پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشته

درباره رشته مهندسی صنایع چه میدانید؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

اگر به رشته مهندسی صنایع علاقه مندید و یا اطلاعات زیادی درباره این رشته ندارید, در این مقاله شما را با این رشته پر طرفدار آشنا خواهیم کرد. رشته مهندسی صنایع یکی از زیر شاخه های مهندسی است که متقاضیان کنکور ریاضی می توانند این رشته را انتخاب کنند. در سال های اخیر ورودی های رشته مهندسی صنایع بیش تر شده و مشاغل زیادی را این رشته شامل می شود. اگر می خواهید انتخاب رشته کنید یا سایر رشته های پرطرفدار را بهتر بشناسید به سایت آموزشگاه پرسا مراجعه کنید.

رشته مهندسی صنایع

مهندسی صنایع یکی از رشته هایی است که ابتدا به عنوان یکی از شاخه های فرعی رشته مهندسی مکانیک بود. اما برای بار اول در سال 1909 در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا به عنوان یک رشته مستقل ارائه شد. مهندسی صنایع رشته ای است که در جهت بهبود و بهره وری کالاها, انرژی, نیروی انسانی و سودآوری می کوشد.

55

رشته مهندسی صنایع نخستین بار توسط فردی به نام فدریک تیلور تاسیس شد. در زمان تیلور موضوعات مدیریتی توسط خود تیلور و همکارانش ارائه شد که برای آن اسم مهندسی صنایع گذاشته شد. اما در ایران برای نخستین بار سال 1347 دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف 39 دانشجو را برای رشته مهندسی صنایع پذیرش کرد.

بعد از چند سال دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران در سال 1352 رشته مهندسی صنایع را ارائه داد. 3 سال بعد گروهی با نام مهندسی صنایع در دانشگاه امیر کبیر تشکیل شد. اولین گروهی که از رشته مهندسی صنایع فارغ التحصیل شدند در سال 1362 وارد جامعه صنعتی شده و مشغول به کار شدند. به این ترتیب رشته مهندسی صنایع به مرور در دانشگاه های زیادی ارائه داده شد.

چرا رشته مهندسی صنایع مهم است؟

از آن جایی که این رشته گستردگی بسیار زیادی دارد, اهمیت آن هم غیر قابل انکار است. منابع زیادی مانند نیروی انسانی, مواد و ماشین آلات, منابع مالی و …. هستند که در مهندسی صنایع فعالیت داشته و تاثیر می گذارند. حال بیایید تصور کنید که نگهداری از این منابع با همه هزینه ها و تولید مواد مختلف چه هزینه هایی دارد و چقدر به برنامه ریزی درست و دقیق نیاز دارد؟

هرچه شرکت و یا موسسه ای بتواند این هزینه ها را به حداقل کاهش دهد سود بیش تری از درآمد خود می تواند داشته باشد. اما رقابت هم مسسئله مهمی است که باید به آن توجه داشت. با همه این هزینه ها و مشکلاتی که می تواند رخ دهد توان رقابت در عرصه های بزرگ و ارائه خدمات جدیدتر و بهبود طرح های قبلی کاری بسیار سخت است.

چه توانایی هایی برای مطالعه رشته مهندسی صنایع نیاز است؟

دانش و مهارت های زیادی هستند که زیر مجموعه رشته مهندسی صنایع بشمار می روند و از طرف دیگر رشته های زیادی مانند مهندس عمران, مهندس برق, مهندس کامپیوتر و … هستند که با رشته مهندسی صنایع ارتباط وجه مشترک زیادی دارند. بنابراین افردی که این رشته را مطالعه می کنند بهتر است تا به موضوعات مالی, مدیریتی, کنترل بودجه ها و میزان تولیدی, انجام پروژه های بزرگ و ریسک دار, برنامه ریزی و … علاقه داشه باشند. در واقع افرادی که در رشته مهندسی صنایع مشغول به تحصیل هستند به بهینه سازی صنعت های مختلف کمک می کنند و با برنامه ریزی درست, ضایعات تولید را کاهش داده و از منابع انسانی مناسب در جهت کیفیت تولید استفاده می کنند.

برای مطالعه رشته مهندسی صنایع مبل روی لینک کلیک کنید.

44 1

رشته مهندسی صنایع بدون کنکور

متقاضیان رشته مهندسی صنایع می توانند از دو روش رشته مهندسی صنایع را انتخاب کنند. در روش اول باید در کنکور قبول شوند و لازمه قبولی, کسب درصد بالا در درس هایی مثل ریاضی, فیزیک و شیمی است. اما آن هایی که در کنکور سراسری قبول نشده اند و یا نمی خواهند کنکور سراسری بدهند می توانند بدون کنکور و در شرایط خاص این رشته را مطالعه کنند. در این روش سوابق تحصیلی تاثیر بسیار زیادی دارند و قبولی دانشجو با توجه به آن صورت می گیرد. دانشگاه هایی که بدون کنکور و با سوابق تحصیلی پذیرش دارند به این صورت هستند:

  • دانشگاه های پیام نور
  • دانشگاه های آزاد
  • موسسات غیر انتفاعی

رشته های بدون کنکور

تحصیل در رشته مهندسی صنایع

دانش آموزانی که می خواهند در آینده رشته مهندسی صنایع را بخوانند توجه داشته باشند که دروس ریاضی و فیزیک بسیار مهم هستند و تاثیر زیادی در قبولی شما در این رشته خواهد داشت. در ادامه مطلب گرایشات رشته مهندسی صنایع را بررسی خواهیم کرد. و درباره هر گرایش توضیحات کوتاهی جهت آشنایی بیش تر شما خواهیم داد.

نام گرایشتوضیح
بهینه سازی سیستم هاطراحی و بهینه سازی سیستم ها
مدل سازی سیستم های کلانکشف ارتباط بین سیستم ها مختلف, مدل سازی و …
سیستم های سلامتطراحی سیستم های سلامت مانند درمانگاهی و …
مدیریت نوآوری و فناوریمدیریت در عرصه های مختلفی مانند فناوری, نوآوری و …
لجستیک و زنجیره تامینفرآیندهای لجستیک, تامین محصولات فیزیکی و غیر فیزیکی و … بهبود می یابد.
سیستم های مالیفعالیت در سیستم های مالی و مدیریت مالی
مدیریت پروژهفعالیت در پروژه های کوچک و بزرگ و تلاش در جهت بهینه سازی هزینه
مدیریت مهندسیفعالیت در زمینه مهندسی های مختلف
مدیرریت سیستم و بهره وریفعالیت در زمینه مدیریت سیستم های مختلف برای کارایی بیش تر افراد و فرایندهای دیگر
آینده پژوهیفعالیت در زمینه آینده پژوهی در مباحث اقتصادی, صنعت و …

دانشگاه های ارائه دهنده رشته مهندسی صنایع و دروس مهم دانشگاهی

رشته مهندسی صنایع از 20 واحد دروس عمومی, 28 واحد دروس اختیاری و 22 واحد دروس پایه و 66 واحد دروس تخصصی و اصلی تشکیل شده است. در این قسمت دروس دانشگاهی مهم هر واحد را در جدول زیر مشاهده می کنید.

مدیریت و کنترل پروژهتحقیق در عملیات 1آمار مهندسیکنترل کیفیت آماریتئوری احتمال مهندسی
اصول حسابداری و مدیریت مالیتحقیق در عملیات 2اقتصاد مهندسیطرح ریزی واحدهای صنعتیبرنامه ریزی تولید
اصول مدیریتبرنامه ریزی و کنترل تولید و موجودی هااقتصاد خردتجزیه و تحلیل تصمیم گیریارزیابی کار و زمان
مهندسی فاکتورهای انسانی و HSEاصول بازاریابیاقتصاد کلانتحلیل سیستم هااصول شبیه سازی

در ادامه دانشگاه هایی را که رشته مهندسی صنایع را در نقاط مختلف ایران ارائه می دهند مشاهده خواهید کرد.

نام دانشگاهنوع رشتهظرفیتشهرنوع پذیرش
یزد (طرح بورسیه شغلی در صنایع-شرایط خاص)روزانه30یزدبی آزمون

ادامه تحصیل در رشته مهندسی صنایع

علاقه مندان به رشته مهندسی صنایع می توانند این رشته را در مقاطع کارشناسی, ارشد و دکتری مطالعه کنند. در این قسمت تحصیل در مقطع کارشناسی و ارشد رشته مهندسی را بررسی خواهیم کرد. لازم به ذکر است که مدت زمان تحصیل این رشته 4 سال است و دانشجویان حداکثر در 6 سال می توانند رشته مهندسی صنایع را مطالعه کنند.

همچنین 140 واحد نیز مجموع واحدهای این رشته است که در 8 ترم ارئه می شود. دروس رشته مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی را در جدول زیر مشاهده می کنید. لازم به ذکر است که دروس اصلی و تخصصی بستگی به گرایش دارد که دانشجویان انتخاب می کند.

دروس عمومیدروس پایهدروس اصلیدروس اختیاریکارگاه‌هاکارآموزی
20 واحد22 واحد66 واحد28 واحد3 واحد1 واحد

گرایشات مربوط به رشته مهندسی صنایع در مقطع کارشناسی اما بدین شکل هستند:

  • گرایش تولید صنعتی
  • گرایش ایمنی صنعتی گرایش تکنولوژی صنعتی
  • گرایش ایمنی صنعتی
  • گرایش برنامه‌ریزی و تحلیل سیستم‌ها

بعد از اتمام مقطع کارشناسی, تحصیل در مقطع ارشد مهندسی صنایع در 2 الی 3 سال تحصیلی امکان پذیر است و مجموعا باید 32 واحد درسی را دانشجویان پاس کنند. در اینجا می توانید دروس این مقطع را همراه با گرایشات مربوط به آن مشاهده کنید.

دروس تخصصی الزامیدروس تخصصی انتخابیپروژه و تحقیق
9 الی 12 واحد12 الی 15 واحد8 واحد

گرایشات مربوط به رشته مهندسی صنایع در مقطه کارشناسی ارشد بدین شکل است:

  • مدیریت مهندسی
  • گرایش آینده پژوهی
  • گرایش سیستم‌های کلان
  • گرایش مدیریت پروژه
  • گرایش لجستیک و زنجیره تامین
  • گرایش سیستم‌های مالی
  • گرایش مدیریت نوآوری و فناوری
  • گرایش سیستم‌های سلامت
  • بهینه سازی سیستم ها

بازار کار رشته مهندسی صنایع

همانطور که بارها ذکر کردیم, گستردگی رشته مهندسی صنایع باعث شده تا بازار کار وسیعی را هم در بر بگیرد. دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته از نظر اشتغال و کار فرصت های شغلی خوبی را می توانند بیابند. همچنین امکان پیشرفت و کسب درآمد بیش تر در این مشاغل هم بسیار زیاد است و با افزایش تجربه و دانش و توانایی هایتان موقعیت های بهتری خواهید داشت. تعدادی از این مشاغل بدین صورت هستند:

  • مهندس ارزش
  • مهندس مالی
  • مهندس سیستم های اطلاعاتی
  • مهندس سیستم های کیفیت
  • مدیریت تولید
  • مدیریت مهندسی
  • مدیریت پروژه
  • برنامه ریزی استراتژیک و عملیاتی سازمان
  • مهندسی لجستیک
  • سیستم های تولیدی
  • مهندسی سیستم های کیفیت
  • مهندسی سیستم های اطلاعاتی
  • طراحی فرایندها و ساختارهای سازمانی
  • مهندسی سیستم های بهره وری
6666

مشاوره تحصیلی آکو

از آنجایی که سازمان ها یا موسسات تجاری و صنعتی به افراد متخصص در رشته مهندسی صنایع نیاز دارند بازار کار و درآمد خوب این رشته باعث شده تا طرفداران زیادی داشته باشد. البته یکی از بدی های این رشته حجم بالای نیروی کار است که تعداد زیادی از این نیرو هم دارای تخصص و دانش کافی نیستند. با معرفی رشته مهندسی صنایع امیدواریم که بتوانید بهتر به تصمیم گیری بپردازید.

پیشنهاد می کنیم برای آنکه توانایی و علایقتان را با توجه به رشته های احتمالی ارزیابی کنید از مشاوران تحصیلی آکو کمک بگیرید. و با پیوستن به اینستاگرام آکو از جدیدترین اخبار تحصیلی نیز مطلع بمانید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا