پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه سراسری

مشاوره انتخاب رشته با سوابق تحصیلی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

اکثر دانش اموزان بر این باورند که تنها راه ورود به دانشگاه ها و ادامه تحصیل در مقاطع عالی فقط با شرکت در ازمون کنکور سراسری و رتبه برتر شدن امکان پذیر است . اما طی سال های اخیر، ورود به دانشگاه و انتخاب رشته براساس سوابق تحصیلی و معدل نهایی نیز قابل انجام است. در این مقاله درباره انتخاب رشته بدون کنکور و با شرط معدل و سوابق تحصیلی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم. مشاوره تحصیلی آنلاین در وبسایت تخصصی تیم کنکور و انتخاب رشته آکو.

اولین پرسشی که شاید برای شما داوطلب عزیز نیز پیش امده باشد این است که چه معدلی برای انتخاب رشته های بدون آزمون مورد نیاز است؟ پاسخ این است که برای انتخاب رشته در این رشته ها ، معدل ثابت و تعیین شده ای وجود ندارد . اما هرچقدر داوطلب معدل بالاتری داشته باشد احتمال قبولی او در این رشته ها بسیار بالاتر است. درواقع اولویت بندی پذیرش دانشگاه ها در انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه سراسری میزان تاثیر مثبت معدل نهایی است. مهمترین نکته ای که باید درباره معدلتان به ان توجه کنید ان است که شما نباید در درسی مردود شده باشید.

مشاوره تحصیلی انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه سراسری و آزاد

مشاوره انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه سراسری

تقریبا هیچیک از رشته های برتر دانشگاهی دانشگاه های سراسری با شرط معدل پذیرش ندارند. می توان گفت که بیش از نیمی از رشته های بدون آزمون در دانشگاه های متفرقه در دوره روزانه ، پردیس یا خودگردان، شبانه، آزاد، غیر انتفاعی و پیام نور را دارند.

پس اگر به دنبال رشته های پیراپزشکی بدون کنکور، یا انتخاب رشته دندانپزشکی بدون آزمون هستید، باید گفت که وعده دروغین به شما داده اند. به عنوان مشاور تحصیلی به شما میگوییم که برای قبولی در رشته های پزشکی بدون کنکور هستید، بهتر است به فکر مهاجرت تحصیلی باشید.

البته انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه سراسری برای رشته های ریاضی و تجربی و انسانی متفاوت خواهد بود. اما روند انجام آن برای داوطلبان همه گروه های آزمایشی یکسان است. داوطلبانی که در کنکور شرکت کرده اند، میبایست درمیان لیست انتخاب رشته خود، اولویت رشته های بدون کنکور خود را نیز وارد کنند. کد رشته محل های رشته های بدون کنکور دانشگاه سراسری برای داوطلبان هر رشته به اختصاص گروه آزمایشی در دفترچه انتخاب رشته مشخص شده است. رشته های شناور بدون کنکور در همه دفترچه ها ذکر شده است.

انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه های آزاد، در وبسایت سازمان سنجش حدود یک هفته بعد از پایان مهلت انتخاب رشته دانشگاه سراسری و با پرداخت هزینه جداگانه انجام میشود.

  در ادامه درباره رشته های در دسترس برای انتخاب رشته بدون آزمون بیشتر بخوانید.

انتخاب رشته بدون آزمون کنکور ریاضی

اگر شما در رشته ریاضی و فیزیک تحصیل کرده اید می توانید در رشته های دانشگاهی زیر بدون شرکت در کنکور سراسری و فقط با شرط معدل اقدام به ادامه تحصیل کنید:

در مقطع کارشناسی دانشگاه های آزاد و پیام نور تقریبا تمامی رشته های مهندسی بدون کنکور ارائه میشوند. اما رشته ها مهندسی صنایع و مهندسی کامپیوتر به نسبت در بیشتر دانشگاه ها با آزمون کاربرد دارند. رشته های بدون کنکور رشته ریاضی که عموما در دانشگاه های آزاد ارائه میشوند عبارتند از: رشته های مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران و معماری، مهندسی پزشکی، مهندسی شیمی و مهندسی صنایع

انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی کنکور ریاضی و فیزیک

انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی در مقطع کاردانی برای رشته های کاردانی معماری ، فنی عمران، فنی مکانیک، علمی کاربردی برق، نقشه برداری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، فنی الکترونیک و فنی صنایع در دانشگاه های آزاد و پیام نور امکان پذیر است.

بیشتر بخوانید: معرفی رشته های ریاضی و فیزیک در دانشگاه

انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی رشته تجربی

اگر دیپلم تجربی دارید با سوابق تحصیل خود می توانید به ادامه تحصیل در رشته های سطح دو کنکور تجربی بپردازید. البته رشته های بدون کنکور تجربی بسیار گسترده تر از این رشته ها است.

رشته های بدون آزمون کنکور تجربی در مقطع کارشناسی زمین شناسی، علوم دامی، علوم و مهندسی باغبانی ، جنگل، خاک ، مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی، علوم و مهندسی صنایع غذایی،زیست شناسی گیاهی، شیمی محض هستند که در دانشگاه های آزاد و پیام نور تقریبا در همه شهرها ارائه میشوند.

انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی در مقطع کاردانی در رشته های تولید و بهره برداری از گیاهان دارویی،امور زراعی ،تکنولوژی تولیدات گیاهی،تکنولوژی مرتع و ابخیزداری،تکنولوژی مواد غذایی،شیمی ازمایشگاهی، تکنولوژی  صنایع غذایی انجام میشود.

بیشتر بخوانید: معرفی رشته های دانشگاهی کنکور تجربی

انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی کنکور تجربی

انتخاب رشته بدون کنکور رشته انسانی

و در اخر اگر رشته شما انسانی است رشته های زیر بدون کنکور پذیرش دارند. مقطع کارشناسی رشته حسابداری، روانشناسی، حقوق،علوم سیاسی، مدیریت بازرگانی،مدیریت دولتی ،علوم ورزشی،اقتصاد، زبان و ادبیات فارسی،مشاوره،مدیریت صنعتی و در مقطع کاردانی رشته های حسابداری، امور دولتی،مدیریت بازرگانی،امو مالی و مالیاتی،صنعتی، بیمه،امور بانکی، گردشگری،علوم قضایی، هتلداری بدون کنکور در دانشگاه های آزاد و پیام نور پذیرش دارند.

بیشتر بخوانید: معرفی رشته های کنکور انسانی

انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه سراسری و آزاد

نکته ای درباره رشته های بدون کنکور ریاضی و انسانی و تجربی

هیچ یک از رشته های برتر کنکور تجربی و ریاضی و انسانی به صورت بدون کنکور در دانشگاه های سراسری مطرح کشور ارائه نمیشوند. اما برخی رشته های پیراپزشکی را میتوان در دانشگاه های متفرقه و دور ارز مرکز بدون کنکور خواند. مثلا رشته هوشبری در دانشگاه مرزی خراسان جنوبی بدون کنکور پذیرش دارد اما اولا با ظرفیت بسیار محدود و ثانیا با شرایط تحصیلی دشوار برای داوطلبان غیربومی!

نکته بعدی که به عنوان مشاوره تحصیلی انتخاب رشته باید درباره رشته ها و دانشگاه های بدون آزمون بدانید، شرایط انتخاب رشته بدون آزمون دانشگاه آزاد و سراسری برای داوطلبانی است که اصلا در کنکور شرکت نکرده اند. این افراد برای انتخاب رشته بدون آزمون دانشگاه باید در سامانه از ابتدا اطلاعات خود را وارد کنند و هزینه انتخاب رشته بدون کنکور سراسری و آزاد را جداگانه به سازمان سنجش پرداخت کنید.

نوشتن لیست اولویت بندی رشته های بدون ازمون دانشگاه آزاد نیز مثل سراسری نیاز به بررسی علایق و شرایط قبولی در رشته دارد. پس مشاوره انتخاب رشته برای رشته های بدون آزمون هم یکی از واجبات سرنوشت ساز است.

شروع انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه

برای انتخاب رشته بدون کنکور نیاز به مدارکی دارید که بتوانید آن را انجام دهید و با مشکلی مواجه نشوید . از جملهمدارک مورد نیاز برای انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه شامل اطلاعات فردی شناسنامه ای مورد نیاز برای ثبت نام بدون آزمون، کدملی، ملیت، مذهب، کد اتباع غیر ایرانی، وضعیت جسمانی، شماره تلفن، عکس 3 * 4، وضعیت نظام وظیفه برای داوطبان آقا،  عنوان مدرک دیپلم، معدل کتبی مدرک دیپلم، تاریخ فارغ التحصیلی می شوند.

زمان شروع انتخاب رشته تقریبا یکماه بعد از برگزاری کنکور است. یعنی شروع انتخاب رشته حدود دوهفته بعد از اعلام رتبه ها است. انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه های سراسری بعد از اتمام زمان انتخاب رشته با کنکور انجام میشود و حدود یک هفته و نیم مهلت دارد. در زمان انتخاب رشته بهتر است از مشاور کمک بگیرید تا از برنامه عقب نمانید و یا خودتان به صورت روزانه سایت سازمان سنجش را برای اخبار جدید انتخاب رشته و … چک کنید.

زمان انجام انتخاب رشته بدون آزمون

شاید با خود فکر کنید که تنها در صورتی می توانید وارد دانشگاه در رشته های مختلف شوید که در کنکور سراسری شرکت کنید و رتبه دو رقمی یا نهایتا ۳ رقمی کسب کنید. لازم به ذکر است که اکثر رشته های تحصیلی بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش دارند و امار ها نشان می دهد که فقط ۱۵ درصد از رشته های دانشگاهی (که البته رشته های برتر هر گروه آزمایشی هستند) پذیرش از طریق شرکت در کنکور سراسری دارند.

زمان انتخاب رشته بدون آزمون در کنکور

شما حتی اگر در کنکور سراسری مجاز به انتخاب رشته نشده اید می توانید با سابقه تحصیلی اقدام به ثبت نام در رشته های بدون کنکور کنید . ثبت نام این رشته ها بصورت اینترنتی پس از مطالعه دفترچه راهنما انتخاب رشته قابل انجام است. پذیرش دانشگاه ها در رشته های بدون کنکور در مهر ماه و بهمن ها در زمان مقرری که توسط سازمان سنجش اعلام می شود صورت می گیرد.

مشاوره تحصیلی انتخاب رشته آنلاین و حضوری 1401

انتخاب رشته بدون کنکور 1401 را با خیال راحت به تیم مشاوره انتخاب رشته آکو بسپارید. مرکز مشاوره آکو با حضور مشاورین برتر کنکور ایران، به مشاوره تحصیلی انتخاب رشته برای داوطلبان همه رشته های نظری و فنی و حرفه ای میپردازد. با کلاس های کنکور تقویتی آکو و مشاوره های فوق تخصصی کنکور علاوه بر برنامه ریزی تخصصی برای کنکور ، آینده شغلی خودتان را تضمین کنید.

اینستاگرام مرکز مشاوره انتخاب رشته کنکور

 

انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه سراسری امکان پذیر است؟

بله برخی رشته های کم طرفدار در بعضی دانشگاه های دولتی به صورت بدون کنکور و با تاثیر سوابق تحصیلی ارائه میشوند. انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی در دانشگاه های آزاد گسترده تر است.

انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه سراسری و آزاد چگونه است؟

انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه ها در سازمان سنجش و بعد از اتمام انتخاب رشته با کنکور انجام میشود. البته در صورت شرکت در کنکور، انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه های سراسری را میتوان در زمان انتخاب رشته براساس اولویت بندی های داوطلب در لیست رشته ها قرار گیرد.

کدام رشته ها بدون کنکور هستند؟

رشته های بدون کنکور دانشگاه سراسری براساس رشته های گروه آزمایشی تجربی و ریاضی و انسانی متفاوت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا