پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

خبر

پزشک سهمیه ای بیش از 50% بازارکار پزشکان را گرفته است!

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

بحث سهمیه های عجیب و غریب کنکور اعم از فرزندان جانبازان و ایثارگران، فرزندان و حتی نوه های شهدا، سهمیه های مناطق محروم و سهمیه پولدار بودن پدر(!) و سایر سهمیه های کنکور فقط در کنکور سراسری دانش آموزان موثر نیست و اهمیت آنها در کنکور تخصص مشخص میشود! شاید بحث پزشک سهمیه ای تاثیر گذار ترین و خطر آفرین ترین نتیجه این سهمیه های بی انتها برای جامعه ایران باشد!

پزشکان جان و سلامت انسان های جامعه را در دست دارند و حال آنکه کشور ما به جای برتری گزینی برای تاثیر گذار ترین شغل کشور، سهمیه ای گزینی را انتخاب کرده است!

طبق اعلام سازمان سنجش بیش از 50 درصد از داوطللبانی که برای تخصص قبول شده اند پزشک سهمیه ای هستند! نکته غم انگیزتر درباره پزشکان سهمیه ای این است که تقریبا 90 درصد رتبه های برتر کنکور (که صلاحیت پزشک شدن داشتند و احتمالا میتوانستند ناجی مردم از دست پزشکان بی سواد سهمیه ای باشند) مهاجرت کرده یا خواهند کرد و ما مانده ایم و یک سری پزشک که شاید صلاحیت و توانایی کامل برای ارائه خدمات پزشکی به مردم را نداشته باشند!

غم انگیز تر از آن اوضاع ما مشاوران کنکور است که با چشم میبینیم دانش آموزی را که هوش بالایی دارد، روزی 10 یا 12 ساعت با کیفیت درس میخواند و در شرایط سخت خانوادگی برای رسیدن به هدفش تلاش میکند، دارد در کنار دانش آمزوی تلاش میکند که علاوه بر بهره مندی از مزایای سهمیه های خاصی که دارد، با تلاش کمتر و قطعا هوش پایین تر و حتی بدون علاقه(!) چون میداند پول در پزشکی است، درس میخواند.

هردو به سراغ کنکور تجربی میروند و سهمیه میشود رقیب آن دانش آموز لایق بی شک با سهمیه از او پیشی خواهد گرفت!

ما به عنوان یکی از مردم همین جامعه که بیشتر از همه با رویا های بچه ها سر و کار داریم، واقعیات را بیان میکنیم! همه پزشکان سهمیه ای نیستند و همه پزشکان سهمیه ای هم بد نیستند! اما چه بهتر میبود اگر این سهمیه ها باعث هدر رفتن زحمات بچه های دیگه نمیشد!

چندتا پزشک سهمیه ای داریم؟

درباره پزشک های سهمیه ای که از طریق کنکور کارشناسی وارد دانشگاه ها میشوند که آمار دقیقی در دسترس نیست و احتمالا خیلی بیشتر از این حرف ها پزشک عمومی سهمیه ای داریم. داوطلبانی که سهمیه رتبه 13.000 آنها را به رتبه 3.000 تبدیل کرده است یا داوطلبانی که با سهمیه 25% رتبه 400 در سهمیه را گرفته اند! چه کسانی که برای بهره مندی از سهمیه دست به کار های عجیب و غریب ازدواج با جانبازان یا تغییر نام پدر برای بهره مندی از سهمیه شهدا نکرده اند!

همه این ناعدالتی ها در شرایطی است که دانش آموزان مدارس سمپاد را که جدیدا قرار است با معلم های خاصی مورد آموزش قرار بگیرند را حساب نکنیم و آنها را هم سطح دانش آموزان عادی بدانیم!

به هرحال آماری که در ادامه در اختیارتان قرار میدهیم درباره آزمون تخصص پزشکی است که باتوجه به حساس تر شدن محل خدمتشان به نظر حتی موضوع فجیع تری می آید! این آمار به شرح زیر است:

نوع تخصصتعداد کل داوطلبان قبول شدهتعداد داوطلبان سهمیه ایتعداد داوطلبان عادی
ارتوپدی155 نفر9659
قلب و عروق22914089

بی شک خیلی ها دوست ندارند این واقعیات برای عموم مردم مشخص شود چرا که اولا اعتماد مردم به جامعه پزشکی ضربه میخورد(که البته با این شرایط باید هم بخورد) و دوما عدالت آموزشی جامعه زیر سوال میرود. اما ما در مشاوره تحصیلی آکو هنجار شکنی در کنکور را سرلوحه کار خود قرار داده ایم!

چند نکته ای که باید درباره ضربه پزشکان سهمیه ای بدانیم!

این روزها خیلی جاها میبینیم که پزشکان سهمیه ای (یا آزادی) که با پول تجارت میکنند نه با علم طبابت! میبینیم که پزشکان به ویژه پزشکان متخصص طی قراردادی با مراکز درمانی اعم از مراکز تصویر برداری(رادیولوژیست)، آزمایشگاه های تشخیص طبی(علوم آزمایشگاهی) و داروخانه ها(داروسازی) برای کسب درآمد بیشتر، داروها یا روش های تشخیصی خاصی را به مردم میفروشند. فارغ از اینکه دارو به درد بیمار بخورد یا آن آزمایش برای تشخیص بیماری لازم است یا خیر!

درباره قضیه مالی پزشک شدن نمیتوان فقط پزشکان سهمیه ای را مقصر دانست، این موضوع در هر دو قشر پزشکان دیده میشود و علت آن هم عدم نظارت صحیح روی جامعه پزشکی است!

از طرف دیگر پزشک سهمیه ای احتمالا صلاحیت و توانایی ذهنی و هوشی برای ورود به تخصص مورد نظر یا حتی همان دوره پزشکی عمومی را از همان ابتدا نداشته است. شب های شیفت و طرح های دو ساله عمومی و تخصص خود را با پول خریده و حالا بدون هیچ تجربه ای با یک تابلو پزشک متخصص شروع میکند به بازی کردن با جان مردم این است گوشه ای از نتیجه پزشک سهمیه ای که این روز ها شاهدش هستیم!

مسئولین توجه !

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا