پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

تحلیل و برنامه ریزی دروس

بررسی شیمی کنکور دی 1401

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
4.5/5 - (4 امتیاز)

با تغییراتی که از سوی سازمان سنجش اعلام شدکنکور سراسری 1402 دو مرحله ای بوده و مرحله اول آن در دی ماه سال 1401 برگزار شده است. مرحله دوم کنکور در تیرماه سال 1402 و مطابق با برنامه ریزی تعیین شده برگزار خواهد شد.

جزئیات برگزاری کنکور 1402

اما علاوه بر تغییراتی که در دو مرحله ای شدن کنکور اتفاق افتاد، برای تعداد دفترچه های کنکور نیز تغییراتی صورت گرفت برای مثال آزمون تخصصی رشته تجربی در سه دفترچه ارائه شد که دفترچه اول شامل زیست دفترچه دوم شیمی و فیزیک و دفترچه سوم ریاضی و زمین شناسی بود.

دانلود دفترچه سوالات کنکور دی 1401

اولین نکته ای که داوطلبان کنکور را در درس شیمی کنکور دی 1401 دچار مشکل کرد، همین چالش جمع آوری دفترچه های مربوط به هر درس بعد از اتمام زمان مشخص بود.

مدیریت زمان و آمادگی ذهنی برای تمرکز روی درس مورد آزمون کلید موفقیت در کنکور دی 1401 بود.

شیمی کنکور دی ماه

شیمی کنکور دی 1401 چطور بود؟

در کنکور های سال گذشته درس شیمی به عنوان آخرین درس در دفترچه کنکور سراسری به داوطلبان ارائه می‌شد و داوطلبان بعد از خستگی بسیار از تمامی درس ها و سوالات وارد حل درس شیمی میشدند. این مشکل به ویژه برای داوطلبان کنکور تجربی مورد توجه بود! و همه به دنبال یک تحلیل جامع شیمی کنکور برای داشتن شرایط بهتر در کنکور بودند.

اما با تغییراتی که در کنکور سراسری 1402 اعمال شد درس شیمی به عنوان درس سوم در دفترچه دوم در کنار درس فیزیک به داوطلبان ارائه شد. داوطلبان با خستگی زیاد سراغ درس شیمی نرفتند و از همان ابتدای کار بعد از درس زیست دفترچه دوم را دریافت کردند.

زمان پاسخگویی به سوالات دفترچه دوم حدودا 75 دقیقه بود که از این ۷۵ دقیقه داوطلب می‌بایست به ۳۰ سوال فیزیک در ۴۰ دقیقه و ۳۵ سوال شیمی در ۳۵ دقیقه پاسخ دهد. هر سوال یک دقیقه واقعا تعجب آور است خصوصا با شرایطی که در شیمی کنکور دی 1401 شاهد بویدم.

تعداد سوالات شیمی دوازدهم14 سوال
تعداد سوالات شیمی یازدهم10سوال
تعداد سوالات شیمی دهم 11 تست

سوالات شیمی دی 1401 از سخت ترین آزمون هایی بود که در سال های اخیر به چشم دیده بودیم. تست های طرح شده به هر روش ممکن و غیر ممکن وقت گیر بودند و شاید واقعا طراحان به فکر زمانبندی داوطلبان در جلسه آزمون نبوده اند. در ادامه به تفکیک شیمی تجربی دی 1401 و شیمی ریاضی دی 1401 را باهم و به صورت سوال به سوال بررسی خواهیم کرد.

سوالات شیمی تجربی دی 1401

آزمون شیمی تجربی دی 1401 چگونه بود؟

شیمی کنکور دی 1401 به صورت محسوسی پیچیده تر از آزمون شیمی سال های اخیر بوده است و اهمیت متن کتاب درسی و سوالات مفهومی نسبت به سوالات محاسباتی افزایش چشم گیری داشته اند. نمیتوان گفت دشواری سوالات افزایش یافته است اما به وضوح تغییر نوع سوالات و مباحث مورد سوال را میتوانیم مشاهده کنیم.

البته این تعداد مسائل و محاسبات در آزمون شیمی ریاضی دی 1401 برعکس بود اما بودجه بندی سوالات شیمی کنکو دی 1401 ریاضی تقریبا با آزمون شیمی تجربی مشابه بود.

در آزمون شیمی کنکور دی 1401 تجربی 30 سوال در گروه سوالات ساده و متوسط بودند و فقط 5 سوال سخت محاسباتی در آزمون شیمی دی 1401 دیده شد. همین امر کسب درصد بالا را برای داوطلبان آماده ممکن میکرد اما به شرط تسلط بر مفهوم کتاب، یافتن پاسخ صحیح ممکن بود.

اگر بخواهیم نحوه تقسیم بندی نوع سوالات را در شیمی کنکور دی ماه 1401 بررسی کنیم جدول زیر کمک شایانی به ما خواهد کرد.

سوالات مفهومیسوالات محاسباتی سوالات حفظی
16 سوال12 سوال(6 ساده و 6 دومرحله ای خفن)6 سوال

بودجه بندی سوالات شیمی دی 1401 تجربی

در سال های گذشته اگر داوطلبان شیمی را 70 درصد درست جواب میدادند، میتوانستند رشته خوبی قبول شوند و جزو داوطلبان قوی محسوب میشدند. اما در کنکور دی 1401 درصد 50 تا 70 درصد یک درصد کاملا معمولی است و برای ایجاد تفاوت فاحش میان داوطلب خوب معمولی نیاز است شیمی کنکور را حداقل تا 15 درصد جواب دهید.

برای داشتن این درصد شاید دانستن بودجه بندی سوالات بتواند برای برنامه ریزی درست در زمان مطالعه خالی از لطف نباشد. پس برای برنامه ریزی شیمی کنکور تجربی تیر 1402 از تصویر زیر کمک بگیرید.

بودجه بندی شیمی کنکور دی ماه به تفکیک مبحث سوال

شیمی کنکور تجربی تیر 1402 را چطور پیش بینی میکنیم؟

هرآنچه که درباره نحوه مطالعه شیمی میتوانیم بگوییم حدسیاتی است که بر اساس بودجه بندی سوالات شیمی دی 1401 و میزان پاسخگویی داوطلبان به آن رسیده ایم .

براساس بررسی های ما برای شیمی کنکور تیر 1401 بحث استوکیومتری و محاسبات رو جدی بگیرید زیرا از این قسمت می توانند در سوالات مفهومی و سوالات تشریحی و مسئله از آن استفاده کنند.

علاوه بر آن در بحث شیمی آلی در سال در یازدهم نیز از مباحثی است که می تواند سوالات زیادی را در کنکور سراسری به خود اختصاص دهد.

برای مشاهده کلید تشریحی سوالات شیمی کنکور دی 1401 تجربی روی لینک مربوطه کلیک کنید.

شیمی ریاضی دی 1401 را باهم تحلیل کنیم

از دید 40 درصد از داوطلبان کنکور ریاضی شیمی کنکور دی 1401 را سخت دانسته اند و باتوجه به تحلیل بودجه بندی سوالات شیمی دی 1401 ، سهم پایه یازدهم در شیمی سال 1401 رشته ریاضی بیشتر از سال های قبل بوده است. این درحالی است که در شیمی تجربی دی 1401 پایه دوازدهم خودنمایی بیشتری داشت.

به علاوه اتفاق عجیبی در زمینه ارائه پاسخنامه شیمی ریاضی دی 1401 در وبسایت سازمان سنجش افتاد. در هنگام ارائه پاسخنامه کلیدی سازمان سنجش یک صفحه از سوالات شیمی(5 سوال) جا افتاده بود و به همین دلیل تحلیل سوالات شیمی کنکور دی ماه نیز براساس همان پاسخنامه ها ارائه شده است. نگاهی به جدول زیر بیاندازید.

پاسخ سوالات 76 تا 89 شیمی کنکور دی 1401

همانطور که میبینید تا به اینجای کار تمامی سوالات بررسی شده اند و بودجه بندی آنها نیز محاسبه شده است. در 15 سوال اول 6 سوال آنقدر ساده بود که حتی در کمتر از 1 دقیقه نیز میتوانستند حل شوند. یعنی تقریبا درصد 25 کار کم تلاش ترین داوطلبان بود. اما از اینجا به بعد کسب درصد کار گردن کلفت های کنکور است.

اهمیت پایه دهم با توجه به اینکه هنوز 5 سوال از 30 سوال تحلیل نشده اند، به اندازه 6 سوال و از همه کمتر بود. برخلاف شیمی تجربی دی 1401 پایه یازدهم بیشترین سهم را در سوالات شیمی کنکور ریاضی 1401 داشت. یازدهم ریاضی با 11 سوال و دوازدهم با 9 سوال جزو پایه های مهمی در شیمی کنکور بوده اند.

بیشتر سوالات سخت و وقت گیر سوالات محاسباتی بوده اند و نمیتوان بدون دانستن راه محاسبات سریع شیمی کنکور این مراحل را پشت سر گذاشت و شیمی کنکور را صد زد. بهتر است پیش از قضاوت درباره میانگین درصد شیمی ریاضی دی 1401 به بررسی سوالات شیمی کنکور دی ماه بپردازیم.

تحلیل سوالات شیمی دی ماه 1401

بودجه بندی سوالات شیمی کنکور دی 1401 ریاضی

باتوجه به پاسخ سوالات شیمی دی 1401 ریاضی، 7 سوال از 25 سوال تحلیل شده محاسباتی بوده اند. این دقیقا مشخص کننده تفاوت همیشگی کنکور ریاضی و تجربی در سال های اخیر بوده است. اگر بخواهیم سوالات شیمی را به صورت موضوعی دسته بندی کنیم جدول زیر نتیجه نهایی این تحلیل برای شیمی ریاضی دی 1401 خواهد بود.

سوالات محاسباتی شیمی ریاضی دی 1401سوالات شمارشی شیمی کنکور ریاضی دی ماهسوالات حفظی و متن کتاب شیمی ریاضی کنکور
10(3 سوال دومرحله ای طولانی)9حدود 11 سوال ترکیب متن و تحلیلی

به طور کلی در شیمی کنکور دی 1401 نوآوری های زیادی دیده میشد و شاید سطح سوالات متوسط رو به بالا بود اما نوع طراحی غیرقابل پیش بینی توانست شرایط را حتی برای داوطلبانی که امادگی کامل داشتند سخت کند. اما سطح سوالات نسبت به سوالات شیمی تجربی دی 1401 مشخصا آسان تر بود.

پاسخنامه تشریحی سوال به سوال شیمی کنکور ریاضی

برای شیمی کنکور تیر 1402 چکار کنیم؟

دوازدهم و یازدهم را بیش از پیش جدی بگیرید. در بودجه بندی شیمی کنکور ریاضی سال های گذشته دهم اهمیت ویژه ای داشت و حتی میتوانستیم برای تکمیل و جمع بندی شیمی دهم برخی از فصل های کم تراکم تر شیمی یازدهم را حذف کنیم اما به نظر میرسد طراحان کنکور نظر خود را در این باره تغییر داده اند و میتوان برای کنکور روی پایه های دوازدهم یازدهم حساب بیشتری باز کرد.

این افزایش اهمیت دوازدهم در همه درس ها از جمله فیزیک کنکور دی 1401 و حتی ریاضی کنکو دی 1401 چه برای رشته ریاضی و چه برای رشته تجربی، شرایط را برای دوازدهمی ها که فرصت محدودی برای جمع بندی دوازدهم دارند سخت تر میکند.

در این بین یکی دوران طلایی نوروز است که با اردو مطالعاتی میتواند به نقطه اتکاء دوازدهمی ها تبدیل شود و در مرحله دوم نیز دوران جمع بندی قبل از کنکور است که شاید با یک برنامه ریزی درست بتواند شیمی کنکور را برای داوطلبان احیاء کند.

برای دریافت اولین جلسه مشاوره با بهترین مشاور کنکور و شروع کنکور از بهمن و اسفند با شماره 02633408944 تماس بگیرید و یا از طریق کانال تلگرام تیم مشاوره کنکور آکو به صورت آنلاین با پشتیبانان ما همراه باشید.

به صورت کلی برای یادگیری روش های مطالعه شیمی هم مشاور و هم بهترین استاد های شیمی کنکور میتوانند کمکتون کنند اما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا