پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

خبر

منابع کنکور دانشگاه فرهنگیان قرار است تغییر کند!

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
۲.۸/۵ - (۶ امتیاز)

هرروز اطلاعیه ها و تصمیمات جدیدی درباره قوانین کنکور ۱۴۰۳ و تفکیک کنکور دانشگاه فرهنگیان و برگشت عمومی ها به سوالات کنکور و تغییر منابع کنکور دانشگاه فرهنگیان میشنویم و مثل کشتی گیری که با تعداد بالای ضربه ها گیج شده باشد، درست نمیدانیم که دقیقا چه اتفاقی قرار است بیوفتد! در آخرین اقدام مشترک سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش شرط سنی پذیرش داوطلبان برای دانشگاه فرهنگیان از سقف ۲۴ سال برداشته شد و حداکثر سن به ۴۰ سال تغییر یافت ظاهرا این قانون قرار است از انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ برگزار شود.

هنوز هیچ دفترچه انتخاب رشته یا پیوست شرایط انتخاب رشته ای منتشر نشده است و این اخبار صرفا بر اساس اعلامیه های خود سازمان ها بوده است. از اخبار دیگری که در این باره شنیده ایم احتمال بازگشت شرایط سنی در صورت برگزاری کنکور اختصاصی است. بابت این تغییرات میشود به سازمان سنجش حق داد که برای پذیرش نیروی بیشتر این کار را بکند، اما تغییر منابع کنکور دانشگاه فرهنگیان دیگر واقعا قابل هضم نیست! متن خبر:

احتمال اضافه شدن دروس عمومی و کتاب راهنمای معلم به کنکور اختصاصی تربیت معلم وجود دارد و تغییر منابع کنکور فرهنگیان باید ابتدا در شورای پذیرش دانشجو وزارت آموزش و پرورش تصویب شود و متعاقبا در دفترچه ثبت نام کنکور مربوطه اعلام خواهد شد!

چرا؟ چون این کار بچه ها رو مجبور میکنه یکسال دیگه پشت کنکور بمونن که برای دانشگاه فرهنگیان قبول بشن! یعنی هیچکس نمیتونه سال دوازدهم هم درسای کنکور رو بخونه هم برای دروس عمومی که قراره به آزمون دانشگاه فرهنگیان اضافه بشه آماده باشه! این اوج نامردی و اختلاف بین دوازدهمی ها و فارغ التحصیل هاست! برداشتن شرط سنی هم این نقطه ضعف رو تشدید میکنه.

منابع کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان

تغییر منابع کنکور دانشگاه فرهنگیان بزرگترین خیانت آموزش و پرورش خواهد بود!

ما مرکز مشاوره تحصیلی کنکور هستیم و سر کارمان با دانش آموزان است. هر اتفاقی که بیوفتد ما طرف دانش آموزان هستیم و در این مورد هم سفت و سخت میگوییم که تغییر منابع کنکور دانشگاه فرهنگیان اگر حقیقت داشته باشد و قطعی شود دانش آموزان را با چالش های بزرگی مواجه میکند و ناعدالتی قرار است همه را خشمگین تر کند! میپرسید چرا؟

پذیرش دانشجو در یک کنکور جدا یعنی داوطلبانی که در مقاطع کارشناسی و ارشد هم تحصیل کرده و فارغ التحصیل شده اند میتوانند در کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند.

خب اگر دروس عمومی و کتاب های راهنمای معلم هم به منابع کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان برگردد، به نظر شما مثلا دانش تدریس ادبیات کسی که در دانشگاه آموزش ادبیات خوانده است و دانش یک دانش آموز دوازدهمی در این درس به یک میزان است؟ خب اضافه شدن دروس عمومی و اختصاصی راهنمای معلم به کنکور دانشگاه فرهنگیان یعنی رقابت دانش آموزان با خیل عظیمی از فارغ التحصیلان دیپلمه و لیسانس و حتی فوق لیسانس رشته های مختلف که به علت نبود بازار کار به کنکور فرهنگیان رو آورده اند!

درست است که در کنکور هم چنین شرایطی بود ولی باتوجه به اینکه دروس مورد امتحان در کنکور دروس دبیرستان بود، این ناعدالتی تا حد زیادی رفع میشد چون دانش آموز دوازدهمی هنوز قاطی درس و مدرسه است و میتواند بهتر عمل کند تا فارغ التحصیلانی که چند سال پیش دیپلم گرفته اند. اما با اضافه شدن کتاب راهنمای معلم….

مسئولین عزیز اگر نیرو کم دارید بهتر نبود بجای اینکه کنکور را جدا کنید و منابع را تغییر دهید و اینهمه کار عجیب و غریب، در آزمون های استخدامی آموزش و پرورش به جای اینکه خساست به خرج بدید و مثلا برای یک منطقه فقط ۲۰ نفر بگیرید که آن ۲۰ نفر ۱۰ نفرشان سهمیه دار بودند، کمی شرایط قبولی در آزمون استخدامی را راحت تر میکردید؟ تعداد بیشتری داوطلب را به مصاحبه دعوت میکردید یا ظرفیت را بالا میبردید! که در حق دانش آموزان هم ظلم نشود؟

مگر اینکه این جدا کردن کنکور اختصاصی آموزش و پرورش و کنکور سراسری و تغییر منابع کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان سوددهی بزرگتری برای وزارت یا شخص و اشخاص دیگری داشته باشد که آن یک بحث جدا و پر ماجرا است!

تغییر منابع کنکور فرهنگیان یعنی همه بچه های دوازدهمی، سال اول از دور حذف میشوند!

به عنوان مشاور کنکور میگوییم که هیچ کس، بله هیچکس حتی زرنگترین دانش آموزان هم نمیتوانند در سال دوازدهم که درگیر امتحانات نهایی و تست زنی و کنکور هستند، نمیتوانند چند منبع دیگر را هم که همان منابع کنکور دانشگاه فرهنگیان باشند به برنامه درسی خود اضافه کنند! دانش آموزی که روزی حداقل ۱۰ ساعت درس میخونه کی وقت میکه که بشینه دروس عمومی (که معلوم نیست همون هم فقط از دروس دوازدهم باشه) بخونه و کتاب های راهنمای معلم رو هم برای شناسایی روش تدریس بتونه تست بزنه!

اصلا گیریم هم که وقت کنه، کتاب هایی تستش کو؟ از روی چی تست بزنیم؟ تمهیداتی برای آمادگی بچه ها اندیشیده شده؟ یا قراره مثل تراز های کنکور که همه رو غافلگیر کرد این هم سورپرایز بعدی باشه که با آینده دانش آموزان بازی میکنه؟

این یعنی بچه هایی که سال اولشونه دارن کنکور میدن و دوازدهمی هستند یا باید کنکور را انتخاب کنند یا آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان را هدف خود قرار دهند که این هم باز مشکلات خاص خود را باتوجه به نامشخص بودن شرایط انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان و شرایط تعهد، شرایط رتبه ها و نتایج و حتی سوالات دارد!

به علاوه به داوطلبان پسری که اگر یک سال پشت کنکور مونده باشند باید برن سربازی فکر کردید؟ با این اوضاع اگر پسری بخواد روی ازمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان حساب کنه، باتوجه به اطلاعات محدودی که درباره منابع کنکور دانشگاه فرهنگیان در اختیار است و تغییرات یهویی که دارد اعمال میشود، داره سر زندگیش قمار میکنه!!

کاش نکات منفی تصمیمات وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش دیده بشه! در این اوضاع حالا سازمان سنجش هم میخواد خودش رو از وزارت علوم جدا کنه و یک حکومت مستقل تشکیل بده که این هم خودش نظارت بر تصمیمات رو کم میکنه، هم احتمال خطاها و ناهماهنگی های دانشگاه ها و آزمون های ورودی سنجش و … بیشتر میشه!

تغییر منابع کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان فقط هم نقطه منفی نداره ولی باید بیشتر فکر کنید!

ایران کشور همه ماست و ما به این خاک عشق میورزیم! هیچ دشمنی با هیچ نهاد و سازمانی نداریم و تنها نگرانی ما آرامش و آینده بچه هامونه. توی همین کنکور بارها و بارها دیده شده که دانش آموزی چقدر درس خونده ولی شکست خورده و به زندگیش پایان داده. خواسته ما فقط مد نظر قرار دادن خوبی ها و بدی های تصمیم های اتخاذ شده در نهاد های مربوطه بر اساس شرایط واقعی تحصیلی دانش آموزان است.

اضافه کردن کتاب های راهنمای معلم سطح علمی کسی که میخواهد معلم شود را بهتر میسنجد و کلا دانش آموز را با مبانی اولیه آموزش آشنا میکند و احتمالا خیلی ها با مطالعه همین کتاب ها متوجه شوند که به دبیری علاقه ندارند. جدا شدن کنکور دانشگاه فرهنگیان از کنکور های سراسری تعداد داوطلبان کنکور را کم میکند و رقابت بر سر دانشگاه های برتر کشور واقعی تر خواهد بود.

تغییر منابع کنکور دانشگاه فرهنگیان یعنی داوطلبان باید یا دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کنند یا کنکور را و این خودش میتواند بچه ها را در انتخاب رشته مصمم تر کند ولی:

اما خواهشا دست بچه ها را در پوست گردو نگذارید و اجازه بدهید این چند سال جوانی را با دل خوش بگذرانند نه با استرس کنکور و آزمون دانشگاه فرهنگیان و امتحانات نهایی فضایی سخت و ….!

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا