پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

شرایط و میزان تاثیر امتحانات نهایی کنکور زبان ۱۴۰۳

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

کنکور های هنر و زبان به عنوان آزمون های سراسری متفرقه ای که تقریبا همه داوطلبان در آن شرکت میکنند، کم اطلاعات ترین کنکور ها هستند. حتی در بسیاری از موارد خود مشاور ها هم نمیدانند تاثیر امتحانات نهایی کنکور زبان ۱۴۰۳ قرار است چگونه باشد. اما در این مطلب، تیم مشاوره تحصیلی آکو به تفکیک دیپلم های نظام قدیم و جدید و درس های موثر در کنکور زبان توضیحات لازم را در اختیار شما قرار میدهد.

اول از همه اینکه تاثیر نمرات امتحانات نهایی که برای کنکور زبان در نظر گرفته میشود، با کنکور های نظری متفاوت خواهد بود. یعنی فقط دروس عمومی در رشته زبان تاثیر گذار خواهند بود.

همانطور که میدانید امسال برای هر سه سال متوسطه دوم امتحانات نهایی برگزار میشود و از سال آینده علاوه بر دوازدهم، سوابق تحصیلی دهم و یازدهم هم برای کنکوری ها مهم خواهد بود. به صورت خلاصه شرایط تاثیر امتحانات نهایی کنکور زبان ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ به شرح زیر خواهد بود.

میزان تاثیر نمرات امتحانات نهایی کنکور 1403 زبان

تاثیر امتحانات نهایی کنکور زبان ۱۴۰۳

همانطور که گفته شد برای کنکور زبان نمرات امتحانات نهایی محدود به دروس عمومی هستند و برای درس زبان تخصصی، سوابق تحصیلی هیچ تاثیری ندارند. دروس عمومی نیز باتوجه به جدول ارائه شده قرار است جمعا، چه برای دیپلم های نظام جدید شاخه های نظری و فنی و چه برای دیپلم های نظام قدیم، ۲۸درصد تاثیر داشته باشند. اما برای دیپلم های نظام قدیم یعنی دیپلم و مقطع پیش دانشگاهی تاثیر نمرات امتحان نهایی کنکور زبان تقسیم خواهند شد.

به طور کلی همه قوانین کنکور ۱۴۰۳ در کنکور زبان های خارجه نیز اجرا خواهد شد و همانطور که میدانید از سال ۱۴۰۲ به بعد کنکور زبان قرار است برای پنج زبان انگلیسی، ایتالیایی، آلمانی، فرانسه و روسی برگزار شود و پذیرش دانشجویان در رشته های مذکور نیز با شرکت در کنکور مرتبط خواهد بود.

داوطلبانی نظام قدیم یا جدیدی که نمرات امتحانات نهایی دروس عمومی ندارند یا نمرات خوبی در امتحانات نهایی کسب نکرده اند و میخواهند در کنکور ۱۴۰۳ شرکت کنند، باید در امتحانات نهایی ۵ درس عمومی مشخص شده توسط مرکز ارزشیابی آموزش و پرورش شرکت کنند.

همچنین شرکت در امتحانات نهایی و ترمیم معدل موثر در کنکور فقط در خرداد ماه برای همه داوطلبان امکان پذیر است و امتحان های نهایی دی ماه یا شهریور ماه هیچ تاثیری در کنکور نخواهند داشت.

در غیر این صورت باتوجه به تراز های کنکور ۱۴۰۲ و تاثیر امتحانات نهایی کنکور زبان ۱۴۰۳، انتظار قبولی در دانشگاه های قطب زبان تهران را نداشته باشید.

ضرایب دروس نهایی در کنکور زبان ۱۴۰۳ با دیپلم نظام جدید

باتوجه به اطلاعیه آموزش و پرورش و اعلام رسمی سازمان سنجش، پنج درس عمومی شامل زبان انگلیسی عمومی، دین و زندگی، ادبیات، عربی و سلامت و بهداشت عمومی در ازمون های تشریحی کشوری سال ۱۴۰۳ با درصد های خاصی روی تراز کل سوابق تحصیلی تاثیر گذار خواهند بود و تراز سوابق تحصیلی هم به صورت کلی ۲۸ درصد از کل کنکور زبان تخصصی را تشکیل میدهد. پیش از توضیح بیشتر به جدول زیر توجه کنید:

ضرایب دروس نهایی در کنکور زبان 1403

همانطور که میبینی میزان تاثیر امتحانات نهایی کنکور زبان ۱۴۰۳ در نمره کل (تراز) ۲۸ درصد مشخص شده است. که درس ادبیات بیشترین تاثیر و درس سلامت و بهداشت کمترین تاثیر را دارند. توجه داشته باشید که تراز کنکور با نمرات میانگین همان سال مقایسه میشوند و به همین دلیل است که اگر در امتحانات نهایی همان سالی که میخواهید کنکور بدهید، شرکت نکنید تراز بالایی نمیگیرید چون سختی سوالات امتحانات نهایی چندین برابر میشود!

مثلا در سوالات نهایی ادبیات خرداد ۱۴۰۲ سوالات مفهومی قابل مقایسه با سطح سوالات کنکور را شاهد بودیم که البته باتوجه به ضریب بالای این درس طبیعی هم بود.

برخلاف باور عموم، امتحان نهایی زبان عمومی هیچ تاثیری در تراز کنکور تخصصی زبان ندارد و درصد کسب شده در زبان تخصصی به صورت جداگانه تراز بندی میشود.

ضرایب امتحانات نهایی در کنکور زبان برای دیپلمه های نظام قدیم

دیپلم های نظام قدیم برای کنکور زبان به طور کلی به دو گروه تقسیم میشوند. داوطلبان دیپلم قبل از ۹۷ و بعد از ۸۴ و دیپلمه های قبل از ۸۴! البته که کنکور زبان آنقدر پر طرفدار نیست که داوطلبان فارغ التحصیل چند سال پیش بخواهند مجدد در کنکور شرکت کنند اما به هرحال شرایط تاثیر ضریب امتحانات نهایی عمومی کنکور زبان به شرح زیر خواهد بود:

ضریب امتحانات نهایی عمومی کنکور زبان 1403

دانش آموزان فارغ التحصیل سال های ۸۴ تا ۹۷دوبار در امتحانات نهایی شرکت کردند. یک بار برای دیپلم (پایه سوم دبیرستان) که همه درس های عمومی و تخصصی را شامل میشد و یک بار هم در مقطع پیش دانشگاهی برای ۴ درس (۲ درس عمومی و ۲ درس تخصصی) برگزار شد. که در کنکور ۱۴۰۳ برای این داوطلبان شرایط تاثیر هر دو پایه در نظر گرفته شده است.

از آنجا که در کتاب های وزارتی نظام های آموزشی قبل از ۹۷، درس ادبیات و زبان فارسی متفاوت بوده است و دانش آموزان دو امتحان داده اند، برای رشته های تجربی هر دو درس با ضریب ۶.۱۵ و مجموعه با ضریب ۱۲.۳۰ در کنکور ۱۴۰۳ تاثیر گذار خواهند بود.

این ۱۲.۳۰ درصد با نمره امتحان نهایی زبان فارسی پایه پیش دانشگاهی هم جمع میشود و جمعا نمرات فارسی دیپلم و پیش دانشگاهی ضریب نزدیک به ۱۸ دارند که تقریبا ۹.۵ درصد روی تراز سوابق تحصیلی کنکور داوطلبان تاثیر مستقیم و قطعی خواهد داشت.

برای دیپلم انسانی هم فقط درس زبان فارسی تخصصی پایه دوازدهم با همان ضریب ۱۲.۳۰ و امتحان فارسی عمومی پیش دانشگاهی داوطلبان هم با آن جمع شده و نهایتا همان ضریب ۱۸ را در تاثیر امتحانات نهایی کنکور زبان ۱۴۰۳ خواهد داشت.

ضریب امتحانات نهایی عمومی کنکور زبان به صورت تخصصی تر

بجز ادبیات که به علت تغییرات کتاب های وزارتی تغییرات و ویژگی های خاصی داشت، سایر دروس تاثیر گذار در کنکور زبان به ترتیب عربی عمومی برای دیپلم های نظام قدیم تجربی، عربی تخصصی برای دیپلم انسانی و عربی ویژه علوم معارف برای دیپلم معارف است که ضریب ۶.۸۶ دارد و تقریبا ۳ و نیم درصد هم در تراز سوابق تحصیلی تاثیر دارند.

تاثیر امتحانات نهایی کنکور زبان ۱۴۰۳ برای دروس زبان عمومی و دین و زندگی هم که با ضرایب مشخص و برای درس های زبان دیپلم(یازدهم نظام جدید) و دین و زندگی سوم دبیرستان حساب میشوند.

image 12

ضرایب امتحانات نهایی در کنکور زبان دیپلمه های نظام قبل از ۸۴

اگر قبل از ۸۴ دیپلم گرفته اید یعنی شما در هیچ امتحان نهایی یا همان امتحان هماهنگ کشوری شرکت نکرده اید و نتیجتا هیچگونه سوابق تحصیلی قابل استنادی از نظر اموزش و پرورش ندارید. پس کلا هر کنکوری که بخواهید بدهید باید در امتحانات نهایی شرکت کنید.

مثلا اگر میخواهید تاثیر دروس امتحانات نهایی کنکور تجربی را داشته باشید، امتحانات نهایی دوازدهم تجربی را بدهید. یا برای بهره مندی از ضریب تاثیر دروس نهایی کنکور انسانی باید امتحانات نهایی دوازدهم انسانی را شرکت کنید.

اما برای کنکور زبان فقط نیاز است همان ۵ درس عمومی که جزو دروس تاثیر گذار در کنکور زبان بوده اند را شرکت کنید و در آبان ماه برای ثبت نام در کنکور زبان اردیبهشت ۱۴۰۳ اقدام نمایید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا