد دوم نیز مرتبط به تابستان سال پنجم دانشگاه خواهد شد. به این ترتیب قادر به یادگیری عملی نیز خواهید بود. جمعا مدت زمان تحصیل دانشجو های رشته دامپزشکی عمومی 6 سال است.

دروس تخصصی رشته دامپزشکی در کنکور تجربی و مدت زمان کارآموزی و درآمد و بازار کار رشته دامپزشکی

در این دوره‌ها که هر کدام 40 روز به طول می‌انجامد، افراد با حوزه‌های مختلف نظیر غذای دام، بهداشت آن، و غیره آشنا خواهند شد. در حقیقت نمی‌توانند هر چیزی را در قالب کارورزی بیان کنند. بلکه دوره کارورزی رشته دام پزشکی به صورت رسمی و با مجوز در طول مدت زمان تحصیل باید سپری شود.

دروس تخصصی رشته دامپزشکی

دروس رشته دامپزشکی به 4 بخش تقسیم خواهد شد. این دروس پایه دامپزشکی، دروس اصلی رشته دامپزشکی ، دروس تخصصی دامپزشکی . دروس عملی و بالینی رشته دامپزشکی. این دروس تخصصی رشته دامپزشکی دارای زیر مجموعه‌هایی هستند که هر کدام را بیان خواهیم کرد.

دروس پایه : جانورشناسی عمومی، فیزیولوژی، ژنتیک حیوانی، آمار حیاتی فیزیک پزشکی، بیوشیمی.

دروس اصلی رشته دامپزشکی: جنین شناسی نظری، اصول کالبدگشایی و نمونه برداری، اصول انتخاب و تلقیح مصنوعی دام، فارماکولوژی، کالبدشناسی مقایسه‌ای، بهداشت و پرورش دام، اصول معاینه دام، اصول تغذیه دام، تغذیه اختصاصی دام، تغذیه اختصاصی طیور، آسیب شناسی عمومی، اصول همه‌گیرشناسی، پرورش و بیماری‌های زنبور عسل، کالبدشناسی پایه، آسیب شناسی اختصاصی، باکتری شناسی عمومی، انگل شناسی و بیماری‌های انگلی، ویروس شناسی و بیماری‌های ویروسی، بهداشت و پرورش طیور، اصول هوشبری نظری، ایمن شناسی و سرم شناسی، ماهی شناسی عمومی، اصول اصلاح نژاد دام، تکثیر و پرورش ماهی، قارچ شناسی و بیماری‌های قارچی، باکتری شناسی اختصاصی و بیماری‌های باکتریایی و سم شناسی.

دروس تخصصی دامپزشکی : بیماری‌های ماهی، کلینیکال پاتولوژی، بیماری‌های مشترک انسان و دام، کنترل کیفی و بهداشتی مواد غذایی، بیماری‌های طیور، رادیولوژی دامپزشکی، بیماری‌های درونی دام‌های بزرگ، بیماری‌های متابولیک دام، مامایی دامپزشکی، صنایع مواد غذایی با منشأ دامی نظری، بیماری‌های تولید مثل دام، بیماری‌های درونی دام‌های کوچک، جراحی عمومی دام‌های بزرگ، مسمومیت‌های دام، بهداشت و صنایع شیر، جراحی عمومی دام‌های کوچک، زبان تخصصی‌ و بیماری‌های اندام‌های حرکتی.

دروس عملی و بالینی رشته دامپزشکی عمومی : دوره های عملی و عملیات درمانگاهی طیور، دام‌های بزرگ، مامایی، دام‌های کوچک و دوره های تخصصی کارآموزی رشته دامپزشکی تخصصی

بازار کار و درآمد رشته دامپزشکی

کسانی می‌توانند در رشته دامپزشکی بازار کار خاص و درآمد بالایی برای خود راه بیاندازند که عمیقا به حیوانات علاقه داشته باشند. این موضوع کلی خواهد بود. شاید شما در آینده بگویید من فقط از فلان حیوان خوشم می‌آید و در آن زمینه کار خواهم کرد، اما این را نیز باید قبول کنید که با اختصاصی کردن زمینه کاری تان ، درآمد شما به عنوان یک فارغ التحصیل رشته دامپزشکی به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

بازار کار و درآمد های نجومی برای فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی و قبولی در کنکور تجربی

مورد بعدی که برای داشتن شغل موفق در رشته دامپزشکی اهمیت دارد، دقت است. حیوانات برخلاف انسان قادر به بیان علائم و یا احساس ناراحتی خود نخواهد بود. در اصل شما باید بتوانید با در نظر گرفتن همه علائم و کوچک‌ترین نکات نسبت به تشخیص بیماری حیوانات و انجام اقدامات درمانی مورد نیاز را شروع کنید. از طرفی روند درمان در این حوزه بسیار زمان بر خواهد بود. برای اینکه دامپزشک موفقی بود باید حوصله بالایی داشت.

صبور بودن از ویژگی‌های مهم دامپزشکان خواهد بود. مورد مهم بعدی در این بین موضوع دوران نقاهت بیماری است. چون حیوانات نمی‌دانند که تحرک برای آنان خوب است یا خیر، به صورت غریزی علاقه به حرکت و جنب و جوش دارند، پس تلاش بالای دامپزشک در ایجاد ثبات روند درمانی اهمیت پیدا خواهد کرد.

به عنوان یک مشاوره تخصصی کنکور به شما میگوییم که طول مدت زمان تحصیل رشته دامپزشکی برای خبره شدن دانشجو کوتاه و غیر  عملی است. در رشته دامپزشکی مدت زمان فعالیت عملی حرفه ای از زمان تحصیل اهمیت بیشتر ی دارد.

درآمد نجومی برای فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی

بعد از پایان تحصیل دست شما برای کار کردن باز خواهد بود. بازار کار های بسیاری برای رشته دامپزشکی متصور است. مثلا اگر سرمایه کافی داشته باشید می‌توانید یک کلینیک بزنید و برای خودتان شروع به فعالیت کنید و درآمد نجومی و خاص خود را از رشته دامپزشکی داشته باشید. البته می‌توانید به عنوان یک عضو در مجموعه‌های مختلفی نظیر موارد زیر شروع به فعالیت کنید.

  • وزارت بهداشت.
  • انستیتو پاستور.
  • دانشگاه‌های علوم پزشکی.
  • خانه بهداشت و مراکز بهداشتی.
  • شرکت‌های مرتبط با امور غذایی.
  • شرکت‌های فرآورده‌های دامی.
  • جهاد کشاورزی.
  • سرم سازی.
  • و غیره.

مهم‌ترین رکنی که باعث تعیین درآمد شما در این حوزه خواهد شد، تجربه است. در حقیقت علائم همواره تعیین کننده نیست یا برخی اوقات قابل تشخیص نخواهد بود. در نتیجه سبقه کاری با اهمیت خواهد بود. راه صد ساله را قطعاً یک شبه نمی‌توان طی کرد و نیاز به آموزش خواهد داشت. اما قطعاً پشتکار در این حوزه باعث رسیدن به وضع مالی مطلوب نیز خواهد شد.

ادامه تحصیل و افزایش درآمد در رشته دامپزشکی

برخی از افراد ادامه تحصیل می‌دهند که بتوانند درآمد بهتری از رشته دامپزشکی بدست آورند. حب میتوان گفت تصمیم خوبی است چون با ادامه دادن و دریافت تخصص در رشته دامپزشکی میتوانید بازار کار گسترده تری را داشته باشید. اما چطور رشته دامپزشکی را ادامه دهیم؟ در حقیقت برای ادامه تحصیل در رشته دامپزشکی تنها راه دادن کنکور ارشد خواهد بود. بعد از قبولی در کنکور ارشد قادر خواهید بود به دو حالت اقدام به تحصیل کنید.

  • اولین حالت این است که مدرک دکتری عمومی را دریافت کرده‌اید، در این حالت، قادر خواهید بود که رشته‌های تخصص را متناسب با دفترچه انتخاب رشته برگزینید.
  • حالت دوم برای زمانی خواهد بود که شما قصد دارید بین رشته‌ای کار کنید. در حقیقت برخی از رشته‌ها مانند علوم تغذیه بین پزشکان و فارغ تحصیلان کارشناسی این رشته مشترک خواهد بود. از این طریق قادر هستید که به اخذ مدرک در این موارد نیز اقدام کنید.

مزیتی که ادامه تحصیل در رشته دامپزشکی خواهد داشت، ایجاد راهکارها و خلاقیت های بیشتر برای ایجاد بازار کار و درآمد بیشتر خواهد بود.

معرفی رشته دامپزشکی و مشاوره تخصصی کنکور تجربی برای قبولی در دامپزشکی

چند نکته مهم در مورد رشته دامپزشکی در کنکور تجربی

به طور کلی کسانی که از رشته دامپزشکی در کنکور تجربی به دانشگاه راه پیدا کرده‌اند، سؤالاتی را در موارد مختلف دارند. در اینجا به صورت خیلی کلی برخی از دغدغه‌ها را تناسب بندی کرده‌ایم اما برای انتخاب رشته دامپزشکی در کنکور ، این حجم از اطلاعات به هیچ عنوان کافی نخواهد بود. بی شک به یک مشاوره تخصصی برای کنکور و رشته دامپزشکی نیاز دارید.

وجود امنیت روانی در رشته دامپزشکی به طور کلی در وضعیت نسبتاً مطلوبی قرار دارد. البته در صورتی که در حوزه صنایع تولیدی مثل گوشت در حال فعالیت هستید این میزان به متوسط تغییر موضع خواهد داد. اما سطح اضطراب شغلی دامپزشکی نسبت به رشته های پزشکی و داروسازی و دندان پزشکی بسیار کمتر است.

بیشتر بخوانید: چالش های بعد از قبولی رشته پزشکی

بازار کار رشته دامپزشکی فوق‌العاده خواهد بود. به خصوص با نگهداری و درمان حیوانات خانگی درآمد فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی چندین برابر خواهد شد.

رشته دامپزشکی در کنکور تجربی و مشاور

میزان شناخت مردم نسبت به اهمیت رشته دامپزشکی بالا است، اما مدت زمانی که یک پزشک دامپزشک از کنکور تا ورود به کار سپری خواهد کرد، نسبتاً طولانی خواهد بود. از نظر قبولی نیز سالانه حدود 800 نفر در دانشگاه‌های سراسری کشور به صورت روزانه در رشته دامپزشکی پذیرش خواهند شد. از این بین حدود 300 نفر در دانشگاه‌های برتر کشور در حال تحصیل خواهند بود.

دو مقطع ارشد و دکتری به عنوان مقاصد بعدی برای ادامه تحصیل خواهد بود که افراد می‌توانند در آن شرکت کنند. برای کسانی که قصد مهاجرت دارند، رشته دامپزشکی بسیار کاربردی خواهد بود و کمکتان خواهد کرد.

مشاوره تخصصی کنکور تجربی

سخن آخر مرکز مشاوره کنکور آکو درباره رشته دامپزشکی

همان‌طور که دیدید رشته دامپزشکی در کنکور تجربی خواهان بسیار زیادی خواهد داشت. از طرفی شاید فرایند جذب طولانی باشد، اما آینده بسیار درخشانی در انتظار فارغ تحصیلان خواهد بود. علاقه به حیوانات و ریز بینی دو نکته اصلی خواهد بود. خصوصیات اخلاقی افراد همچون صبر در پیشرفت کاری آنان بسیار کمک خواهد کرد.

سعی کردیم درباره درآمد و بازار کار رشته دامپزشکی .و حتی دروس و مدت زمان تحصیل رشته دام پزشکی کنکور تجربی صحبت کنیم. در صورتی که سوال بیشتری درباره رشته دامپزشکی کنکور تجربی داشتید با تیم مشاوران آکو تماس بگیرد. به تمام سوالات شما پاسخگو خواهیم بود. دامپزشکی رشته‌ای است که به صورت یک مرکز مستقل یا در قالب یک عضو از مجموعه می‌توان اقدام به فعالیت کرد. پس قبلوی در رشته دامپزشکی به خصوص برای آقایان پر طرفدار خواهد بود.

پس از قبولی در رشته دامپزشکی در کنکور تجربی باید چند سال درس خواند؟

در مقطع کارشناسی 6 سال به طول خواهد انجامید.

آیا رشته دامپزشکی دوره کاراموزی دارد؟ از چه زمانی آغاز خواهد شد؟

بله دارد. کارآموزی 1 در تابستان سال چهارم و کارآموزی 2 در تابستان سال پنجم امکان پذیر خواهد بود.

آیا باید مانند سایر رشته‌های پزشکی آزمون میان دوره ای داد؟

بله. باید بعد از گذراندن 130 واحد در آزمون جامع شرکت کنید و نمره قبولی را به دست آورید.

زمان آزمون رشته دامپزشکی چطور هست؟

هر 2 سال یکبار برگزار می‌گردد.

رشته دامپزشکی شامل چه مواردی خواهد شد؟

در مورد بررسی تمام حیوانات و ابزیان خواهد شد. از طرفی در مورد بیماری‌های مشترک انسان و حیوان نیز از این رشته بهره برده می شود.

میزان قبولی و درآمد رشته دامپزشکی به چه صورتی است؟

سالانه حدود 800 نفر ورودی در کشور دارد. از نظر درآمد، به خودتان بستگی دارد. اما دریافتی خوبی خواهید داشت و دغدغه زندگی ندارید.

مهم‌ترین خصوصیت یک دامپزشک چیست؟

نترسیدن از حیوانات و توانایی تجزیه و تحلیل نوع بیماری و مشکل آن بر اساس علائم.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا