پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ایرشته های دانشگاهی تجربیمعرفی رشته

معرفی رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات یا همان رشته IT شامل آشنایی با کلیه فناوری های دیجیتال و نحوه کار با آنها است. به طور کلی فناوری درجهت تسهیل زندگی انسان گسترش یافته است و فعالیت حرفه ای و آگاهانه با این فناوری ها در رشته مهندسی فناوری اطلاعات آموزش داده میشود.

ارتباط و اطلاع از نحوه فعالیت تمامی محصولات الکترونیکی و دارای کیت های دیجیتال در این رشته گنجانده شده است پس می‌توان گفت که فناوری اطلاعات و ارتباطات راهی برای ذخیره کردن اطلاعات دیجیتال، انتقال و بازیابی آنها می‌باشد.

رشته آی تی که یکی از رشته های تخصصی کنکور ریاضی است که البته در کنکور سال های اخیر به عنوان رشته شناور در دانشگاه های آزاد و غیرانتفاعی نیز ارائه میشود. هرچند این رشته دروس و بازار کار متفاوتی با رشته های مهندسی کامپیوتر و … دارد اما میتوان آنها را در بازار کار در رابطه مستقیمی با کارشناسان مهندسی نرم افزار، مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر و حتی برخی رشته های فنی اعم از رشته تعمیرات تلفن، کامپیوتر و … دانست.

رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات در کنکور

به عنوان تیم مشاوره تحصیلی انتخاب رشته کنکور لازم دانستیم درباره رشته فناوری اطلاعات به عنوان یکی از رشته های پرطرفدار کنکور اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

معرفی رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه

دانشجویان رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات در طول دوره کارشناسی فرا میگیرند که از رایانه برای ذخیره‌سازی، بازیابی، انتقال و تغییر داده‌ها استفاده کنند. و این رشته یک انقلاب دیجیتال در جامعه ارتباطات دیجیتال به وجود آورده است.

گستره فعالیت رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیا و به ویژه در کشور های پیشرفته به سرعت درحال گسترش است و برای افرادی که حداقل مدرک کارشناسی مهندسی فناوری اطلاعات را داشته باشند موقعیت‌های شغلی مناسبی ایجاد می‌کند.

این رشته از زیر مجموعه‌های کنکور ریاضی و فیزیک میباشد که البته انتخاب این رشته ها در دانشگاه آزاد بدون کنکور و به عنوان رشته های شناور قابل ثبت نام می‌باشد. مهندسی فناوری اطلاعات مسائلی مانند پشتیبانی، مدیریت و طراحی و اجرای سیستم‌های مختلف از راه دور و کامپیوتر را به‌خوبی پوشش می‌دهد.

برای اکثر شغل‌های مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات لازم است کارهای عملیاتی و طراحی مربوط به برنامه‌های نرم‌افزاری، شبکه‌ها و قطعات سخت‌افزاری رایانه انجام شود. افراد در این رشته مهارت‌های لازم را کسب می‌کنند تا بتوانند با سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف همکاری و شبکه‌های رایانه‌ای را نصب و پشتیبانی کنند.

رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات تمام نرم‌افزارها و سخت‌ افزارهای مربوط به ذخیره و دسترسی به اطلاعات را شامل می‌شود. از جمله فن آوری های موثر در رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌توان به اینترنت، شبکه‌ها، دستگاه‌های ذخیره‌سازی رسانه‌ها، بانک اطلاعاتی و فایروال‌ها اشاره کرد.

رشته فناوری اطلاعات در کنکور

توانایی های لازم برای رشته فناوری و اطلاعات

به هرحال هر شغلی توانایی های مخصوص به خود را میطلبد و دانش آموزان پیش از هدف گذاری برای انتخاب رشته مورد نظر میبایست از مهارت ها و توانایی های لازم برای رشته IT مطلع باشند. از جمله توانایی های لازم برای تحصیل در رشته فناوری اطلاعات عبارتند از:

  • علاقه به مباحث علوم مدیریت و کامپیوتر
  • قدرت تجزیه و تحلیل بالا
  • آشنایی با کامپیوتر قبل از ورود به رشته

فرض کنید شخصی علاقه ای به دروس ریاضی یا واحد های مربوط به کامپیوتر و فعالیت های دیجیتال نداشته باشد و بخواهد مهندسی فناوری اطلاعات بخواند بی شک این دانشجو در ادامه تحصیل، بازار کار و حتی در همان دوران دانشجویی دچار مشکلات عدیده ای میشود که باعث دوری از بازارکار هدف خواهد شد.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات

همانطور که در ابتدای متن گفتیم رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات زیر مجموعه گروه ریاضی و فیزیک است. ولی متقاضیان از رشته های تجربی و انسانی هم می توانند جهت انتخاب این رشته اقدام کنند. در این قسمت تنها دانشگاهی که رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات را ارائه می دهد بررسی می کنیم:

نام دانشگاهظرفیتشهرجنسیتنوع پذیرش
دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی امام باقر4تهرانمردبا آزمون

دروس رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات

کلا واحد های مقطع کارشناسی 135 تا 147 هستند که به صورت تقریبا نابرابری بین دروس اصلی، دروس تخصصی و دروس پایه تقسیم شده اند. بی شک دروس پایه کمتر هستند و به عنوان پیش درآمدی بر دروس تخصصی ارائه میشوند. علاوه بر آن دروس عمومی نیز در دوره کارشناسی باید پاس شوند که به علت اشتراک این واحد ها بین همه رشته ها از معرفی آنها خودداری کرده ایم. با در ادامه به شرح دروس پایه، اصلی و تخصصی رشته آی تی می پردازیم.

دروس پایه: ریاضی، معادلات دیفرانسیل، آمار و احتمالات مهندسی، فیزیک، کارگاه عمومی.

دروس اصلی: ساختمان های گسسته، ساختمان داده‌ها، طراحی الگوریتم‌ها، اصول و مبانی مدیریت، شیوه ارائه مطالب علمی و فنی، مبانی کامپیوتر و برنامه‌سازی، زبان ماشین و برنامه‌نویسی سیستم، آزمایشگاه شبکه، آزمایشگاه پایگاه‌داده‌ها، آزمایشگاه سیستم‌عامل، مبانی الکترونیک دیجیتال، برنامه‌سازی پیشرفته، محیط‌های چندرسانه‌ای، شبکه‌های کامپیوتری، مدارهای منطقی، معماری کامپیوتر، پایگاه داده ها، سیستم‌های عامل، مهندسی نرم‌افزار، هوش مصنوعی، مبانی اقتصاد مهندسی، زبان تخصصی، کارآموزی

دروس تخصصی: مهندسی فناوری اطلاعات، تجارت الکترونیکی، مبانی فناوری اطلاعات، مدیریت و کنترل پروژه های فناوری اطلاعات، برنامه ریزی استراتژیک فناوری اطلاعات، آموزش الکترونیکی، محیط های چند رسانه ای، پروژه فناوری اطلاعات و کارآموزی IT.

دروس رشته ارتباطات و فناوری اطلاعات

گرایش های رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات

گرایش‌های رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات را میتوان تقریبا گرایش های ارشد رشته کامپیوتر همسو دانست و باتوجه به بازار کار مشابه، این همپوشانی بی دلیل هم نیست. گرایش های رشته IT به چهار مسیر اصلی تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

سیستم‌های شبکه: گرایش سیستم‌های شبکه با مسائلی مانند طراحی، تحلیل، توسعه و اجرای سیستم‌های شبکه مرتبط می‌باشد.

پشتیبانی اطلاعات و خدمات: گرایش پشتیبانی اطلاعات و خدمات با استقرار و مدیریت سیستم‌ها، نرم‌افزارهای رایانه‌ای، پشتیبانی فنی و حفظ سیستم‌های اطلاعاتی مرتبط می‌باشد.

برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار: گرایش برنامه‌نویسی و توسعه افزار با برنامه‌ریزی، طراحی، بروز رسانی، مدیریت نرم‌افزارها و سیستم‌های رایانه‌ای به‌وسیله برنامه‌نویسی و توسعه نرم‌افزار مرتبط می‌باشد.

ارتباطات دیجیتال: گرایش ارتباطات دیجیتال با ایجاد و تولید رسانه‌های تعاملی مانند محصولات دیجیتالی و چندرسانه‌ای مرتبط می‌باشد.

درباره تفاوت های رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات و مهندسی کامپیوتر و سایر رشته های مرتبط میتوانید به صورت خلاصه در ادامه این مقاله بخوانید و درصورت نیاز به اطلاعات کامل تر به مقاله تفاوت رشته های آی تی و مهندسی کامپیوتر مراجعه کنید.

تفاوت رشته های آی تی ، مهندسی کامپیوتر و نرم افزار

مهندسی کامپیوتر یکی از رشته‌های تحصیلی تخصصی فناوری اطلاعات است. دانشجویان در این رشته با نحوه طراحی سایت، توسعه سخت‌افزار رایانه‌ای مانند رایانه‌های شخصی، لپ‌تاپ، تبلت، حافظه، ذخیره‌سازی، تجهیزات شبکه و سایر قطعات سخت‌افزاری رایانه را به‌خوبی یاد می‌گیرند.

با این حساب به راحتی میتوان تفاوت میان رشته آی تی یعنی کار با ابزار های دیجیتال، طراحی، اجرا، بررسی و نگهداری از سیستم های کنترل از راه دور و یا سرور های صنعتی با رشته مهندسی کامپیوتر که کار با سخت افزار های رایانه ای و دیجیتال است رامتوجه شویم.

مهندسی فناوری اطلاعات

از طرف دیگر ممکن است برخی رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات را با رشته علوم کامپیوتر شبیه بدانند این درحالی است که رشته علوم کامپیوتر روی برنامه‌نویسی نرم‌افزار متمرکز می‌باشد که شامل نرم‌افزار کاربردی، سیستم‌های خبره، هوش مصنوعی، توسعه وب، برنامه‌نویسی و روباتیک می‌باشد.

درواقع رشته آی تی تکمیل کننده رشته علوم کامپیوتر است و استفاده و گسترش فناوری های دیجیتال سخت افزاری و نرم افزاری است. اما نکته ای که اکثریت داوطلبان رشته IT درباره آن نمیدانند تفاوت فناوری اطلاعات ICP و IT است.

تفاوت فناوری اطلاعات و ارتباطات ICP با فناوری اطلاعات IT

به مجموع سخت افزار، نرم افزار، شبکه و صنایع مرتبط با آنها، فناوری اطلاعات یا IT می گویند. در فن آوری اطلاعات و ارتباطات، دستگاه ها و فن آوری های ارتباطی جایگاه خاصی دارند و از عوامل اصلی برای استفاده از مزایا و دستاورد های فناوری اطلاعات و ارتباطات به حساب می آیند.

در ICP تاکید بر جنبه ارتباطی می باشد. در واقع ارتباطات یک باید است و فناوری اطلاعات بدون آن قادر به ارائه سرویس و خدمات نیست. به هر نوع دستگاه ارتباطی و یا برنامه مانند: رادیو، تلویزیون، کامپیوتر، نرم افزار، سخت افزارهای شبکه و … فناوری اطلاعات و ارتباطات می گویند.

بازار کار رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات

بازار کار و فرصت‌های شغلی متفاوتی برای این رشته وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: مهندسی کامپیوتر، مدیران شبکه، طراحی سایت، مهندسی سخت‌افزار، توسعه دهندگان نرم‌افزار و … .

البته برخی از این موارد گفته شده بیشتر مربوط به رشته علوم کامپیوتر است ولی به علت همپوشانی دروس این دو رشته با کسب تجربه کافی میتوان یک کارشناس فناوری اطلاعات را برای فعالیت های مرتبط با علوم کامپیوتر نیز مناسب دانست.

بر اساس آمارهای به‌دست‌آمده، شغل‌هایی که در این رشته وجود دارد خیلی سریع‌تر نسبت به سایر شغل‌ها رشد می‌کند و پیشرفت شغلی زیادی در این زمینه برای فعالان حرفه ای قابل پیش بینی است.

صنعت کامپیوتر به‌سرعت زیادی درحال‌رشد است و رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات در حال تبدیل‌شدن به یکی از بهترین رشته‌ها برای علاقه‌مندان در زمینه فن آوری رایانه‌ای و شبکه‌ای می‌باشد.

مهندسی فناوری اطلاعات برای مهاجرت تحصیلی نیز شرایط خیلی خوبی دارد و میتواند درآمد دائمی برای داوطلبان به ارمغان بیاورد.

رشته مهندسی اطلاعات و فناوری ارتباطات

درآمد و بازار کار رشته IT خارج از کشور

بازار کار رشته آی تی در خارج از کشور به علت گستردگی فناوری و ابزار های دیجیتال طرفداران بیشتری دارد. به علاوه انجام فعالیت های الکترونیکی، پیشنهاد های نو و ایده های تکنولوژیک در کشور های گسترش یافته ای مثل آمریکا با حضور شرکت هایی مثل گوگل، مایکروسافت و اپل طرفداران بیشتری دارد.

برای دریافت اپلای تحصیلی در کشور آمریکا داشتن مقالات علمی و فعالیت های پژوهشی اهمیت دارد و با ارسال رزومه تحصیلی دانشجو به دانشگاه های برتر دنیا میتوان برای مهاجرت تحصیلی امیدوار بود.

با مهاجرت تحصیلی داشتن خانه های اقامتی و امنیت شغلی برای دانشجویان سطح بالا فراهم میشود. به علاوه اقامت دائم با ازدواج و تولد فرزند برای کارشناسان رشته فناوری اطلاعات فراهم خواهد شد.

البته داشتن تسلط بر زبان انگلیسی برای مهاجرت تحصیلی و شغلی به آمریکا اهمیت دارد و درصورت نداشتن مدرک زبان میتوانید از آزمون های آیلتس سازمان سنجش، آزمون های دولینگو و یا دوره های آزمایشی خود دانشگاه مقصد کمک بگیرید.

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری

رشته فناوری اطلاعات را میتوان یکی از رشته های دارای بازار کار تضمین شده در رشته ریاضی دانست که باوجود کم طرفدار بودن رشته ریاضی ، در انتخاب رشته کنکور هنوز هم جایگاه خود را حفظ کرده است. رشته آی تی باتوجه به نیاز جامعه و سیر همه صنایع به سمت دیجیتال و آنلاین شدن، هنوز اشباع نشده است و رشد شغلی این رشته در سال های گذشته به شدت مثبت بوده است.

انتخاب رشته کنکور

باوجود همه شرایط مناسبی که در رشته آی تی وجود دارد، انتخاب این رشته به عنوان شغل همیشگی درصورت عدم علاقه میتواند مسئله ساز باشد و به شرط علاقه و استعداد گذراندن دوره کارشناسی مهندسی فناوری اطلاعات برای ما مفید خواهد بود.

وظیفه یک مشاور انتخاب رشته، تعیین رشته متناسب با شرایط خانوادگی، روحی، درسی و تطابق آن با شرایط دانشگاه و جامعه است که میتواند برای انتخاب رشته فناوری اطلاعات نیز همراه علاقه مندان باشد. هرچند نرم افزار های انتخاب رشته باتوجه به رتبه کنکور برای انتخاب بهترین گزینه به شما کمک میکنند اما نمیتوان داشتن یک مشاور را برای تصمیم گیری درست نادیده گرفت.

برای ارتباط با مشاوران ما و رزرو وقت اولین وقت مشاوره انتخاب رشته کنکور با شماره 02633408944 تماس بگیرید.

آدرس دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی چیست؟

تهران, اتوبان شهید بابایی (شرق به غرب), بعد از پل بزرگراه شهید باقری

آیا خانم ها می توانند در دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی تحصیل کنند؟

خیر متاسفانه امکان تحصیل در دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی برای خانم ها وجود ندارد.

درآمد مهندس فناوری اطلاعات چقدر است؟

دستمزد مهندسان فناوری اطلاعات بین 2 تا 13 میلیون است.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا