پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های شناورمعرفی رشته

معرفی رشته فقه و حقوق امامی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
۵/۵ - (۱ امتیاز)

رشته فقه و حقوق امامی از رشته های سه گروه ریاضی, تجربی و انسانی است. این رشته یکی از زیر مجموعه های فقه اسلامی است و در دانشگاه به بررسی حقوق جزا, حقوق عمومی, حقوق بین المللی و … می پردازد. همچنین داوطلبان تنها از طریق شرکت در آزمون کنکور می توانند در رشته فقه و حقوق امامی تحصیل کنند.

رشته فقه و حقوق امامی به مطالعه اصول فقه و ارتباط آن با حقوق مدی و کیفری می پردازد. بنابراین دانشجویان رشته فقه و حقوق امامی با مبانی و مباحث فقه, اصول و حقوق آن آشنا می شوند و می توانند در حوزه های مختلف حقوقی و قضائی مشغول به کار شوند.

در ادامه رشته فقه و حقوق امامی را مورد بررسی قرار می دهیم. برای آنکه با رشته های دیگر مانند رشته فقه و حقوق اسلامی یا رشته حقوق آشنا شوید بر روی لینک کلیک کنید.

رشته فقه و حقوق امامی

رشته فقه و حقوق امامی در برخی از دانشگاه های آزاد و دانشگاه های روزانه و غیر دولتی ارائه می شود. همچنین هم آقایان و هم خانم ها می توانند رشته فقه و حقوق امامی را انتخاب کنند. قبل از انتخاب رشته بهتر است تا دفترچه انتخاب رشته را به دقت مطالعه کرده و از شرایط پذیرش مطلع شوید.

اما بطور کلی رشته فقه و حقوق امامی به چه مفاهیمی می پردازد و دانشجویان را با چه مباحثی آشنا می کند؟ در رشته فقه و حقوق امامی دانشجویان با مفاهیم اصولی فقه آشنا می شوند و این مفاهیم نیز شامل: قواعد فقه, استنباط احکام و … می باشد.

رشته فقه و حقوق امامی 2 1

مسائل فقهی از دیگر مباحث است. این بخش به مطالعه کاربرد فقه پرداخته و مسائلی مانند ازدواج, وراثت, طلاق و … را بررسی می کند. در بخش حقوق امامی نیز به بررسی حقوق کیفری, حقوق مدنی, حقوق خانواده و حقوق بین الملل پرداخته می شود. دانشجویان در طی دوره تحصیل خود با روش های تحقیق آشنا می شوند و به بررسی تاریخچه فقه شیعه, زندگی و آثار بزرگان فقه و اصول آن می پردازند. همچنین در برخی از دوره ها دانشجویان با چگونگی تطابق فقه با حقوق ملی و بین المللی نیز آشنا می شوند. بعد از معرفی رشته فقه و حقوق امامی, دروس این رشته را معرفی می کنیم.

دروس رشته فقه و حقوق امامی

دروس رشته فقه و حقوق امامی به دو دسته پایه و تخصصی تقسیم می شوند. و دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارند توجه داشته باشند که دروس تخصصی این رشته نقش مهمی در تحصیلات و آینده شغلیشان خواهد داشت.

دروس پایهدروس تخصصی
زبان و ادبیات فارسیفقه
منطقاصول فقه
صرف و نحواصول فقه مقارن
فرهنگ تقریبفقه مقارن
روش تحقیقحقوق تطبیقی
زبان تخصصیحقوق جزا اختصاصی اسلامی
آشنایی با ادیانحقوق بین الملل اسلام
آشنایی با علوم اسلامیحقوق تجارت

گرایش های رشته فقه و حقوق امامی

رشته فقه و حقوق امامی مانند بسیاری از رشته های دیگر در مقطع کارشناسی گرایشی ندارد و دانشجویان تنها با اصول و مبانی فقه آشنا می شوند. اما در مقاطع تحصیلی تکمیلی کارشناسی ارشد یا دکتری گرایش هایی برای اکثر رشته ها تعیین شده است که بطور تخصصی و حرفه ای تر به بررسی رشته مورد نظر می پردازد.

گرایشات رشته فقه و حقوق امامی به برنامه و سیاست های دانشگاهی بستگی دارد و ممکن است در نهاد و یا کشورهای مختلف متفاوت باشد. در ادامه گرایشات متداول این رشته را بررسی کوتاهی می کنیم.

  • فقه و عبادات: بررسی مسائلی مانند نماز, روزه, حج و…
  • فقه معاملات: بررسی مسائل مرتبط با اقتصاد, شراکت, اجاره و …
  • حقوق کیفری امامی: مطالعه تخصصی مسائل مربوط به جرائم, مجازات و … از منظر فقه امامی
  • حقوق خانواده امامی: مطالعه تخصصی مسائل مرتبط با خانواده
  • حقوق بین المللی: بررسی مسائل مرتبط با قوانین و موارد بین المللی
  • اصول فقه: مطالعه عمیق و تخصصی مبانی و قواعد استنباطی فقه امامی
  • تاریخ فقه و مجتهدین: بررسی تاریخچه فقه شیعه و زندگی مجتهدین

توانایی های لازم برای تحصیل در رشته فقه و حقوق امامی

همانطور که می دانید توانایی و علاقه شخص به رشته مورد نظر از مهم ترین اصولی است که باید به آن توجه شود. برای انتخاب رشته فقه و حقوق امامی نیز علاقه به مسائل دینی و فقهی مسئله ای مهم است. همچنین دانشجویان این رشته باید بتوانند به تحلیل و تفکر در احکام و قوانین مختلف بپردازند.

توانایی خواندن متن های عربی و تفسیر آن نیز قابل توجه است. زیرا زبان عربی, زبان اصلی فقه و مسائل مرتبط با آن است. همچنین دانشجویان در این رشته باید به پژوهش و تحقیق بپردازند. بنابراین مهارت در جمع آوری اطلاعات و مرور و بررسی آن ها نیز مهم است.

از دیگر توانایی ها و یا علاقه, بهتر است به حفظ کردن مطالب اشاره کنیم. زیرا دانشجویان این رشته باید به حفظ متن ها و احادیث گوناگون بپردازند. در نهایت علاقه و اراده به یادگیری در هر رشته ای کلید موفقیت است. بنابراین اگر شخصی علاقه و انگیزه کافی برای یادگیری را داشته باشد در هر حوزه ای که باشد می تواند موفق شود.

دانشگاه های دارای رشته فقه و حقوق امامی

رشته فقه و حقوق امامی از رشته های مهم در ایران محسوب می شود و تعدادی از دانشگاه ها نیز این رشته را ارائه می دهند. در ادامه برخی از دانشگاه های برجسته ایران که رشته فقه و حقوق امامی را ارائه می دهند را مشاهده می کنید:

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه امام صادق
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه علوم اسلامی رضوی
  • دانشگاه علم و فرهنگ
  • دانشگاه امام خمینی

بازار کار رشته فقه و حقوق امامی

در این بخش بازار کار رشته فقه و حقوق امامی را بررسی می کنیم. بازار کار رشته فقه و حقوق امامی در ایران به تنوعاتی که در این رشته وجود دارد وابسته است. فارغ التحصیلان رشته فقه و حقوق امامی می توانند در زمینه های مختلفی مشغول به تحصیل شوند که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

  • مشاوره در مسائل فقهی و حقوقی: شامل مشاور به افراد و نهادها در موارد فقهی, حقوقی می باشد.
  • تدریس: فارغ التحصیلان رشته فقه و حقوق امامی می توانند در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و حوزه های علمیه به تدریس بپردازند.
  • اشتغال در دادگاه ها و نهادهای قضایی: می توانند به عنوان مشاور, قاضی یا کارشناس حقوقی مشغول به کار شوند.
  • اشتغال در نهادهای دولتی: شامل کار در وزارت و یا نهادهای مختلف به عنوان کارشناس حقوقی یا فقهی می باشد.
  • نویسندگی و تالیف: شامل نوشتن کتاب, مقالات و یا آثار مختلف در حوزه فقه و حقوق است.
  • اشتغال در موسسات چاپ و انتشارات: به عنوان ویراستار فقهی و یا حقوقی و یا مشاور.
  • مشاوره در نهادهای خیریه و مذهبی: این کار شامل مشاوره در زمینه های فقهی و اجرایی به موسسات و نهادهای خیریه می شود.
  • اشتغال در رسانه ها: می توانند به عنوان مشاور یا کارشناس در برنامه های تلویزیونی, رادیویی و یا نشریات شرکت کنند.

مشاوره تحصیلی آکو

با معرفی رشته فقه و حقوق امامی امیدواریم که این رشته را بیش تر شناخته باشید. و اگر مایل به اشتغال در رشته فقه و حقوق امامی هستید بدانید که باتوجه نوع تخصص و علاقه شخصی خود می توانید در زمینه های مختلف که بخشی از آن ها را هم بررسی کردیم, فعالیت کنید.

تیم مشاوره آکو با هدف کمک به دانش آموزان و دانشجویان در تلاش است تا برای انتخاب رشته, تعیین مسیر تحصیلی و حتی حل مشکلات تحصیلی در کنارشان باشد. در صورتی که به مشاوره تحصیلی نیاز دارید از طریق شماره تلفن ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴ با ما در ارتباط باشید.

کانال تلگرام مشاوره تحصیلی آکو

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا