پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

تحلیل و برنامه ریزی دروس

تحلیل سوالات فیزیک کنکور تجربی ۱۴۰۲

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
۵/۵ - (۲ امتیاز)

فیزیک در رشته تجربی درس سختی محسوب می شود زیرا بیشتر از سایر دروس از مفاهیم فرمولی استفاده می کند و دانش آموزان برای حل سوالات فیزیک نیاز دارند که محاسبات قوی داشته باشند یعنی ریاضی هم در این درس نقش مهمی ایفا میکند. اما نکته جالب اینکه فیزیک کنکور تجربی ۱۴۰۲ برخلاف تصور عوام بسیار ساده تر و بی فورمول تر مطرح شده بود.

به طور کلی سوالات فیزیک کنکور ۱۴۰۲ تجربی نسبت به سال های گذشته سخت نبوده است و تقریبا ۵۰ درصد داوطلبان معتقد بودند فیزیک کنکور تجربی ۱۴۰۲ آسان تر از سطح انتظار بوده است.

تحلیل سوالات کنکور تجربی در درس فیزیک ۱۴۰۲نشان میدهد بدون چالش خاصی بود و تیپ بندی سوالات مانند سالهای قبل(دی ۱۴۰۱ ، تیر ۱۴۰۰/۹۹/۹۸) و عملا کپی سالهای قبل بود. یک نکته جالب اینکه اگر داوطلب شب قبل از کنکور تجربی ۱۴۰۲ سوالات سالهای قبل در درس فیزیک را نگاه میکرد و یه ورق ساده میزد و روزنامه وار آنها را مطالعه می کرد کاملا می توانست بفهمد کدام سوالات در چه سبکی از کدام بخش احتمال مطرح شدن بیشتری داشته باشند و عملا می توانست آزمون را بالای ۸۰ درصد پاسخ دهد.

تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو

همانطور که دیدیم رتبه های برتر کنکور تجربی هم در فیزیک کنکور تجربی ۱۴۰۲ همه درصد های بالایی داشتند و پرهام مصطفوی به عنوان رتبه یک کنکور تجربی فیزیک را ۸۳ زده بود!

تحلیل سوالات فیزیک کنکور تجربی ۱۴۰۲

فیزیک کنکور تجربی  تیر ماه ۱۴۰۲ خیلی خوب بود نه سوال چالشی داشتیم نه سوالا طولانی داشتیم نه سوال محاسباتی سنگین داشتیم. بی شک کسی که در حد کتاب درسی این آزمون و خونده بود و فرمول ها رو به یاد داشت و در حد کتاب درسی خوانده بود به راحتی می توانست درصد قابل قبولی را در درس فیزیک بگیرد.

بودجه بندی سوالات فیزیک کنکور تجربی ۱۴۰۲ هم مشابه دی ماه بود کاملا در چینش سوالات قوانین قبلی رعایت شده بود. برعکس زیست کنکور تیر ۱۴۰۲ که نه تنها بودجه بندی تغییر کرده بود، بلکه ترتیب سوالات هم دیگر به شکل قبل نبود!

تعداد سوالات فیزیک کنکور ۱۴۰۲ مثل هر سال ۳۰ سوال بود و از شماره ۴۶ تا ۷۵ ادامه داشت. درس فیزیک و شیمی کنکور تجربی در یک دفترچه و در دفترچه شماره ۲ کنکور تجربی بوده است. برای این ۳۰ سوال ۴۰ دقیقه زمان در نظر گرفته شده بود و باتوجه به ساده بودن سوالات اگر دانش آموزان کمی مدیریت آزمون داشتند، میتوانستند زمان فیزیک را برای درس شیمی کنکور تجربی ۱۴۰۲ نگه دارند.

مثلا در فیزیک کنکور ۱۴۰۲ تجربی از فصل سه دوازدهم در دی ماه ۵ سوال مطرح شده بود که همین تعداد سوال در فیزیک کنکور تیر ۱۴۰۲ نیز به چشم میخورد؛ در حقیت طراحان فیزیک کنکور تجربی ۱۴۰۲ این نشانه را به داوطلبان داده بودند که ما نحوه تعداد و چینش سوالات را و میزان سختی و راحتی سوالات را در کنکور دی ماه به شما نشان می دهیم.

شاید در فیزیک کنکور ۱۴۰۳ هم همین اتفاق را در پیش داشته باشیم و بتوانیم در چند درس سوالات کنکور اردیبهشت ۱۴۰۳ را به عنوان پیش نمایش سوالات کنکور ۱۴۰۲ در نظر بگیریم.

تحلیل سوالات فیزیک کنکور تجربی 1402

بررسی سطح سوالات فیزیک کنکور تیر ۱۴۰۲

اگر به طور کلی بخواهیم سطح سوالات فیزیک ۱۴۰۲ را بررسی کنیم به صورت زیرخواهد بود.

۸ سوال متوسط
۲۱ سوال آسون
۱ سوال سخت

در صفحه اول شروع سوالات از دوازدهم  بود مثلا از فصل ۴ دوازدهم و بعد فصل ۱ یازدهم و در آخر با فصل ۳ یازدهم سوالات تمام میشد. در ادامه سوالات فیزیک کنکور تجربی ۱۴۰۲ را از نظر سطح سوال و فصل مورد نظر بررسی میکنیم اما اگر بخواهیم بودجه بندی سوالات را مشخص کنیم متوجه خواهیم شد که در سوالات فیزیک کنکور ۱۴۰۲ تجربی پایه دوازدهم از اهمیت بیشتری برخوردار بوده است و اگر داوطلبی میخواهد فیزیک را در حد ۳۰ یا ۴۰ درصد پاسخ دهد میتواند کلا بیخیال فیزیک پایه شود!

اما فراموش نکنید که برای مطالعه درس فیزیک دانستن فیزیک پایه لازم است. همانطور که در روش مطالعه دروس اعلام کرده ایم که برای بعضی مباحث باید حتما پایه برای شما جا افتاده باشد که بتوانید یادگیری صحیح داشته باشید. با این حساب بودجه بندی سوالات فیزیک کنکور تیر ۱۴۰۲ به شرح زیر بوده است

۲۰ درصد فیزیک از پایه دهم بود:

  • از فصل یک دهم ۱ سوال مطرح شده بود.
  • از فصل دوم  دهم ۱ سوال مطرح شده بود.
  • از فصل سوم  دهم ۲ سوال مطرح شده بود.
  • از فصل چهارم  دهم  2 سوال مطرح شده بود.

۲۶ درصد فیزیک از پایه یازدهم بود:

  • از فصل یک یازدهم ۳ سوال مطرح شده بود.
  • از فصل دوم  یازدهم ۳ سوال مطرح شده بود.
  • از فصل سوم  یازدهم ۳ سوال مطرح شده بود.

۵۴ درصد فیزیک از پایه دوازدهم  بود:

  • از فصل یک دوازدهم ۴سوال مطرح شده بود.
  • از فصل دوم  دوازدهم ۳ سوال مطرح شده بود.
  • از فصل سوم  دوازدهم ۵ سوال مطرح شده بود.
  • از فصل چهارم  دوازدهم ۳ سوال مطرح شده بود.

تحلیل سوال به سوال فیزیک کنکور ۱۴۰۲ تجربی

در کل کنکور تجربی تیرماه ۱۴۰۲ در درس فیزیک سوالات خیلی خوبی داشت و در حد کتاب درسی و اگر کسی صرفا فقط پایه را مطالعه میکرد می توانست به راحتی ۵۰ درصد کنکور را حل کند زیرا سوالاتی انتخاب شد که خیلی خوب و روتین بود بدون چالش و طولانی!!!!

سوالپایهسطح
۴۶پایه دوازدهم فصل ۴ مدل اتمی رادرفوردساده
۴۷فصل یک یازدهمساده
۴۸فصل یک یازدهمساده
۴۹پایه دوازدهم فصل یک نمودارمتوسط
۵۰سطح زیر نمودار پایه دوازدهم فصل یکساده
۵۱سطح زیر نمودار پایه دوازدهم فصل یکساده
۵۲از فصل دوم دوازدهم فنرساده
۵۳فصل دوم دوازدهم  سوال نموداریمتوسط
۵۴فصل دوم دوازدهم قانون سوم نیوتنساده
۵۵فصل سوم دوازدهم  نوسانساده
۵۶فصل سوم دوازدهم سوال نموداری محاسبه قله و درهمتوسط روبه ساده
۵۷فصل سوم دوازدهم کمک از طریق معادله حرکت نوسانگرمتوسطه رو به ساده
۵۸فصل سوم دوازدهم  پژواکساده
۵۹فصل سوم دوازدهم بازتابساده
۶۰فصل چهار دوازدهم لیزرساده
۶۱فصل چهارم دوازدهم اختلاف انرژی فوتون هاساده
۶۲فصل یک یازدهم انرژی خازنساده
۶۳فصل یک یازدهم قانون کولونساده
۶۴فصل دوم یازدهم مدارهامتوسط
۶۵فصل دوم یازدهم توان الکتریکیساده
۶۶فصل دوم یازدهم مدارهامتوسط
۶۷فصل سوم یازدهم میدان مغناطیسیساده
۶۸فصل سوم یازدهم قانون دست راستساده
۶۹فصل دوم دهم فشارساده
۷۰فصل سوم دهم کار نیروی مقاومتساده
۷۱فصل چهارم دهم ظرقیت گرماییساده
۷۲فصل سوم دهم انرژی جنبشیساده
۷۳فصل چهارم دهم تبدیل واحد درجه سلسیوس به کلوینساده
۷۴فصل اول دهم نمادگذاری علمیساده
۷۵فصل سوم یازدهم قانون درست راستساده

دانلود پاسخنامه تشریحی سوالات فیزیک کنکور تجربی ۱۴۰۲ استاد حسین عطرسایی کانون

نکاتی برای موفقیت در فیزیک کنکور ۱۴۰۳

رعایت روش مطالعه اهمیت دارد اما جمع بندی درست و اصولی در دوران کنکور از همیت شایانی برخوردار است و شما می توانید در مدت کوتاه جمع بندی کنکور به نتیجه بسیار مطلوب برسید به شرطی که بدانید نحوه درست جمع بندی چیست و چگونه فرآیندی را باید طی کنید.

مشاوره کنکور آکو

نکته دیگر حذف دروس است. درست است که برای داشتن یک درصد متوسط میتوانستید بخش زیادی از فیزیک را حذف کنید و وقتتان را برای درس های دیگر بگذارید اما به عنوان مشاور تخصصی کنکور تجربی میگوییم تا جای ممکن درسی را حذف نکنید!

کنکور تجربی تیر ماه ۱۴۰۲ در درس فیزیک این نکته را به همه یاد داد که اصلا درسی را حذف نکنید زیرا ممکن است از آن درس سوالات بسیار ساده مطرح شده باشد!

در سوالات فیزیک کنکور تجربی ۱۴۰۲ اهمیت مفاهیم کتاب درسی بود زیرا مفاهیم کتاب درسی بیشتر از سالهای پیش بود و داوطلبی می تواند بهترین نتیجه را در کنکور بگیرد که روی مفاهیم تسلط دشته باشد! روش مطالعه ای که متناسب با سوالات فیزیک کنکور تیر ۱۴۰۲ باشد:

  • خلاصه نویسی و نکته برداری : داوطلبانی که در ذهن خود به دسته بندی مطلوب مطالعه رسیده اند توانسته اند بهترین نتیجه را بگیرند.
  • مطالعه کتاب درسی: نکاتی از کتاب درسی در سوالات فیزیک کنکور ۱۴۰۲ اهمیت پیدا کرده است که ساده اما جزئی است! پس خواندن کتاب درسی و تمارین وفعالیت ها را فراموش نکنید.
  • روتین درسی : مرور و اطمینان از حفظ نقاط قوت در اوج خودشان کمکی است که روتین درسی بعد از اتمام تست زنی و آموزش به شما میکند.
  • تحلیل ازمون های ازمایشی: برای شناخت نقاط ضعف و نقاط قوت لازم است حتما سوالات آزمون ها را تحلیل کنید و این تخلیل برای درس فیزیک اهمیت بیشتری پیدا میکند چون باید به قدری تسلط داشته باشید که هیچ سوال اسانی را از دست ندهید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا