پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

خبر

عدالت آموزشی با تاثیر سوابق تحصیلی رتبه های برتر در شهرستان ها

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در خبر جالبی که امروز درباره سوابق تحصیلی رتبه های برتر از طریق رسانه های مجازی دیدیم، اعلام شده ست که تاثیر قطعی سوابق تحصیلی ۱۴۰۲ موجب شده رتبه های برتر کنکور در شهرستان ها بیشتر شوند! این یعنی کنکور به اندازه کافی هم عادلانه نیست و سال های گذشته هم خیلی از داوطلبان لایق رتبه برتر شدن در کنکور بوده اند که به علت وجود مافیای کنکور در استان و شهرهای مرفه تر، از این رقابت جا مانده اند!

یعنی واقعا با افزایش تاثیر سوابق تحصیلی رتبه های برتر عدالت آموزشی بیشتر شده است؟؟یعنی سوالات سخت امتحانات نهایی واقعا حق بچه ها بود؟ یعنی شورای نگهبان قوانین جدید کنکور ۱۴۰۳ را تایید نمیکند؟

در این آمار نشان داده شده است که در استان هایی مانند خوزستان، بوشهر، کردستان، سیستان و بلوچستان، آذربایان غربی، لرستان ، ایلام و حتی شهرستان های کمتر برخوردار اطراف تهران در کنکور ۱۴۰۲ که سوابق تاثیر مستقیم داشته اند و تراز ویژه نمره امتحانات نهایی منتشر شده تا ۷۰درصد رتبه های برتر بیشتری را شاهد بوده ایم و این تعداد نسبت به زمانی که فقط رتبه و تراز کنکور ملاک رتبه بندی بوده است افزایش پیدا کرده!

تصویر زیر را درباره افزایش رتبه های برتر مشاهده کنید و در ادامه تحلیل و بررسی این تصویر را بخوانید.

تاثیر سوابق  تحصیلی رتبه های برتر

میزان تاثیر سوابق تحصیلی رتبه های برتر ۱۴۰۲

آنطور که جدول مذکور(منتشر شده از طریق آموزش و پرورش) نمایش میدهد استان های کمتر برخوردار بعد از تاثیر قطعی معدل، درصد رتبه های برترشان نسبت به کل داوطلبان کنکور این استان بیشتر شده است و این آمار تاحدی نمایانگر عدالت بیشتر این آزمون سراسری است. یعنی با افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور بیش از ۷ استان توانسته اند رشد آموزشی داشته باشند.

افزایش رتبه های برتر کنکور در شهرستان ها

این جدول نمایانگر این حقیقت کیفیت آموزش و پرورش است و یعنی در استان های بزرگ کشور به اندازه کافی با کیفیت نیست و اگر بخواهیم دانش آموزان را براساس توانایی های یادگیری شان ارزیابی کنیم خیلی از دانش آموزان عادی شهرستان ها حتی از دانش آموزان سمپادی نیز در رتبه بالاتری قرار میگیرند.

شاید این جدول تاحدی هم نشانگر تقلب هایی است که در کنکور میشود! در امتحانات هایی سخت گیری بیشتر است و باتوجه به تشریحی بودن سوالات تقلب تمام امتحان تقریبا امکان پذیر نیست و البته تا حد زیادی به تلاش مستمر خود دانش آموز بستگی دارد. این درحالی است که سوال های تستی امکان تقلب در کنکور را افزایش میدهد.

افزایش رتبه های برتر شهرستان ها شاید تاحدی وابسته به پیشرفت و فراگیر تر شدن دوره های آنلاین هم باشد و باتوجه به کیفیت بالای دوره های مجازی که این روز ها میبینیم، زمان بیشتری که دانش آموزان شهرستانی دارند و البته هدفمندی بیشتر و برنامه ریزی دقیق تر این داوطلبان، این نتیجه خیلی هم دور از انتظار نبود.

به هرحال این افزایش رتبه های برتر شهرستان ها خبر خوبی بود که در این روز های مانده به اعلام نتایج هایی کنکور به همه ما داده شد و ناراحتی ما این است که با برگشت قوانین کنکور ۱۴۰۳ به روال قبل مجددا ناعدالتی های آموزشی و رانت بازی های کنکور را (اتفاقا بیش از پیش) شاهد باشیم!

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا