مشاور من

شرایط انصراف از دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

شرایط انصراف از دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ چیست؟ دانشجویان دانشگاه آزاد می توانند در هر نیمسال تحصیلی و در هر یک از مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکتری انصراف بدهند. اما شرایط انصراف از دانشگاه آزاد در سال جدید تحصیلی چیست؟ و هزینه جریمه آن چقدر است؟ در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

همراه مشاوره تحصیلی آکو باشید و برای انتخاب رشته و دریافت مشاوره تحصیلی با شماره تلفن ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴ تماس بگیرید.

شرایط انصراف از دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ چیست؟

همانطور که گفتیم دانشجویان در هر مقطع تحصیلی می توانند از دانشگاه آزاد انصراف بدهند اما پروسه انصرافشان با یکدیگر فرق می کند. توجه داشته باشید که قبل از انصراف از دانشگاه آزاد حتما شرایط ادامه تحصیل بعد از انصراف را مطالعه کنید و با اطلاع کامل فرم انصراف را پر کنید. در ادامه شرایط انصراف از دانشگاه آزاد را بررسی می کنیم:

  • ثبت درخواست انصراف: فرم درخواست انصراف را باید در ابتدا پر کنید. نکته مهم در این مورد این است که دانشگاه موطف است والدین دانشجو را از انصراف مطلع کند. همچنین دانشجو باید دلایل انصراف از دانشگاه را با کارشناس مربوطه در میان بگذارد.
  • بازگشت به تحصیل: بعد از این که درخواست انصراف ثبت شد، دانشجو تا 3 ماه مهلت دارد که نظرش را تغییر داده و به تحصیل بازگردد. در غیر این صورت حکم انصراف قطعی خواهد شد و بعد از آن امکان بازگشت دانشجو به تحصیل وجود ندارد.
  • هزینه انصراف: دانشجویان برای انصراف باید هزینه ای را به عنوان جریمه پرداخت کنند. در گذشته این هزینه 1.5 برابر هزینه ثابت بوده اما در سال تحصیلی جدیدو طبق اطلاعایه های جدید، مبلغ جریمه با توجه به تعداد نیمسال های باقی مانده دانشجو و مقطع تحصیلی او محاسبه می شود.

ممکن است برخی از دانشگاه ها همچنان از فرمول قدیمی 1.5 برابر استفاده کنند اما فرمول های جدید بیش تر طبق تعداد نیمسال های ثبت شده و نصف شهریه ثابت محاسبه می شود. در ادامه هزینه انصراف را بطور دقیق تر بررسی می کنیم.

  • پیامدهای دانشجویان مشمول نظام وظیفه: دانشجویانی که مشمول خدمت سربازی می باشند، بعد از صدور حکم انصراف از دانشگاه آزاد باید اطلاعایه آن را به سامان نظام وطیفه داده و در این صورت ممکن است برای انجام خدمت سربازی فراخوانده شوند.

در این بخش مایلیم تا چند نکته را یادآوری کنیم. یکی آن که برای تکمیل فرم انصراف باید به سامانه هوشیار مراجعه کنید و بعد از مصاحبه با کارشناس برگه تسویه حساب را گرفته و با سلف دانشگاه، کتابخانه و یا خوابگاه تسویه کرده و مدارک تحصیلیتان را از دانشگاه بگیرید.

شرایط مرخصی ترم اول از دانشگاه

محاسبه هزینه انصراف از دانشگاه آزاد

بطور کلی هزینه انصراف از دانشگاه آزاد به این صورت محاسبه می شود:

  • مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته: نصف شهریه ثابت * (4-تعداد نیمسال های ثبت شده).
  • مقطع کارشناسی پیوسته: نصف شهریه ثابت * (8- تعداد نیمسال های ثبت شده).
  • دکترای حرفه ای دامپزشکی: نصف شهریه ثابت * (12- تعداد نیمسال های ثبت شده).
  • دکترای حرفه ای گروه پزشکی: کل شهریه نیمسال های باقی مانده تا پایان دوره.

معمولا دانشجویان ترم 1 نصف مبلغ محاسبه شده طبق این فرمول را می پردازند. و همانطور که مشاهده کردید جریمه انصراف در مقاطع بالاتر تحصیلی مانند دکتری بیش تر است.

نکات مهم قبل از انصراف از دانشگاه

قبل از آن که از دانشگاه انصراف بدهید پیشنهاد می کنیم حتما به این چند نکته توجه داشته باشید. یک آن که هزینه انصراف از دانشگاه می تواند سنگین باشد و با آگاهی کامل از هزینه اقدام به انصراف کنید. بعد از ثبت درخواست انصراف و پایان 3 ماه فرصت دیگر هیچ راه بازگشتی به دانشگاه آزاد نخواهید داشت و دانشجویان پسر از معافیت سربازی بهره مند نمی شوند.

مشاوره تحصیلی آکو

اگر قصد انصراف از دانشگاه و تحصیل در دانشگاه دیگری را دارید پیشنهاد می کنیم که حتما با یکی از مشاوران حرفه ای و متخصص آکو مشورت کرده و تمامی شرایط را بسنجید. تیم مشاور آکو با سال ها تجربه و خدمت رسانی به دانشجویان و دانش آموزان عزیز می تواند در این مسیر شما را به خوبی راهنمایی کند.

از طریق اینستاگرام آکو می توانید جدیدترین اخبار تحصیلی را دنبال کنید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن

به مناسبت آغاز سال تحصیلی 2 هفته کلیه خدمات مشاوره تحصیلی برای همه رایگان شد.