پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

تحلیل و برنامه ریزی دروس

تحلیل شیمی کنکور 1402 رشته های ریاضی و تجربی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

کنکور 1402 کلا کنکور پر حاشیه ای بود و باتوجه به اینکه تغییرات کنکور 1402 برای اولین بار(و ظاهرا آخرین بار) در نظام آموزشی اجرا شده بود، طراحان هم در سخت گیری کم نگذاشته بودند. درس شیمی کنکور 1402 اما جزو معدود دروسی بود که زیاد از طرف دانش آموزان مورد انتقاد قرار نگرفته بود و ظاهرا سطح متوسطی از نظر سختی سوالات داشته است.

به طور کلی متاسفانه دروس کنکور تجربی همیشه بیش از سایر دروس مورد توجه بوده است اما همیشه شکستن کلیشه های تحصیلی مشاوران و رسیدن به برنامه ریزی و البته نتیجه متفاوت کار تیم مشاوره تحصیلی آکو بوده است. در ادامه ابتدا همراه با تیم تخصصی مشاوره کنکور ریاضی آکو به تحلیل شیمی کنکور ریاضی 1402 میپردازیم و سپس میتوانید تحلیل سوالات شیمی کنکور تجربی 1402 را از زبان بهترین مشاور کنکور تجربی مطالعه کنید.

به عنوان مقدمه نظر کلی دانش آموزان را درباره شیمی کنکور ریاضی و تجربی را در ادامه برایتان آورده ایم:

شیمی کنکور ریاضی شامل 30  سوال است و دانش آموزان موظف هستند در زمان تعیین شده به سوالات پاسخ دهند که این 30 سوال در شیمی کنکور ریاضی 1402 خیلی هم سخت نبودند و فقط 19 درصد بچه های کنکوری این سوالات را چالش برانگیز دانسته اند.

با بررسی  های صورت گرفته  و تحلیل  های صورت گرفته شیمی کنکور تجربی تیر ماه 1402  از کنکور دی ماه سخت تر بوده و سطح  آن از نظر بیش از نیمی از دانش آموزان سخت یا حداقل متوسط رو به بالا بوده است.

تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو

چرا تحلیل شیمی کنکور 1402 اهمیت دارد؟

به طور کلی تحلیل شیمی کنکور شامل مطالعه و بررسی مفاهیم و مباحث شیمی است که در سالهای قبل نیز تحلیل سوالات شیمی کنکور دی 1401 یا تحلیل شیمی کنکور تیر 1401 را هم انجام داده ایم. این تحلیل شامل بررسی مباحث مختلف سوالات شیمی از جمله شیمی عمومی، شیمی آلی، شیمی تجزیه، شیمی فیزیک و شیمی آنالیز از منظر کنکور میشود.

هرچند بسیاری از داوطلبان کنکور 1402 به دنبال بررسی سوالات شیمی کنکور 1402 هستند ولی تحلیل سوالات کنکور سال های گذشته به ویژه برای دانش آموزانی اهمیت دارد که میخواهند کنکور مجدد بدهند و در روزهای جمع بندی کنکور دارند نمونه سوالات سال های گذشته را مرور میکنند.

برای تحلیل شیمی در کنکور، ابتدا باید مباحث مطرح شده در کتاب درسی را به طور کامل مرور کنید. سپس با استفاده از منابع دیگر مانند کتاب‌های درسی دانشگاه و منابع آموزشی آنلاین، مفاهیم را به طور دقیقتر و کاملتر مطالعه کنید. پس از مطالعه مفاهیم، باید به حل تمرین‌ها و سوالات تمرینی بپردازید.

مرحله آخر یادگیری حل سوالات کنکورهای گذشته و آزمون‌های شبیه‌سازی شده نیز به شما کمک می‌کند تا با نحوه پرسش سوالات کنکور آشنا شوید و بتوانید سریعتر و بهتر به آن‌ها پاسخ دهید.

میدانیم که تحلیل سوالات شیمی کنکور آخرین مرحله است ولی لازم میدانیم به هرحال درباره روش مطالعه این درس نکاتی را به شنا عزیزان بگوییم. بهتر است که برای برنامه ریزی شیمی کنکور 1403 حتما روتین درسی داشته باشید و سعی کنید هرروز این درس تخصصی را یک وعده داشته باشید و باتوجه سطح درسی و شرایط مدرسه اتون پایه یا دوازدهم بخونید.

تست زنی همیشه اهمیت ویژه ای در بالا بردن توانایی های دانش آموزان در پاسخگویی به شیمی کنکور داشته است و باید هرروز حداقل 20 تست شیمی داشته باشید که در وعده درسیتان گذاشته شود.

اگر سطح متوسطی در شیمی دارید شیمی جامع خیلی سبز انتخاب خوبی است و اگر سطح بالایی در شیمی دارید کتاب شیمی مبتکران از نظر سطح تست ها و نکات درسنامه انتخاب بهتری است.

مشاوره کنکور

تحلیل بودجه بندی سوالات شیمی کنکور ریاضی 1402

در تحلیل شیمی کنکور ریاضی 1402 متوجه شدیم که طراحان نگاه ویژه ای به شیمی پایه داشته اند و داوطلبان باید در برنامه درسیشان حجم بیشتری از شیمی پایه را بگنجانند.

پایه دهم: پایه دهم داراس سهم خوبی در درصد دهی کنکور می باشد و ۳۱ درصد از کنکور سهم پایه دهم می باشد.

  • فصل اول : کیهان زادگاه الفبای هستی : ۲ سوال
  • فصل دوم : رد پای گازها در زندگی: ۳ سوال
  • فصل سوم : آب، آهنگ زندگی : ۶ سوال

پایه یازدهم : ۳۸ درصد از سهم سوالات شیمی کنکور 1402 ریاضی مربوط به پایه یازدهم بوده است.

  • فصل اول : قدر هدایای زمینی را بدانیم  ۴ سوال
  • فصل دوم : در پی غذای سالم: ۵ سوال
  • فصل سوم : پوشاک، نیازی پایان ناپذیر: ۴ سوال

پایه دوازدهم : سهم پایه دوازدهم در کنکور ریاضی نسبت به پایه یازدهم  کمتر است اما با این وجود می توان سوالات را راحت تر از بقیه پایه ها پاسخ داد و این پایه ۳۱ درصد از سهم کنکور را در درس شیمی به خود اختصاص می دهد.

  • فصل اول : مولکول ها در خدمت تندرستی: ۳ سوال
  • فصل دوم : آسایش و رفاه در سایه شیمی : ۳ سوال
  • فصل سوم : شیمی جلوه ای از هنر، زیبایی و ماندگاری: ۲ سوال
  • فصل چهارم : شیمی راهی به سوی آینده ای روشن تر: ۳ سوال
پاسخنامه کلیدی شیمی کنکور ریاضی 1402

بررسی سوال به سوال شیمی کنکور ریاضی 1402

شماره سوالنوع سوالمباحثمیزان سختی سوال
76 سوال دو مرحله ایی و وقت گیرترکیبات هیدروکربنی+فرمولها+استوکیومتریسخت
77 فصل دو دهم + تسلط به ساختار لوویس الزامی استمتوسط
78 انحلال پذیری + فصل سوم دهممتوسط
79 فصل سوم دهمسخت
80 حفظیحفظیات فصل سوم دهمساده
81سوال ترکیبی + تسلط به متن کتاب اجباری استواکنش پذبری + فصل اول دهم و اول یازدهممتوسط
82تک قسمتیفصل دوم دهم + موازنه + استوکیومتریساده
83تسلط به متن کتاب اجباری استحفظیات فصل اول دهمساده
84تسلط به جدول تناوبیمسائل محلول هاسخت
85 مفاهیم فصل اول یازدهم+ تسلط به مفاهیم هیدروکربن هاساده
86 فصل اول یازدهم + استوکیومتریساده
87وقت گیرموردی + تسلط به ساختارهای هیدروکرین ها و جایگاه هامتوسط
88وقت گیرقانون هسساده
89وقت گیرمفاهیم فصل دوم یازدهمسخت
90محاسباتی و وقت گیرفصل دوم یازدهم+موازنه+استوکیومتریساده
91 مفاهیم و متن کتاب یازدهم فصل دومساده
92وقت گیرفصل سوم دهمساده
93وقت گیرشیمی آلی +نیاز به تسلط روی نکات شمارش پیوند و اتم هاساده
94تسلط روی مفاهیم اولیهمفاهیم فصل اول شیمی دوازدهمساده
95با تکنیک حل تست می توان این سوال ر ا حل کردسوالات موردی + مسئله + مفهوم فصل یک شیمی دوازدهمساده
96تسلط روی نکات اسید و بازمسئله اسید و بازمتوسط
97سوال دو قسمتی ساده
98چندتا درست و چندتا غلطاز مفاهیم اکسایش و کاهشمتوسط
99وقت گیراسید و باز + فصل اول دوازدهممتوسط
100وقت گیر+شمارشیفصل دوم دوازدهم + اکسایش و کاهش+مفاهیممتوسط
101پیشنهاد رد سوال به دلیل به شدت زمانبر بودن آنآنتالپی فروپاشیسخت
102دوقسمتی+وقت گیرمسئله تعادلمتوسط
103نکته دار حفظیمفاهیمساده
104شمارشی + وقت گیرمسئله تعادلسخت
105وقت گیرشعاع یون + مفاهیم ابتدایی ساختار اتم+مسلط به نکات آرایش الکترونی و یون هامتوسط

تحلیل شیمی کنکور تجربی 1402

سطح سوالات شیمی نسبت به سال های گذشته سخت شده بود و این تغییرات نسبت به شیمی کنکور دی ماه  1402 بیشتر دیده می شد. با توجه به نظرسنجی های صورت گرفته بین داوطلبان کنکور تیرماه  1402  مشخص شد که کنکور تیرماه 1402 نسبت به کنکور دی ماه سخت تر بوده است.

همانطور که در درس ریاضی کنکور تجربی هم دیدیم یک سری سوالات به قدری سخت بود که بهترین اساتید ریاضی کنکور همبه صورت زماندار نمیتوانستند حلش کنند و درس شیمی کنکور 1402 تجربی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در میان سختی سوالات نحوه و چینش سوالات تغییر چینش سوالات و دسته بندی کردن سوالات از سخت به آسان علاوه بر تاثیر بر زمان داوطلبان، تاثیر روحی و روانی بدی روی دانش آموز میگذاشت. به گونه ای که شاید بعضی از داوطلبان حتی جرئت نکرده اند به صفحه دوم سوالات شیمی بروند!

به هرحال چینش سوالات به این صورت بود که در ابتدا در صفحه اول  ما شاهد سوالات سختی بودیم و عملا داوطلبان با ورود به درس شیمی از همان ابتدا  با سوالات سخت مواجه شدند و در این مرحله مدیریت و کنترل استرس و زمان برای داوطلب از اهمییت زیادی برخوردار بود.

اگر دانش آموز به اندازه کافی برای چنین شرایطی تمرین کرده بود و در آزمون های ازمایشی نحوه برخورد با سری سوالات سخت را یاد گرفته بود میدانست که الان باید این سوالات را با یک نگاه از سر بگذراند و به سراغ سوالات آسان تر برای کسب درصد مورد نظر برود!

شاید سختی خیی در سوالات شیمی کنکور 1402 دیده نیمشد اما مسئله و محاسبات این سوالات بیشتر زمانبر و وقت گیر بود و نیاز به محاسبات قوی داشت و علاوه بر آن سوالات مفهومی هم نیازمند صرف وقت و زمان بسیار برای پاسخ گویی داشتند.

اشراف کامل به نحوه استفاده از قوانین و ساختار های هیدروکربنی و یا تسلط به جدول نتاوبی و یا تسلط به ساختار لوویس از جمله مواردی بود که برای پاسخ به سوالات کنکور تیر ماه 1402 در درس شیمی ضروری بود!

اما هرچقدر که سوالات جلو می رفت سطح سولات به نسبت بهتر می شد و داوطلبان می توانستند به سوالات بهتر پاسخ دهند اما بحث زمانبر بودن سوالات همچنان ادامه داشت و داوطلبانی در این مسیر موفق عمل کردند که توانستند با گذر از سوالات چالشی و سخت و با تکنیک های مدیریت آزمون و رد گزینه به سوالات پاسخ دهند.

بررسی بودجه بندی سوالات شیمی کنکور تجربی 1402

چیزی که خیلی توجه تحلیلگران درس شیمی کنکور و بهترین اساتید شیمی کنکور را به خود جلب کرده بود، کم شدن مسئله های محاسباتی بود. تعداد مسائل درس شیمی کنکور تیر تجربی 1402  نسبت به سالهای گذشته کاهش پیدا کرده بود و تمرکز طراحان سوال بیشتر به مفاهیم کتاب درسی شیمی بود تا مسئله.

لازم به ذکر است تعداد مسائل شیمی برای رشته ریاضی در کنکور تیر ماه  1402 بیشتر از رشته تجربی بود و شاید طراحان به طور غیر مستقیمی توانایی داوطلبان را در محاسبات ریاضی کنکور نیز مورد بررسی قرار داده اند

شیمی پایه دهم تجربی در کنکور 1402 ۸ سوال از ۳۵ سوال شیمی کنکور را به خود اختصاص‌ می دهد که بر خلاف سال های گذشته کمترین سهم در میان سه کتاب درسی شیمی متوسطه دوم بود.

  • (فصل اول):کیهان زادگاه الفبای هستی  ۳ سوال
  • (فصل دوم): رد پای گازها در زندگی ۳ سوال
  • (فصل سوم): آب، آهنگ زندگی ۲ سوال

شیمی پایه یازدهم در کنکور تجربی حدود ۱۴ سوال از شیمی را به خود اختصاص داده بود. پیش از این پایه یازدهم کمترین اهمیت را در سوالات کنکور داشته است ولی امسال در شیمی کنکور 1402 تیر تغییرات بودجه بندی سوالات را شاهد بودیم.

  • (فصل اول) قدر هدایای زمینی را بدانیم: ۴ سوال
  • (فصل دوم) در پی غذای سالم: ۴ سوال
  • (فصل سوم) پوشاک، نیازی پایان ناپذیر: ۶ سوال

پایه دوازدهم در کنکور تجربی حدود ۱3 سوال از 35 سوال شیمی را به خود اختصاص داده است که کمتر بودن تعداد سوالات دوازدهم از سوالات یازدهم امسال از تغییرات جالب نظر طراحان بود.

  • (فصل اول): مولکول ها در خدمت تندرستی ۳ سوال
  • (فصل دوم): آسایش و رفاه در سایه شیمی ۴ سوال
  • (فصل سوم): شیمی جلوه ای از هنر، زیبایی و ماندگاری ۴ سوال
  • (فصل چهارم): شیمی راهی به سوی آینده ای روشن تر ۲ سوال

در ادامه میتوانید پاسخنامه کلیدی سوالات شیمی کنکور تیر 1402 را ازسوال 76 تا 110 مشاهده کنید. نکته مهمتر اینکه برای این سوالات مفهومی فقط 35 دقیقه وقت دارید یعنی به ازای هر سوال فقط 1 دقیقه.

پاسخنامه کلیدی شیمی کنکور تجربی 1402

آخرین نکته تحلیل شیمی کنکور تیر 1402

تحلیل سوالات شیمی کنکور 1402 را باهم دیدیم اگر بخواهیم از نظر یک مشاور کنکور به سوالات شیمی کنکور 1402 نگاه کنیم باید بگوییم که :

مهمترین نکته در درس شیمی تسلط روی مفاهیم کتاب درسی بود و عملا دانش آموزان با تسلط کامل روی مفاهیم فصول مختلف ، تسلط روی نکات و فرمول های موازنه، تسلط روی مفاهیم و فرمول های استوکیومتری، تسلط روی نکات ساختار لوویس، تسلط روی عناصر موجود در جدول تناوبی و یادگیری تمام نکات لازم برای یون و ساختار یون و الکترون ها و هیدرو کربن ها می توانند به بهترشدن درصد کنکور کمک کند.

در این میان یادگیری تکنیک های تست زنی هم اهمیت خود را نشان داد و در شیمی کنکور ریاضی 1402 حداقل 40 درصد سوالات با رد گزینه یا جایگذاری اعدا زیر 20 ثانیه قابل حل بودند.

اگر بخواهیم یک نصیحت دوستانه بکنیم این است که سعی کنید وقت خود را برای شرکت در کلاس هدر ندهید و در صورت تمایل به استفاده از کلاس ها سعی کنید دوره های آنلاین را انتخاب کنید چون از نظر زمانی به نفع شماست. میدانید که کنکور رقابت برنامه ریزی و زمان است و فلان استاد و فلان آموزشگاه نمیتواند برای شما معجزه کند.

کلاس های آنلاین شیمی هادیان فر ماز یا استاد مصلایی که دوره های آنلاین او در کلاسینو ارائه میشود برای بچه های قوی تر و کلاس های استاد مومن زاده و شیخ الاسلامی برای بچه های ضعیف و متوسط خوب است.

بهترین روش برای مطالعه همه دروس کمک گرفتن از مشاور برای برنامه ریزی و استفاده از تدریس خصوصی دروس مشکل دار با نظر مشاور است که البته اگر از نظر مالی با قضیه مشکلی نداشته باشید میتواند تضمینی باشد.

اینستاگرام تیم مشاوره تحصیلی کنکور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا