بنر انتخاب رشته

02633408944

معرفی رشتهرشته های فنی حرفه ای

معرفی رشته مکانیک موتورهای دریایی در هنرستان

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

معرفی رشته مکانیک موتورهای دریایی در هنرستان از رشته های بسیار جدید است که به تازگی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در لیست رشته های فنی حرفه ای قرار گرفته است. این رشته یکی از ۵ زیر گروه های بخش صنعت است و افزادی که به صنعت و تعمیرات علاقه مند هستند احتمالا این رشته برایشان جذاب باشد. در ادامه همراه مشاوره تحصیلی آکو باشید و در صورتی که قصد انتخاب رشته دارید می توانید با شماره تلفن ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴ تماس بگیرید.

معرفی رشته مکانیک موتورهای دریایی در هنرستان

رشته مکانیک موتورهای دریایی رشته ای است که به مطالعه و بررسی، طراحی و ساخت، بهره برداری و نگهداری از موتورهایی که در کشتی ها و یا سایر وسایل نقلیه دریایی می پردازد. مکانیک موتورهای دریایی را می توانیم ترکیبی از رشته های مهندسی مکانیک و مهندسی دریایی بدانیم که به صورت تخصصی بر سیستم هایی که باعث حرکت کشتی در دریا می شود تمرکز دارد.

اما دانشجویان در این رشته چه مباحثی را یاد می گیرند؟ دانشجویان در رشته مکانیک موتورهای دریایی با مباحثی مانند انتقال حرارت، دینامیک سیالات، ترمودینامیک، احتراق و موادی که برای ساخت موتورها و سیستم های مکانیکی کشتی ها استفاده می شود آشنا شده و یاد می گیرند چگونه و چطور مصرف سوخت در این وسایل انجام می شود و روش بهینه سازی آن چیست. و برای کاهش آلودگی محیط زیستی نیز باید چه روندی را طی کرد.

توانایی های لازم برای مطالعه رشته مکانیک موتورهای دریایی

علاقه و توانایی های فردی از مهم ترین مولفه هایی است که در زمان انتخاب رشته باید در نظر گرفت. رشته مکانیک موتورهای دریایی نیز رشته ای خاص و مهمی است که حتما باید باتوجه به علایق و توانایی هایی که دارید سنجیده و بعد این رشته را برای تحصیل انتخاب کنید.

بطور مثال بدلیل ارتباط مستقیم مفاهیم مکانیک با ریاضی و فیزیک لازم است که در این دو درس پایه قوی داشته باشید تا بتوانید تحلیل های فنی که با توجه به این دو علم انجام می شود را به خوبی درک کنید. توانایی حل مسائل پیچیده از دیگر توانایی هایی است که در زمان مطالعه رشته مکانیک موتورهای دریایی به دردتان خواهد خورد.

اما یکی از مهم ترین علاقه و توانایی های لازن برای مطالعه این رشته، علاقه به کار و درک عمیق از سیستم های مکانیکی و فنی است. دانشجویان این رشته باید با قطعات مختلف و مکانیزم های موتورها و سیستم های دریایی آشنایی لازم را داشته باشند و در عین حال بتوانند با نرم افزارهای طراحی مثل CAD یا MATLAB کار کنند. در ادامه تعدادی دیگر از توانایی هایی که بهتر است داشته باشید را بررسی می کنیم:

  • آشنایی با اصول ترمودینامیک: آشنایی با مفاهیم ترمودینامیک کمک می کند تا در تحلیل و یا طراحی موتورهای دریایی کار برایتان راحت تر شود.
  • دقت بالا: کار بر موتورها و سیستم های پیچیده وسایل نقلیه دریایی به فردی نیاز دارد که توجه و دقت بالایی در جزئیات کار داشته باشد.
  • تسلط به زبان انگلیسی: این توانایی کمک می کند تا در استفاده از نرم افزار و یا منابع مختلف کارتان راحت تر باشد.
  • درک مسائل مربوط به زیست محیطی: درک این مسئله و آگاه بودن از چالش های زیست محیطی از مزیت های مهم در انتخاب این رشته است.

دروس رشته مکانیک موتورهای دریایی

دروس رشته مکانیک موتورهای دریایی را در این بخش معزفی می کنیم. ادامه تحصیل در این رشته در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا امکان پذیر است و دانشجویان بعد از پایان هر مققطع می توانند وارد بازار کار شوند و یا برای ادامه تحصیل اقدام کنند. در ادامه تعدادی از دروس این رشته را مشاهده می کنید:

  • ایمنی در دریا
  • ملوانی
  • همراه هنرجو
  • مدیریت تولید
  • جوشکاری برق و گاز
  • ریاضی
  • دانش فنی تخصصی-مکانیک موتورهای دریایی
  • تعمیر و نگهداری سامانه رانشی کشتی
  • تعمیر و نگهداری ماشین آلات کشتی

بازار کار رشته مکانیک موتورهای دریایی

بازار کار این رشته به دلیل نقش مهمی که در صنعت حمل و نقل دریایی دارد، می توان گفت گسترده است. در ادامه بخشی از فرصت های موجود برای فارغ التحصیلان این رشته را بررسی می کنیم:

  • اشتغال در شرکت های کشتیرانی: شرکت های کشتیرانی معمولا به مهندسین متخصص در زمینه تعمیر، نگهداری و طراحی موتورهای دریایی نیاز دارند. به همین دلیل فارغ التحصیلان می توانند به عنوان مهنس موتورخانه، مدیر فنی یا سر مهندس در این شرکت ها مشغول به کار شوند.
  • کارخانجات ساخت و تعمیر موتورهای دریایی: در این صنعت به مهندسان ماهری نیاز است که توانایی بهینه سازی،طراحی و تعمیر موترهای دریایی را داشته باشند.
  • صنایع نفت و گاز دریایی: با توجه به این که اکثر تاسیسات استخراج و انتقال گاز و نفت در دریا قرار دارد، یک مهندس موتورهای دریایی می تواند در بخش های مختلفی مانند طراحی و نگهداری سیستم ها و تجهیزات مرتبط با آن مشغول به کار شوند.

مشاوره تحصیلی آکو

گروه مشاوره ای تحصیلی آکو با ارائه خدمات مشاوره ای حرفه ای مانند برنامه مطالعاتی درسی و دریافت گزارش روزانه، کنترل استرس و روش های مطالعه هر درس، تست زنی و تحلیل نتایج و … بطور کامل به دانش آموزان و داوطلبان کنکور کمک می کنند تا به بهترین نتیجه دست پیدا کنند.

به دانش آموزان متوسطه اول پیشنهاد می کنیم در کانال مشاوره تحصیلی متوسطه اول و تیزهوشان آکو عضو شوند تا از نمونه سوالات، جدیدترین اخبارهای تحصیلی، مشاوره درسی و … بهره مند شوید.

راه های ارتباطی با ما از طریق اینستاگرام آکو

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن