پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ایرشته های دانشگاهی انسانیمعرفی رشته

صفر تا صد رشته روزنامه نگاری

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

در این مقاله قصد به معرفی رشته روزنامه نگاری داریم. شغل روزنامه­ نگاری که معمولاً خبرنگاری خوانده می‌شود به تحقیق و نوشتن وقایع مهم روز برای روزنامه‌های ملی و محلی می‌پردازد. اگر شما علاقه به بررسی و نوشتن وقایع مهم روز اعم از سیاسی اجتماعی ورزشی و … دارید این مقاله به معرفی رشته مناسب سلیقه شما یعنی کارشناسی روزنامه نگاری در دانشگاه های ایران پرداخته است.

پیشینهٔ روزنامه نگاری به قرن 17 میلادی بازمی‌گردد اما روزنامه نگاری به روش نوین از دهه 90 میلادی شروع شده است در واقع از زمانی که روزنامه نگاری آنلاین جای روزنامه نگاری سنتی را گرفت. در ایران نیز روزنامه نگاری با انتشار کاغذ اخبار ایجاد شد.

درگذشته اغلب شاعران به سمت این شغل و رشته می‌رفتند و این روند تا سال 1345 ادامه‌دار بود تا زمانی که مدرسه عالی مطبوعات و روابط‌عمومی تأسیس شد و یکی از رشته‌های اصلی که در آن تدریس می‌شد رشته روزنامه نگاری بود و بدین ترتیب بود که روزنامه نگاری به‌صورت آکادمیک در دانشکده‌ها تدریس شد. و پس از آن این رشته به دانشکده صداوسیما و دانشگاه سوره، اصفهان و … نیز برده شد.

توجه داشته باشید که رشته روزنامه نگاری و خبرنگاری دو حیطه مختلف از کار انتشار اخبار و کار در صدا و سیما هستند و خبرنگار ها بیشتر به صورت فیزیکی کار انجام میدهند و روزنامه نگار ها در بخش ویرایش اخبار، نوشتن سرخط خبر ها و متون مرتبط و … فعالیت میکنند. پس انتخاب درست داشته باشید!

image 1

رشته روزنامه نگاری چیست و روزنامه نگار کیست؟

روزنامه ­نگار شخصی است که بعد از سپری کردن دورهٔ آموزشی و کارآموزی، وظیفه جمع ­آوری، آماده‌سازی، سامان دادن اخبار و انتقال آنها را از طریق رسانه‌ها بر گردن دارد.

البته این روز ها اخبار تنها به خبر های نوشته شده محدود نمیشود و یک روزنامه نگار میتواند در زمینه انتشار محتوا های متنی در شبکه های اجتماعی یا وبسایت های خبری نیز فعالیت کند.

معمولا کسانی به خبرنگاری و نگارش متون علاقه دارند که شخصیت درونگرا تری داشته باشند و از طرفی هوش کلامی بالا و خلاقیت از ویژگی های شخصیتی ایشان باشد. دروس روزنامه نگاری در دانشگاه را میتوان تلفیقی از همه رشته های انسانی دانست چون:

یک روزنامه نگار برای انتشار اطلاعات درست باید یک پیش زمینه اولیه درباره حوزه های خبری از قبیل سیاست، اقتصاد، ورزش، جامعه شناسی، فلسفه و حتی شعر و شاعری نیز داشته باشد.

دروس رشته روزنامه نگاری در دانشگاه

باتوجه به اینکه دانشگاه علامه طباطبایی بهترین دانشگاه ارائه دهنده همه رشته های علوم انسانی است، چارت درسی دروس رشته روزنامه نگاری را بر اساس اطلاعیه همین دانشگاه در لینک زرد رنگ برای دانلود قرار داده ایم.

تحصیل در مقطع کارشناسی روزنامه نگاری مثل همه رشته های دیگر 4 سال طول میکشد و شامل 8 ترم تحصیلی است که در آن دانشجو موظف به گذراندن 139 واحد درسی میباشد. به طور کلی 139 واحد لازم برای دریافت مدرک کارشناسی روزنامه نگاری به شرح زیر است:

  • دروس عمومی: 24 واحد
  • دروس پایه: 30 واحد
  • دروس اصلی: 20 واحد
  • دروس اختصاصی: 40 واحد
  • دروس تخصصی: 20 واحد
  • دروس اختیاری: 5 واحد
دروس پایه و اصلی رشته روزنامه نگاریمبانی جامعه‌شناسی 1، آمار در علوم اجتماعی، زبان تخصصی – مطالعه در متون ارتباطات اجتماعی ۱، زبان تخصصی – مطالعه در متون ارتباطات اجتماعی ۲، اصول علم اقتصاد، روان‌شناسی اجتماعی، مبانی جمعیت‌شناسی، مبانی روان‌شناسی – مفاهیم اساسی، مبانی فلسفه ۱، تاریخ تفکر اجتماعی در اسلام، مبانی تاریخ اجتماعی ایران، آمار مقدماتی.
اصول علم سیاست، کلیات حقوق، حقوق اساسی، روش تحقیق نظری، روش تحقیق عملی، نظریه‌های جامعه‌شناسی، اصول سازمان و مدیریت، سمینار مسائل سیاسی و استراتژی معاصر، اندیشه‌های سیاسی در قرن بیستم.
دروس تخصصی رشته روزنامه نگاریمبانی ارتباطات جمعی، ارتباطات بین‌المللی، ارتباطات سیاسی، ارتباطات انسانی، روش‌های بررسی و تحلیل پیام‌های ارتباطی، ارتباطات تصویری، نظریه‌های ارتباطات جمعی، گرافیک و صفحه‌آرایی در مطبوعات، فتوژورنالیسم (عکاسی خبری)، تکنولوژی چاپ و نشر، تجزیه‌وتحلیل برنامه‌های رادیو و تلویزیون
افکارعمومی و وسایل ارتباط‌ جمعی، ارتباطات در جهان سوم، حقوق ارتباط‌ جمعی، شیوه نگارش فارسی در مطبوعات، اصول روزنامه‌نگاری، روزنامه‌نگاری عملی ۱ (مصاحبه مطبوعاتی)، روزنامه‌نگاری عملی ۱ (گزارش مطبوعاتی)، تاریخ روزنامه‌نگاری، نقد و تفسیر مقاله در مطبوعات، روزنامه‌نگاری تخصصی، ویراستاری و مدیریت اخبار.
دروس اختیاری رشته روزنامه نگاریاصول روابط بین‌المللی الف، اصول روابط بین‌المللی ب، سازمان‌های بین‌المللی، سازمان‌های اداری در ایران، جامعه‌شناسی سیاسی، تغییرات اجتماعی، اقتصاد ایران، تأمین و رفاه اجتماعی، جامعه‌شناسی شهری، جامعه‌شناسی توسعه، حقوق اداری.

مهارت های لازم برای موفقیت در رشته روزنامه نگاری

روزنامه نگاری از کارهای جذابی است که افرادی که دارای ذهن پژوهشگر باشند و از تحقیق و بررسی موضوعات مختلف لذت می‌برند وارد آن می‌شوند. در واقع پژوهشگر بودن از ویژگی‌ها و مهارت‌های لازم برای این شغل و رشته است. از دیگر توانایی‌های موردنیاز دانشجوی این رشته می‌توان به بداهه‌گویی و چیرگی بر احساسات اشاره کرد.

خبرنگاران موفق هرگز تسلیم احساسات خود نمی‌شوند چراکه مردم نیازی به دیدن صحنه‌های احساسی از خبرنگار ندارند و آنچه مورد انتظار مردم است صحت و جامعیت خبر است.

همچنین داشتن بیان مناسب و آشنایی با نگارش و تنظیم خبر از دیگر مهارت‌هایی است که یک خبرنگار باید آن را دارا باشد از طرفی بی‌طرف بودن و اینکه شما پرسشگر ماهری باشید نیز از خصوصیات و مهارت‌های موردنیاز برای این شغل است. از ویژگی های شخصیتی که برای موفقیت در رشته روزنامه نگاری لازم است:

  • علاقه به تحلیل مسائل
  • توانایی نظریه پردازی و دفاع از آن
  • تسلط بر کلام و قلم
  • ترجیحا تسلط بر دو یا سه زبان زنده دنیا
  • توانایی کار با کامپیوتر، تایپ و شبکه های اجتماعی
  • امکان سفر های کاری، مطالعاتی و فعالیت ناگهانی در هر زمان از شبانه روز
  • روابط عمومی بالا
  • ظاهر آراسته و سلامت گفتاری و شنیداری

کارنامه قبولی رشته روزنامه نگاری در بهترین دانشگاه های کشور

البته که مثلا قبولی کارشناسی روزنامه نگاری در دانشگاه علامه طباطبایی یا دانشگاه صدا و سیما رتبه بهتر و تراز بالاتری نسبت به قبولی همین رشته بدون کنکور در دانشگاه های آزاد میخواهد و به طور کلی دانشگاه های مرتبط با صداوسیما نیز در رشته های این چنینی ظرفیت بالاتری برای پسر ها در نظر میگیرند.

به طور کلی کسب رتبه در سهمیه بین 2000 تا 6000 میتواند شانس شما را برای قبولی در رشته کارشناسی روزنامه نگاری در دانشگاه های دولتی تضمین کند. البته باتوجه به بومی گزینی های شدیدی که در این روز ها بر کنکور اعمال میشود، احتمالا اگر از شهرستان های دورتر میخواهید برای رشته روزنامه نگاری در دانشگاه های سراسری تهران قبول شوید، بهتر است خودتان را به صدر جدول نزدیک تر کنید.

image

برای مشاوره تخصصی در زمینه انتخاب رشته و بررسی میزان قبولی میتوانید اولین وقت خود را با یک تماس با تیم پشتیبانی آکو رزرو کنید.(02633408944) و یا از طریق کانال تلگرام وقت خود را از ادمین های تلگرام ما دریافت نمایید.

تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو

وظایف یک روزنامه نگار در محل کار

خبرنگاران باید تلاش کنند تا اخباری را در اختیار مخاطب قرار دهند که درست و دقیق و با منبع معتبر باشد و نباید حقیقتی را تحریف یا خراب کنند و همچنین هیچ مطلبی را نباید از مردم پوشیده نگهدارند.

یک خبرنگار موفق همواره باید بی‌طرفانه عمل کند چراکه ذات خبرنگاری مبتنی بر بی‌طرف بودن است. طرفداری از حذب یا گروه خاصی و اعمال نظرات شخصی روزنامه نگار خارج از اخلاق حرفه ای است.

علاوه بر نکات گفته شده یک خبرنگار باید همواره تلاش کند تا اعتماد جامعه را بدست آورد و در تلاش باشد تا قدرت درک و تجزیه‌وتحلیل خود را افزایش دهد و حقایق را واضح و روشن و درحد درک اکثریت مردم در خبر خود بیان کند.

یک روزنامه نگار باید حتما در زمان نوشتن یک خبر، گفتن و جمع آوری اطلاعات جامع و کامل بودن اخبار منتشر شده را رعایت کند و نکته قابل توجه این است که خبرنگارانی که وابسته به سازمان خاصی باشند نمیتوانند اخبار را کاملا درست انتشار دهند.

مگر اینکه کلا خبرنگار به صورت اختصاصی برای روزنامه یا مجله خاصی کار کند و به قول معروف جزو نشریه های زرد و یک طرفه باشد!

بازار کار کارشناسی روزنامه نگاری در ایران

باتوجه‌به پیشرفت زیاد حیطه خبرنگاری و نوشتن محتواهای خبری(به ویژه نگارش های اختصاصی برای مجموعه ها) در خبرگذاری های مختلف، رقابت سنگینی در بازار کار ایران بین خبرنگاران وجود ندارد اما در زمینه فعالیت اختصاصی در روزنامه‌های سراسری رقابت مسخره ای به علت ثبات و امنیت شغلی و مزایای خوب در کنار درآمد ثابت وجود دارد.

درست مثل فارغ التحصیلان رشته های علوم پایه که خیال میکنند فعالیت در آموزش و پرورش و قبولی در دانشگاه های فرهنگیان بهترین کاری است که میتوانند انجام دهند اما آموزش و پرورشی ها این باور را ندارند!

درصورت داشتن استعداد و علاقه کافی، فعالیت به عنوان روزنامه نگار مجازی، راه اندازی مجلات علمی، فعالیت در چاپخانه ها یا دار الترجمه ها به عنوان ویراستار ادبی و یا پشتیبانی از شبکه های اجتماعی وبسایت های خبری میتواند درآمد خوب و بازار کار رو به پیشرفتی را برای فارغ التحصیلان رشته روزنامه نگاری ایجاد کند.

image 2

خلاقیت در ایجاد یک بازار کار فعال برای روزنامه نگار ها اهمیت زیادی دارد که البته باتوجه به گرمی بازار نویسندگی و تولید محتوا دانشجویان دانشگاه های برتر کشور میتوانند فعالیت خود را در زمینه تحصیلی شان تضمین شده بدانند.

تحصیل و اشتغال در رشته روزنامه نگاری در خارج از کشور

درصورت تسلط بر یک زبان خارجی و به ویژه انگلیسی، میتوان حتی بدون مهاجرت تحصیلی به کار برای بازار های خارجی و تولید محتواهای خبری در وبسایت های مختلف پرداخت و درآمد دلاری داشت.

اما اگر برای مهاجرت اصرار دارید، متقاضیان رشته روزنامه نگاری می‌توانند برای ادامه تحصیل خود در مقاطع بالاتر به خارج از کشور مهاجرت کنند و از تسهیلات خوبی در کشورهای دیگر بهره‌مند شوند. به‌عنوان‌مثال دانشگاه‌های مناسبی که برای تحصیل در رشته خبرنگاری در انگلستان وجود دارد مانند:

  • دانشگاه شفیلد
  • دانشگاه دربی
  • دانشگاه شهر لندن
  • دانشگاه لیورپول جان مورس

سهیل حاج کرم

برنامه ریزی و مشاور تحصیلی یک هنره! من سهیل حاج کرم همیشه و همه جام میگم و گفتم: که من یک مشاور تحصیلی ام نه یک مشاور جذب!!!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا