پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

رتبه ۵۰۰ کنکور میگه چطور ساعت مطالعه تابستان کنکور را بیشتر کنم؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
۴/۵ - (۱۸ امتیاز)

تابستان فصل درس خوندن نیست! این سه ماه رو استراحت کن که از مهر با قدرت شروع کنی! اگه از الان شروع کنی خسته میشی و تا کنکور نمیتونی ادامه بدی! ساعت مطالعه تابستان کنکور مهم نیست که از مهر مهمه! اگه این حرفارو از کسی شنیدی یا خودت ازین آدما هستی بدون که تو و اون آدم هیچکدوم برنده رقابت کنکور نمیشید! آدمی برنده میشه که مثل رتبه های برتر لحظه به لحظه سال دوازدهمش رو درس خونده باشه.

البته برای بعضی ها قضیه یکم متفاوته مثل رستگار رحمانی که از عید تا کنکور تونست رتبه ۱ بشه. اما بیاید واقع بین باشیم اون واقعا سطح هوشی بالاتری نسبت به دانش آموزای عادی داشته و اعجوبه کنکور بوده! ما باید سعی کنیم به اندازه اون انگیزه داشته باشیم و جدی تلاش کنیم اما نباید خودمون رو از نظر رتبه ای که قراره بگیریم با او مقایسه کنیم.

به هرحال مصاحبه مارو با رتبه ۵۷۵ کنکور سراسری درباره افزایش ساعت مطالعه تابستان کنکور میشنوید و میتونید در این باره با مشاور های تیم مشاوره تصیلی کنکور آکو هم مشورتی داشت باشید. اولین نکته اینکه بدونید این کیس ما دهم و یازدهمش رو اصلا درس نخونده! یعنی این ایده ها و نظراتی که داره میده برای بچه های دوازدهمی که درس خواندن در تابستان کنکور اولین قدمشان برای موفقیت در کنکور است هم مناسب است.

بچه هایی که دهم یا یازدهم هستند و دارند درباره نحوه درس خواندن در تابستان دهم و یازدهم اطلاعات جمع میکنند و ساعت مطالعه تابستان دهم یا یازدهمشان به بالای ۵ ساعت میرسه که خب ۲-۰ از همه دوازدهمی ها جلو هستند و میتونن خیال رات تری داشته باشند. محمدسجاد درباره ساعت مطالعه اش در طول سال تحصیلی میگه که :

من تابستون خوب تونستم شروع کنم اما بعد از شروع سال تحصیلی دوازدهمم فقط میرسیدم ۳ یا ۴ ساعت در روز درس بخونم که اونم بیشترش تکالیف و کار های مدرسه بود نه تست زنی! بعد از امتحانات ترم اول که به خودم اومدم و دیگه از پانسیون مطالعاتی استفاده کردم، روزی ۷ یا ۸ ساعت فقط تست میزدم.
(اولین نکته برای افزایش ساعت مطالعه تابستان استفاده از پانسیون یا کتابخونه اس)
عید در اردوی نوروزی شرکت نکردم و گفتم دیگه توی خونه در میخونم ولی برعکس ساعت مطالعه ام تی بعضی از روزای شلوغ صفر بود! بعد از عید سعی کردم دوباره به همون نقطه برگردم اما اینبار دیگه نمیخواستم کلی تو راه رفت و آمد کتابخونه معطل بشم و به هرحال سختی و شلوغی پانسیون مطالعاتی رو تحمل کنم.
پس راهکار های ویژه ای برای درس خواندن پیدا کردم که احتمالا برای درس خواندن در تابستان و افزایش ساعت مطالعه تابستان کنکور به دردتون میخوره.

رتبه 575 درس خواندن تابستان را چگونه ارزیابی میکند

راهکار های رتبه برتر کنکور تجربی برای افزایش ساعت مطالعه تابستان

ممد سجاد میگه که من نمیتونستم از پانسیون استفاده کنم و با اینکه خونوادم خیلی همراهیم میکردند و خونه ما یه مدتی مثل پادگان نظامی بود. هیچکس حق نداشت بلند صحبت کنه، تلویزین برای همه اعضای خونه ممنوع بود و حتی ساعت خواب همه هم با ساعت مطالعه من تنظیم شده بود.

اما اینکار هم نتونست ساعت مطالعه من رو بالا ببره و من باید یه راهکار هایی برای خودم میچیدم که از شرایط مطلوبی که توی خونه دارم بیشترین استفاده رو بکنم. این قوانین رو براتون شماره بندی کردم و توضیات کافی هم در این باره داده ام.

این رو هم بگم که همه این قوانین سخت گیرانه ای که برای خودم گذاشتم نسبت به اهمیت یادگیری تکنیک های تست زنی برای کنکور نبود و اگه در دوران جمع بندی روش های تست زنی رو صدبار تمرین نمیکردم، منم مثل همه شماهایی بودم که تلاش کردید ولی نتونستید کنکور رو رام کنید.

  • هروقت از نشستن و درس خوندن خسته میشدم درحال راه رفتن درس میخوندم!

اگه کمر درد یا گردن درد میگرفتم یا سکوت داشت کلافه ام میکرد، پا میشدم راه میرفتم و یا با صدای بلند درس میخوندم. طبیعتا زمان هایی که بلند بلند درس میخوندم زمان خوندن ریاضی یا فیزیک نبوده و درس های فظی مثل ححفظیات شیمی یا زیست رو توی اون تایم ها میخوندم. یا حتی وقتایی که میدونستم ذهنم خسته است تی درس ها عمومی رو شروع میکردم.

درسته که الان عمومیا از کنکور حذف شده اما به هرحال بچه های دوازدهم امتحانات نهایی سختی رو پیش رو دارند پس اگر در زمان خستگی به جای اینکه استراحت نامفید داشته باشیم و سرگرم اینستاگرام و حرف زدن هایی بشیم که میتونه ساعت مطالعه تابستان ما رو تحت تاثیر قرار بده چرا کلمات عربی یا زبان انگلیسی رو نخونیم؟ یا مثلا چرا سراغ تاریخ ادبیات ها نریم و برای خودمون توضیحشون ندیم؟

درس خواندن در تابستان یه جوریه که اگه باد پشت کمرت بخوره باید فاته تابستون رو بخونی چون انسان ذاتا به استراحت و بی تحرکی و تنبلی علاقه داره!

  • هروقت از درسای حفظی و مفهومی مثل زیست شناسی خسته میشدم نیمکره مغزمو تعویض میکردم!

نه من یک نیمکره مغزی زاپاس نداشتم! من درسی که داشتم میخوندم رو عوض میکردم! یعنی مثلا اگه داشتم زیست میخوندم یه جمع بندی میکردم و میرفتم سراغ ریاضی یا فیزیک یا مسائل شیمی. اینطوری انرژی بیشتری برای اون درس داشتم و به خاطر حوصله سر رفتگی جذب چیزای غیر درسی نمیشدم. میدونید که دروس محاسباتی از نیمکره چپ مغز استفاده میکنند و دروس حفظی از نیمکره راست پس من سعی کردم بار خستگی رو روی یکیشون نندازم و نیمکره های مغزمو عوض کنم!

  • برای افزایش ساعت مطالعه تابستان کنکور هیچ تایم استراحتی نداریم!

اگه واقعا میخوای پزشکی و دندون پزشکی قبول شی از تابستان کنکور باید برای خودت هدف بذاری وگرنه که درس خوندن بعد عید و شروع های هول هولکی توی چندماه آخر کنکور تورو به پزشکی نمیرسونه! بله هیچ تایم استراحتی نداری! حتی وقتی داری غذل میخوری هم یه پادکست درسی گوش بده، اون وویس هایی که قبلا بهتون یاد داده بودیم برای مرور دروس حفظی درست کنید، رو گوش بدید یا اصلا ویدئو های آموزشی آفلاینی که توی اینترنت پره رو در اون مبحثی که ازش ضعیفی گوش کن!

شاید دیدی چندتا جمله جدید این استاد آنلاین تونست مطلب رو برات جا بندازه و حداقل یک تست کنکور رو برات بزنه!

این تکنیک ها توی دوران امتحانات جواب نمیدن، اونموقع چیکار کنیم؟

اول از همه اینکه اگه درس خواندن در تابستان درست بوده باشه و به اندازه کافی توشه کنکور همراهت داشته باشی که هیچ! میتونی توی خرداد روی دروس تشریحی تمرکز کنی و مثلا اگه وقتی اضافه داشتی برای امتحانی مثل زبان یا سلامت و بهداشت و هویت میتونی مرور کنی یا خلاصه نویسی هاتو بخونیو تست جمع بندی بزنی.

اما اگه برای کنکورت خیلی توشه پر و پیمونی نداری از همون اول باید دروسی که توی امتحان نهایی هست و توی کنکورت هم قراره سرنوشت ساز باشه رو از هم جدا کنی، این امتحانا و فرجه ای که براشون داری آخرین فرصتت برای جمع بندی سال دوازدهمه! پس براش برنامه بریز و از دستش نده!

نکاتی درباره موفقیت در امتحانات نهایی

اگه مدرسه غیرحضوری سال کنکور برداشته باشی که کلا دو هیچ جلویی و از اردیبهشت نمیری مدرسه. اینطوری وقت کافی داری هر دو سه روز رو برای جمع بندی یه درس از دوازدهم بذاری حالا فرقی نداره که اون درس توی کنکور هم باشه یا نه.

اما اگه مدرسه میری و باید امتحانات شبه نهایی بدی و قبل از شروع امتحانات خرداد چند روز بیشتر فرجه نداری، پس باید قبل از هر امتحان برنامه بریزی که مثلا اگه امتحان هویت قبل از زیست هست، شروع کنی زیست رو از تایم فرجه هویت بخونی و جمع بندی کنی. البته اینم بهتون بگم که تست زنی رو کامل کنار نذارید و حتی اگه شده روزی ۱۰ تا تست از زیست بزنید بزنید!

اگه تست زنی رو در دوران امتحانات کنار بذارید احتمالا بعدش دیگه نمیتونید خیلی تو این زمینه قوی عمل کنید پس هیچوقت تعداد تست هاتون رو به صفر نرسونید!

بچه های شب امتحانی که عادت ندارن از قبل برای درس خوندن برنامه بریزن چی؟

اگه قصد ندارید تغییر کنید و به برنامه ای که مشاور براتون میریزه گوش بدید، حتی اگه ساعت مطالعه تابستونتون ۳۰ ساعت در روز هم باشه بازم شب امتحانات نهایی که وقت جمع بندیه و کمتر از یک ماه بعدش کنکوره اولا خستگی زیاد باعث میشه بعدشم نتونی برای کنکورت جمع بندی کنی، و دوما هم که نمرات نهایی خوبی در انتظارت نیست و این رو قبول کن!

باتوجه به تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲ به بعد این یکی از محالاته که با نمره امتحانات نهایی بد بتونی یه رشته خوب و خفن قبول شی چون به هرحال ۴۰ درصد کنکورت همین امتحان هایی هست که داریم براش برنامه میریزیم. پس اگه نمیخوای تغییر کنی و فکر میکنی نمیتونی به حرف مشاورت گوش بدی از الان قید رویاهات رو بزن!

اگر برای رسیدن به خواسته هاتون میخواید تغییر کنید، این تغییر باید تدریجی باشه و شروع مطالعه تابستان کنکور وقت خوبی برای محک زدن خودتون هست!

تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو

کلام آخر مشاور کنکور درباره ساعت مطالعه تابستان کنکور

اول از همه اینکه ما میدونیم ساعت مطالعه برای کسی که نزدیک کنکورشه بین ۱۴ تا ۱۵ ساعت در روزه و به عنوان یه مشاور کنکور نقشه راهی داریم که در اختیار شما قرار میدیم. اما به عنوان یک راهنمایی اولیه خودتون رو ارزیابی کنید. تابستان فرصت خوبی برای قلق گیری درس خوندنتونه.

ببینید الان روزی چند ساعت درس میخونید و باید مثلا تا عید این ساعت به چند برسه. چند روز تا اونموقع وقت داری و این یعنی روزی چند ساعت یا چند دیقه باید به خوندنت اضافه کنی بدون اینکه بهت فشار بیاد یا خسته بشی و هیچی نفهمی.

از افراط و تفریط در سال کنکور به شدت پرهیز کنید و سعی کنید بعد از رسیدن به ساعت مطالعه مطلوب(که بسته به توانایی های خودتون تعیین شده) دیگه ثابت نگهش دارید و ب جاش کیفیت مطالعه رو بالا ببرید. برای اینکار چندتا نکته رو رعایت کنید:

  • حتما حتما دفتر برنامه ریزی داشته باش(هر برندی که بیشتر حال میکنی فقط ساعت های مطالعه ات رو ثبت کن)
  • گزارش کار بفرست و خودت رو در معرض حساب و کتاب مشاور قرار بده
  • حتما از مشاور نقشه راه بگیر تا مسیر رو اشتباه نری!
مشاوره تحصیلی برای شورع کنکور از تابستان

برای درس خواندن در تابستان چی بخونیم و چقدر بخونیم؟

این سوال سوال سختیه چون من شمارو نمیشناسم! اگه دهم هستید که پیش خوانی و تمرین روش های تست زنی برای درس خواندن در تابستان مناسبه. اگه یازدهمی هستی جمع بندی دهم راهکار اصلیه. اما اگه دوازدهمی هستی نمیشه همینطوری نظر داد باید دید دهم و یازدهم چیکار کردی و از اونا چی یادته؟ آزمون های تعیین سطح آزمایشی میتونه خیلی کمکت کنه که ببینی چقدر به پیشرفت نیاز داری و برای این پیشرفت چندتا لقمه باید برداری.

اگه دهم و یازدهم رو جمع نکردی : خب بی شک تابستون باید دهم و یازدهم رو تا حد زیادی جمع کنی چون پیشرفت توی دوازدهم با بیس ضعیف توی دهم و یازدهم خیلی سخت میشه. نه وقت کافی داری و نه پیش زمینه لازم برای خواندن دروس دوازدهمی که با دهم و یازدهم مرتبطه.(آزمون های قلمچی برای این دسته خوبه) اگه پایه ضعیفی داری تابستون برای تو مهمترین قسمت کنکوره که وقت داری با یه استارت قوی خودت رو به بقیه رقبات برسونی.

اگه پارسال تا حدودی کنکوری خوندی و از نظر خودت متوسطی: این آدم باید روی دهم یا یازدهم تمرکز کنه و بین دهم و یازدهم اونی که ضعیف تره و اصلا نخونده اولویت داره. حالا این وسط اگه وقت اضافه آوردی میتونی نیم نگاهی هم به دوازدهم داشته باشی اما بیشتر مطالعه تابستان کنکور رو به دهم و یازدهم اختصاص بده.

اگه سطح بالایی داری و دهم و یازدهم رو سال گذشته کامل جمع بندی کردی: اگه سطحت بالاس و از دهم یا یازدهم داری جنگی برای کنکور میخونی تابستان قبل از دوازدهم وقت پیش خوانی دوازدهمه نه هیچ چیز دیگه. این پیش خوانی باید با تست زنی همراه باشه ولی از اونجایی که کلاس های تست زنی و کنکور در تابستان روی دهم و یازدهم تمرکز دارن و کمتر استادی هست که دوازدهم رو در تابستون جمع بندی کنه، بهتره که به فکر یه مشاور خوب باشی و از کلاس های آفلاینی استفاده کنی که بتونی هر مبحثی رو خواستی هر موقع بهش رسیدی آموزش ببینی و درواقع استادت رو با برنامه ات هماهنگ کنی نه برنامه ات رو با استادت!

ساعت مطالعه تابستان کنکور باید حداقل چند ساعت باشه؟

۸ ساعت مطالعه تابستان برای یه دانش آموز قوی خوبه، برای یه دانش آموز متوسط عالیه و برای دانش آموز ضعیف شاهکاره! البته بگم که همون هدف گذاری رو برای رسیدن به ۸ ساعت تا پایان تابستان انجام بدید و روزانه مقدار مشخصی اضافه کنیدو بعد از اینکه مدارس باز شد و وارد سه ماهه دوم آمادگی برای کنکور شدید، همین ۸ ساعت رو حفظ کنید تا به عید برسیم و اونموقع دوباره برای افزایش ساعت مطالعه برنامه ریزی کنید.

چرا؟ چون در تابستان شما مدرسه نمیرید و تقریبا وقتتون به هیچی بجز درس خوندن اختصاص نداره اما وقتی مهر ماه بشه و شما دوازدهمی باشید، تقریبا ۶ ساعت در روز مدرسه اید. حداقل ۱ ساعت هم بعد از مدرسه نمیشه درس خوند و تایم ناهار و شام ر هم در نظر بگیریم یکی دو ساعتکم میشه و ۷ الی ۸ ساعت هم که خواب مفیدتونه و نمیتونیم از ساعت مفید خواب برای استراحت مغز بگذریم. خب پس از کل روز شما ماند ۸ الی ۹ ساعت که میتونید مفید مطالعه کنید!

البته در افزایش ساعت مطالعه کمالگرا نباشید که اخلاق بد کمالگرایی در درس خوندن و وسواس ساعت مطالعاتی عامل اصلی نرسیدن دانش آموزان به هدفشونه! اول از همه اینکه فکر نکنید اگه ساعت از رند گذشت یا اگه وسط درس خوندنتون به هر دلیل خواسته یا ناخواسته وقفه ای افتاد دیگه نباید خواندن رو ادامه بدید و بذارید واسه ساعت بعد! کمالگرایی بدتری که وجود داره درباره اهدافتون هست و بیشتر میتونه روند مطالعه اتون رو خراب کنه!

قوانین مطالعه تابستان کنکور

کمالگرایی در درس خواندن برای کنکور چیست؟

کلا کمالگرایی در درس خواندن برای کنکور به ویژه درباره ساعت مطالعه تابستان دو نوع داره! کمالگرایی درباره توانایی درس خواندن و یا کمالگرایی درباره اهداف بلند مدت یا کوتاه مدتی که دارید!

این کمالگرایی بیشتر درباره بچه هایی صدق میکنه که تا الان هیچی نخوندن و میخوان رتبه یک کنکور هم بشن! این افراد فکر میکنن که اگه درس خواندن در تابستان در بهترین حالت خود نباشد، همه تست ها را فوت آب نتوانند حل کنند و روزی هشت ساعت درس نخوانند به هدفشان نمیرسند پس در درس خواندنشان هم کمالگرا میشوند.

همین نرسیدن به هدف های کوچیک کوچیک شما رو کم کم دلسرد میکنه، اعتماد به نفستون رو میگیره و نهایتا میبینید که درس خواندن رو گذاشتید کنار و ذهنتون کنترل هدف گذاری های مسخره اتون رو به عهده گرفته.

یعنی مثلا ذهنتون میگه خب چون دیروز و پریروز فلان درس ها رو نخوندم، پس امروز باید ۱۲ ساعت درس بخونم. احتمال اینکه اون ۱۲ ساعت رو بخونی خیلی کمه و احتمال اینکه بعد از نرسیدن به اون هدف(یا حتی رسیدن) فردا نمیتونید همون قدر پر انرژی و انگیزه باشید.

این دقیقا همون نقطه ای هست که ناامیدی و ناکامی میاد سراغتون و به خاطر فاصله زیاد و دست نیافتنی که فکر میکنید با هدفتون دارید، کلا میذاریدش کنار و میشید از اون دسته دانش آموز هایی که درس خوندنشون به حال و حوصله اونروزشون بستگی داره.

نتیجه کمالگرایی در برنامه ریزی ساعت مطالعه تابستان کنکور چیست؟

اهداف متوسط و کوچیکتون از دست میره و این یعنی از دست دادن معجزه هایی که میتونستن شما رو وارد چرخه موفقیت کنن. شاید اگه از روز اول برنامه ریزی درست داشتی و با سه ساعت شروع میکردی و توی یک ماه یا دوماه تابستون ساعت مطالعه کنکور رو به ۸ ساعت میرسوندی میتونستی شاهد تغییرات مطلوب تری باشی تا وقتی که از ۱۲ ساعت درس خواندن در تابستان شروع کردی و اواسط مرداد ماه به خاطر هزار و یک مشکلی که کمالگرایی برات بوجود اورده جا نمیزدی و بیخیال نمیشدی.

در تابستان چطور برای درس خواندن کنکور شروع کنیم؟

اول تشخیص بدهید که کجای کارید و بعد با برنامه ریزیهای کوتاهمدت به هدف بلند مدتان برسید و سعی کنید تا پایان تابستان حتما روزی ۸ ساعت درس بخوانید و آن را در طول سال تحصیلی هم حفظ کنید.

برای بالا بردن ساعت مطالعه در تابستان کنکور چکار کنیم؟

تعویض نیمکره مغز، استفاده از ساعت های پرتی روز و تغییر روش مطالعه به صورت دوره ای میتواند راهکاری برای بالا بردن ساعت مطالعه چه در تابستان و چه در طول سال دارد.

تابستان چه درس هایی بخونم؟

اگه دهم یا یازدهمی که تکلیفت معلومه ولی اگه دوازدهمی و خودت رو در سطح ضعیفی میدونی دهم رو شروع کن و اگه متوسطی دهم و یازدهم رو باهم پیش ببر و اگه قوی هستی دوازدهم رو هم پیشخوانی کن.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا