پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشته

رشته مددکاری اجتماعی

معرفی رشته مددکاری اجتماعی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

تاریخچه رشته مددکاری اجتماعی به سال 1337 بازمی‌گردد. این رشته به‌منظور تأمین نیروی انسانی لازم برای سازمان‌های خدمات اجتماعی تأسیس شده است. دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی اولین مرکز پس از انقلاب اسلامی بوده است که جهت تربیت مددکاران اجتماعی آغاز به کار کرد. رشته مددکاری اجتماعی در اکثر دانشگاه‌های علوم انسانی کشور در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تدریس می‌شود. در ادامه با مرکز انتخاب رشته تخصصی آکو همراه باشید تا با رشته مددکاری اجتماعی آشنا شوید.

رشته مددکاری اجتماعی

معرفی رشته مددکاری اجتماعی

مددکاری اجتماعی به طور کلی دانش و توانایی کمک به افراد، خانواده ها، گروه ها و ..برای پیشرفت در زمینه رفاه فردی و اجتماعی است. هدف از تحصیل در رشته مددکاری کمک به کاهش و رفع مشکلات فردی، شخصی و خانوادگی می‌باشد. همچنین در رشته مدد کاری مسائل اجتماعی گسترده تری نظیر فقر، بیکاری و خشونت های خانگی نیز بررسی می‌شود.

مددکاران اجتماعی از طریق روش هایی که آموختند وارد زندگی افراد می‌شوند و مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و خانوادگی افراد را که ناخواسته وارد زندگیشان شده است را حل می‌کنند. اما نکته مهمی که در رابطه با رشته مددکاری وجود دارد این است که در رشته مددکاری اجتماعی دانستن مطالب کافی نیست و شما باید توانایی به کار بردن دانش خود را داشته باشید.

یعنی ممکن است شخصی درباره یک موضوع دانش و اطلاعات بسیار زیادی داشته باشد اما در استفاده از دانش خود ناتوان باشد و در انجام وظایف مورد نظر استعداد نداشته باشد.

مهارت های رشته مددکاری اجتماعی

در ادامه مقاله رشته مددکاری مهارت‌های لازم برای این رشته را برسی می‌کنیم.

در مرحله اول یک مددکار باید دارای روحیه قوی و توانمندی باشد زیرا تمام مشکلات زندگی انسان‌های دیگر را می‌بیند و حس می‌کند‌. باید از ارتباط عمومی بالایی برخوردار باشد تا در ارتباطات خود دچار مشکل نشود. در کنار همه این موارد اگر یک مددکار، خودشناسی نداشته باشد موفق نمی‌شود زیرا تا زمانی که مشکلات خود را نشناسید نمی‌توانید مشکلات بقیه را شناسایی و حل کنید.

بازارکار مددکاری اجتماعی

مدد کارهای اجتماعی با استفاده از روش‌هایی که آموختند وارد زندگی افراد می‌شوند و مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و خانوادگی افراد را که ناخواسته وارد زندگی‌شان شده است را حل می‌کنند.

برخی ازوظایف فارغ التحصیلان رشته مدد کاری به شرح زیر است.

  • ارزیابی و بررسی وضعیت مراجعه کننده
  • حفاظت از والدین یا کودکان در برابر خطرات
  • مشاوره دادن و در اختیار گذاشتن اطلاعات
  • سازماندهی و مدیریت برنامه های حمایتی
  • نظارت بر اعضای تیم (در صورتی که به شکل تیمی کار کند)
  • مهارت و توانمندی مورد نیاز مددکار اجتماعی و داشتن پشتکار
  • توانایی ایجاد رابطه با افراد در سنین مختلف و باسابقه‌های متفاوت و جلب اعتماد آنها
  • رعایت ادب، صبور بودن و همدردی با مراجعه‌کنندگان
  • طرز تفکر عادلانه و به‌دوراز هرگونه پیش‌داوری و قضاوت

انتخاب رشته کنکور

دروس رشته مددکاری اجتماعی

در ایران امکان تحصیل در رشته مددکاری اجتماعی تا مقطع دکتری وجود دارد و افرادی که علاقمند به تحصیل در این رشته می باشند می توانند با توجه به شرایط خود دانشگاهی را برای تحصیل در این رشته انتخاب کنند. در جدول زیر با دروس کارشناسی رشته مددکاری اجتماعی آشنا خواهید شد.

نام دروس

مباني‌ جامعه‌شناسي

كليات‌ برنامه‌ريزي‌ اقتصادي‌ و تجاري‌

جامعه‌شناسي‌ شهري‌ و توسعه‌

جامعه‌شناسي‌ روستايي‌

آسيب‌شناسي‌ اجتماعي‌

نظريه‌هاي‌ جامعه‌شناسي‌

كاربرد آمار در خدمات‌ اجتماعي‌

مديريت‌ مؤسسات‌ خدمات‌ اجتماعي‌

حقوق‌ خانواده‌ و كار

بررسي‌ مسايل‌ اجتماعي‌ ايران‌

بهداشت‌ رواني‌

اصول‌ توانبخشي‌

روانشناسي‌ اجتماعي‌

بهداشت‌ خانواده‌

كليات‌ حقوق‌

روش‌ تحليل‌ جمعيت‌

خدمات‌ اجتماعي‌ و تعاون‌ در اسلام‌

روش‌ تحقيق‌ در خدمات‌ اجتماعي‌ (عملي‌)

نهاد خانواده‌

مباني‌ مردم‌شناسي‌

مباني‌ مديريت‌

رياضيات‌ پايه‌

آمار مقدماتي‌

مباني‌ مددكاري‌

اصول‌ علم‌ اقتصاد

مباني‌ رفاه‌ اجتماعي‌

روانشناسي‌ كودك‌ و نوجوان‌

مباني‌ روانشناسي‌

اصول‌ علم‌ سياست‌

پروژه‌ تحقيقاتي‌

پويايي‌ گروهي‌

مباني جمعيت‌شناسي‌

مددكاري‌ فردي‌

آشنايي‌ با روش‌هاي‌ مددكاري‌

اقتصاد ايران‌

كارورزي‌ در مددكاري‌ گروهي‌

مددكاري‌ جامعه‌اي‌

سرپرستي‌ در خدمات‌ اجتماعي‌

تغذيه

كارورزي‌ مددكاري‌ جامعه‌

مددكاري‌ گروهي‌

كارورزي‌ مددكاري‌ فردي‌

توانبخشي‌ گروه‌هاي‌ خاص‌

روانشناسي‌ مرضي‌

مشاوره‌ و مددكاري‌

 

بازار کار رشته مدکاری اجتماعی

دانشگاه‌های مددکاری اجتماعی

پذیرش دانشگاه‌ها در رشته مددکاری اجتماعی هم از طریق آزمون سراسری و هم بر اساس سوابق تحصیلی صورت می‌گیرد و از میان تمام رشته‌های نظری (تجربی، ریاضی، انسانی) می‌توان وارد رشته مددکاری اجتماعی شد. در حال حاضر این رشته در دانشگاه‌های روزانه، شبانه، پیام‌نور، غیرانتفاعی، آزاد و علمی کاربردی دانشجو می‌پذیرد.

رتبه قبولی در دانشگاه‌های مختلف مانند علوم بهزیستی و توان‌بخشی تهران با سایر دانشگاه‌ها دارای تفاوت‌هایی است. این رشته در دانشگاه علمی کاربردی دارای گرایش‌های مختلفی می‌باشد. پذیرش دانشگاه علمی کاربردی بر اساس سوابق تحصیلی می‌باشد. دانشگاه‌های پذیرنده رشته مددکاری محدود است و برخی از دانشگاه‌های مددکاری اجتماعی عبارت‌اند از:

  • دانشگاه یزد
  • دانشگاه خوارزمی تهران
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
  • موسسه غیرانتفاعی حکمت رضوی – مشهد
  • دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی – مرکز مهاباد
  • دانشگاه پیام نور استان خراسان شمالی – مرکز بجنورد
  • دانشگاه پیام نور استان سمنان – مرکز سمنان
  • دانشگاه پیام نور استان مازندران – واحد قائم شهر
  • دانشگاه پیام نور استان یزد – مرکز اردکان

مددکاری اجتماعی

تحصیل رشته مددکاری در خارج از کشور

تحصیل رشته مددکاری در خارج از کشور با توجه به اهمیت آن در کشور های خارجی از شرایط خوبی برخوردار است. مددکاری اجتماعی در کشور استرالیا یکی از حرفه های رو به رشد است. دانشگاه های انگلستان جزو پیشرفته ترین دانشگاه ها در زمینه مددکاری اجتماعی است و این رشته در دانشگاه های انگلستان متقاضی های بسیاری دارد.

 چند تا از دانشگاه و مراکز عالی در زمینه مددکاری اجتماعی را به ترتیب معرفی میکنیم.

  1. دانشگاه کالیفرنیا
  2. دانشگاه راتگز
  3. دانشگاه فوردهام
  4. دانشگاه ویسکانسین
  5. دانشگاه واشنگتن

گرایش‌های رشته مددکاری اجتماعی

گرایش‌های رشته مددکاری اجتماعی در دانشگاه‌های سراسری به‌صورت تخصصی ارائه نمی‌گردد. اما در دانشگاه علمی کاربردی رشته مددکاری در گرایش‌های تخصصی زیادی ارائه می‌شود. گرایش‌های رشته مددکاری اجتماعی شامل موارد زیر می‌باشد.

کارشناسی حرفه‌ای مددکاری اجتماعی (خانواده)، كارشناسی حرفه ای مديريت محله، كارشناسی حرفه ای توانبخشی افراد كمتوان ذهنی، كارشناسی حرفه ای مددكاری اجتماعی (كودک)، كارشناسی حرفه‌ای مددكاری اجتماعی ( مراكز اورژانس اجتماعی)، كارشناسی حرفه ای آسيب شناسی اجتماعي، كارشناسی حرفه ای مددكاری روانی – اجتماعی در بحران ( سوانح طبيعی)، كارشناسی حرفه ای مديريت آموزش های شــهروندی، پيشگيري از اعتياد، كارشناسی حرفه ای مديريت ســلامت (خانواده و مراقبت سالمندان).

کارنامه قبولی رشته مددکاری اجتماعی

کارنامه قبولی رشته مددکاری اجتماعی در هر یک از دانشگاه‌ها متفاوت است. جدول زیر نمونه کارنامه های قبولی این رشته در سال 99 است. با مشاهده این جدول می توانید به طور حدودی تخمین بزنید که در کدام دانشگاه ها می‌توانید قبول شوید.

انتخاب رشته کنکور

بازار کار رشته مددکاری اجتماعی

در ادامه مقاله معرفی رشته مددکاری اجتماعی بازار کار و درآمد این رشته را مورد برسی قرار میدهیم.

با توجه به چالش ها و مشکلاتی که روز به روز در جامعه و زندگی مردم بیشتر می‌شود نیاز مردم به مددکاران نیز افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر بازار کار مناسبی برای فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد. مددکاران اجتماعی معمولا به افراد زیر خدمات می‌دهند:

  • کودکان بی سرپرست
  • افراد سالمند و کسانی که مشکل فیزیکی دارند
  • افراد ناتوان ذهنی
  • جوانان تحت مراقبت و افراد بی خانمان
  • افرادی که به دنبال زندگی مستقل هستند
  • افراد معتاد
  • کودکان و والدینی که با شرایط سخت روبه رو هستند
  • پدرخوانده ها و مادر خوانده ها که مسئولیت بچه های بی سرپرست را بر عهده می گیرند

مددکاران اجتماعی با کارکنان بخش سلامت، معلمان، پلیس ها و … نیز برای موقعیت شغلی خود در ارتباط خواهند بود.

مددکارانی که در بخش های دولتی مشغول به کار هستند درامد کمتری دارند نسبت به فردی که در بخش خصوصی مشغول است .با توجه به دانش و مهارت و فعالیت های مددکاران درآمد آنها نیز متفاوت است. 

دانشگاه های مددکاری اجتماعی

درآمد رشته مددکاری اجتماعی در ایران و جهان

درآمد رشته مددکاری کاملا بستگی به این مساله دارد که شخص در چه ارگان یا مکانی فعالیت می کند برای مثال اگر شخص در مراکز دولتی فعالیت کند درآمد وی به اندازه حقوق تعیین شده از وزارت کار می باشد و اگر فرد در مراکز خصوصی فعالیت خود را انجام دهد بسته به میزان مهارت و تجربه فرد و همچنین فعالیت وی در مرکزی که در آن کار می کند دارد.

درآمد مددکاران اجتماعی در کشورهای مختلف کاملا متفاوت می باشد، برای مثال در استرالیا درآمد متوسط مددکاران اجتماعی حدود 60 هزار دلار در سال می باشد، همچنین اگر فردی در انگلستان با عنوان مددکار اجتماعی باشد حدود درآمد وی در سال 39 هزار تا 60 هزار دلار می باشد.

درآمد نجومی در رشته مددکاری اجتماعی

مددکاران اجتماعی وقتی از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند می توانند اقدام به تاسیس کلینیک های مددکاری کند و درآمدزایی بالایی در این زمینه داشته باشند البته که فعالیت در این زمینه نیازمند سابقه کار و همچنین سرمایه می باشد.

برای آشنایی با دیگر رشته ها می توانید مقالات زیر را مطالعه کنید :

معرفی رشته حسابداری

معرفی رشته روانشناسی

معرفی رشته حقوق

انتخاب رشته کنکور با مرکز انتخاب رشته تخصصی آکو

در مقاله معرفی رشته مددکاری اجتماعی سعی کردیم دید جامع و کاملی از این رشته را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید.

شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سوالات شما باشند. همچنین می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

اینستاگرام مرکز انتخاب رشته تخصصی آکو

سهیل حاج کرم

برنامه ریزی و مشاور تحصیلی یک هنره! من سهیل حاج کرم همیشه و همه جام میگم و گفتم: که من یک مشاور تحصیلی ام نه یک مشاور جذب!!!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام . من لیسانس مددکاری اجتماعی دارم ، آیا رشته مددکاری ارزشش را داره که در آزمون ارشد مددکاری شرکت کنم ؟ اصلا مددکاری اونقدر آینده داره که بخوام دو سال وقت بزارم و ارشد مددکاری بخونم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا