پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

اصلی ترین علت شکست در کنکور رو درون خودت پیدا کن!

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
۱/۵ - (۱ امتیاز)

اگر چند ساله که پشت سر هم برای کنکور میخونی ولی به نتیجه ای که میخوای نمیرسی! اگه شکست خوردن در کنکور روحیه ات رو خراب کرده و حالا نمیتونی خودت رو جمع و جور کنی و برای سال بعد بخونی! اگر فکر میکنی تو محکوم به شکست در کنکور هستی و نمیتونی جواب این سوال”چرا در کنکور شکست میخورم؟” رو به درستی بدی، این مطلب مخصوص توئه!

اول از همه اینکه تو اصلا در کنکور شکست نخوردی! تو برد رو گذاشتی برای دفعه بعد! پس اصلا خودت رو با رتبه های برتر مقایسه نکن و لطفا اعتماد بنفست رو از اینی که هست داغون تر نکن!

دوم هم اینکه من مشاور کنکورم و کاملا میفهمم این حس به مقصد نرسیدن چقدر حس بدی و ناامیدی بهت میده! میدونم که روز های سختی رو میگذرونی و با تموم وجود میتونم حس کنم که چقدر از همه طرف برای قبولی در کنکور تحت فشاری! ولی تو تنها نیستی، این ویدئو رو نگاه کن تا ببینی دیدگاه مهندس سهیل حاج کرم درباره تو و ناامیدیت چه نظری داره؟

علت شکست در کنکور دو دسته میشه تکنیکال و شخصی!

اگر رتبه ۱ تا ۵۰۰۰ رو جزو رتبه های برتر هر کنکور در نظر بگیریم، بجز اون ۱۰ الی ۱۵ هزار نفری که توی کنکور تونستن رشته نسبتا خوبی قبول بشن و به هدفشون برسن، بقیه هم شرایط تورو دارن و دنبال عامل شکست در کنکور هستن! حالا بیا چندتا مورد از عوامل شکست در کنکور رو برات بگم که بعدش باهم خیلی حرف داریم!

  • آزمون ندادن
  • زیاد کلاس رفتن
  • تقلب در آزمون(به ویژه آزمون های آنلاین)
  • بی برنامه درس خوندن(با با برنامه من دراوردی درس خوندن)
  • مرور نکردن و جمع بندی اشتباه
  • استفاده مداوم از ماشین حساب

اینا اشتباه های تکنیکالی هست که شکست خوردن در کنکور رو تضمین میکنن اما یک سری عوامل هستن که در زندگی شخصی هر کس متفاوته و دلیل شکست خوردن در کنکور خیلی از شماهاست!

  • اعتیاد به گوشی(اگه بیشتر از ۱ ساعت رو پای گوشی میشینی و نمیفهمی معتادی!)
  • غرور کاذب در مسیر کنکور(اگه درس نمیخونی و همش فکر میکنی که من باهوشم و قطعا رتبه برتر میشم تو درگیر غرور کاذب هستی)
  • رل زدن یا درگیر حواشی دوستانه شدن!(عاشق شدن در سال کنکور یعنی مرگ قطعی هدفت!)
  • تنبلی کردن!(خواب آلودگی عمدی یا پرخوری عصبی داشتن)

خب اینارو خوندی؟ چند موردش رو داشتی؟ اگه الان داری پیش خودت میگی که من هیچکدومش رو ندارم و خیلی خوب درس میخوندم، بدون که درگیر غرور کاذب در مسیر کنکور هستی و شاید دلیل شکست در کنکور تو هم همین باشه! ببین اعتماد به نفس با غرور فرق میکنه و یه خط خیلی نازک بینشه! حالا بیا باهم یاد بگیریم چطور این عوامل شکست در کنکور رو مدیریت کنیم؟

چطور شکست خوردن در کنکور رو مدیریت کنیم؟

اول باید تشخیص بدی که چه مشکلی با کنکور داری؟ مشکلت تکنیکاله یا شخصی؟ به هرحال هرکدوم باشه در ادامه راه حلش رو برات نوشتیم. اما یه مرحله مهم اینجا داریم که باید قبل از بررسی عوامل دیگه انجامش بدیم!

مقابله با اولین عامل شکست در کنکور یعنی آزمون ندادن!

اول از همه اینکه خب آزمون بده! چه مشکلی با آزمون های آزمایشی داری؟ آزمون آزمایشی نقطه ضعفت توی درس خوندن رو مشخص میکنه! اگه مشکلت از نظر مالی با آزمون دادنه که میتونی فایل آزمون های آزمایشی رو به صورت رایگان دانلود کنی. اگه از تابستون تا الان درس نخوندی و رسیدی به اول مهر، راهکار شروع از اول مهر رو برات گذاشتیم:

قدم اول اینه که آزمون ۷ مهر ۱۴۰۲ قلمچی یا خیلی سبز رو دانلود کن و آزمون رو توی خونه از خودت بگیر!(تقلب نکن و خیلی هم توی زمان بندی به خودت سخت نگیر)

بعد بشین یه تحلیل آزمون درست و حسابی انجام بده و ببین که کدوم سوالات رو نتونستی جواب بدی و این سوالات از کدوم فصل های کدوم درس و کدوم پایه بوده! اینطوری نقطه ضعف های درسی که “میتونه” دلیل شکست در کنکور باشه رو پیدا کنی. اولویت شروع درس خوندن تو هموناس!

اگه پشت کنکور موندی و تابستون هم یه چیزایی از پایه و دوازدهم خوندی پس به جای آزمون جمع بندی پایه باید آزمون های جامع سنجش سال گذشته یا حتی سوالات کنکور تیر ۱۴۰۲ رو به عنوان آزمون تعیین سطحت استفاده کنی و نقاط ضعفت رو پیدا کنی!(تقلب نکن و نیازی نیست دقیقا هر تست رو توی ۱ دقیقه بزنی چون تازه داریم شروع میکنیم برای شکست نقطه ضعفامون

اگه بدون زمانبندی(و بدون تقلب) تونستی تست هایی رو حل کنی که توی کنکور نتونسته بودی، پس مشکل تو توی یادگرفتن تکنیک های تست زنی هست و باید سرعتت رو ببری بالا و این کار با تست زدن بی نهایت حل میشه و هیچ راه میانبری هم نداره که بخوای بدون زحمت بهش برسی!

اینستاگرام تیم مشاوره تحصیلی کنکور

تقلب در آزمون شکست خوردن در کنکورت رو تضمین میکنه!

اگر قراره با تقلب کردن در آزمون ها و زیر زیرکی نگاه کردن به جواب ها یا تو اینترنت سرچ کردن، سر جلسه گوشی بردن یا از این کار های بچه گانه در آزمون شرکت کنی و ترازت رو ببری بالا، بدون که از همین الان باید شکست در کنکور ۱۴۰۳ رو برای خودت قطعی بدونی.( به ویژه اگه مشاور یا پشتیبانی نداری که بدونه از تو جواب دادن به همچین سوالی بعیده)

پس اول با خودت و بعد با مشاورت رو راست باش و اگه درس نخوندی، تقلب نکن تا مشاور بتونه برنامه جامع و منسجمی بهت بده که به سمت رسیدن به هدفت بری نه اینکه مشاور فکر کنه داری به سمت هدفت میری ولی…

حالا که اولین قدم رو برداشتی و خودت رو پیدا کردی بریم سراغ بقیه عوامل شکست در کنکور!

زیاد کلاس رفتن دومین عامل شکست در کنکور است!

کنکور رقابت زمانه و هرکسی که زمان بیشتری برای درس خوندن داشته باشه و انقد تمرین کنه که تست های بیشتری در زمان کمتر بزنه، برنده این رقابته. حالا شما فرض کن کسی که دوازدهم بوده، مدرسه میرفته و حداقل برای دوتا درسش کلاس رفته و قطعا از استراحت و خورد و خوراک هم که نمیشه زد و این دانش آموز یه کم تنبلی هم قاطی درس خوندنش بوده. حالا تو به من بگو چقدر زمان برای درس خوندن داشته که بخواد موفق هم بشه؟

اگه میخوای برای کنکور شروع به درس خوندن کنی و نمیخوای یکبار دیگه شکست خوردن در کنکور رو تجربه کنی پس همین حالا با همین کتاب هایی که داری و با یک برنامه درست و حسابی شروع کن به درس خوندن.

برنامه بی برنامه علت شکست در کنکور

ببین تو به عنوان دانش آموز باید بدونی که یه برنامه خوب چه ویژگی هایی داره! یه برنامه خوب برنامه ایه که اولا متناسب با ساعت مطالعه تو باشه. دوما منسجم و به هم پیوسته باشه! دقیقا بدونه الان توی کدوم نقطه ای و فردا و پس فردا و یک هفته دیگه قراره به کجا برسی که اگه نرسیدی بیاد عامل نرسیدن رو بررسی کنه تا بعدا مجبور نشی عامل شکست در کنکور رو بررسی کنی!

اگه تصمیم داری خودت برای خودت برنامه ریزی کنی پس این نکته ها رو یادت نره در برنامه ریزیت رعایت کنی:

  • زمانبندی عاقلانه برای برنامه ات داشته باش(نه اونقد زیاد که نتونی اجراش کنی و سر خورده بشی و نه اونقدر کم که درصد کمی از روزت رو به درس خوندن اختصاص بدی)
  • حتما توی هفته برای خودت تایم جبرانی داشته باش( یک یا دو وعده یا باکس(یا هرچی که اسمشو میذاری) حتما برای جبران و رسیدن به برنامه های عقب مونده ات بذار)
  • توی برنامه باید ۶۰ درصد پیشروی داشته باشی و ۴۰ درصد مرور و تست زنی!
  • تایم استراحت داشته باش و دقت کن که استراحت موثر داشته باشی.( اولین قدم برای استراحت موثر تنظیم ساعت خوابته)

روش مطالعه ات رو هم درست کن عزیزم۱ اگه روش درست مطالعه رو نمیدونی اول از همه که ما بهترین روش مطالعه رو برات قبلا توضیح ادیم کاملا و دوم هم اینکه اگه نمیدونی بیا ۴ تا روش خوب و موثر برای درس خوندن رو به صورت خلاصه برات بگم:

تکنیک فاینمندرس رو بخون ، حالا به بقیه یاد بده، جاهایی رو که در تدریسش مشکل داشتی و دوباره بخون(اگه کسی رو نداری میتونی با خودت همین تمرین رو انجام بدی جلوی آینه یا حتی دوربین گوشیت)
امتحان پشت برگهبعد از اینکه درس خوندی از خودت امتحان بگیر، جاهایی که اشتباه داشتی و دوباره بخون – میتونی با کمک گرفتن از کتاب تست این امتحان رو از خودت بگیری و ۵ تا از تست های اون مبحث رو به صورت رندوم حل کنی)
اکتیو ریکالدرس رو کامل بخون، بعد چشماتو ببند، چیزایی رو که خوندی به یاد بیار، تکرارش کن تا حفظ شی( این روش برای درس های حفظی به ویژه برای رشته انسانی خیلی جوابه)
تکنیک پومودورواگه خیلی سخت میتونی مدت زیاد درس بخونی ۲۵دقیقه درس بخون، ۵دقیقه استراحت کن و ۴بار اینارو تکرار کن و بعدش یه استراحت و جایزه بزرگ برای خودت داشته باش

چطور ساعت خوابم رو تنظیم کنم؟

اول از همه بگم که خیلی همه چیز بستگی به شرایط تو در خانواده داره! یعنی اگه خونوادت تا دیروقت بیدارن یا دائم مسافرت هستن و تو باید خودتو باهاشون وفق بدی یا محیط آرامی برای درس خوندن نداری، باید حتما باهاشون در این باره صحبت کنی و این مشکل رو رفع کنی.

دومین راه هم اینه که در طول روز نخوابی و مواد کافئین دار مثل چایی، قهوه، کاپوچینو و .. در ساعت های انتهایی روز به ویژه از ساعت ۶ عصر به بعد نخوری که شب زود خوابت بگیره و طبیعتا روز هم زود بیدار شی.

به کسی بسپری که بیدارت کنه یا ساعت گوشیت رو روی صدای بلند و دور از دسترست در حالت خوابیده بذاریش. همون اولین باری که گوشی زنگ میزنه از جات پاشی و یکم حرکات کششی و درجا بزنی !

مهم تر از همه اینکه باور کنی روز های اول قراره برات سخت باشه و ممکنه یکم شکست بخوری ولی این نباید جلوی تلاش های آینده ات رو بگیره و باید ادامه بدی. اگه خیلی سختته میتونی از اپلیکیشن های زیر برای تنظیم ساعت خوابت کمک بگیری:

  • اپلیکیشن glimmer (اول آروم صدات میکنه و بعد اگه بیدار نشی داد میزنه)
  • اپلیکیشن sleep better (میذاریش زیر بالش و وقتی که میزان خواب عمیق و استراحت مفیدت به حد مورد نیاز رسید بیدارت میکنه)
  • اپلیکیشن sleep as android (وقتی که زنگ میزنه تا وقتی معمایی که بهت داده رو حل نکنی خاموش نمیشه)
  • اپلیکیشن shakeit alarm (برای اینکه صدای زنگت خاموش شه باید به شدت تکونش بدی و به این راحتی ها هم ساکت نمیشه)

استراحت موثر برای مقابله با عامل شکست در کنکور یعنی چی؟

استراحت موثر یعنی به گوشی معتاد نباشی و تا تایم استراحت پیدا میکنی نری تو اینستاگرام یا پروفایل تلگرامت رو عوض نکنی! اصلا چه معنی داره تو توی سال کنکور گوشی داشته باشی! آهنگ گوش دادن فقط در حد آهنگ های بی کلام و انگیزشی که البته پیشنهاد میکنیم به جای اون ها هم از وویس های آموزشی استفاده کنید یا همون صدای ضبط شده ای که موقع خلاصه نویسی از خودتون گرفتید رو بی هدف و بدون دقت به جزئیات(برای تاثیر روی ناخودآگاهتون) گوش کنید.

استراحت کردن یعنی ۵ الی ۱۰ دقیقه چشماتو ببندی و به هیچی حتی به درسی که داشتی میخوندی هم فکر نکنی! یه تغذیه مفید کنکوری مثل میوه یا مغز بخوری و اگه خیلی حوصلت سر رفته با یکی از دوستات در حد چند دقیقه صحبت کن! اگه تایم طولانی داری بیرون رفتن و قدم زدن یا انجام حرکات کششی هم میتونه بهت کمک کنه.

همه این کار ها رو میکنم پس چرا در کنکور شکست میخورم؟

اول از همه بگم که امکان نداره دلیل شکست خوردنت در اون چیزایی که نام بردیم نباشه! اما اگر اینطور فکر میکنی بهتره که برای یک جلسه مشاوره فردی با بهترین مشاور کنکور سراسری کرج وقت رزرو کنی تا بتونی علت شکست در کنکور رو اول پیدا و بعد رفعش کنی.

برای داشتن یک مشاوره تخصصی با شماره ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴ تماس بگیر و با کارشناسان ما درباره انتخاب مشاور تحصیلی صحبت کن.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا