"دو هفته خدمات برنامه ریزی و مشاوره تحصیلی رایگان برای تمام پایه ها از هفتم تا کنکور" تنها کافی ست عدد  2 را به 09025646234 ارسال کنید.

اطلاعات بیشتر
انتخاب رشته کنکور سراسری

معرفی شغل مدیر فروش و بازاریاب

به این نوشته امتیاز دهید

در این مقاله به بررسی کامل و معرفی شغل مدیر فروش و بازاریاب خواهیم پرداخت. بازاریابی از دیگر مشاغلی است که در حال حاضر بسیار طرفدار پیدا کرده است و اگر بخواهیم بطور خلاصه و خیلی ساده این شغل را تعریف کنیم باید بگوییم بازاریابی شغلی است که افراد و یا شرکت ها تلاش می کنند تا محصولات خود را به مشتریان خود معرفی کرده و بفروشند. اصول و شرایط زیادی وجود دارد تا بخش فروش با موفقیت جلو برود. در ادامه همراه تیم مشاوره تحصیلی آکو باشید تا کامل با این شغل آشنا شوید.

همچنین شما می توانید از طریق شماره تلفن ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴ با تیم آکو در ارتباط باشید و وقت مشاوره تان را رزرو کنید.

معرفی شغل مدیر فروش و بازاریاب

در ادامه معرفی شغل بازاریابی و فروش باید گفت که این حوزه بسیار متنوع است. هدف نهایی آن فروش محصول است اما روند و پروسه بازاریابی با توجه به کسب و کار می تواند بسیار متفاوت با دیگری باشد. بظور مثال تولید محتوا و فروش در یک فروشگاه آنلاین پروسه مخصوص به خود را دارد و فروش در کسب و کاری مانند کارخانه تولید لوازم خانگی نیز روش فروش متفاوتی دارد.

بنابراین باید گفت بازاریابی و فروش یک شغلی است که همواره باید در آن در حال یادگیری باشید چون راه و روشی که در یک بازار کار جواب می دهد ممکن است در بازار کار دیگری تاثیر زیادی در فروش نداشته باشد. بنابراین ورود به حوزه بازاریابی و فروش به مهارت های زیادی نیاز دارد.

بیش تر بخوانید: معرفی شغل ادمین اینستاگرام

اصول بازاریابی و فروش چگونه است؟

شغل بازاریابی و فروش یکسری اصول مهم دارد که رعایت آن در هر کسب و کاری ضروری است. اولین اصل آن تحقیق بازار کار و شناسایی نیارها و خواسته های مشتریان است. دومین اصل تقسیم بندی مشتریان بالقوه در گروه های هدف است که در این تقسیم بندی باید ویژگی های مشترک را در نظر گرفت. اصل سوم می تواند هدف گذاری باشد. در این مرحله تمرکز باید بر روی گروه هایی گذاشته شود که بیش ترین پتانسیل خربد را دارند.

بعد از رعابت این اصول می توان به طراحی و ارائه محصول مناسب فکر کرد و ایده پردازی های آن را شروع کرد. بعداز آ« نوبت به تعیین قیمت رقابتی محصول می رسد و در نهایت تبلیغات و اطلاع رسانی گسترده به مشتریان تا شانس فروش بیش تر شود.

انواع بازاریابی و اهمیت آن

اگر بخواهیم انواع بازاریابی و فروش را دسته بندی کنیم می توانیم به ۴ دسته بخش بندی کنیم. در نهایت تمامی نوع های بازاریابی و فروش اهمیت زیادی در شناسایی برند به مخاطبا دارند و می توانند بطور مداوم مشتریان جدید را برای کسب و کار پیدا کنند. البته یکی از نکات مهم در بازاریابی پیدا کردن مشتریان جدید در کنار حفظ مشتریان قدیمی است و بطور خلاصه بازاریابی بخش مهم و اساسی هر نوع کسب و کار است و پیشرفت و موفقیت بدون آن در چنین فضای رقابتی سخت خواهد بود. در ادامه انواع بازاریابی را مشاهده می کنید:

  • دیجیتال مارکتینگ: استفاده از ابزارهای دیجیتالی و شبکه های اجتماعی.
  • بازاریابی سنتی: مانند تبلیغات تلویزیونی و یا رادیویی و چاپی.
  • بازاریابی مستقیم: تماس مستقیم با مشتریان از طریق تلفن و یا به صورت حضوری.
  • بازاریابی محتوایی: تولید محتوا برای جذب مخاطبان.

معرفی شغل مدیر دیجیتال مارکتینگ

وظایف مدیر فروش و بازاریاب چیست؟

بطور کلی مدیر فروش مسئولیت برنامه ریزی، نظارت و هدایت تیم فروش را برعهده دارد. برنامه ریزی و داشتن یک استراتژی مناسب کسب و کار تاثیر بسیار زیادی در پروسه دارد. بطور مثال مدیر فروش باید اهداف فروش را بصورت ماهانه، فصلی و سالانه برای تیم فروش مشخص کند. بطور مداوم بازارهای جدید را شناسایی و بررسی کند. در ادامه سایر وظایف مدیر فرو شو بازاریاب را مشاهده می کنید:

  • استخدام کارکنان جدید و آموزش آنان.
  • نظارت و مدیریت تیم فروش.
  • ایجاد انگیزه در تیم فروش برای رسیدن به اهداف نهایی تیم.
  • ارتباط با مشتریان و بستن قراردادهای بزرگ و سود آور.
  • بررسی و رسیدگی به مشکلات و شکایات مشتریان و حل آن.
  • ایجاد رابطه بلند مدت و قوی با مشتریان کلیدی خود.
  • تهیه گزارش های فروش و بررسی عملکرد بازار.
  • پیش بینی فروش و داشتن استراتژی های جایگزین.
  • شناسایی و بررسی تهدید ها و فرصت ها.
  • همکاری با تیم بازاریابی و اجرای کمپین های فروش.
  • اظلاع رسانی دقیق نیازهای مشتریان به تیم خدمات و یا تیم تولید.

تفاوت نقش مدیر فروش با بازاریاب

از آنجایی که فروش و بازاریابی واژه هایی هستند که باهم بکار برده می شوند، ممکن است در تعریف نقش آن ها دچار سردرگمی شویم. در ادامه جدولی تهیه کرده ایم که می توانید بطور خلاصه و کامل تفاوت نقش بازاریاب و مدیر فروش را مشاهده کنید. توجه داشته باشید که این دو نقش درواقع مکمل هم هستند:

نقش بازاریاب:

  • ایجاد آگاهی، تقاضا و جذب مشتریان.
  • تعامل غیر مستقیم با مشتریان ار طریق تبلیغات.
  • هدایت تیم تبلیغات یا تحقیقات.
  • تمرکز بر ایجاد آگاهی و علاقه به برند.

نقش مدیر فروش:

  • افزایش فروش و درآمد.
  • ارتباط مستقیم با مشتریان کلیدی.
  • هدایت تیم فروش.
  • تمرکز به دستیابی به اهداف فروش.

چه مهارت ها و توانایی های لازم برای مدیر فروش

مدیر فروش باید بطور جدی و قوی مهارت های مدیریتی داشته باشد. چون رهبری یک تیم کسب و کار اصلا کار ساده ای نیست و پیش بردن تیم به سمت اهداف نیز کار دشواار و چالش برانگیزی است. مدیر فروش باید بتواند در کنار روش های نظارتی خود ارتباط قوی ای با اعضای تیم خود برقرار کند و انگیزه کافی را به آن ها برای رسیدن به هدف نهایی بدهد.

بنابراین می توان گفت علاوه بر مهارت های مدیریتی مهارت های ارتباطی مدیر فروش نیز بسیار موثر است. چون علاوه بر ارتباط با اعضای تیم ساختن یک ارتباط قوی و طولانی مدت با مشتریان نیز نقش مستقیمی در میزان پیشرفت کسب و کار دارد.

از دیگر مهارت هایی که یک مدیر فروش باید داشته باشد شناخت کافی بازار کار و نیازهای مشتریان است. توانایی تحلیل بازار کار رقبا و شناسایی نقاظ ضعف و قدرت آن ها و داشتن شناخت کافی درباره نیازهای مشتریان همگی از مهارت های بسیار مهمی است که یک مدیر فروش باید داشته باشد.

چگونه مدیر فروش و بازاریابی شویم؟

برای این که وارد حوزه مدیر فروش و بازاریابی بشویم راهکارهایی وجود دارد که می توانید طبق تجربه و تحصیلات و یا علاقه خودتان یکی از این راهکارها را ذنبال کنید. یکی از روش هایی که اخیرا در بین علاقمندان مورد استفاده قرار می گیرد یادگیری شخصی و ارتقای دانش به صورت فردی است.

به این صورت که فرد علاقمند می تواند در دوره های آموزشی مربوط به بازاریابی و فروش مثل مدیریت بازاریابی، فروش حرفه ای و دیجیتال مارکتینگ شرکت کند و با استفاده از مهارت هایی که در این دوره ها بدست می آورد وارد بازار کار شود. در کنار آن مطالعه شخصی هم بسیار موثر است. کتاب هایی مانند کتاب مدیریت بازاریابی نوشته فیلیپ کاتلر از جمله منابع بسیار خوب در زمینه فروش و بازاریابی است.

همچنین افرادی که بطور خودآموز مشغول به یادگیری می شوند خوب است که با ابازرهای CRM، نرم افزارهای تحلیل داده و … به خوبی آشنا بوده و روش استفاده از آن ها را هم بدانند. اما در ادامه سایر روش های ورود به حوزه مدیر فروش و بازاریابی را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • کسب تجربه کاری: علاقمندان به این حوزه می توانند به صورت کارشناس فروش و یا کارآموز در یک شرکت فعالیت کنند و به این صورت از نردیک با تجربه کاری حوزه فروش آشنا شوند. عضویت در تیم های کوچکی مانند استارت آپ ها نیز محیط مناسبی برای کسب تجربه و یادگیری است و از طرفی هم می توانید پروژه های کوچک بازاریابی و فروش را گرفته و تجربه کسب کنید.
  • دریافت مدرک تخصصی: روش دیگر ورود به حوزه فروش دریافت مدرک تخصصی مانند MBA  با گرایش بازاریابی و یا دریافت گواهینامه های حرفه ای مانند HubSpot، Google، Digital Marketer است همچنین دوره های آنلاین معتبر مانند Udemy و یا Linkedin هم گزینه های مناسبی هستند.
  • نحصیلات مرتبط به حوزه فروش و بازاریابی: علاقمندان می توانند در رشته هایی مانند میدیرت بازرگانی، اقتصاد و یا بازاریابی مشغول به تحصیل شوند و در صورت امکان تحصیلات تکمیلی شان را هخم در حوزه های مدیریت فروش و بازاریابی ادامه بدهند.

بررسی بازار کار مدیر فروش و بازاریابی

بازار کار حوزه مدیریت فروش و بازاریابی محیطی بسیار پررقابت و فعال است و به دلیل پیشرفت و گسترش تکنولوژی و فضای دیجیتال این حوزه با سرعت بالا در حال رشد و تغییر است. شرکت ها به دلیل رقابت شدیدی که در بازار کار وجود دارد به افراد متخصص و حرفه ای نیاز دارند تا احتمال خطا و اشتباه را به حداقل کاهش بدهند. همچنین با رشد کسب و کارهای آنلاین، مدیران فروش آنلاین و بازاریابان جزو دسته ای شاغلان هستند که تقاضا برای آنان زیاد است.

اگر بخواهیم از میزان گستردگی این حوزه بگوییم، باید گفت مدیریت فروش و بازاریابی شامل بازاریابی دیجیتال، فروش حضوری، فروش سازمانی و مدیریت ارباط با مشتری می باشد و مشاغل مربوط به آن نیز شامل: مدیر فروش، مدیر بازاریابی، کارشناس تبلیغات، مدیر توسعه بازار و تحلیلگر داده های بازاریابی است.

اما میزان رقابت در این حوزه چگونه است؟ بصورت کلی افرادی که توانسته اند تخصص و تجربه کاری خوبی کسب کنند و مهارت های نوآورانه دارند و در عین حال با تغییر این حوزه آن ها هم تغییر کرده و اطلاعات خود را به روز می کنند  در اولویت بیش تری هستند. همچنین کسانی که از ابزارها و پلتفرم های دیجیتال ب خوبی استفاده می کنند و در کار خود خلاقیت دارند می توانند مزیت بیش تری نسبت به سایر رقان خود داشته باشند.

فرصت ها و چالش های حوزه مدیر فروش و بازاریاب

فرصت هایی که در این بازار کار وجود دارد به این صورت است که بسیاری از کسب وکارها به دنبال افرادی هستند که بتوانند در فضای دیجیتال فعالیت داشته باشند و از همین جهت فرصت های شغلی زیادی برای علاقمندان وجود دارد. از طرفی با رشد تجارت الکترونیک امکان کار کردن با شرکت های بین المللی و در سطح جهانی وجود دارد .

اما چالش هایی که این حوزه را تهدید می کند می تواند رقابت بالا و تغییرات سریع ابزارها و تکنیک های بازاریابی  و فروش باشد. همچنین به دلیل این که در حال حاضر مشتریان دسترسی بسیار راحت تر و بیش تری به اطلاعات دارند، توقعات و انتظاراتشان هم بالاتر است. و یکی از مهم ترین چالش های این حوزه نوسانات اقتصادی و تغییر رفتار مشتریان است.

مشاوره تحصیلی آکو

آیا تا به حال به این موضوع فکر کردی که مسیر تحصیلی و برنامه ریزی درسی چقدر می تونه در موفقیت و آینده ات تاثیر بگذاره؟ تیم مشاوره تحصیلی آکو اینجاست تا با کمک تجربه و تخصصی که داره بهت کمک کنه تا راه درست و پیدا کنی و در طول مسیر با اطمینان بیش تری قدم بگذاری.

فرقی نمی کنه که در چه مقطعی هستی و یا با چه چالش هایی رو به رو هستی، تیم مشاوره آکو در کنارته و با برنامه ریزی های شخصی سازی شده و روش های مطالعه و مشاوره هایی که به موفقیتت سرعت میده سعی داره تا مسیر تحصیلی رو برات هموارتر کنه.

پس اگه حس می کنی به کمی راهنمایی و همراهی نیاز داری از مشاوره ها تیم آکو استفاده کن. همچنین می تونی از طریق اینستاگرام آکو و یا تلگرام آکو با ما در ارتباط باشی و جدیدترین خبرهای تحصیلی رو دنبال کنی.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا