پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های فنی حرفه ای

معرفی رشته امور دامی در هنرستان

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

در این مقاله با رشته امور دامی در هنرستان آشنا خواهید شد. رشته امور دامی جزو رشته های فنی حرفه ای است که در هنرستان یا آموزشگاه های فنی حرفه ای ارائه می شود. همچنین رشته امور دامی فنی حرفه ای زیر گروه بخش کشاورزی نیز محسوب می شود. بطور کلی بخش کشاورزی از 5 زیر گروه: امور زراعی, امور دامی, امور باغی, ماشین های کشاورزی و صنایع غذایی تشکیل می شود. برای آشنایی با رشته های فنی بخش کشاورزی به سایت آموزشگاه پرسا مراجعه کنید.

امور دامی چیست؟

رشته امور دامی اطلاعات زیادی را درباره پرورش گونه های مختلف دام, آبزیان, حشرات و تولید فرآورده های جانوری را به دانش آموزان ارائه می دهد. این رشته با علومی مثل ژنتیک, اصلاح نژاد, تغذیه دام و بهداشت سر و کار دارد. از آنجایی که جمعیت انسان ها در حال ازدیاد است, تولید فرآورده ها و محصولات دامی به روش های قدیمی و سنتی دیگر جوابگو نیست.

به همین دلیل این رشته در تلاش است تا نیرویی را تربیت کند که بتوانند امنیت غذایی را ایجاد کرده و در مقابل ازدیاد جمعیت هم بتوانند جوابگو باشند. دامپروری و علوم دامی در ایران به 1200 سال قبل بازمی گردد. زمانی که انسان ها یاد گرفتند حیوانات را اهلی کنند. اما قدمت رشته امور دامی مربوط به سال 1279 می باشد. در این سال مدرسه فلاحت مظفری که یکی از مدارس علوم کشاورزی و منابع طبیعی بود, تاسیس شده و علوم کشاورزی و دامی ارائه شد.

3

رشته امور دامی در هنرستان

همانطور که گفتیم رشته امور دامی دانش و مهارت پرورش حیوانات اهلی, تغذیه و بهداشت و ژنتیک را به دانش آموزان یاد می دهد. دانش آموزانی که به این رشته علاقه دارند می توانند در سال تحصیلی دهم این رشته را انتخاب کنند و بعد از تحصیل در دوره کاردانی, می توانند در مقاطع کارشناسی, کارشناسی ارشد و دکتری به تحصیل بپردازند. در ادامه دروس تخصصی این رشته در سه سال تحصیلی هنرستان را مشاهده می کنید.

سال دهمسال یازدهمسال دوازدهم
دانش فنی پایهتولید و پرورش ماکیاندانش فنی تخصصی
آب و خاک و گیاهپرورش زنبور عسل و تولید محصولات آنتولید و پرورش دام های بزرگ
تولید و پرورش جوجهتولید و پرورش آبزیان
تولید و پرورش دام های کوچک

چه توانایی هایی برای مطالعه رشته امور دامی فنی حرفه ای نیاز دارید؟

از آنجایی که این رشته با حیوانات و محصولات آن ها در ارتباط زیادی است, هنرجویان باید به حیوانات علاقه داشته و بتوانند با آن ها ارتباط برقرار کنند. همچنین هنرجویان در طول تحصیل و کار در محیط هایی مثل روستا یا هرجایی که حیوانات هستند حضور دارند. پس لازم است که از بودن در چنین محیط هایی اذیت نشوند. و در آخر نیروی جسمانی قوی و محکمی هم داشته باشند.

بازار کار رشته امور دامی

از آن جایی که رشته امور دامی جزو رشته های جدید است, مسیر پیشرفت برای هنرجویان باز و گسترده است. مشاغلی که در این رشته برای علاقه مندان وجود دارد بدین صورت می باشد: مدیریت واحدهای تولیدی, اشتغال در مرغداری, اشتغال در زنبورداری و تولید عسل, تغذیه دام, تدریس در هنرستان, مزرعه پرورش ماهی, کارشناس علوم دامی و … . همچنین افرادی که بودجه کافی دارند می توانند با تاسیس یک واحد دامپروری سنتی مشغول به کار شوند. فارغ التحصیلان نیز می توانند در استخرهای پرورش ماهی یا میگو استخدام شده و یا تاسیس کنند.

معایب بازار کار امور دامی

رشته امور دامی و بازار کار آن با چالش ها و مشکلاتی هم همراه است. برای مثال تقاضا برای محصولات لبنی و گوشتی زیاد شده و در بخش علوم دامی نیاز به متخصصان باتجربه در نقاط مختلف دنیا احساس می شود. از طرفی تحقیقات و بررسی هایی بر روی تولید گوشت مصنوعی یا شیر و تخم مرغ آزمایشگاهی هم انجام شده.

اما این روش بسیار پرهزینه است و تاکنون به صورت تجاری از این روش استفاده نشده است. و در بهترین حالت هم اگر قیمت این روش کم تر شده و از آن استفاده شود, همیشه به عنوان یک محصول غیر طبیعی و درجه دوم از آن استفاده خواهد شد و هیچگاه جایگزین محصولات طبیعی نخواهد بود.

66

سخن آخر مشاوره تحصیلی آکو

در دنیای مدرن که جمعیت زیادی از انسان ها با مصرف بالای مواد غذایی وجود دارند, نیاز به برطرف کردن مواد غذایی و پروتئینی احساس می شود. تولیدات دامی بهترین منبع برای تامین پروئتین مورد نیاز جامعه است. بنابراین رشته امور دامی از اهمیت بالایی برخوردار است. و هنرجویانی که در این رشته تحصیل می کنند نقش مهمی را برای جامعه خود ایفا می کنند.

در صورتیکه برای انتخاب رشته به کمک و مشاوره نیاز داشتید با مشاوران باتجربه آکو در ارتباط باشید. همچنین در اینستاگرام آکو عضو شوید تا از جدیدترین اخبار تحصیلی باخبر بمانید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا