پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

روش مطالعه دروس کنکور های تجربی و ریاضی و انسانی برای ۱۰۰ زدن!

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

کنکور دادن دیگه مثل قبل نیست و سطح سوالات انقدر بالا رفته که بدون یه برنامه درست و حسابی نمیتونی به نتیجه دلخواهت برسی. اولین قدم برای اینکه یه برنامه ریزی درست داشته باشی یاد گرفتن روش مطالعه دروس کنکور هست! دیگه مثل قبلا نیست که اگه کتاب درسی رو چند دور بخونی بتونی تست هم حل کنی! چرا؟

چون تحلیل و بررسی سوالات کنکور نشون میده که ما سالهاست تست های ترکیبی داریم، تست های مفهومی داریم حتی شکل های کتاب و قید هایی که در متن کتاب درسی استفاده شده هم برای جواب دادن به سوالات آزمون سراسری تاثیر داره.

حالا ما اینجا قراره چیکار کنیم؟ قراره که در ادامه این مطلب به تفکیک رشته ای که داری میخونی روش مطالعه برای دروس اختصاصی و مهم ارائه بدیم. اگه قبلا تیم مشاوره تحصیلی آکو رو دنبال نمیکردی بهتره بدونی که ما یه تیم مشاوره تحصیلی هستیم که تمام تلاشمون ارائه مطالب مفید به دانش آموز ها بی هیچ چشم داشتیه.

برنامه ریزی شروع کنکور از مهر

مثلا ما توی سایتمون برای کنکوری هامون آزمون های آزمایشی رو برای دانلود رایگان میذاریم یا در کانال تلگرام سوالات مشاوره ای بچه هارو به صورت وویس جواب میدیم. میتونی توی کانال تلگراممون هم عضو بشی!

تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو

در ادامه میتونی تیتر مورد نظرت رو برای روش مطالعه کنکور ریاضی، روش مطالعه کنکور تجربی و روش مطالعه کنکور انسانی پیدا کنی و علاوه بر دیدگاه کلی که از درس های این رشته بهت میدیم تکنیک های تستی اختصاصی هم برای مطالعه کنکور برات نوشتیم. اگه یه دیدگاه کلی میخوای از روش مطالعه کنکور این چند مورد رو ببین ولی بدون که نکات آموزشی خفنی در ادامه برات گذاشتیم که اگه از دست بدی ضرر میکنی:

  • ادبیات : موضوعی خوندن
  • دینی : خلاصه نویسی متن درس
  • عربی : ترجمه تمرینی ترکیبی
  • زبان : یادگیری واژگان در متن(روتین درسی)
  • زیست : دوره ، دوره ، تست حداقل با دو تا کتاب آموزشی
  • ریاضیات : تکرار و تمرین از موضوعات آسان به سخت( تمرین های کتاب هم باید حتما کار بشه
  • فیزیک : حل تست کنکور سالهای قبل با جواب تشریحی
  • شیمی : استفاده از یک جزوه یا کتاب کمک آموزشی خوب
  • درس های حفظی انسانی : خلاصه نویسی و دوره مستمر از نت ها و خلاصه های وویسی که داری

مطالعه متمرکز روش مطالعه دروس کنکور

قبل از اینکه هرچیزی رو بخوای توی برنامه درسیت اجرا کنی این نکته رو به عنوان نکته کلیدی روش مطالعه کنکور در نظر داشته باش:

قبل از یاد گرفتن هر روش مطالعه کنکور باید اول کمالگرایی رو در خودمون بکشیم و نخوایم به هر قیمتی همه کتاب ها رو تموم کنیم. باید بدونیم که در چند مبحث حرفه ای عمل کردن خیلی بیشتر اهمیت داره تا در همه موضوعات نصفه و نیمه بودن!

برای کنکور تجربی که مهمترین درسی که پیش رو داریم زیست کنکوره! بیشترین تعداد سوال رو داره و بعضی از بچه ها با وجودیکه تجربی رو انتخاب کردن، توی مطالعه زیست کنکور مشکل دارن! برای این دسته از افراد واقعا حرفی ندارن ولی درباره روش مطالعه کنکور تجربی علاقه مندان به این رشته راه حل های خفنی داریم.

بچه های تجربی معمولا ریاضی و فیزیک چالشه و اکثرا با شیمی و زیست ارتباط خوبی دارن!

مهمترین بخش دروس اختصاصی کنکور ریاضی همون ریاضیاته(شامل حسابان و هندسه و گسسته و آمار و احتمال) که البته کمتر پیدا میشن بچه هایی که رشته ریاضی رو انتخاب کرده باشن ولی توش ضعیف باشن! اکثر دانش آموزای ریاضیمون، درس شیمی رو برای خودشون چالش میدونن!

البته که باتوجه به تعداد داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ رشته ریاضی کم طرفدار ترین کنکور شناخته شده و ظاهرا تعداد این علاقه مندان به رشته های فنی هم هرساله کم و کمتر هم میشه.

بچه های انسانی هم اصولا تیپ شخصیت تحلیلگر دارن و با درس های جامعه شناسی، روانشناسی، اقتصاد و فلسفه و منطق ارتباط خوبی میگیرن. درس های عربی و ریاضی پرچالش ترین درس ها برای رشته انسانی هست که در ادامه روش مطالعه کنکور انسانی رو به تفکیک درس براتون آوردیم.

روش مطالعه کنکور ریاضی

در مطالعه روش های مطالعه کنکوری ریاضی میبینید که باید با تکنیک های مختلفی این درس رو برای خودمون نرم کنیم و توش تنوع ایجاد کنیم.

اولین نکته اینکه درس حسابان تعداد سوالات بیشتری در ریاضیات کنکور ریاضی داره و اگه میخوای برای کنکور بخونی باید در مرحله اول روی این درس تمرکز کنی. منطقیه که زمان بیشتری هم روی مطالعه حسابان بذاری و روش مطالعه ریاضی کنکور ریاضی باید ترکیبی از پایه ای و مبثی باشه. یعنی چی؟

برای شروع باید دروس پیش نیاز در مطالعه رو بشناسید و هروقت به اون مبحث پیش نیاز دار رسیدی اول اون رو مطالعه کنی.

برای درس حسابان هیییچ راهی بجز تمرین حل کردن زیاد نداری! یعنی باید هر روز هفته یک وعده پر و پیمون دو ساعته رو برای خودت بذاری کنار و بشینی از هر مبحثی که آموزش دیدی سوال حل کنی. تست ها رو زیر و بالا کن و اولش حتی اگه توی اون دو ساعت دوتا تست هم حل کردی اهمیت نداره. مهم اینه که تو بفهمی داره توی سوال چه اتفاقی میوفته.

مشاوره تخصصی کنکور ریاضی

مثلا میدونید که هندسه پایه آسون تر از هندسه دوازدهمه پس برای درس هندسه از فصل اول دوازدهم شروع کنید. کلا خیلی اصرار نداشته باشید که هم هندسه دوازدهم رو بخونید هم هندسه پایه رو. اگه به هندسه دوازدهم تسلط بالایی داشته باشی و بتونی سوالاتش رو درست جواب بدی برای رسیدن به هدفمون بسه.

فرض بگیریم شما از مهر شروع کردید به خوندن هندسه. فصل اول ماتریسه و فصل دوم هندسه دوازهم بیضی و دایره است.

پس اینجا باید اولا یه برگشت به هندسه یازدهم مبحث دایره ها بزنیم، روی اون کامل مسلط بشیم و بعد شروع کنیم مطالب مرتبط جدید رو اضافه کردن.

روش اختصاصی برای مطالعه هندسه

اگه برای هندسه کلاس میری یا ویدئو های آنلاین نگاه میکنی یادت نره که حتما حتما بعد از کلاس ۱۰ الی ۱۵ تا تست از اون مبحثی که اون روز یاد گرفتی بزن. یادت نره که هندسه درسی نیست که بتونی چند روز بین تست زنی و یادگیریش وقفه بندازی چون قطعا جزئیات یادت میره و مجبور میشی دوباره درسنامه بخونی.

این درحالیه که در روش مطالعه کنکور تجربی میبینید درس زیست اصلا همچین ماهیتی نداره و تو برای یادگیریش به جای تست زنی نیاز به خلاصه نویسی داری و بعد از چند روز باید تست زنی رو شروع کنی!

پس انتخاب رشته تفاوتش فقط در درس هایی که میخونی نیست، باید ساختار ذهنی متفاوتی هم داشته باشی که بتونی با روش مطالعه کنکور این درس ها کنار بیای!

روش مطالعه گسسته کنکور ریاضی

گسسته برای بچه های ریاضی همون آمار و احتمال پایه است فقط اسم خفن تری روش گذاشتن! معمولا بچه ها برای مطالعه گسسته کنکور ریاضی به مشکل نمیخورن و مطالعه روتین و آسونی داره! این درس به شدت به میزان منطق شما برمیگرده ولی اگر یه معلم خوب و یه آموزش درست و حسابی داشته باشید، میتونید بی شک تست های کنکور رو حل کنید.

اگه از همون اول مثلا نظریه اعداد گسسته رو درست یاد نگرفته باشید، مطمئن باشید که تا اخر با درس گسسته مشکل خواهید داشت پس اول روی پایه تمرکز کنید و سعی کنید از بهترین استاد های گسسته کنکور برای این درس کمک بگیرید. در گسسته دوازدهم به ترتیب این فصل ها رو داریم :

  • نظریه اعداد: خیلی راحت
  • گراف: سوالات کنکورش آب خوردنه!
  • ترکیبیات: سخت و پایه ای(باید حتما قبلش ریاضی دهم و آمار و احتمال یازدهم رو مرور کرده باشید!)

روش مطالعه آمار و احتمال یازدهم برای کنکور ریاضی

میبینید که توی همین چند دقیقه ما مجبور شدیم برای دوتا مبحث هندسه و گسسته دوازدهم برگردیم به آمار و احتمال یازدهم. پس ما روش مرور داشتیم و باتوجه به اینکه تعداد سوالات مستقیمش توی کنکور خیلی کمه اصلا پیشنهاد نمیشه که روش تایم جداگانه ای بذارید.

اما اگه تصمیم دارید وقتتون رو برای مطالعه آمار و احتمال هم بذارید باید بدونید که بجز تست زدن زیاد و نمونه سوالات بی نهایت حل کردن،بی شک اولش به صورت تست های آموزشی و بعد تست های زمان دار و سرعتی، هیچ راه دیگه ای برای تسلط به آمار و احتمال ندارید.

تست های آمار و احتمال دام های آموزشی زیادی داره و طراح توی کنکور واقعا تمام نکات کل کتاب رو میاد توی یه سوال خلاصه میکنه و اگه تو با این دام ها و نحوه ترکیب نکته ها آشنا نباشی نمیتونی حل کنی!

از اولش هم گفتیم که اگه تسلط خیلی خوبی روی هندسه و گسسته پیدا کنید، آمار و احتمال جواب دادن توی کنکور براتون خیلی کاری نخواهد داشت!

روش مطالعه شیمی کنکور ریاضی

مبنی ما برای این روش مطالعه این هست که شما دوازدهمی (یا فارغ التحصیل) هستید و میخواهید از اول مهرماه شروع به خوندن شیمی کنکور ریاضی کنید. خب میدونید که شیمی کنکور برای رشته تجربی و ریاضی یکیه و توی روش مطالعه هم خیلی باهم تفاوت ندارن اما نکته مهم اینه که تحلیل سوالات شیمی کنکور ۱۴۰۲ بهمون نشون داد سبک سوالات برای این دو رشته قراره خیلی متفاوت باشن.

روش هایی که برای مطالعه شیمی کنکور ریاضی باید بلد باشین:

  • تمرکز شما تجت هر شرایطی باید روی کتاب درسی باشه
  • کتاب های کمک آموزشی و جزوه های استاد و کلاس کنکور شیمی باید در مرحله دوم به آموزش شما کمک کنن!
  • برای امتحانات نهایی نمونه سوال حل کنید.
  • قید های متن کتاب، نمونه سوالات خود را بیازمایید و تمرین های داخل کتاب اهمیت ویژه ای دارن.
  • اصلا حفظ کردن عدد های نمونه سوالات به درد نمیخوره و سعی کن یاد بگیری عدد ها از کجا اومده، این تفهیم فقط از طریق آموزش درست (به کمک معلم شیمی یا درسنامه) بوجود میاد.

البته برای واکنش های شیمی و موازنه میتونید عدد ها و واکنش ها رو حفظ کنید به ویژه برای کنکور که قراره سرعت در تست حل کردن تاثیر گذار باشه اما یادتون نره که اصول موازنه کردن هم باید بلد باشید چون قطعا سوالات موازنه خارج از کتاب هم در کنکور والبته امتحان نهایی خواهید داشت.

دانلود جزوه جامع شیمی برای کنکور

روش مطالعه فیزیک کنکور ریاضی

درس فیزیک برای رشته ریاضی دو فصل اضافی در پایه دوازدهم داره و نکته مهم تر اینکه در بین دفترچه های کنکور ریاضی فیزیک و شیمی باهم توی یک دفترچه ان و این اهمیت مدیریت درس فیزیک رو دو برابر میکنه. چون فیزیک کنکور سوالات آسونی داره که اگه بتونیم با تسلط کافی بهشون جواب بدیم، زمانمون برای درس شیمی سیو میشه.

البته این تقویت زمانبندی به نفع درس شیمی بیشتر برای بچه های رشته تجربی اهمیت دارد! و بچه های انسانی ترجیح میدن شیمی رو فدای فیزیک کنن!

روش مطالعه کنکور ریاضی برای درس فیزیک مثل همه درس های دیگه سه بخش آموزش، تثبیت و تسلط داره و باتوجه به اینکه مطالب فیزیک سه بخش حفظی، محاسباتی و ترکیبی داره باید برای قسمت های مختلف روش های مطالعه مختلفی داشت.

اول از همه اینکه بچه های ریاضی سعی کنن روی حفظیات تمرکز بیشتری داشته باشن چون میتونن کسب درصد بکنن از سوالات آسان و حفظی فیزیک.

برای مرحله آموزش به ویژه برای مباحث مسئله ای و حل کردنی(بعد از معلم مدرسه) اولویت منبع یادگیری با درسنامه کتاب کمک آموزشیمونه و خیلی لازم نیست روی متن کتاب درسی تمرکز کنید چون بیشتر گیج میشید و هیچی نمیفهمید!

اگه بعد از خوندن درسنامه هم متوجه مبحث نشدید وقتشه که از کلاس های کنکور فیزیک و یا از ویدئو های آنلاین آموزشی کمک بگیرید و مرحله بعد از آموزش درست و جا افتادن درس همونطور که برای هندسه و گسسته هم گفتیم، تست حل کردن از ۱۵ تا به بالا بعد از یادگیری است.

سعی کنید تست هایی که میزنید خیلی سخت نباشن و خیلی مطلب رو نپیچونده باشن و شما با راه حل های ابتدایی بتونید حلش کنید. قراره در مرحله تست زنی کم کم سراغ تست های سخت بریم.

روش مطالعه کنکور تجربی

برای روش مطالعه کنکور تجربی تقریبا دیگه هیچ حرفی باقی نمونده چون شیمی و فیزیک مشابه دارن. نکته هایی که در روش مطالعه کنکور تجربی بهتون میگیم مخصوص درس زیست شناسی و درس ریاضی هست و بهتره که شیمی و فیزیک رو برگردید همون روش مطالعه کنکور ریاضی رو بخونید.

فقط اینکه درباره شیمی کنکور تجربی باید بدونید روش های مختلف موازنه به صورت تشریحی رو حتما یاد بگیرید که اهمیت بیشتری دارن و استوکیومتری هم باید به صورت تستی بیشتر کار بشه توی پایه دوازدهم چون برای شما ها مهم تر هست که شیمی رو خوب بزنید توی کنکور.

درباره فیزیک دوازدهمی هایی که میخوان مدرسه و کنکور رو باهم کنترل کنن هم باید بگیم شما باید خلاصه نویسی داشته باشید و شب امتحان اون خلاصه نویسی هاست که برای موفقیت در امتحان نهایی به دردتون میخوره.

بچه هایی که توی اجرای روش مطالعه دروس کنکور مشکل دارن حتما با تیم مشاوره آکو تماس بگیرن و با کمک گرفتن از برنامه یک هفته ای مشاوره رایگان تیم تخصصی کنکور تجربی آکو شانسشون رو برای برگشتن به رقابت کنکور امتحان کنن.

روش مطالعه زیست شناسی کنکور تجربی

این درس اهمیت داره و ۵۰ تستی که توی کنکور داره هم اونو از نظر تعداد سوال تقریبا هم سطح همه درس های دیگه میکنه. معمولا بچه هایی که تجربی انتخاب میکنن با مطالعه درس زیست مشکلی ندارن ولی متاسفانه مافیای کنکور طوری داره قوی عمل میکنه که اصلا آدم گیج میشه از کدوم استاد و کلاس و جزوه استفاده کنه.

به عنوان مشاور کنکور بهتون میگیم که بهتره قبل از شروع کردن هرگونه درس خوندنی برای زیست شناسی به سوالات زیست کنکور سال گذشته نگاهی داشته باشید. مثلا در زیست شناسی کنکور تجربی ۱۴۰۲ ما شاهد دوتا اتفاق جدید بودیم:

  • ترکیب سه فصل از دو پایه مختلف باهم در سوالات زیست

این اتفاق قبلا به صورت خیلی محدودی برای سوالات افتاده بود یعنی مثلا طراح گفتار یک و دو فصل اول زیست دوازدهم رو باهم ترکیب میکرد ولی به این حالت بی پروایانه شاهد ترکیب کردن سوالات نبودیم. پس این نشون میده که مبحثی درس خوندن برای زیست شناسی کنکور دیگه جوابگوی نیاز ما نخواهد بود.

  • تمرکز بیشتر روی متن کتاب درسی در سوالات زیست کنکور

کتاب محور شدن سوالات زیست کنکور تجربی باعث تغییر روش مطالعه کنکور تجربی میشه یعنی ما دیگه نمیتونیم مالعه امون رو محدود به کتاب های کمک درسی یا جزوه استاد عزیزمون بکنیم! حتی اگه این استاد بهترین استاد زیست کنکور باشه بازهم ما باید کتاب زیست رو بخونیم!

پس مراحل شروع مطالعه زیست کنکور از امسال باید اینطوری باشه:

  1. مطالعه متن کتاب درسی
  2. ریز به ریز خوندن و مفهومی یاد گرفتن مفاهیم کتاب درسیچ
  3. تست زنی از روی کتاب تست
  4. اگه تست ها بیشتر از ۵۰ درصد اشتباه بودن، باید برگردی درسنامه کتاب کمک درسیتو بخونی یا ویدئو آموزشی ببینی یا سر کلاس زیست کنکور بشینی

پس یک نکته! یادت نره که اگه کلاس زیست میری(آنلاین یا حضوری) تو باید همیشه و همیشه از جایی که استاد داره درس میده جلودتر باشی. یعنی قبل از اینکه استاد چیزی رو درس بده تو کتاب درسی رو خونده باشی و چندتا تست آموزشی هم زده باشی و حالا وقت رفع اشکاله نه یادگیری!

برای تسلط روی درس زیست باید مرور تستی داشته باشیم یعنی چی؟ یعنی دو تا سه بار همه تست های اون مبحث رو از روی کتاب کمک درسیم به صورت ترتیبی بزنم. این ترتیب میتونه زوج تست ها باشن، فرد تست ها باشن یا حتی برای بار سوم میتونید فقط نشان دار ها رو بزنید. بعد از این مرحله شما باید اون مبحث رو وارد روتین درسی شبانه اتون کنید.

یعنی هر شب از اون مبحث حداقل ۵ تست از یک منبع جدید بزنید و نتیجه رو حتما باید جزو گزارش های روزانه بنویسید که اگه تست هات غلط زیاد داره رفعشون کنی. اگه این منبع جدید سوالات کنکور باشه که دیگه بهتر!

روش مطالعه ریاضی کنکور تجربی

ریاضی کنکور تجربی پر چالش ترین درس برای بچه های تجربیه. یه چیزی بهت بگم که قال قضیه ریاضی کنکور رو بکنم! ریاضی با هیچ روشی بجز تمرین و تکرار و تست زدن نتیجه نمیده. یعنی نه منبع خاصی هست که ریاضی رو آسون تر بتونه بهت توضیح بده نه میتونی این درس رو حذف کنی توی کنکورت. نه قراره با کمک یه استاد خاص مثل آریان حیدری ریاضی ات یهو از صفر درصد بشه صد درصد!

کلید طلایی مطالعه ریاضی کنکور تجربی حل کردن نمونه سواله! حالا اگه خود نمونه سوال رو نمیفهمی، ده هزار بار بخونش، یا تست های مشابه حل کن یا اصلا اگه انقد با این مبحث مشکل داری یک جلسه کلاس خصوصی بگیر! اما دست از تمرین حل کردن نکش.

یعنی تو هر زمانی که میخوای ریاضی بخونی باید یه دفتر و مداد کنارت باشه و مثال ها رو صد بار بخونی و صد بار برای خودت حل کنی.

نه نوت برداری و نه خلاصه نویسی به هیچ دردی برای درس ریاضی نمیخوره و تو فقط باید تست هایی که بلد نبودی حل کنی رو علامت بزنی، درسنامه اش رو با دقت بخونی، یه بار همون موقع حلش کنی و بذاری توی برنامه ات که بعدا دوباره همین تست نکته داری که بلد نبودی رو بزنی!

انقدر این کار رو تکرار کن تا زمانی که بدون نگاه کردن به جواب سوال و خیلی روون نکته اون تست رو اجرا کنی و به جواب درست برسی.

روش مطالعه کنکور انسانی

بچه های کنکور انسانی مظلوم ترین قشر در بین کنکوری های نظری هستن ! با اینکه روز به روز شاهد افزایش تعداد داوطلبان کنکور انسانی هستیم و تقریبا کل کشور هم بی کفایتی فارغ التحصیلان فعال انسانی رو در زیرساخت های کشور حس میکنن، اما بازهم هیچکس نیست که به این بچه ها یاد بده چطوری درست درس بخونن.

در ادامه روش مطالعه ریاضی و آمار کنکور انسانی رو به عنوان پر چالش ترین درس بچه ها به توضیح میدیم و بعد درس های روانشناسی، جامعه شناسی، ادبیات و عربی رو با روش های مطالعه کنکوریشون براتون شرح خواهیم داد!

فقط یک نکته رو باید درباره همه درس های رشته انسانی بدونید و اون هم ترکیب حفظیات و مفهومی در همه درس هاست. یعنی اینطوری فرض کنید که همه درس های بچه های انسانی باید مثل زیست شناسی خونده بشن با این تفاوت که یک سری نکات ویژه برای روش مطالعه کنکورانسانی وجود داره که در ادامه بیشتر توضیح میدیم.

روش مطالعه اقتصاد برای کنکور

خب اقتصاد هم بخش حفظی داره و هم بخش محاسباتی. بخشی از سوالات اقتصاد کنکور انسانی به مسائل اختصاص دارد، موضوعاتی از جمله محاسبه مالیات ،استهلاک، درآمد ملی، تولید ناخالص ملی و .. برای حل مسائل باید فرمول‌های مربوط به تمام مباحث را در خاطر داشته باشید.

سپس با استفاده از این فرمول‌ها شما قادر به پاسخگویی به این سوالات خواهید بود. البته میتوان از روشهای میانبر در زمان صرفه‌جویی کرد!

دانلود تست اقتصاد کنکور

حل تست‌های آموزشی ،تثبیتی، سنجشی و زماندار برای تقویت مهارت تست زنی در این بخش اهمیت زیادی دارد.
حتی اگر دیدید در حل این مسائل مشکل دارید، به صورت روتین و روزانه در برنامه درسی خود حل این مسائل را قرار دهید تا هر روز ذهن شما درگیر حل مسائل اقتصاد شود.

روش مطالعه عربی کنکور انسانی

برای درس عربی هم مثل همه درس های دیگه میگیم که اولویت کتاب درسیه. پس برای شروع خواندن عربی شما باید اول از کتاب درسی خود شروع کنید وآن را با دقت و ریز به ریز بخوانید. اما چی توی کتاب درسی از همه مهم تره؟ بی شک در مرحله اول ترجمه!

اول از همه بگم که بعضی از به اصطلاح “ بهترین دبیر های عربی کنکور” میگن باید عربی رو مبحثی بخونید و درست هم میگن، وقتی داری ترجمه میخونی روی ترجمه تمرکز کن و وقتی قواعد میخونی روی قواعد. ولی یادت نره که تست های کنکور ترکیب همه اینهاست!

بخش هایی که باید توی برنامه درسی مطالعه عربی جداگونه براشون وقت بذارید تا جواب بهتری از روش مطالعه کنکور انسانی برای درس عربی بگیرید:

  • واژگان
  • تعریب و ترجمه
  • قواعد
  • تحلیل صرفی
  • ضبط حرکات
  • و درک مطلب

از واژگان ابتدای هر درس شروع کنید، آن هارا به خاطر بسپارید و زیر واژگان دشوار خط بکشید. سپس متن درس را تحت الفظی و دقیق ترجمه کنید. درسته که قواعد سخت تر هستن اما خواهشا از اهمیت ترجمه متن درس غافل نشوید.

بعد از اینکه مرحله واژگان و حفظ کردن لغات تموم شد، همه تمرینات درس را دقیق حل کنید و اگر در خلال آن ها به واژه جدیدی برخوردید زیر آن نیز خط بکشید. در آخر قسمت قواعد را از جزوه درسی معلم خود یا منابع معتبر دیگر بخوانید.


نکته برای مطالعه عربی کنکور انسانی: روی بخش ترجمه خیلی وقت بگذارید! تجربه چندین ساله کنکور نظام جدید نشان داده تقریبا بین ۶ تا ۸ سوال از بخش ترجمه و تفهیم(درک مطلب) طرح میشود. پس اگر توانید خوب ترجمه کنید تقریبا ۴۰ درصد سوالات را روی هوا زده اید.

مثل همه درس های دیگه کنکور برای اینکه توی عربی هم بتونید به تسلط کامل برسید، خیلی زیاد تست بزنید! عربی در بین همه دروس رشته انسانی از بالاترین تنوع تیپ سوالی برخوردارد است.(البته ادبیات هم تقریبا با عربی هم سطحه) و فهمیدن مفهوم سوال در آن نقش کلیدی را بازی میکند. پس برای جلوگیری از خطاهای احتمالی در فهمیدن منظور سوال باید در روش مطالعه اتون انواع سوالات رو حل کنید.

روش مطالعه ادبیات کنکور انسانی

کلا ادبیات کنکور انسانی اصلا روش مطالعه واحدی نداره جون چندتا بخش داره که کلا جدا جدا باید خونده بشن. مثلا تاریخ ادبیات، عروض و قافیه، آرایه های ادبی هرکدوم یه روش مطالعه دارن و شاید به خاطر همین پیچیدگی دروس رشته انسانی هست که داشتن مشاور کنکور انسانی اهمیت ویژه ای پیدا میکنه.

برای روش مطالعه تاریخ ادبیات که قبلا مفصلا حرف زدیم، ایجاد خط زمانی برای دوره زیستن شاعران و نویسندگان و جدول ارتباطی برای سبک کار و خط مشی فکری ، کد گذاری برای یادگیری و یا تصویر سازی روش خیلی خوبیه.

عروض و قافیه هم که همش به میزان تست زدن بستگی داره. حالا نکته مهم اینجاست که چطوری تست ها رو حل کنی؟ چون بچه ها معمولا کلیات درس رو متوجه میشن ولی نمیتونن توی تست اجرا کنن.

برای حل کردن تست های عروض و قافیه اول از همه وزن های مهم رو بنویس، خوانش ابیات رو در خودت حل کن، بار ها و بارها وویس های خواندن ابیات داخل کتاب رو گوش بده تا بلخره یاد بگیری روش خوندن درست ادبیات چیه و بتونی وزن رو درست تشخیص بدی.

تشخیص درست وزن رو که تونستی اجرا کنی، نود درصد کارت راه افتاده. حالا با دستت ضرب بیت رو بگیر و سماعی کار کن. یادت نره که توی هیچ تستی تا وقتی ضرب شعر رو نگرفتی سراغ اختیارات نری.

برای ضرب گرفتن اول از میز و دست میتونی کمک بگیری و بعد که حرفه ای شدی باید این کار رو بذاری کنار! فک نکن توی جلسه کنکور هم همه باهم باید تق و توق راه بندازید!

روش مطالعه جامعه شناسی

تجربه جندین ساله مشاوره تخصصی کنکور به ما نشان داده بچه ها تا جامعه شناسی دهم را خوب نفهمند جامعه شناسی یازدهم و دوازدهم را هم خوب یاد نمیگیرند. ضمنا برای درصد بالا در جامعه شناسی لازمه که به کادر های آبی، بیشتر بدانید ها و پاورقی ها رو حتما بخونید. برای مطالعه جامعه شناسی کنکور چند نکته رو باید رعایت کنی:

  • جامعه شناسی یک درس تفهمی است نه حفظ کردنی!

باید روش مطالعه جامعه شناسی طوری باشه که مطلب را بفهمید نه اینکه مطالب آن را حفظ کنید. سعی کنید بین دروس آن که به صورت زنجیره ای به هم مرتبط هستند یک پل و خط ذهنی برای خود ایجاد کنید و با مثال های مختلف برای خود مرور کنید.

  • برای جامعه شناسی حتما خلاصه نویسی کنید!

بله . جامعه شناسی جز دروسی است که برای بالاتر بردن کیفیت مطالعه لازم است برای ان خلاصه نویسی کنیم. در خلاصه نویسی خود تاریخ های مهم و کلید واژه های مهم را یادداشت کنید و دقت کنید خلاصه نویسی برای هیچ درسی نباید بیش از یک ورقه آ چهار پشت و رو شود.

  • مرور نکته کلیدی برای مطالعه جامعه شناسی در کنکور انسانی

جامعه شناسی را زیاد مرور کنید و برای فصل هایی که تموم شده روتین درسی شبانه در نظر بگیرید تا کمتر فراموش کنید. و در هنگام مرور کردن نکات مهم و کلید واژه های مهم را هایلایت کنید. برای مرور میتونید از خلاصه نویسی هاتون استفاده کنید یا اگه کتاب نکات کلیدی خریدید از اون استفاده کنید.

  • تست زدن باید هم در وعده های برنامه ریزی روزانه اتون باشه وهم در روتین شبانه

برای تسلط بر جامعه شناسی خیلی زیاد تست بزنید! جامعه شناسی از جمله دروس بسیار فرّار است و نکته محور است و احتمال قاطی کردن مطلب در آن زیاد است. بهترین راه برای تثبیت آن در ذهن تست زدن زیاد است. سعی کنید بعد از مطالعه هر درس از جامعه شناسی بین ۳۰ تا ۵۰ تست بزنید و آن هارا تحلیل کنید.

روش خواندن فلسفه و منطق کنکور انسانی ۱۴۰۲

فلسفه ومنطق از مهمترین و چالشی ترین دروس اختصاصی کنکور انسانی در سالهای اخیر بوده است. یادتون نره که حتما برای انتخاب منبع درس فلسفه و منطق کنکور از مشاور کمک بگیرید چون برای این درس خیلی منابع شناخته شده خوبی در بازار ندیدیم. ضمنا مهمترین منبع برای شما کتاب درسیه و باید حاشیه نویسی هم داشته باشی!

درس فلسفه نسبت به منطق متنی تر می باشد گاهی اوقات فلسفه یازدهم موجب کم توجهی از سوی دانش آموزان قرار میگیرد اما توجه داشته باشید که زمان مناسب و متعادلی را به این کتاب نیز اختصاص دهید. روش های یادگیری فلسفه و منطق:

مهم ترین تاثیرگذارترین روش یادگیری،آموزش به دیگران است. (درس را پس از خواندن و متوجه شدن به خود یا اطرافیان توضیح دهید.)

تست زنی راه حل همه مشکلات توی روش مطالعه دروس کنکور است. برای درس فلسفه و منطق هم فاصله بین تست زنی و یادگیری را حفظ کنید. خیلی تست ها رو به برنامه درسیتون نچسبونید.

نکته برای روش مطالعه کنکور انسانی درس فلسفه و منطق :قبل از مطالعه درس جدید تست های مروری از درس های قبل داشته باشید.و نکات فراموش شده را باردیگر یادداشت نمایید

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا