پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

تحلیل و برنامه ریزی دروس

بررسی سوالات ریاضی کنکور تجربی ۱۴۰۲

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
۳.۳/۵ - (۳ امتیاز)

بررسی دقیق و یک به یک سوالات کنکور های سال های گذشته به دانش آموزان کمک میکند تا دیدگاه کلی بهتری از نحوه طراحی سوالات کنکور بدست آوردند و بتوانند با بینشی وسیع تر برنامه ریزی اصولی برای خود در نظر بگیرند. در این مقاله با بررسی و تحلیل سوالات ریاضی کنکور تجربی ۱۴۰۲ علاوه بر اینکه سطح سوالات بررسی میشود، با نظر تخصصی مشاورین کنکور تجربی کمک میکنیم تا با نگاهی به آخرین کنکور برگزار شده در انتخاب برنامه و مسیر خود تلاش و دقت بیشتری صرف کنید.

در واقع تحلیل و بررسی سوالات به شما کمک میکند تا با فکر و اندیشه ی خود سوالات را دسته بندی کنید و با آمادگی بیشتری وارد جلسه آزمون یا حتی وارد جلسه کنکور شوید.

زمانی که به نظرات دیگران در مورد کنکور گوش میدهیم با نظرات متفاوتی مواجه خواهیم شد و این مسئله منجر میشود که معیار مناسبی برای سنجش نداشته باشیم. بررسی های تخصصی سوالات کنکور تجربی ۱۴۰۲ حاکی از سخت بودن کلی سوالات کنکور داشت.

تحلیل سوالات شیمی کنکور ۱۴۰۲

با توجه به حذف دروس عمومی و قوانین کنکور ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، دروس اختصاصی از اهمیت بیشتری در کنکور برخوردار شدند، منطقی بود که سطح سوالات ریاضی تیر ۱۴۰۲ در کنکور تجربی کمی بالاتر و سخت تر از سال های گذشته باشد. خبر خوب برای بچه ها این بود که حتی رتبه ۱ کنکور تجربی ۱۴۰۲ هم ریاضی را ۵۳ درصد زده بود.(تازه در بررسی کارنامه رتبه های برتر ۱۴۰۲ متوجه شدیم که همین درصد ۵۱ درصد هم مال کنکور دی پرهام مصطفوی بوده است و او هم در کنکور سخت تجربی تیر ۱۴۰۲ خیلی موفق عمل نکرده است!)

با این حساب در صورتی که فرد درصد بالای ۳۰ را در ریاضی کنکور ۱۴۰۲ کسب کند میتوانست روی رشته های پرطرفدار رشته تجربی حساب کند.

سطح کلی سوالات ریاضی کنکور تجربی ۱۴۰۲

به هرحال سالیانه در کنکور مشاهده میکنیم که سوالاتی خارج از چهارچوب های تعیین شده طراحی میشود یا شاهد اشتباه علمی در سوالات هستیم که اجتناب ناپذیر است. کنکور ۱۴۰۲ نیز از این ماجرا در امان نماند و در بخش سوالات ریاضی شاهد ۴ تست بودیم که از استاندارهای طراحی شده تبعیت نکرده بود.

سوال ۱۱۵ که دارای غلط علمی بود. و سوالات ۱۳۱، ۱۳۵ و ۱۴۰ که خارج از محدوده مطالعاتی گروه تجربی بود!

تعداد ۳۰ سوال ریاضی کنکور تجربی را تشکیل میداد و در دفترچه سوم و در کنار سوالات زمین شناسی شاهد آنها بودیم. از سوال ۱۱۱ تا سوال ۱۴۰ سوالات ریاضی کنکور تجربی ۱۴۰۲ بود که برای کل ۳۰ سوال ریاضی و ۱۵ سوال زمین شناسی ۶۰ دقیقه وقت داشتیم. یعنی ۴۵ سوال در ۶۰ دقیقه که به صورت میانگین دانش آموز برای هر سوال ۱ دقیقه و ۳ ثانیه زمان داشت.

بدون دانستن تکنیک های تست زنی چطور میشه یه تست محاسباتی ریاضی کنکور رو تو ۱ دقیقه حل کرد؟ اینجاست که هرکی بیشتر تست زده باشه برد کرده و دانستن تکنیک های محاسبات سریع هم در این زمینه به کمک بچه ها میاد.

اگر به دنبال پاسخنامه سوالات ریاضی کنکور تجربی ۱۴۰۲ هستید، میتوانید در ادامه تصویر پاسخنامه کلیدی آزمون اختصاصی ریاضی تجربی را دانلود کنید و یا برای بررسی تک به تک سوالات ریاضی کنکور تجربی ۱۴۰۲ در ادامه این مطلب با تیم مشاوره تحصیلی کنکور آکو همراه باشید.

برای دانلود دفترچه های کنکور تجربی کلیک کنید

پاسخنامه سوالات ریاضی کنکور 1402 تجربی

بررسی تک به تک سوالات ریاضی کنکور ۱۴۰۲ تجربی

دقت داشته باشید برای تحلیل و بررسی سوالات از تحلیل استاد معین کرمی و استاد بهزاد محرمی و استاد مهرداد استقلالیان استفاده شده است و راه حل تصویری قرار شده بدست آمده از پاسخ های ارائه شده توسط استاد معین کرمی ریاضی ماز میباشد.

سوال ۱۱۱ ریاضی کنکور ۱۴۰۲ تجربی جز سوالات زمانگیر نیست. این سوال در حالت کلی جز تیپ های سخت دسته بندی میشود اما میتوان گفت که نسبت به دیگر سوالات آزمون قابل حل تر بود!

مبحث: دامنه توابع و تعیین علامت

راه حل: یکی از راه هایی که بتوان این سوال را حل کردن کشیدن نمودار است. یا میتوان با بدست آوردن ریشه های صورت و مخرج و با تعیین علامت به جواب رسید.

سوال ۱۱۲ ریاضی کنکور ۱۴۰۲ تجربی سوال سختی نبود اما زمانگیر بود و جزو سوالاتی که اکثر داوطلبان میتوانستند حل کنند.

مبحث سوال: ترکیب توابع

راه حل سوال 112 ریاضی کنکور 1402 تجربی

سوال ۱۱۳ کمی نیاز به حفظیات فرمول داشت ولی اصلا سوال سختی نبود و کسی که فورمول را بلد بود به راحتی میتوانست آن را حل کند اما باتوجه به اینکه دانش آموزان معمولا اهمیت زیادی به این مبحث نمیدهند خیلی ها در حل سوال مشکل داشتند.

مبحث سوال: نسبت های طلایی و معادله گنگ و گویا

راه حل: برای حل این سوال لازم است نسبت طول به عرض در مستطیل طلایی را بدانیم.

*نسبت طلایی برای اولین بار است که مورد توجه طراح سوال قرار گرفته است. طراحی سوال از این مبحث به خوبی نشان میدهد که نیاز است داوطلبان خط به خط کتاب درسی را بررسی کنند.

سوال 13 کنکور تجربی 1402

سوال ۱۱۴ سوال قابل حلی بود و جزو مباحث سر راست ریاضی کنکور بود.

مبحث سوال: روابط بین ریشه ها

راه حل: در ابتدا باید جمع و ضرب ریشه ها را بدست آوریم سپس با بدست آوردن مجهول های صورت سوال و جایگذاری به براکت منفی ۵/۱ میرسیم که جواب ان منفی ۲ است.

سوال 114 ریاضی کنکور تجربی 1402

سوال ۱۱۵ جز سوالاتی است که غلط علمی دارد و منطقی است داوطلب برای حل سوال به سراغ گزینه ها بروند تا زمان زیادی را از دست ندهد اما این کار غیر علمی بوده و طراح سوال باید از طراحی چنین سوالی اجتناب کند.

مبحث سوال: تابع یکنوا و لگاریتم

راه حل: یکی از راه حل های موجود برای حل این سوال این است که بدانیم تابع اولیه موجود در صورت سوال اکیدا صعودی است و با خط زدن اکیدا صعودی از دو طرف نا مساوی علامت آن تغییر نمیکند و حل سوال را ادامه میدهیم. یکی دیگر از روش های حل این است که از گزینه ها استفاده کنیم.

سوال 115 از سوالات ریاضی کنکور تجربی 1402

سوال ۱۱۶ جزو سوالات جون دار بود و دانش آموزان متوسط رو به بالا میتوانستند نکته سوال را پیدا کنند. این سوال ترکیبی از مبحث ریشه ها و توابع و البته هندسه(!) بود.

مبحث سوال: روابط بین ریشه ها و تابع

راه حل: معادله صورت سوال مربوط به یک سهمی رو به بالا است و ریشه ها به همراه محل برخورد با محور عرض ها مثلثی میسازد. سپس با مساوی قرار دادن مساحت با ۴/۳ ادامه سوال را حل میکنیم.

راه حل سوال 116 ریاضی کنکور تجربی

سوال ۱۱۷ سوال سختی بود و در تحلیل سوالات ریاضی کنکور تجربی ۱۴۰۲ بسیاری از اساتید و حتی رتبه های برتر نیز در حل این سوال با مشکل مواجه شده اند.

مبحث سوال: ضابطه تابع، تابع وارون

سوال 117 ریاضی کنکور تجربی تیر 1402

سوال ۱۱۸ واقعا سخت بود. این سوال با دانستن روابط لگاریتمی و اختلاف ریشه ها قابل حل است و باتوجه به سطح کلی سوالات ریاضی کنکور تجربی ۱۴۰۲ میتوانستیم انتظار چنین نمونه هایی را در کنکور داشته باشیم.

مبحث سوال: روابط ریشه ها، لگاریتم

*این سوال جز سوالات ترکیبی از مباحث معادله درجه دو، اتحاد و لگاریتم است. به طور کلی در آزمون تیرماه ۱۴۰۲ شاهد سوالات ترکیبی بسیاری هستیم که ساده ترین مفاهیم با همدیگر ترکیب شده و ماحصل آن سوالاتی دشوار است.

سوال 118 ریاضی کنکور تجربی

سوال ۱۱۹ متوسط رو به بالا بود، انهم خیلی کم رو به بالا چون با یک کم دانستن روابط مثلثاتی و اتحاد چاق و لاغر قابل حل است.

مبحث سوال: روابط مثلثاتی، اتحادها

حل سوال 119 ریاضی تجربی 1402

سوال ۱۲۰در بین سوالات ریاضی کنکور تجربی ۱۴۰۲ متوسط رو به بالا بود. این سوال با دانستن فرمول های وتر و کمان قابل حل میباشد.

مبحث سوال: دایره

بررسی سوال 120 کنکور تجربی تیر 1402

سوال ۱۲۱ سوال سختی بود و جز آن دسته از سوالاتی است که برای اولین بار در کنکور مطرح شده است اما نمونه ِ آن در کتاب های کمک درسی زیاد دیده شده است. این سوال در بین سوالات ریاضی کنکور تجربی ۱۴۰۲ برای دانش آموزان جدید و استرس آور بود!

مبحث سوال: ترکیب مثلثات و هندسه یازدهم

راه حل: نکته ی قابل توجه در این سوال این است که زاویه ای که در نقطه ی A تشکیل میشود با توجه به اینکه رو به قطر دایره است ۹۰ درجه میباشد.

راه حل سوال 121 ریاضی کنکور تجربی

سوال ۱۲۲ هم جزو سوالات سخت ریاضی کنکور تیر ۱۴۰۲ بود و برای اولین بار در کنکور سوال نمودار توابع مثلثاتی با توان ۲ مطرح شده است.

مبحث سوال: نمودار مثلثاتی

راه حل: با توجه به اینکه در صورت سوال معادله مثلثاتی با درجه دو داده شده است، باید بدانیم کسینوس به توان ۲ چگونه باز میشود.

حل سوالات ریاضی کنکور 1402 تجربی

سوال ۱۲۳ سطح خیلی بالایی نداشت اما جزو سوالات زمانگیر بود و بسیاری از داوطلبان برای مدیریت زمان یا نیزا به تسلط بالا داشتند یا باید از خیر آن میگذشتند!

مبحث سوال: معادله مثلثاتی

سوال 123 ریاضی کنکور تجربی 1402

سوال ۱۲۴ سطح متوسطی داشت و از پایه یازدهم و البته با دقت کافی به ترکیب حد بامشتق مطرح شده بود.

مبحث سوال: حد مربوط به پایه یازدهم

راه حل: برای حل این سوال نیاز است داوطلب تسلط کافی روی فرمول های مشتق به خصوص مشتق رادیکالی داشته باشد.

سوال 124 ریاضی کنکور تیر 1402

سوال ۱۲۵ در بین سوالات ریاضی کنکور تجربی ۱۴۰۲ از پایه دوازدهم بود و خیلی هم سوال ساده ای بود! البته ساده ساده هم نه ولی متوسط رو به پایین بود.

مبحث سوال: حد در بی نهایت مربوط به پایه دوازدهم

راه حل: یکی از روش های حل این سوال استفاده از معادله خط است و دیگری که زمان بسیار کمی از داوطلب میگیرد پرتوان است.

سوال 125 ریاضی کنکور تجربی 1402

سوال ۱۲۶ سوال واقعا سختی بود و برای دانش آموز زمان زیادی را هدر میداد. اگر خودمان را در جلسه کنکور تصور کنیم، بهتر بود که این سوال را میگذاشتیم کنار و زمان را برای سوال های متوسط زمانگیر خرج میکردیم.

مبحث سوال: پیوستگی

سوال 126 از سوالات ریاضی کنکور تجربی تیر 1402

سوال ۱۲۷ متوسط بود. و به نظر میرسد خیلی برای بچه ها هم چالش برانگیز نبوده است. این سبک سوالات از ترکیب تابع و مشتق تقریبا هرسال در کنکور تکرار میشود و حل سوالات کنکور های گذشته میتوانست بسیار موثر باشد.(تحلیل سوال به سوال ریاضی کنکور دی ۱۴۰۱)

مبحث سوال: ترکیب تابع و مشتق

راه حل: ابتدا باید ترکیب تابع را محاسبه کرده و سپس از آن مشتق بگیریم.

سوال 127 ریاضی کنکور تجربی 1402

سوال ۱۲۸ سخت بود و جزو خلاقیت های جدید طراحان کنکور بود. هرچند که “معما چو حل گشت آسان شود” و ما فکر میکنیم اگر تسلط کافی روی هندسه داشتید، سوال وقت گیری به شمار نمیرفت. فقط نکته داشت.

مبحث سوال: ترکیب هندسه مختصاتی و کاربرد مشتق

سوال 128 ریاضی کنکور402

سوال۱۲۹متوسط بود. ایده این سوال در کنکور سال های گذشته دیده نشده بود و جزء نوآوری های طراحان بود.

مبحث سوال: آمار

راه حل: برای حل این سوال باید از فرمول های واریانس و انحراف معیار و میانگین استفاده کرد.

سوال 129 کنکور تجربی

سوال ۱۳۰ از سوالات ریاضی کنکور تجربی ۱۴۰۲ متوسط رو به بالا و نیازمند تسلط به مبحث شمارش بود.

مبحث سوال: شمارش

راه حل: این سوال با استفاده از فرمول های فاکتوریل و انتخاب چند از چند قابل محاسبه است.

سوال 130 کنکور تجربی 1402

سوال ۱۳۱ سخت و زمانگیر بود! این سوال جز سوالاتی است که خارج از محدوده رشته تجربی است و تقریبا هیچ داوطلبی در جلسه کنکور نتوانسته این سوال را حل کند.

مبحث سوال: احتمال (مبحث آزمایش برنولی)

سوال 131 ریاضی کنکور

در میان سوالات ریاضی کنکور تجربی ۱۴۰۲، سوال ۱۳۲ متوسط و قابل حل بود و ایده خاصی کلا در سوال دیده نشد! اگر یک کم از احتمال سر در می آوردید و حتی فقط تمرین های کتاب درسی رو حل کرده بودید این سوال کنکور رو میتونستید حل کنید!

مبحث سوال: احتمال پایه یازدهم و دوازدهم

راه حل: با استفاده از قانون احتمال کل میتوان سوال را حل کرد.

سوال 132 ریاضی کنکور تجربی 1402

سوال ۱۳۳ از سوالات ریاضی کنکور تجربی ۱۴۰۲ سوال متوسطی بود ولی خب چون نکته دار بود میتوان آن را در شیب ملایمی رو به سخت دانست.

مبحث سوال: هندسه مبحث نقطه و خط

راه حل: این سوال با استفاده از فرمول شیب خط قابل حل است.

سوال 133 از بین سوالات ریاضی کنکور تجربی 1402

در بین سوالات ریاضی کنکور تجربی ۱۴۰۲، سوال ۱۳۴ هم سح خوبی داشت. راه حل سوال ۱۳۴ ریاضی کنکور تجربی را در ادامه مشاهده میکنید.

مبحث سوال: تالس و تشابه

راه حل: برای حل این سوال باید به نکات تشابه و فیثاغورس توجه داشته باشید.

سوال 134 ریاضی کنکور تجربی

سوال ۱۳۵ هم از آن دسته سوالاتی بود که خارج از محدوده ریاضی کنکور تجربی ۱۴۰۲ مطرح شده بود. به علاوه ایده ی حل این سوال خیلی خاص است. و واقعا سطح سخت در نظر گرفته میشود.

مبحث سوال: قضیه کسینوس ها و تالس و تشابه

راه حل: برای حل این سوال باید تسلط کافی به نکات تشابه و دو خط موازی داشته باشید. البته میتوان با کشیدن ارتفاع یکی از مثلث های متساوی الساقین موجود در تصویر بدون استفاده از قضیه کسینوس ها نیز سوال را حل کرد.

سوال 135 از ریاضیات کنکور تجربی 1402

سوال ۱۳۶ سوال کاملا قابل حلی بود و سطح آسان رو به متوسطی داشت. در بین سوالات ریاضی کنکور تجربی ۱۴۰۲ این سوال برای بچه های ضعیف تر بود.

مبحث سوال: هندسه و دایره

راه حل: حل این سوال نیاز به دانستن معادله دایره دارد. چرا که معادله دایره در صورت سوال به شکل استاندارد داده نشده است و باید ابتدا آن را به شکل استاندارد درآورد. در ادامه نیز به فرمول شعاع برای حل نیاز است.

سوال 136 ریاضی کنکور تجربی 1402

سوال ۱۳۷ متوسط بود و نکته مهم تر از سطح سوال اینکه یکی از آسان ترین راه حل ها برای حل چنین سوالی عددگذاری است. همینطور میتوان از نمودار ون هم برای حل سوال استفاده کرد. اگر دانش آموز در کلاس یا کتاب کمک درسی این نکته بهش گفته شده بود در جلسه کنکور برای حل این سوالت به مشکل نمیخورد.

مبحث سوال: مجموعه ها

راه حل: دانستن فرمول های اجتماع و اشتراک برای این سوال ضروری است.

سوال 137 کنکور تجربی 1402

سوال ۱۳۸ سطح متوسط رو به بالایی داشت و با اینکه خیلی سخت نبود اما چند نکته چالش برانگیز داشت که میتوانست دانش آموز را به اشتباه بیاندازد.

مبحث سوال: دنباله حسابی

راه حل: این سوال را میتوان جز سوالاتی چالشی دسته بندی کرد چرا که مجهول زیاد داریم و باید توجه کرد که قطعا سوال دو جواب دارد که یکی از آن در گزینه ها است.

سوال 138 ریاضی کنکور تجربی 1402

سوال ۱۳۹ با اینکه از مبحث آسانی مطرح شده بود اما سطح سختی داشت. این هنر طراحح سوالات ریاضی کنکور تجربی ۱۴۰۲ بود.

مبحث سوال: ترکیب مجموعه ها، لگاریتم و کاربرد مشتق

راه حل: با توجه به اینکه صورت سوال از ما کوچکترین عضو را خواسته است بهترین راه حل استفاده از کاربرد مشتق است.

سوال 139 ریاضی کنکور 1402 تجربی

سوال ۱۴۰ هم سوال سختی بود واقعا البته این سوال هم جزو سوالاتی بود که با عدد گذاری مشد حلش کرد اما نباید این را از یا برد که طبیعتا چون در کتاب درسی تجربی ها این موضوع مطرح نشده بود در سوالات ریاضی کنکور تجربی ۱۴۰۲ هم نباید همچین سوالی میدیدیم.

مبحث سوال: ترکیب مجموعه ها و تعریف تابع

سطح سوال: سخت

*تا حدی این سوال به مبحث نظریه اعداد مربوط است که خارج از محدوده رشته تجربی است.

سوال 140 ریاضی کنکور تجربی 1402

بررسی کلی و نهایی ریاضی کنکور تجربی ۱۴۰۲

سوالات درس ریاضی را به طور کلی میتوان جز سخت ترین سوالات کنکور ۱۴۰۲ قرار داد. چرا که بسیاری از سوالات دارای ایده های نو و جدید برای حل بودند و بسیاری از سوالات هم زمان گیر بودند که معلوم نیست طراحان چه فکری پیش خودشان کرده اند که این سوال را در بین سوالات ریاضی کنکور تیر ۱۴۰۲ تجربی قرار داده اند.

. همینطور با توجه به اینکه تعداد زیادی از سوالات به صورت ترکیبی طرح شده بودند حل این سوالات نیاز به چندین مرحله دارد. اما چند نکته را درباره سوالات ریاضی کنکور تجربی ۱۴۰۲ نباید از یاد برد!

  • بیشتر سوالات از پایه دوازدهم بودند.
  • سوالات مبحث مثلثات خیلی سخت بودند.
  • سوالات مبحث لگاریتم بسیار پیچیده بودند.
  • سوالات مبحث آمار و احتمال به نسبت قابل قبول بودند ولی حل بعضی از آنها وقت گیر بود.

با توجه به کارنامه ها میتوان متوجه شد که حتی رتبه های برتر نیز درصد بالایی در درس ریاضی کسب نکردند و علت این موضوع سخت بودن سوالات است. برای ارتباط با مشاورین رتبه های برتر کنکور تجربی سال گذشته در کرج میتوانید از طریق کانال تلگرام با ما در ارتباط باشید.

تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا