پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشتهرشته های فنی حرفه ای

معرفی رشته انیمیشن در هنرستان فنی حرفه ای

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (2 امتیاز)

در این مقاله به معرفی رشته انیمیشن در هنرستان های فنی حرفه ای می پردازیم. در ابتدا رشته پویانمایی در هنرستان را معرفی می کنیم و از شرایط تحصیل گرفته تا بازار کار آن صحبت می کنیم. همانطور که می دانید هنرستان های فنی حرفه ای رشته های عملی را ارایه می دهند و هدف آن ها تربیت نیروی فنی ای است که به صورت تخصصی مشغول به کار کنند.

در هنرستان های فنی حرفه ای 4 رشته کلی وجود دارد که هر یک از این رشته ها دارای زیرشاخه های دیگری هستند. این 4 رشته عبارتند از: هنر, صنعت, مدیریت و خدمات, کشاورزی.  البته اخیرا 6 رشته جدید بازیافت مواد, خدمات فروشگاهی, حمل و نقل ریلی, انرژی, محیط بانی, بهداشت عشایر و روستا نیز به رشته های هنرستان ها اضافه شده است.

انیمیشن

رشته انیمیشن در هنرستان ها

رشته انیمیشن و پویانمایی زیرشاخه رشته هنر است. در رشته هنر 13 زیرشاخه وجود دارد که رشته انیمیشن و پویانمایی یکی از آن ها است. اگر برایتان سوال است که انیمیشن و پویانمایی چیست یا چه چیزی در این رشته آموزش داده می شود در ادامه مقاله همراه باشید.

پویانمایی در واقع معادل همان انیمیشن است. وقتی تصاویر دوبعدی یا سه بعدی بطور پیوسته در کنار هم قرار گیرند و حرکت را بوجود آورند انیمیشن به نوعی ایجاد شده است. داشتن خلاقیت و ایده های جدید در ایجاد یک کار جذاب و متفاوت بسیار کمک کننده است.

تحصیل در رشته انیمیشن فنی حرفه ای

برای ورود به رشته انیمیشن در هنرستان باید در هنگام انتخاب رشته بین پایه نهم و دهم این رشته را انتخاب کنید. مدت زمان تحصیل نیز دو سال می باشد و از مهم ترین ویژگی هایی مورد نیاز برای ورود به این رشته علاقه و انگیزه است. زیرا در هنگام تحصیل می توانید کار با ابزار و تکنیک های مختلف را اید بگیرید اما برای ادامه مسیر و کار به صورت حرفه ای لازم است تا انرژی و اشتیاق داشته باشد و از ایده های جدیدتان به خوبی استفاده کنید.

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در دانشگاه های خوب ایران مثل دانشگاه صدا سیما یا مراکز آموزش عالی ادامه تحصیل داده یا به خارج از کشور بروند.

در جدول زیر لیست دروس تخصصی را که در رشته انیمیشن فنی حرفه ای ارایه می شوند را ذکر کرده ایم.

سال دهمسال یازدهمسال دوازدهم
متحرک سازی دو بعدی
طراحی و زبان بصری 
طراحی شخصیت
دانش فنی پایه انیمیشن
طراحی فضا و صحنه
تفکر و سواد رسانه‌ای
سه بعدی صحنه‌ای کارآموزی
دانش فنی تخصصی
ارزیابی تولید
متحرک‌سازی رایانه‌ای
متحرک‌سازی رایانه‌ای ارزیابی تولید

برای تحصیل در رشته انیمیشن چه خصوصیاتی داشته باشیم؟

همانطور که گفتیم داشتن شوق و علاقه اولین قدم برای انتخاب رشته مورد نظرتان است. اما باتوجه به چالش ها و مشکلاتی که در زمان تحصیل رشته انیمیشن ممکن است بوجود بیاید, در اینجا تعدادی از خصوصیاتی را که بهتر است در خود پرورش دهید را ذکر می کنیم.

  • صبور بوده و حوصله کافی را برای تغیییر ایده ها یا انیمیشنی که خلق کرده اید را داشته باشید.
  • خلاق باشید. خلاقیت یک صفت ذاتی نیست و با دیدن ایده های جدید و نگاهی متفاوت به پدیده های اطرافتان می توانید خلاقیت را در خود پرورش دهید.
  • داشتن استعداد هنری باعث می شود که خیلی راحت تر از پس سختی های این رشته بربیایید.

چه مهارت هایی را در رشته پویانمایی در هنرستان یاد می گیریم؟

اگر به رشته انیمیشن و پویانمایی علاقه مند هستید بهتر است که اول در هنرستان این رشته را بخوانید زیرا بعد از ورود به دانشگاه متوجه خواهید شد که آمادگی خوبی را کسب کرده اید.

در این قسمت مهارت ها وتوانایی هایی را که در این مسیر یاد می گیرید بررسی کرده ایم:

  • استفاده از نرم افزارهایی گرافیکی مثل افترافکت و …
  • طراحی شخصیت
  • ایده پردازی
  • تبدیل ایده ها و داستان ها به استوری بورد
  • متحرک سازی تصاویر نگارش داستان و فیلمنامه

بازار کار رشته انیمیشن

بازار کار در رشته انیمیشن سازی کمی متفاوت است. درواقع نمی شود گفت که بازار کار خوبی ندارد چون اینطور نیست. اما برای آن که بتوانید یک کار مناسب با درآمد خوبی داشته باشید, روابط اجتماعی قوی و ساخت نمونه کارهای متفاوت به شما کمک زیادی خواهد کرد.

دلیل آن هم این است که در حال حاضر کارهای پروژه ای یا فریلنس به صورت دورکاری طرفدار بیش تری دارد و معمولا افرادی که ارتباط اجتماعی خوب و گسترده ای دارند امکان دریافت پروژه های بیش تر ی را هم خواهند داشت.

اما غیر از کار به صورت دورکاری در مکان هایی مانند: استودیوهای ساخت انیمیشن, شرکت های تبلیغاتی, جلوه های ویژه, ساخت بازی های کامپیوتری و … نیز می توانید مشغول به کار شوند.

رشته انیمیشن و پویانمایی بدون کنکور

علاقه مندان به رشته انیمیشن می توانند از طریق کنکور یا بدون کنکور در دو مقطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته به ادامه تحصیل بپردازند. برای ادامه تحصیل بدون کنکور باید از طریق سایت سنجش در زمان معینی که هر ساله اعلام می شود اقدام به ثبت نام کنید. معدل و سوابق تحصیلی شما تاثیر زیادی در ثبت نام بدون کنکور دارد. شهریه دانشگاه هم به دو قسمت ثابت و متغیر تقسیم می شود. شهریه ثابت که مقدار مشخصی دارد ولی شهریه متغیر براساس نوع انتخاب واحد تغییر می کند.

همچنین در مراکزی مثل موسسات آموزش عالی غیر انتفاعی, برخی واحدهای دانشگاه آزاد, دانشگاه فنی حرفه ای و دانشگاه علمی کاربردی امکان ثبت نام بدون کنکور وجود دارد. دانشگاه های آزاد و دانشگاه های سراسری در دوره روزانه و پردیس در ظرفیت عادی یا مازاد رشته انیمیشن را ارایه می دهند. اما اگر از طریق کنکور می خواهید اقدام کنید می توانید در زمان مشخصی که کنکور هنر برگزار می شود, ثبت نام و در کنکور هنر شرکت کنید.

ادامه تحصیل در رشته انیمیشن در خارج از کشور

علاقه به رشته انیمیشن و افزایش بازار کار آن باعث شده تا افراد زیادی به فکر ادامه تحصیل در خارج از کشور باشند. اولین راه برای ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور زبان انگلیسی قوی است. چون بیش تر دانشگاه های معتبر به زبان انگلیسی صحبت و تدریس می کنند. نکته مهم دیگر داشتن یک پورتفولیو قوی و خلاقانه است. چون در رشته ای مانند انیمیشن توانایی و استعداد فرد اهمیت خیلی بیش تری دارد.

برخی از بهترین کشورهای دنیا برای ادامه تحصیل در رشته انیمیشن , دانشگاه کال آرت آمریکا, موسسه پرات آمریکا, مدرسه گابلین فرانسه و ..هستند که شرایط تحصیل در هریک از آن ها با یکدیگر متفاوت است و مدارک و شرایط خاص خودش را دارد. بنابراین با توجه به هریک از دانشگاه ها باید مدارک لازم را جهت ثبت نام ارایه دهید.

مشاوره برای انتخاب رشته انیمیشن

در نهایت اگر واقعا به انیمیشن سازی علاقه دارید, پیشنهاد می کنیم که علاوه بر تحصیلات در دبیرستان یا دانشگاه خودجوش و فعال باشید. چون این رشته جزو کارهایی است که حتی افرادی بدون تحصیلات عالی و تنها با ذوق و علاقه فردی مشغول به فعالیت هستند.

بنابراین حتما مطالعه شخضی داشته باشید. از اینترنت و سایت های مرتبط برای دیدن نمونه کارها و فعال کردن قوه خلاقه خودتان کمک بگیرید و سعی کنید تا مهارتتان را در استفاده از نرم افزارهای انیمیشن بیش تر کنید. همچنین هرچه بیش تر نمونه کار درست کرده و تمرین کنید هم توانایی و سرعت کارتان بیشتر می شود, هم می توانید به عنوان نمونه کار در پورتفولیو خود از آن ها استفاده کنید.

اگر برای انتخاب رشته تحصیلی خود نیاز به مشاوره دارید با مشاوران تحصیلی آکو در ارتباط باشید و با عضو شدن در اینستاگرام آکو اخبار درسی را نیز دنبال کنید.

شماره تلفن گویای مشاوره تحصیلی آکو: 02691690517

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا