پیش بینی تغییرات کنکور 1401
به گزارش مجله آکو و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان برگزاری کنکور همه ساله با انتقادات بسیار زیادی برگزار می شود. شورای انقلاب فرهنگی خبر از تغییرات بسیار زیادی در کنکور سال 1401 خبر داد. این شورا در صدد آن است که با این تغییرات برخی از نواقص را برطرف کنند.
فهرست مطالب
کنکور سراسری از سال 1348 برگزار شده است. در طی این سالیان همواره مورد انتقاد کارشناسان زیادی قرار گرفته است. خانواده های دانش آموزان کنکور غرق در نگرانی و اضطراب هستند تا فرزندشان از سد این آزمون بزرگ بگذرند. انتقادات به نحوه جذب دانشجو به این شیوه بالا بگیرد. همگان متفق القول شوند که کنکور و تعیین سرنوشت دانش آموز در ۴ ساعت رویهای معیوب است.
شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گرفته است تا تحت عنوان طرح ساماندهی کنکور این نواقص را برطرف کند. در ابتدا مقرر بود این شورا ۸ سیاست برای اصلاح کنکور اجرایی کند که در نهایت ۵ سیاست را مصوب کرد.
سیاست یک: جدا شدن سنجش از پذیرش و برگزار شدن کنکور بیش از یک بار در سال
منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: سیاست اول برای ساماندهی کنکور جدا شدن فرآیند سنجش از پذیرش در کنکور است. در این طرح داوطلب بعد از برگزاری کنکور پذیرش شده و نمره و رتبه فرد هم مشخص میشود.
او افزود: جدا بودن سنجش از پذیرش یعنی سطح و رتبه علمی فرد جدا میشود. بر اساس یک پیشنهاد، این رتبه تا یک بازه زمانی مثلاً ۲ ساله معتبر است تا فرد بتواند با آزادی عمل بیشتری برای انتخاب رشته و دانشگاه اقدام کند. همچنین برای پرهیز از جنگ روانی که در دوران کنکور رخ میدهد، بر برگزاری بیش از یک بار آزمون در سال تاکید شد؛ البته علاقه داریم تعداد بیشتری امتحان برگزار شود، اما حداقل ۲ بار در سال پیشنهاد شد.
کبگانیان افزود: در کنکور فعلی یا بهتر است بگوییم مسابقهای که با مشترک بودن سنجش و پذیرش توسط سازمان سنجش برگزار میشود. داوطلب بعد از قبولی در آزمون بلافاصله با رتبه کسب کرده در کنکور پذیرش هم میشود. با جدا شدن طرح سنجش از پذیرش علاوه بر رتبه فرد در کنکور سطح علمی و رتبه علمی طی فرآیندی تعیین میشود. نتیجه عمل هر فردی در کنکور باید قابل مقایسه باشد. در این طرح اجتناب از ارزیابی محفوظات و اندازه گیری عمق یادگیری داوطلبان در کنکور مورد بررسی و تاکید قرار گرفت. در برخی از زمینهها داشتن کف نمره در کنکور نیز پیشنهاد داده شد.
قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر روی این امر بحث شد که سیاست سنجش تک بعدی و مسابقهای در کنکور کنار گذاشته شود. و سنجش به سمت سطوح بالای شناختی پیش برود و از محفوظات فاصله پیدا کنیم و حفظ محوری اصلاح شود، تا بتوانیم خلاقیت و عمق یادگیری را بررسی کنیم.
سیاست دو: تأثیر سوابق تحصیلی سال آخر دانش آموزان در کنکور ۶۰ درصد میشود
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره گفت: سیاست پیشنهادی در مورد پذیرش و جدا شدن آن از سنجش بود که در این خصوص در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث شد. بر استفاده از سابقه تحصیلی به مقدار کافی تاکید شد و عددی که برای سابقه تحصیلی پیشنهاد شد ۶۰ درصد بود. علاوه بر این سوالات باید استاندارد باشد. اگر امسال دانش آموزی رتبه و معدلی کسب کرد باید بتواند. دو تا سه سال از آن استفاده کند. نتیجه کنکور باید تا یک مدتی قابل اتکا باشد.
او ادامه داد: در سیاست دوم ساماندهی کنکور تصویب شد حداقل ۶۰ درصد به سابقه تحصیلی و عمق یادگیری این امر تخصیص داده میشود، آزمون تخصصی که همان آزمون سراسری کنکور است نیز ۴۰ درصد نقش خواهد داشت. بخشی هم به ارزشیابی و اندازه گیری استعداد، هوش و شخصیت شناسی اختصاص داده شد.
در مجموع سیاست دوم به این صورت جمع بندی شد که، ملاک پذیرش داوطلبان مشتمل بر نتایج سابقه تحصیلی یادگیری، مطالب دروس و عمق یادگیری، آزمون سنجش تکمیلی تخصصی (کنکور سابق) و آزمون هوش و استعداد با ویژگیهای زیر خواهد بود. سوابق تحصیلی سال آخر دانش آموزان به میزان حداقل ۶۰ درصد از معیار پذیرش و آزمون تخصصی تکمیلی به میزان حداکثر ۴۰ درصد معیار پذیرش خواهد بود.
سیاست سه: پذیرش دانشجویان دوره کاردانی بر اساس سوابق تحصیلی
بر اساس سیاست شماره سه، پذیرش تمام دانشجویان در دورههای کاردانی پیوسته دانشگاهها صرفا از طریق سوابق تحصیلی انجام خواهد شد. متقاضیان تحصیل در دوره کاردانی در مواردی با مشکلاتی رو به رو شده بودند. علاوه بر اینکه در هنرستانهایی تحصیل کرده بودند، در کنکور هم باید شرکت میکردند. چند دانشگاه مثل دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه فنی و حرفهای برای ورود این افراد به کاردانی پیوسته، شرط شرکت در کنکور را گذاشته بودند. بر این اساس تصویب کردیم که پذیرش این دانشجویان فقط بر اساس سوابق تحصیلی انجام شود. این به معنای رها شدن سوابق نیست، بلکه سوابق تحصیلی جایگاه مهم خود را دارد. اما از کنکور مستثنی شد.
سیاست چهار: جلوگیری از تبلیغات بی حد و حصر موسسات کنکوری
دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور در این باره گفت: سیاست شماره ۴ آسیب بسیار مهمی بود که این مسئله چندین بار پیش از این از سوی رییس محترم مجلس به مقام معظم رهبری گزارش شده بود. ممنوعیت و جلوگیری از تبلیغات بی حد و حصر شرکتها و موسسات و آموزشکدههای کنکور بدون مجوز از سوی رسانهها باید متوقف شود.
کبگانیان تصریح کرد: به منظور برقراری محیط مناسب تحصیلی و جلوگیری از سوء استفاده از محیط مدارس، دانشگاهها و احساسات خانوادهها برای کسب درآمدهای سودجویانه، لازم است کلیه امور تبلیغاتی مربوط به فعالیتهای آموزشی و کمک آموزشی این موسسات بهصورت حضوری، مکتوب و مجازی در رسانههای عمومی دارای مجوز از وزارت آموزش و پرورش باشد.
او گفت: فعلا این سیاستها معطوف به مقطع کارشناسی است. یعنی شامل خروجیهای مدارس وزارت آموزش و پرورش میشود. این موسسات باید برای تبلیغات از آموزش و پرورش مجوز داشته باشند. ما برای سایر مقاطع مرجع صدور مجوز و نظارت بر آنها را تعیین خواهیم کرد.
کبگانیان با تاکید بر اینکه این مصوبه معطوف به دوره کارشناسی است. اضافه کرد: به همین دلیل مسئول صدور مجوز را آموزش و پرورش اعلام کردیم. مسئولیت نظارت، ارزیابی و پاسخگویی به فعالیتهای غیرمجاز موسسات برعهده این وزارتخانه که مجوز فعالیت آن موسسه را صادر کرده است خواهد بود. بر همین اساس رسانهها موظف هستند که تمام فعالیتهای تبلیغی موسسات آموزشی و کمک آموزشی بدون مجوز از آموزش و پرورش را ممنوع و متوقف کنند.
سیاست پنجم: پذیرش پزشکی از لیسانس در رشته های پزشکی
سیاست بعدی در رابطه با رشتههای پزشکی تصویب شد. با توجه به اینکه توزیع نامتعارف داوطلبان در رشتههای مختلف و استعدادهای مختلف داوطلبان، انواع مختلف هوشها در رشتههای مختلف نیاز است. در حال حاضر خانوادهها اطلاعات کمی از هدایت تحصیلی و رشتهها دارند. که خود آسیب جدی وارد کرده است. در این جلسه سیاست پیشنهادی مبنی بر اینکه درصدی از کل پذیرش رشتههای پزشکی با اولویت دانشگاههای برتر از مقطع کارشناسی وارد رشتههای پزشکی شوند. به تصویب رسید. که بر این اساس متقاضیان میتوانند از دوره کارشناسی یکی از رشتههای علوم پایه، علوم پزشکی یا مهندسی وارد دکتری حرفهای پزشکی شوند.
اجرای عدالت آموزشی در سوابق تحصیلی محقق میشود؟
نکتهای که هر ۴ رئیس دانشگاه برجسته کشور بر آن تاکید کرده اند. لزوم اصلاح رویه فعلی و مهمتر از آن اصلاح سوابق تحصیلی است. سوابقی که حواشی زیادی را دور خود دارد و باید به این سوال پاسخ داد که چگونه عدالت آموزشی در سوابق تحصیلی دانش آموزان در ۳۱ استان کشور رعایت خواهد شد؟ چرا که یکی در استانی مرفه، دیگری در استانی مرز، یکی در لاکچریترین مدارس تهران و یکی در مدرسهای چند پایه در چادر تحصیل میکند.
امری که مسئولان آموزش و پرورش قول قطعی رعایت عدالت در آن را داده اند. سوابق تحصیلی است. اما آیا با استفاده از طرح ۶۰+۴۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی میتوان شاهد کاهش تب کنکور و کاهش حضور مافیای کنکور بود؟
ورق زدن برگهای تاریخ قطور کنکور و توجه به سبقه تاریخی حذف این آزمون و تلاش دستهای پشت پرده و موسسات پول ساز کنکوری بر همگان ثابت کرده است. که کنکور در کشور ما حذف شدنی نیست این موسسات به فرض اجرایی شدن تاثیر ۶۰ درصدی معدل حتما راه کارهایی جدید اختراع خواهند کرد. اختراعاتی که شاید تا چند سال بعد با تبلیغات افزایش معدل همراه باشد و چه بسا باعث شود دانش آموزان از پایههای پایینتر راهی این موسسات شوند. تا به سودای دکتر یا مهندس شدن خانواده هایشان جامه عمل بپوشانند.