پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی گرایش های کارشناسی ارشدانتخاب رشته کارشناسی ارشدمشاوره کنکور کارشناسی ارشد

کارشناسی ارشد رشته زیست شناسی سلولی مولکولی

گرایش های ارشد زیست شناسی سلولی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
3/5 - (2 امتیاز)

رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی امروزه به یکی از رشته های پرطرفدار بین داوطلبان کنکور کارشناسی و ارشد تبدیل شده است. هرچند در میان دیگر رشته های علوم زیستی، مثل رشته زیست شناسی جانوری ، یا زیست شناسی گیاهی در دانشگاه میتوان کارشناسی ارشد زیست شناسی سلولی را رشته نوپایی به حساب آورد. اما آینده شغلی و جایگاه فارغ التحصیلان این رشته به ویژه در کادر آزمایشگاهی، به عنوان یک علم پایه ای باعث شده تا افراد زیادی را به خود جذب کند.

 بسیاری از داوطلبان پس از گذراندن دوران کارشناسی علاقمند به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر هستند؛ کارشناسی ارشد سلولی مولکولی جز رشته های ارائه شده در مقاطع ارشد و دکتری دانشگاه های ایران است که اتفاقا برای مهاجرت تحصیلی نیز میتواند بسیار کاربردی باشد.

اما دانشجو با در دست داشتن مدرک کارشناسی سلولی و مولکولی میتواند برای ادامه تحصیل در کدام گرایش های ارشد زیست شناسی سلولی اقدام کند و کدام یک از این گرایش ها بازار کار و شرایط بهتری برای داوطلب به دنبال خواهد داشت؟ دروس هریک از  گرایش های کارشناسی ارشد زیست سلولی چیست و در هنگام انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد چطور باید انتخاب کنیم؟  این سوالی است که به عنوان مشاوره کنکور کارشناسی ارشد در وبسایت تخصصی مشاوره آکو به آن پاسخ میدهیم.

مشاوره کنکور کارشناسی ارشد زیست سلولی مولکولی و بازارکار آنها

کارشناسی ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی در دانشگاه

هرچند معرفی رشته زیست شناسی سلولی مولکولی در دانشگاه پیش از این در مقاله مربوطه انجام شده است اما بهتر است پیش از صحبت در در مورد رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی به ارائه نکات مختصری درباره این رشته بپردازیم تا بیشتر با آن آشنا شویم و شرایط ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد زیست سلولی را بهتر درک کنیم.

این رشته زیر گروه رشته های زیست شناسی است که در حال حاضر در مقطع کارشناسی بدون گرایش خاصی ارائه میشود. دوران کارشناسی رشته سلولی مولکولی 4 سال به طول می انجامد و افراد موظف به گذراندن دروسی مانند سلولی ومولکولی، ژنتیک پایه و مولکولی، ایمنی شناسی، بیوشیمی و غیره میباشند. این دروس را میتوان پیش درآمدی بر گرایش های کارشناسی ارشد سلولی مولکولی دانست.

با به پایان رسیدن دوران کارشناسی علاقمندان میتوانند در شرکت های دانش بنیان، آزمایشگاه های تحقیقاتی یا به عنوان کارشناس در آزمایشگاه های تشخیص طبی و غذا دارو  با حقوق وزارت کار و مزایای مربوطه مشغول به کار شوند. اما اگر در مقطع کارشناسی ارشد قصد ادامه تحصیل داشته باشید دو گزینه پیش رو دارید.

با توجه به اینکه رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی در مقطع کارشناسی از طریق کنکور تجربی و تنها در دانشگاه های وابسته به وزارت علوم ارائه میشود برخی از دانشجویان تصور میکنند برای ادامه تحصیل نیز تنها میتوانند از بین رشته های مجاز وزارت علوم انتخاب رشته کنند.

درحالیکه که فارغ التحصیلان دوره کارشناسی رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی میتوانند کارشناسی ارشد زیست شناسی سلولی را از طریق شرکت در دو کنکور وزارت بهداشت و وزارت علوم شرکت کنند و به طور جداگانه انتخاب رشته کنکور ارشد را برای هر یک از آزمون ها انجام دهند.

کنکور کارشناسی ارشد سلولی و مولکولی در دانشگاه

گرایش های کارشناسی ارشد سلولی مولکولی در وزارت علوم

داوطلبانی که در کنکور ارشد وزارت علوم برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد زیست شناسی سلولی شرکت میکنند میتوانند در انتخاب رشته خود یکی از 8 گرایش زیر را انتخاب کنند:

  • علوم سلولی و مولکولی
  • ژنتیک
  • میکروبیولوژی
  • بیوشیمی
  • بیوفیزیک
  • زیست فناوری (بیوتکنولوژی) میکروبی
  • زیست فناوری دریا
  • زیست فناوری- گرایش صنعت و محیط زیست

گرایش های ارشد سلولی مولکولی در کنکور وزارت علوم کمتر از گرایش های کارشناسی ارشد سلولی مولکولی در وزارت بهداشت هستند اما میتوان گفت که قبولی در این کنکور با کمک مشاوره کنکور کارشناسی ارشد راحت تر است. البته بازار کار کنکور ارشد وزارت علوم و وزارت بهداشت را میتوان برابر دانست که در ادامه درباره هر رشته و دروس آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

گرایش های کارشناسی ارشد سلولی مولکولی وزارت بهداشت

همانطور که گفتیم کارشناسی ارشد سلولی مولکولی در وزارت بهداست گسترده تر است و شاید بتوان علت آن را دروس ارائه شده در دانشگاه های علوم پزشکی دانست. زیست شناسی سلولی و مولکولی در کنکور وزارت بهداشت به عنوان زیست شناسی پایه دارای گرایش های زیر میباشد:

  • علوم تشریح
  • فیزیولوژی
  • بهداشت محیط- نانوتکنولوژی پزشکی
  • هماتولوژی
  • ژنتیک انسانی
  • بیوشیمی بالینی
  • زیست فناوری پزشکی
  • میکروبشناسی پزشکی
  • ویروس شناسی پزشکی
  • سمشناس
  • کنترل مواد خوراکی و آشامیدنی
  • اکولوژی انسانی
  • حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین ترکیبات طبیعی و دارویی دریایی
  • ارزیابی فناوری سلامت
  • پدافند غیرعامل در نظام سلامت
  • مهندسی بهداشت محیط
  • بیولوژی وکنترل ناقلین بیماری ها
  • انگل شناسی
  • ایمنی شناسی
  • فیزیولوژی
  • نانوتکنولوژی پزشکی

گرایش های مذکور کارشناسی ارشد زیست شناسی سلولی مولکولی در وزارت بهداشت و وزارت علوم نسبتا هم پوشانی دارند هرچند گرایش های وزارت بهداشت گسترده تر هستند. به طور کلی پر طرفدار ترین گرایش های ارشد سلولی مولکولی که دارای بازار کار بهتری نیز نسبت به سایرین هستند را معرفی میکنیم. برای اطلاعات بیشتر از بازار کار و دروس سایر گرایش ها میتوانید اولین جلسه مشاوره کنکور کارشناسی ارشد خود را از طریق شماره 02633408944 رزرو و یا از طریق کانال تلگرام دپارتمان مشاوره کنکور آکو با مشاوران کنکور ما در ارتباط باشید.

علوم سلولی و مولکولی علمی ترین گرایش ارشد زیست شناسی سلولی

افرادی که در گرایش علوم سلولی و مولکولی تحصیل میکنند به طور تخصصی تری در زمینه علوم سلولی و مولکولی فعالیت میکنند و از طریق این دانش به بررسی دقیق مکانیزم های انتقال ژن ها و فعالیت ژن ها و سلول ها در کنار یکدیگر میپردازند.

علوم سلولی از گرایش های ارشد سلولی و مولکولی

کسانی که مدرک کارشناسی ارشد خود را در این رشته میگیرند میتوانند در مراکز تحقیقاتی شروع به فعالیت کنند. همینطور این دسته از افراد میتوانند با تاسیس شرکت های تحقیقاتی و دانش بنیان فعالیت خود را به طور مستقل شروع کنند. افراد علاقمند نیز میتوانند مقطع دکتری خود را در ایران و یا کشور های مهاجر پذیر دیگر بگذرانند.

گرایش علوم سلولی و مولکولی برای داوطلبانی با روحیه تحقیقی و اکتشافی میتواند مناسب ترین رشته باشد که البته درصورت ارائه ایده های نو، درآمد بالایی نیز برای آنها محتمل خواهد بود.

گرایش ژنتیک در انتخاب رشته کارشناسی ارشد سلولی و مولکولی

دانش ژنتیک در گرایش های کارشناسی ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی به بررسی عوامل انتقال ژن ها و علل شباهت بین افراد میپردازد و همه چیز را در سطح ژن بررسی میکند. افراد علاقمند به این علم میتوانند این گرایش را به عنوان رشته ارشد خود انتخاب کنند و بعدها در مراکز مختلف تحقیقاتی و یا تولیدی و خدماتی مشغول به کار شوند.

نکته قابل توجه این است که احتمال استخدام افراد فارغ التحصیل رشته ژنتیک وزارت بهداشت در مراکز درمانی و بالینی کم است و عملا با محدودیت مواجه است. در عوض این دسته از افراد میتوانند در شرکت های دانش بنیان و شرکت های داروسازی و مراکزی که در زمینه تولید پروتئین و فراورده های زیستی فعالیت میکنند مشغول به کار شوند.

تحقیقات وابسته به علم ژنتیک در کشور های پیشرفته تر مانند آمریکا طرفداران بیشتری دارد و داوطلبان فعال در زمینه تحقیقات و ارائه راهکار های جدید ژنی میتوانند با اپلای درسی در دانشگاه های برتر دنیا (educational apply) وارد بازار کار خوبی در خارج از کشور شوند.

کارشناسی ارشد سلولی مولکولی ژنتیک

گرایش میکروبیولوژی در کارشناسی ارشد سلولی مولکولی

علم میکروبیولوژی به طور کلی به بررسی میکروارگانیسم ها و عملکرد آنها میپردازد. همچنین این علم کاربرد میکروارگانیسم ها را در زمینه های مختلف و استفاده از آنها در صنعت و بررسی های پزشکی را مورد بررسی قرار میدهد.در انتها فارغ التحصیلان میتوانند در مراکز و موسسات مختلفی مانند سرم سازی، آزمایشگاه های تشخیص طبی ، جهاد کشاورزی و صنایع غذایی مشغول به کار شوند. به طور کلی میتوان بازار کار این رشته در سه دسته پزشکی، غذایی و صنعتی تقسیم بندی کرد.

در سال های گذشته، تقریبا قبل از سال 97، داوطلبان کنکور تجربی میتوانستند با انتخاب رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی گرایش میکروبیولوژی در دانشگاه های آزاد و سراسری مسیر کوتاه تری را برای ورود به بازار کار این گرایش بپیمایند. اما طبق دفترچه انتخاب رشته سال های گذشته کلیه رشته های مرتبط با زیست شناسی سلولی و مولکولی از جمله میکروبیولوژی، ژنتیک، زیست جانوری و گیاهی و … در یک دسته عمومی با عنوان کارشناسی زیست شناسی سلولی و مولکولی قرار گرفته اند و تحصیل دروس تخصصی هر گرایش به مقطع ارشد موکول شده است.

گرایش بیوشیمی ارشد سلولی و مولکولی

این گرایش مخصوص افراد علاقمند به ساز و کار های شیمیایی سلول و بررسی مسیر های آنزیمی و علمکرد آنهاست. این رشته بیشتر جنبه تخقیقاتی و تولیدی دارد و فارغ التحصیلان میتوانند در مراکز تحقیقاتی و تولیدی مشغول به کار شوند. این رشته بیشتر با شیمی و فرایند های آن سر و کار دارد و البته بازار کار متفاوت تری نیز خواهد داشت.

فعالیت در شرکت های دانش بنیان به عنوان مسئول کنترل کیفیت، فعالیت در کارخانه های تولید دارو حتی صنایع تولید محصولات خوراکی میتوانند فعالیت کنند. فارغ التحصیلان این گرایش را میتوان تکمیل کننده بازار کار رشته بیوشیمی یا دستیار فعالیت های تحقیقاتی در مراکز پزشکی هسته ای دانست.

کارشناسی ارشد سلولی گرایش بیوفیزیک

دانشجویانی که علاقمند به بررسی فیزیکی سازوکار های حیات سلول هستند میتوانند رشته بیو فیزیک را انتخاب خود قرار دهند. چراکه این رشته به بررسی کمی و روند انجام فرایند های زیستی و مطالعه فیزیکی این فرایند های میپردازد. بازارکار این گرایش در حال حاضر با محدودیت زیادی در ایران مواجه است ولی در صورتی که افراد مهارت های خود را تقویت کنند میتوانند پس از پایان تحصیل در مراکز آموزشی و پژوهشی فعالیت کنند و یا به فکر مهاجرت به کشور های پیشرفته تر باشند.

در سالهای اخیر و گسترش فعالیت های بیوتکنیک مثل ساخت ربات های انسانی و تاثیر آن بر زندگی گرایش بیوفیزیک کارشناسی ارشد سلولی در دنیا بسیار قابل توجه و پر طرفدار بوده است، هرچند که برای مهاجرت از این رشته میبایست به اندازه کافی رزومه علمی و عملی داشته باشید.

گرایش بیوفیزیک در کنکور کارشناسی ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی

گرایش زیست فناوری میکروبی

رشته زیست فناوری میکروبی در زمینه زیست فناوری (بیوتکنولوژی) فعالیت می کند. افراد علاقه مند به تولید فراورده های زیستی می‌توانند در این رشته به تحصیل بپردازند.

در حال حاضر این رشته یک رشته نوپا به حساب می آید اما به لحاظ جذب نیرو، دارای بازار کار گسترده و کاربردی به ویژه در زمینه رباتیک و صنایع مرتبط است. فارغ التحصیلان می‌توانند در اغلب شرکت های دارویی، صنایع غذایی و بهداشتی فعالیت مرتبط داشته باشند.

گرایش زیست فناوری دریا در انتخاب رشته کنکور ارشد

رشته زیست فناوری دریایی جز رشته های جدیدی است که علاقمندان بسیاری را به خود جذب کرده است. دانشجویان علاقه مند به موجودات آبزی و کاربرد آنها در فرآورده های مختلف زیستی و دارویی می توانند در مقطع کارشناسی ارشد در این گرایش تحصیل کنند.

این رشته بازار کار بسیار گسترده ای در صنایع مختلف دارند و فارغ التحصیلان می توانند در مراکز مختلف جذب کار شوند برای مثال این افراد می توانند در مراکز تولید دارو و یا فرآورده های آرایشی و بهداشتی فعالیت کنند. همچنین تولید فراورده های غذایی را نیز میتوان جزو بازار کار این رشته دانست.

پر درآمد ترین شغلی که کارشناسی ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی میتواند داشته باشد، راه اندازی استخر های مکانیزه دارای فناوری های نوین برای فروش ماهی های خوراکی یا تزئینی است.

گرایش های کارشناسی ارشد سلولی مولکولی

گرایش زیست فناوری صنعت و محیط زیست

علاقمندان به محیط زیست و حفاظت از آن می توانند در گرایش ارشد سلولی مولکولی زیست فناوری صنعت و محیط زیست مشغول به تحصیل شوند.

افرادی که در این گرایش تحصیل میکنند میتواند به تحقیق و شناسایی ویژگی های خاص موجودات زنده برای حفاظت از محیط زیست بپردازند. به عبارتی می توان اینگونه گفت که هدف از این رشته تربیت نیروی است که بتواند در حین توسعه و طراحی واحدهای صنعتی به محیط زیست اهمیت کافی را بدهند.

هرچند که بازار کار مستقیمی برای این گرایش ارشد زیست شناسی سلولی وجود ندارد اما فعالیت در مراکز حفاظت از محیط زیست یا حتی کشف و معرفی راهکار های حفاظت از محیط زیست میتواند شرایط ایده آلی را برای شما فراهم آورد. کمک گرفتن از مشاوره کنکور کارشناسی ارشد میتواند یکی از بهترین راه ها برای انتخاب گرایش های کارشناسی ارشد زیست شناسی سلولی با بازار کار مناسب باشد.

مشاوره کنکور کارشناسی ارشد و انتخاب رشته

آنچه که مشاوره کنکور کارشناسی ارشد به شما میگوید میتواند سرنوشت شما را تغییر دهد! شاید با ادامه تحصیل در مقطع ارشد بتوانید وارد بازارکار بهتری شوید و شاید هم با یک انتخاب رشته کارشناسی ارشد اشتباه، همان کاری که با مدرک کارشناسی در شرکت یا آزمایشگاه داشتید هم از دست بدهید و مجددا از صفر برای کسب درآمد خوب تلاش کنید. بنابراین یک جلسه مشاوره انتخاب رشته کنکور ارشد مفید میتواند مسیر آینده شما را تضمین کند.

مشاوره کنکور کارشناسی ارشد و انتخاب رشته کنکور ارشد در کرج

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام روزتون بخیر ، میخواستم بدنم کسی که تو دانشگاه غیر انتفاعی کارشناسی بگیره مشکلی نداره که در دو کنکور وزارت بهداشت و وزارت علوم شرکت محدودیت که نداره دانشگاه غیرانتفاعی ؟؟! و اگه نداره و قبول هم شد باز باید تو همون دانشگاه غیر انتفاعی ارشد بخونه ؟؟ یا ممکنه بعد از کنکور ارشد دانشگاه دیگه قبول شه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا