پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های فنی حرفه ای

معرفی رشته پشتیبانی صحنه

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این مقاله به معرفی رشته پشتیبانی صحنه می پردازیم. با معرفی این رشته سعی داریم تا افرادی که به هنر و نمایش و تئاتر علاقه مند هستند این رشته را بهتر شناخته و برای انتخاب رشته بتوانند تصمیم درستی بگیرند. اگر برای انتخاب رشته به مشاوره نیاز دارید با مشاوران تحصیلی آکو در ارتباط بمانید. همچنین از طریق شماره تلفن 02691690517 می توانید سوالات خود را بپرسید.

پشتیبانی صحنه چیست؟

رشته پشتیبانی صحنه یکی از رشته های فنی حرفه ای است. اگر بخواهیم بطور خلاصه و در یک جمله پشتیبانی (طراحی) صحنه را معرفی کنیم, پشتیبانی صحنه مهارت استفاده از ابزار و وسایل تزئینی با توجه به زیباشناسی و رنگ ها می باشد. زمانی که نمایشی در صحنه به اجرا در می آید بسیار مهم است که صحنه, نور و رنگ ها فضای مناسب را ایجاد کنند.

یک طراح و پشتیبان صحنه باید با متن فیلم نامه و نمایشنامه ها آشنایی داشته باشد و با در نظر گرفتن کاربرد وسایل متفاوت و حسی که منتقل می کنند از آن ها در جای مناسب استفاده کند. خلاقیت و دانش کافی در زمینه طراحی صحنه بسیار مهم خواهد بود.

tarahe sahne3

یک پشتیبان صحنه چه وظایفی دارد؟

پشتیبان یا طراح صحنه وظایف خیلی مهمی دارد. قوی بودن فیلم نامه بدون یک اجرایی که بتواند آن را بیان کند فایده ای نخواهد داشت. طراح صحنه به جریان داستان و فیلم نامه روح می دهد و بیننده را به تماشای آن اجرا ترغیب می کند. در ادامه تعدادی از وظایفی را که یک طراح صحنه به عهده دارد را بیان می کنیم.

  • وسایل مورد نیاز برای صحنه را با توجه به بودجه خریداری و آماده کند.
  • با کارگردان مشورت کرده و دستورات کارگردان را اعمال کند.
  • حظور کامل در هنگام فیلم برداری و تمرین ها.
  • با باقی عوامل صحنه مثل بازیگران, گریمورها یا فیلم بردارها مشورت کرده و هماهنگی های لازم را انجام دهد.
  • خلاق بوده و از ایده های جدید استفاده کند.

ویژگی های طراح صحنه چیست؟

با توجه به وظایفی که شرح برای یک طراح صحنه شرح دادیم, می توان متوجه شد که افراد علاقه مند به این رشته چه ویژگی هایی را بهتر است داشته باشند. برای مثال باید بتواند با افراد دیگر به راحتی صحبت کرده و ارتباط خوبی را برقرار کند. درباره جدیدترین و یا قدیمی ترین مدها اطلاعات کافی داشته باشد, فشارهای کاری و تمرین های طولانی مدت را تحمل کند. به جزئیات اهمیت داده و توجه کند و با تغییرات لحظه ای بتواند خودش را تطبیق بدهد.

رشته پشتیبانی صحنه در دانشگاه

دانش آموزانی که به این رشته علاقه‌مند هستند می توانند در هنگام انتخاب رشته در دبیرستان رشته پشتیبانی صحنه را انتخاب کنند. و برای ادامه تحصیل در دانشگاه تا مقطع کارشناسی ارشد نیز می توانند به تحصیل بپردازند. البته سوابق تحصیلی نیز تاثیر زیادی در انتخاب رشته خواهد داشت.

پذیرش دانشجو در این رشته بدون آزمون در دانشگاه های آزاد, روزانه و پردیسان نیز صورت می گیرد. برای اطلاع از شرایط تحصیلی رشته طراحی صحنه در دانشگاه نیز در سایت پرسا مطالعه کنید.

بازار کار رشته پشتیبانی صحنه

به صورت کلی یک طراح و پشتیبان صحنه وظیفه دارد که برای صحنه هایی مانند تئاتر, سینما و یا تلویزیون طراحی لازم را انجام دهد. البته برای طراحی تلویزیون یا سینما بیش تر به عنوان طراحی تولید این افراد را می شناسند. همچنین این شغل در کشورهایی مانند ترکیه, آلمان, هند, ایتالیا و آمریکا طرفدار زیادی هم دارد. از طرفی درآمد مشخص و دقیقی هم برای این مشاغل وجود ندارد. برای این که عوامل بسیار زیادی مثل کارگردان ها, زمان انجام پروژه و … در تعیین بودجه تاثیر زیادی دارد.

چه عواملی در طراحی صحنه اهمیت دارند؟

یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین عوامل در طراحی صحنه رنگ ها می باشند. رنگ ها بیان گر احساسات و عواطف مختلفی هستند و اگر در جای مناسبی از رنگ ها استفاده شود, تاثیر بسیار زیادی خواهند داشت. مهم ترین عامل بعدی شناختن وسایل های تزئینی یا غیر تزئینی مربوط به زمان های مختلف و یا شرایط متفاوت می باشد.

13970927P7v9p59223

افراد سرشناس رشته پشتیبانی صحنه چه کسانی هستند؟

در این قسمت تعدادی از افراد شناخته شده در این زمینه را به صورت خلاصه معرفی می کنیم. ابتدا با خانم آتوسا قلم فرسایی شروع می کنیم. خانم قلم فرسایی طراح صحنه فیلم هایی مانند حوض نقاشی, ورود آقایان ممنوع بوده و جایزه سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس را برده‌اند.

آقای کیوان ملک مطیعی طراح صحنه کنسرت های سیروان خسروی, حمید عسگری, فرزاد فرزین بوده‌اند و در نهایت هم آقای عباس بلوندی را معرفی می کنیم که طراح صحنه فیلم های معروفی مثل گشت ارشاد بوده و جایزه سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را هم کسب کرده‌اند.

آخرین سخن مشاوره تحصیلی آکو

در گذشته رشته طراحی صحنه کم تر شناخته شده بود و افراد کمی در این زمینه تجربه داشنتد. اما حالا این رشته در بین دانش آموزان مورد توجه بیش تری قرار گرفته و بازار کار آن هم چه در ایران و چه در خارج از کشور رو به افزایش است. در صورتیکه به این رشته و یا سایر رشته های هنر علاقه مندید, به سایت آموزشگاه پرسا مراجعه کنید.

همچنین در اینستاگرام آکو عضو شوید تا از جدید ترین اخبار تحصیلی باخبر بمانید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا