پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشتهرشته های شناور

معرفی رشته مدیریت بیمه

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در مقاله معرفی رشته مدیریت بیمه به شرح این رشته می‌پردازیم. صنعت بیمه در قرن پانزدهم میلادی شکل گرفت. به‌طورکلی بیمه یکی از راه‌هایی است که مردم را در برخورداری از زندگی امن‌تر و راحت‌تر یاری می‌کند. همیشه ممکن است در زندگی انسان‌ها حوادث غیرمنتظره‌ای پیش بیاید و باعث خسارت‌های مالی و جانی شود.

اما صنعت بیمه تا حدود زیادی خسارت‌های وارد شده و عوارض حوادث را جبران می‌کند. هدف اصلی رشته مدیریت بیمه تربیت متخصصانی در حوزه بیمه برای خدمت‌رسانی به مردم است. داوطلبان کنکور انسانی در صورت قبولی در آزمون سراسری می‌توانند در رشته مدیریت بیمه تحصیل کنند.

مهارت‌های لازم در رشته مدیریت بیمه

 در ادامه مقاله معرفی رشته مدیریت بیمه به شرح مهارت های لازم در این رشته می‌پردازیم. لازم است مهارت‌ها و توانایی‌های افرادی که در رشته مدیریت بیمه تحصیل می‌کنند بالا باشد. این مهارت‌ها عبارت‌اند از:

  • انعطاف‌پذیری و سرعت عمل بالا
  • مسئولیت‌پذیر بودن
  • علاقه به مباحث مدیریتی و بیمه
  • قدرت تجزیه‌وتحلیل بالا
  • روابط‌عمومی بالا و توانایی برقراری ارتباط
  • ریسک‌پذیر بودن
  • افرادی دارای خلاقیت
  • آشنایی با مباحث حسابداری، ریاضی و اعداد و ارقام

 همچنین تسلط بر زبان انگلیسی و مهارت‌های هفت‌گانه کامپیوتر ICDL  برای موفقیت در رشته‌های مدیریت بسیار مفید است. به طور کلی دروس رشته مدیریت بیمه نمیتواند خیلی سخت باشد و نسبت به سایر رشته های کنکور انسانی مثل مدیریت بازرگانی یا روانشناسی و حسابداری رشته سخت و پر رقابتی نیست.

دروس مدیریت بیمه در دانشگاه

در ادامه مقاله معرفی رشته مدیریت بیمه دروس رشته مدیریت بیمه و واحدهای درسی این رشته را برسی می‌کنیم. تعداد واحدهای درسی رشته مدیریت بیمه در مجموع 136 واحد است.

دروس پایه و اصلی شامل 71 واحد به شرح زیر است:

اصول حسابداری 1 و 2، مبانی سازمان و مدیریت، ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت 1 و 2، آمار و کاربرد آن در مدیریت، کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، روش تحقیق در مدیریت، تحقیق در عملیات 1 و 2، مدیریت رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، حقوق تجارت، مبانی جامعه‌شناسی، توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی، حسابرسی صنعتی 1، حسابرسی 1، روان‌شناسی عمومی، پول و ارز و بانکداری، مدیریت مالی 1، حقوق و مقررات مدنی.

دروس اختصاصی مدیریت بیمه 43 واحد به شرح زیر است.

سازمان و مدیریت شرکت‌های بیمه، اصول بیمه، بیمه اموال 1 و 2، بیمه اشخاص 1 و 2، حسابداری شرکت‌های بیمه، مدیریت ریسک و بیمه، بیمه‌های اتکایی، حقوق بیمه، بازاریابی و مدیریت بازار، زبان تخصصی بیمه 1 و 2، اسناد معاملات تجاری، بیمه مسئولیت، بیمه‌های مهندسی (تمام خطر)، حقوق دریایی.

تفاوت رشته مدیریت بیمه و مدیریت بیمه اکو

رشته مدیریت بیمه اکو و مدیریت بیمه از لحاظ مباحث و واحدهای درسی تفاوتی با یکدیگر ندارند، فقط در رشته مدیریت بیمه اکو مباحث درسی به زبان انگلیسی است و دانشجویان باید به زبان انگلیسی مسلط باشند. به دلیل استفاده از منابع انگلیسی در رشته مدیریت بیمه اکو دانشجویان این رشته از منابع به‌روزتری نسبت به مدیریت بیمه برخوردار هستند.

گرایش های رشته مدیریت بیمه

در ادامه مقاله معرفی رشته مدیریت بیمه گرایش های رشته مدیریت بیمه را برسی می‌کنیم. فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی با شرکت در آزمون کارشناسی ارشد می‌توانند در رشته‌های زیر ادامه تحصیل دهند.

بازاریابی جهانگردی، برنامه‌ریزی توسعه جهانگردی، مدیریت بازرگانی (همه گرایش‌ها)، مدیریت صنعتی (همه گرایش‌ها)، مدیریت فناوری اطلاعات (همه گرایش‌ها)، مدیریت تکنولوژی (همه گرایش‌ها)، مالی (همه گرایش‌ها)، کارآفرینی (همه گرایش‌ها)، مدیریت منابع انسانی (همه گرایش‌ها)، مدیریت حمل‌ونقل دریایی بین‌قاره‌ای، مدیریت دولتی (همه گرایش‌ها)، مدیریت بازرگانی دریایی، مدیریت اجرایی (با 2 گرایش)، مدیریت امور شهری، مدیریت کسب‌وکار (همه گرایش‌ها).

انتخاب رشته کنکور

دانشگاه‌های پذیرنده رشته مدیریت بیمه

در ادامه مقاله معرفی رشته مدیریت بیمه دانشگاه‌های پذیرنده این رشته را معرفی می‌کنیم. رشته مدیریت بیمه در تمام دانشگاه‌های کشور پذیرش ندارد و فقط در بعضی از دانشگاه‌های دولتی، غیرانتفاعی و آزاد به تعداد محدود دانشجو می‌پذیرد. این دانشگاه‌ها عبارت‌اند از:

  • دانشگاه علامه طباطبایی، تهران
  • دانشگاه گنبد، گلستان
  • دانشگاه غیرانتفاعی امام رضا، مشهد
  • مؤسسه غیرانتفاعی ادیب، مازندران
  • مؤسسه غیرانتفاعی ربع رشیدی، تبریز
  • مؤسسه غیرانتفاعی سمنگان، امل
  • مؤسسه غیرانتفاعی شرق، گلستان
  • مؤسسه غیرانتفاعی غزالی، قزوین
  • مؤسسه غیرانتفاعی کاویان، مشهد
  • مؤسسه غیرانتفاعی میزان، تبریز
  • مؤسسه غیرانتفاعی نواوران، لرستان

مدیریت بیمه در بعضی از دانشگاه‌های آزاد نیز دانشجو می‌پذیرد.

کارنامه قبولی رشته مدیریت بیمه

کارنامه قبولی رشته مدیریت بیمه در هر یک از دانشگاه‌ها متفاوت است. جدول زیر نمونه کارنامه های قبولی این رشته در سال 99 است. با مشاهده این جدول می توانید به طور حدودی تخمین بزنید که در کدام دانشگاه ها می‌توانید قبول شوید.

کارنامه رشته مدیریت بیمه
کارنامه رشته مدیریت بیمه سال 1399
کارنامه رشته مدیریت بیمه
کارنامه قبولی رشته مدیریت بیمه سال 1399

بازار کار و درآمد کارشناسی مدیریت بیمه

در ادامه مقاله معرفی رشته مدیریت بیمه بازار کار و درآمد رشته مدیریت بیمه را شرح می‌دهیم. بیمه نقش مهمی در زندگی و ایمنی افراد دارد. شرکت‌های بیمه به علت جمع اوری حق بیمه از افرادی که در آن سازمان ثبت‌نام کرده‌اند درآمد بالایی دارند و می‌توانند در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند. در حال حاضر شرکت‌های بیمه زیادی در ایران مشغول به کار هستند که بسیاری از آن ها به صورت خصوصی کار می‌کنند.

همچنین به دلیل پیشرفت تمدن و تکنولوژی هر چه می‌گذرد انسان ها در معرض خطرات بیشتری قرار می‌گیرند و نیازشان به بیمه بیشتر می‌شود تا با استفاده از بیمه بتوانند با این خطرات مقابله کنند. فارق‌التحصیلان می‌توانند در زمینه‌های مختلف مثل مدیریت بیمه شرکت‌های بزرگ بیمه یا کسب نمایندگی یک شرکت بیمه، اقدام به تأسیس دفتر بیمه خود کنند و به نمایندگی از آن شرکت به مردم خدمت‌رسانی کنند.

همچنین در حوزه‌هایی نظیر: بازاریابی و بازرگانی، روابط انسانی، امور مالی و اقتصادی، بخش فروش سازمان‌ها، بخش‌های مشاوره‌ای و … می‌توانند مشغول به کار شوند.

مزایا و معایب رشته مدیریت بیمه

در ادامه مقاله معرفی رشته مدیریت بیمه مزایا و معایب این رشته را برسی می‌کنیم.

از مزایای رشته مدیریت بیمه می‌توان به بازار کار آن اشاره کرد. زیرا فارقالتحصیلان این رشته با سازمان‌ها و صنایع مختلف به طور مستقیم در ارتباط هستند. همچنین دانش‌آموختگان می‌توانند با داشتن مهارت‌های کافی به دایر کردن دفاتر خصوصی بپردازند.

از معایب رشته مدیریت بیمه می‌توان به شناخته نبودن این رشته اشاره کرد. بیشتر افرادی که در حوزه بیمه مشغول به کار هستند در این رشته متخصص نیستند و با مدرک غیرمرتبط مشغول به کار هستند.

تحصیل رشته مدیریت بیمه در خارج از کشور

بسیاری از دانشجویان رشته مدیریت بیمه قصد تحصیل رشته مدیریت بیمه در خارج را دارند به‌خصوص کسانی که از شرایط خوب تحصیلی برخوردار هستند. در ادامه بهترین دانشگاه‌های رشته مدیریت بیمه در خارج را معرفی می‌کنیم.

  • دانشگاه هاروارد، امریکا
  • دانشگاه لندن (LSE)
  • دانشگاه استنفورد
  • دانشگاه آکسفورد
  • دانشگاه ماساچوست MIT
  • دانشگاه کمبریج

برای پذیرش در این دانشگاه‌ها معمولاً باید در آزمون GMAT یا GRE و مصاحبه شرکت کنید و نمره لازم را کسب کنید. باید نمره زبان انگلیسی در آزمون آیلتس و تافل بالایی داشته باشید.

در مقابل دانشگاه‌هایی هستند که شرایط پذیرش راحت‌تری دارند. در بعضی از این دانشگاه‌ها ارائه مدرک زبان نیز الزامی نیست و دانشگاه‌های کشورهایی نظیر استرالیا، چین، روسیه، ترکیه و … از این شرایط برخوردار هستند.

مشاوره انتخاب رشته کنکور انسانی

رشته انسانی این روز ها به یکی از زیر گروه های رطرفدار کنکور تبدیل شده است و رشته مدیریت بیمه برای بسیاری از داوطلبان به ویژه داوطلبانی که سرمایه لازم برای راه اندازی دفتر بیمه را دارند رشته معقولی محسوب میشود.

برای انتخاب رشته کنکور انسانی با تیم مشاوره آکو میتوانید از طریق اینستاگرام تیم مشاوره آکو همراه باشید و یا با شماره 02633408944 تماس بگیرید و اولین وقت مشاوره انتخاب رشته کنکور خود را مشخص کنید.

سهیل حاج کرم

برنامه ریزی و مشاور تحصیلی یک هنره! من سهیل حاج کرم همیشه و همه جام میگم و گفتم: که من یک مشاور تحصیلی ام نه یک مشاور جذب!!!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا